ABrera kirjoitti:159 jtdm koneisiin 1.9 ja 2.4 Selenian tuorein suositus on Selenia WR P.E 5W-30 laatuluokitus ACEA C2, FIAT 9.55535-S1. Helpommin saatavilla oleva vastaava öljy onNeste City Pro C2 5W-30. Ja yllätys yllätys, purkin kyljestä löytyy jopa FIAT 9.55535-S1laatuluokitus. Öljyt kehittyy. SELENIA wr 5w-40 ACEA b4 on vanhentunut viime vuosikymmenen suositus ja tuote. Tsekatkaa suositukset Selenian kotisivuilta. Manuaaleissa tieto on auttamattomasti vanhentunut ja historiaa. Toki käyttökelpoista, mutta ei välttämättä tämän hetken paras valinta loukulle????
Näinhän tuo näyttäis olevan Selenia sivuilta katsottuna.
Jos tähän on uskominen, niin ilmeisesti pitäis tuolla aikaisemmin linkkaamallani Ligui-Moly öljyllä uskaltaa ajella ihan huoleti. Vai onko arvon raadilla eriäviä mielipiteitä?
Itse olen ainakin ajellut 2.4:lla viimeiset 120 tkm Liqui Molyn Top Tec 4100 5w40 öljyllä ilman mitään egr tai dpf ongelmia. Nyt mittarissa 217 tkm. Näköjään Fiatin hyväksyntöjä ei ole millään LM öljyillä, vaan LM itse suosittelee eri öljyjänsä eri fiatin vaatimuksiin. Ehkä eivät vaan Liqui Molylla ole maksaneet fiatille rojalteja saadakseen virallista hyväksyntää. =).
Valmistaudun 120 t km huoltoon ja vaihdan samalla vaihdelaatikon ja ohjaustehostimen öljyt tuoreisiin.
Kirja sanoo että laatikkoon menee:
SAE 75W-80
..ja lämpimissä olosuhteissa:
SAE 75W-85
Olen kuitenkin jo kahden mehuvalmistajan sivuilta poiminut 75W-90 öljyä juuri tälle autolle.
Onko suosituksiin tapahtunut muutoksia? Mita te muut olette laittanut laatikkoon?
No se selenia päivitti näiden 5-vaihteisten lootaöljyt gl5-> technyx gl4+ öljyksi varmaankin ihan syystä. Tuo gl4+ ei taida olla mikään virallinen standardi, joten korvaajaa tuolle technyxille ei taida oikein helposti löytyä. Ainakin omassa tuo selenia toimii ihan saatanan hyvin. Islannissa ei taida pahemmin seleniaa olla saatavissa? Bussojen 6-pykäläisille löytyykin sitten paremmin vaihtoehtoja. Lopetin näiden voimansiirto-öljyjen kanssa pelleilyn sen jälkeen, kun olin hajottanut yhden laatikon väärällä ja vaihtanut fiiatin lootaan kolmesti öljyt, ennenkuin pelitti. Ne eri valmistajien suositustaulukot on todellisia "suosituksia". Joku vois kertoa, että onko mobilin 1 shc öljyllä pelittänyt, se kun on semmonen hämärä gl4/gl5 öljy. Tuo mobili ei ainakaan pelannu ollenkaan gl4 vaatimuksella olevassa laatikossa.
Ensiasennusöljy on selenia synth SAE 75W-80, API GL 5, MIL-L-2105 D Performance öljy ja tuo on tosiaankin vaihtunut technyx gl4+ olioksi. Gl4+ on lähellä gl5 öljyä mutta ei täytä kaikkia määrityksiä ja on öljyn valmistajasta kiini nuot määritykset, ei siis standarsoitu.
GL-4+ on epävirallinen standardi. Muistaakseni se on siis aito GL-4, missä on vain GL-5:n lisäaineistus (muu koostumus sitten GL-4).
Tutela Car Technyxiä muuten pitäisi saada ~kaikista pienkonekorjaamoista. Käytetään yleisesti peräöljynä ruohonleikkureissa ja vastaavissa koneissa, oletan moisen lafkan löytyvän jopa Islannista? Lisäksi suosittelen varomaan mm. Castrolin TAF-X:ää, mikä väittää olevansa hyvää öljyä tuohon.
