Minulla ainakin vaihteet menee samalla tavalla päälle kun edellisessäkin autossa joka oli Laguna. Sillä ajoin noin 2 vuotta ja ykkönen oli aina kinkkinen kun kylmänä lähti liikenteeseen. Joten ehkä tästäkin on taas revitty vähän turhankin mehukas aihe.
l151726 kirjoitti:Pakkasella meinaan rusahtaa aika ikävästi kun vaihtaa alaspäin kolmoselta kakkoselle. Öljyjen lämmittyä ei rusahda. Voisi öljyjen vaihto auttaa....
Oli täysin vastaavaa vikaa vaikka vaihteistoöljyt oli juuri vähän aikaa sitten vaihdettu.
Kolmoselta kakkoselle vaihdettaessa joskus rusahti (huolto tehtiin pikkukorjaamolla autoliikkeen toimesta, kuitissa ei lue mitä mömmöä laittoivat mutta niillä öljyillä ei kyllä toiminut alkuunkaan).
Seuraavalla huoltokerralla vein auton DA:lle ja pyysin että pistävät uudet vaihteistoöljyt. Siihen paikkaan loppui pykäläongelmat, on pakkasta sitten miten paljon tahansa.
Ote suoraan kuitista: "Neste HYP S 75W-90 GL5". Tuollaista laittoivat
Noilla nesteillä on menty ja vaihteisto pelaa kuin unelma
Tota öljyä voisi sitten laittaa sinne lootaan. Edelleen kyllä kiinostaisi miten ne öljyt vaihdetaan. Eli mistä 156:ssa lasketaan vaihteistoöljyt ulos ja mistä kaadetaan uudet sisään ja mistä katsotaan oikea öljyn pinnan korkeus? Kai tämän joku tietää...
Vaihteiston pohjassa on roppu mistä vanhat saa ulos, ja yläpuolella iso kuusiokolo ruuvi (jos oikein muistan) mistä uutta sisään. Silloin sitä on oikea määrä kun ei ihan ala tulemaan yli. Näin ainakin 156, 5v - vaihteistoissa.
Jees, sen kuusiokolon olen löytänyt, proppua en ainakaan vielä löytänyt... Hieman on myös hankala paikka koittaa saada öljyä sisään siitä kuusiokoloreijästä...
itse laitoin mobilen laatuöljyt vaihelootaan, kyllä siis vaihteistoöljyt, mutta eroa vanhaan ei oikeen tullut, muilla kokemusta mobilen vaiheloota/vetariöljystä?
Jarppi kirjoitti:joku voisi kertoa TYHMÄlle että miksei vaihteiden yli kannata hyppiä?
Hammaspyörien pyörintänopeuserot ovat isommat jos vaihteita jättää väliin, ja niiden erojen tasaaminen rassaa synkroja. En tiedä onko tuosta mitään haittaa jos antaa synkroille tarpeeksi aikaa hoitaa hommansa, mutta mitään kisavaihtoja 1->3->5 ei kannata harrastaa.
Kisavaihdoissahan ei ikinä hypitä vaihteita yli kaaviossa, eihän?
Normaaliajo on eri asia ja itse olen käyttänyt luultavammin kaikki kombinaatiot eteenpäin vievien vaihteiden kanssa. Kun ymmärtää eri vaihteiden nopeusalueet ja vielä jotenkuten niiden vaihteiden kierrokset/per/nopeus-tarpeen niin hyppimisestä ei pitäisi tulla juurikaan mitään hallaa vaihteille. Muistakaa! hypittäessä ei ole tarkoituksenmukaista olla nopea vaan ymmärtää se milloin vaihde pitää laittaa silmään...
Rusahtamaan olen saanut alfani laatikon vain silloin kun vaihtaa ilman kytkintä ja unohtaa sen mitä on tekemässä
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Hammaspyörien pyörintänopeuserot ovat isommat jos vaihteita jättää väliin, ja niiden erojen tasaaminen rassaa synkroja. En tiedä onko tuosta mitään haittaa jos antaa synkroille tarpeeksi aikaa hoitaa hommansa, mutta mitään kisavaihtoja 1->3->5 ei kannata harrastaa.
Eihän sillä ole mitään väliä, kunhan moottorin kierrokset on lähellä vaihde päällä olevia kierroksia (vrt. fuller )... ei rasita synkroja. Eli jos ei ole kiire, niin antaa koneen kierrosten laskea "oikeaan" kohtaan ennen kuin työntää isompaa silmään. Samasta syystä se välikaasu auttaa pienemmälle vaihtaessa.
Pitää vähän tarkentaa, eli tarkoitin näitä syrjäkylien mikahäkkisten "kisavaihtoja", joissa tuntuma korvataan sopivalla annoksella voimaa. Niin kuin jo kirjoitittekin niin sama se kuinka monta pykälää jättää väliin jos osaa itse tasata akseleiden pyörimisnopeuserot.
Minulla on sellainen ongelma että kylmänä on kakkosvaihde tosi jäykkä ja ilkeän tunnoton.. Siksi työnnän aina suoraan kolmosen pesään kun lähden ja käytän kakkosta vasta parin kilsan ajon jälkeen koneen lämmettyä. Jäykät vaihteistot alfoissa kyllä tuntuu olevan, vertaa johonkin riisisporttiin joissa ne on usein höyhenkevyet.. Tunnokas mutta tukeva laatikko sanoisin. Mutta onko tuosta 1->3 vaihdosta tuossa tapauksessa jotain haittaakin? Sillä kierroksiahan ei tuossa vaiheessa pidetä kun kylmä pannu on.