EI OLE.
Vaihteet jäävät päälle tai ei kytkeydy, tahmeaa ja tahmaista riittää ja paljon. Redlineillä on jotkut pärjänneet, toiset ei... Itse ostaisin Tutela Car Technyxit ja vaikkapa ne 75W-85:t, mitkä taitaa itsellänikin sisällä olla. Hyvin ne kesti nuo vähät kovat pakkasetkin, mitä nyt aavistuksen kankeat oli kylmänä.
Tuota kangistumista en ole huomannut, itseasiassa vähän ihmetyttänytkin, kun -25 mittarissa ja keppi ~samanlainen kuin kesäkeleillä. Niin tosiaankin, pienkonekorjaamoissahan tota. Vertailin piruuttani vähän noita technyxin viskositeetteja yms. muutamiin yleisimpiin "suosituksiin" (castrolli, valvoline, mobil) ja eihän ne ollu lähelläkäään.
Hiukan olen ihmetellyt tommosta itsekorjautuvaa juttua tässä. Elikäs vaihteiston öljyvuodon loppumista. Siis loota on senvertta hengittänyt, että pääty on ollut kostea ja sitten tietysti uittanut alimpaan kohtaan tipan. Vuoto toki on ollut niin pientä, että öljyä ei ole tarvinnut lisätä kuin kerran hieman. Noit oliot ole 2kertaa vaihtanu, joka on lisäystarvetta myös vähentynyt. No nyt sitten viimekesän jälkeen sitä tippaa ei olekaan enään ilmestynyt ja nyt kun kattelin niin se pääty onkin kuiva. Joten ei se technyx tältäkään osin huonolta vaikuta.
Mitäs moottoriöljyä 2.2 JTS miehet ovat käyttäneet? 5W-40 tietenkin, mutta merkkejä. Nykyinen öljy on Castrolin Edgeä joka laitettiin Auto Milanossa, mutta sitä kun ei tahdo löytyä etsimälläkään. Ainakaan 5W-40 ei ole tullut vastaan. Tekisi mieli vaihtaa itse tällä kierroksella.
Ja ajo on sitä pahinta pätkää lähinnä kehä III sisäpuolella...
Marutei kirjoitti:Mitäs moottoriöljyä 2.2 JTS miehet ovat käyttäneet? 5W-40 tietenkin, mutta merkkejä. Nykyinen öljy on Castrolin Edgeä joka laitettiin Auto Milanossa, mutta sitä kun ei tahdo löytyä etsimälläkään. Ainakaan 5W-40 ei ole tullut vastaan. Tekisi mieli vaihtaa itse tällä kierroksella.
Ja ajo on sitä pahinta pätkää lähinnä kehä III sisäpuolella...
samaa kyselen minäkin. nyt sisäl shell helix ultra mutta ajattelin kerrankin satsata laatuun ja ostaa jotain muuta kuin marketin halvinta tarjouslientä.
castrol magnatec, edge vai mitä? käykö c3 öljy...ja juu en oo taulukkomies vaan etsin selkeää vastausta tähän askarruttavaan asiaan
Marutei kirjoitti:Mitäs moottoriöljyä 2.2 JTS miehet ovat käyttäneet? 5W-40 tietenkin, mutta merkkejä. Nykyinen öljy on Castrolin Edgeä joka laitettiin Auto Milanossa, mutta sitä kun ei tahdo löytyä etsimälläkään. Ainakaan 5W-40 ei ole tullut vastaan. Tekisi mieli vaihtaa itse tällä kierroksella.
Ja ajo on sitä pahinta pätkää lähinnä kehä III sisäpuolella...
Mobil New Life 0-40. Autolla ajettu n. 93000 km, öljyä ei kulu, kuin kun 15000 km lähenee niin viimeinen palkki tipahtaa pois, öljyn vaihto 15000 km.
SAE 5W-40, ACEA A3/B3, API SM, FIAT 9.55535-H2
Siinähän sitä 2.2 jtässään. Tuo -H2 taitaa olla se juttu. Edelleenkin mietityttää käytettävän öljyn ja kettinkin suhtet.
"C1, 2, 3 ja 4 ovat ns. Low SAPS -öljyjä, joissa rikki, fosfori ja metallipohjaiset lisäaineet on pääosin korvattu uudemman teknologian lisäaineilla."
Jos moottori on noille wanhoille lisäaineille suunnitelu, niin kestääkö esim. se kettinki uudemmilla lisäaineistuksilla sitten? Tuo uudempi lisäaineistus painottuu kovasti noiden uusien moottoreiden pakokaasulaitteistojen hyväilyyn. Ei voi tietää. Fiatin -H2 luokitusta noit c3 öljyt ei kyllä täytä.
Viimeksi muokannut palkus, 04 Touko 2014, 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kauhean hankalaa tuo öljy homma, a3/b4 mitälie löytyy mutta missään ei tunnu olevan tota fiuden "H2" öljyä...
tuo kettinki mietittyyää itteäkin, luulen et vaihtovälil on suurin merkitys jos öljy on sopivaa.
mitä muut 2,2 jts kuskit on laittanut sinne?
E: ja vaikka 159:n huoltoväli on 30 tkm, käyttikses lukee et ölpät pitää vaihtaa joko 6kk tai 15tkm välein
Eikse ole ihan normaalia vaihtaa öljyt keväällä ja syksyllä, eli 6kk välein? En nyt ota enempää kantaa longlife yms. skeidoihin, mutta mutta... Ja joo Selenia 5W-40 käytössä täällä.
Seleniasta näyttä olevan 5W-40 joko StAR tai StAR Pure Energy versiot.
5W-40 StAR --> FIAT 9.55535-H2
5W-40 StAR Pure Energy --> FIAT 9.55535-S2
E:
Castrol Magnatec 5W-30 C3: Fiat S2
Castrol Edge 0W-40: ACEA A3/B4, muttei mainintaa Fiatin luokituksesta.
Castrol Edge 5W-30: ACEA C3, muttei mainintaa Fiatin luokituksesta.
^käyttöohjeessa lukee 5w-40 acea a3/b4 kelpaa, näin ollen ostin sit kuitenkin edullista öljyä, sen mukasta shell helix ultraa, 5 l 30 euroa. mihin on brittifoorumillakin oltu tyytyväisiä. Tuo shellin ölppä taitaa olla jotain ferrarin öljyä joten tuskin kai ihan paskaa...kai?
helix ultraa on nytkin koneessa ja aiemmin deltan huolto käyttänyt tohon aina neste city pro 5w-40 acea a3/b4 öljyä.
Marutei kirjoitti:Seleniasta näyttä olevan 5W-40 joko StAR tai StAR Pure Energy versiot.
5W-40 StAR --> FIAT 9.55535-H2
5W-40 StAR Pure Energy --> FIAT 9.55535-S2
Tuo star pure energy on c3 öljy uudempiin motteihin (Mito ja Giulietta)
jkk kirjoitti:tosissaan kun miettii niin ei tuo selenian öljy voi olla ainoa öljy joka kelpaa tuohon ooppelin koneeseen.
Voihan se olla. Usein puhutaan pelkästä markkinoinnista, mutta öljyn valmistajilla on kyllä myös merkkikohtaista kehitysyhteistyötä.
Mitenkäs esim. Bmw-castrol?
Castrol Magnatec 5W-40 C3 is suitable for use in automotive petrol and diesel engines where the manufacturer recommends an ACEA A3/B4, A3/B3, C3, API SN/CF or earlier specification 5W-40 lubricant. À 32,9€ / 4L Motonetissä.
"Castrol Magnatec’s intelligent molecules cling to the engine like a magnet providing an extra layer of protection ready to protect from the moment you turn the key. Magnatec’s molecules are always there, always ready, dramatically reducing** engine wear when the most damage happens; as your car warms up."
NokkaKetjun kannalta Castrolin mainospuhe kuulostaa houkuttelevalta.
Ja mainospuheet voi heittää suoraan jorpakkoon. Jos se on FIATin hyväksymää niin noprob.