Olin ostamassa laatikkoöljyä autotarvikeliikkeestä niin he sanoivat yhteen ääneen että "Ei alfassa ole mitään laatikkoöljyn vaihtoväliä"
Kyllähän se paskaantuu siinä missä muutkin ja ominaisuutensa menettää, siksi voisin ölpät vaihtaa tässä jossain saumassa.
Itse olen kuullut omasta autostani toista, tosivanha keitto vastaan uus laatikkoöljy niin kuulemma herkistää.. En oikeen jaksa vaivautua vaihtamaan jos ei oikeasti tarvitse.
Usein vanha öljy on jopa samanväristä kuin uusi ölppä eli onkohan sittenkään tarvis
MarcusV kirjoitti:"Ei alfassa ole mitään laatikkoöljyn vaihtoväliä"
Kaveri osti viisi (?) vuotta vanhan, noin satatonnia ajetun Volvo V70:n täydellä Bilian huoltokirjalla. Vihkosessa ei vaan mainittu mitään jarrunesteiden tai laatikkoöljyn vaihdosta, joten kaveri sitten Biliasta kyselemään josko noita on tehty. Ja vastaus oli, ei me noita vaihdeta jollei erikseen tilata Mitä ne siellä määräaikaishuollossa oikein tekee, rasvaa saranoita?
Peltsi kirjoitti:mitäs tollanen vaihteistoöljyn vaihto mahtaa maksaa jos vie omat litkut mukanaan, ja misäs muualla turussa kuin delta autossa tota mahdetaan tehdä ?
kyllä luulis ja uskois että jokainen arto asentaja vaihtaa ne....
m.sa kirjoitti:Vaihteiston pohjassa on roppu mistä vanhat saa ulos, ja yläpuolella iso kuusiokolo ruuvi (jos oikein muistan) mistä uutta sisään. Silloin sitä on oikea määrä kun ei ihan ala tulemaan yli. Näin ainakin 156, 5v - vaihteistoissa.
onko tos 6 lovises laatikos sama juttu, ja mitenkä pienestä kuusiokoloruuvin reijästä sitä valutetaan ? tai no jos se on pystysuorassa niin sitten mut entäs jos se on sivuttain... hmm...
Peltsi kirjoitti:onko tos 6 lovises laatikos sama juttu, ja mitenkä pienestä kuusiokoloruuvin reijästä sitä valutetaan ? tai no jos se on pystysuorassa niin sitten mut entäs jos se on sivuttain... hmm...
Itse olen saanut uudet öljyt laatikkoon niin, että olen porannut öljypullon korkkiin reiän ja työntänyt reikään jämptin kokoisen kumiletkun pätkän. Öljy valuu ahdasta letkua pitkin sen verran nihkeästi, että lirumista kannattaa nopeuttaa pulloa puristelemalla.
Taitaa tuohon hommaan tarkoitettuja letkukorkkeja löytyä ihan autotarvikeliikkeistäkin.
No niin.. Alkoi sitten kolmosvaihde rusahtelemaan. Eli vaihdettaessa 2:lta 3:lle. Varsinkin reippaassa kiihdytyksessä. Sopivilla kierroksilla ongelmaa ei ilmene. Muut vaihteet ok ja alas päin vaihdettaessa kolmoselle ok.
Vaihdekepissä / kytkimessä ei tunnu mitään entuudesta poikkeavaa.
Onkos tämä nyt merkki kytkimen menosta vai jostain vakavammasta?
^Sama vika täällä. Itsellä kytkimen vaihto ei tuonut muutosta asiaan.
Omalla kohdalla asia "korjaantui" muuttamalla käytöstapoja. Eli ei työnnetä väkisin 2->3, vaan kakkoselta keppi käytetään 4-loven "huulilla" ja vasta siitä kolmoselle.
Tuntuu monimutkaiselta, mutta hommaan tottui yllättävän nopeasti. Tosin tällä vaihtotyylillä on turha mihinkään kisoihin lähteä...
Rusahtelu tuntuu olevan aika satunnaista.. Jopa harvinaista (tänään kerran vaikka tuli pyörittyä 30km kaupungin tuntumassa)
Jarrupalojen vaihdossa olin saanut nesteitä puskettua pihalle sen verran että oli hiukan alla minimirajan. Pitää nyt lisätä nesteet ja tehtävä kytkimen ilmaus.
Laatikon öljynvaihdosta en löytänyt merkintää eli ainakin 70tkm vanhat öljyt. Pitää kokeilla tuota redlinen MT-90 joka on ilmeisesti pelastanut synkkaongelmilta.
Tehtiinhän tuossa 1.5tkm sitten vaihdelaatikon RVS käsittely. Olisikohan tuossa "teinitapahtuman" rääkkäys-sessiossa irronnut jotain kakkaa...
Jos 3 synkat on mennyt niin taitaapi olla niin suuri operaatio että täytyy jo miettiä rempan kannattavuutta...