Ja sitä Seleniaa saa ihan riittävän helposti netistäkin, heikalta, joten ei pitäisi olla ongelma
Juu, soittoa Heikalle. Kyllä siellä hyllysä on stariakin ollu. Jos olis 159 2.2 ja tuota staria ei mistään saisi, niin itse laittaisin kylmästi wanhaa kunnon 5w-50 mopilia. Tuo mopili on myös api sm (luokitus tuli 2004) eikä tuo yläpään viskositeetti ole niin kauheasti seleniaa kovempi (selenioissa aika ylärajalla tyypillisesti). Noit opeli-pojat taitavat 2.2 moteissaan käyttää jonkinverran juurikin tuota ykköstä.
Viimeksi muokannut palkus, 05 Touko 2014, 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^^
Johtuu siitä, että "yleisöljy", eikä firmat halua pitää montaa öljyä hyllyssä. Jotkut ovat selvästi tiukempia kuin toiset noiden öljyvaatimusten suhteen...
jkk kirjoitti:Miksi laittaa 5w-50 jos manuskassa lukee selenia star tai acea a3/b4 luokituksen 5w-40 öljy??
monesti kun pyytänyt huoltotarjousta niin tunkevat siihen jonkun 0w-30 öljyn...mistähän moinen?
Mäki ihmettelen miksi vanha kunnon 5W-50. Ihan kuin tuo olisi paras vaihtoehto jostain syystä. Viskositeetti on täysin väärä. Kone ei ole missään virallisesti mainitulla tavalla tuohon tarkoitettu. Öljyä valitessa tulee AINA noudattaa seuraavat järjestyksessä:
1. Oikea viskositeetti
2. Oikea API ja/tai ACEA minimi luokkaa
3. Korkeampi viskositeetti indeksi.
Nuo täytetään aina ja vasta sen jälkeen voi leikkiä eri merkkien kanssa, kumpi kuluu enemmän, kumpi on korkeampaa laatua jne.
^olet oikeassa, viskositeetti väärä tossa mopilissa. Sanoin kyllä, että jos olisi minun autoni, eikä mistään saisi oikeaa seleniaa. Nyt vai yleisesti laitetaan johdonmukaisesti muutenkin väärällä viskositeetillä öljyjä, niin miksei välillä toisesta päästä. Shellin ultrassa on 13.1 viskositeeti/100 astetta ja starissa 15, eroa on. Mopilissa on 17,5 ja samat api/acea luokitukset. Missä yleisesti käytetyissä 0w40-5w40 öljyissä on myös tuo 15 mikä seleniassa ?
En nyt kinaa mitään ja voin olla myös täysin väärässä, mutta jos sillä öljykalvon paksuudella/öljynpaineilla on kuitenkin merkitystä normilämpösenä/kuumahkona. Aina vain nipistetään sieltä alapäästä. Kuluuko nokat ja kettinkit yms vain silloin kylmäkäynnistyksessä, vai olisiko kalvopaksuudella jotain merkitystä ihan lämpösenäkin?
^Hyvä pointti noiden viskositeettierojen kanssa @ 100°C. http://www.pli-petronas.dk/fi suosittelee 159 2.2 JTS koneelle ainoastaan SELENIA StAR öljyä. Etsiessä aikaisemmin linkkaamani sivulta FIAT vaatimuksia täyttävät öljyt:
SELENIA StAR:
Täyttää: ACEA A3/B3
Täyttää: FIAT 9.55535-H2
^tottakai petronas suosittelee ainoastaa seleniaa kun selenia on niiden tuote.
eli mitä eri öljyjä tuonne nyt voi laittaa ja selenia ei todellakaan kiinnosta jos sitä ei saa muutakuin toiselta puolelta suomea tai lätäkön takaa....
vai tarkoittaako tuo nyt sitä muka että kaikki ne joilla on jts pannussa jotain muutakuin seleniaa ajelee väärillä öljyillä?
Ei.
Vaan sitä, että Seleniaa saa vaikka ja mistä, ne perskutat ei vaan osaa kertoa sitä kysymättä. Voiskin kysästä.
Mutta PK-seudulla pitäisi monenkin paikan saada Seleniaa helposti. Tai Heikalta. Autokeskus. Automilano. Malminkartanon Autohuolto... Onhan näitä, vaikka kuinka.
case closed, tilasin selenia staria muukkoselta 6 litran purnukkaa, lasku 109 posteineen ja helixit joutaa takas mätänettiin...ostan vaikka uudet pyyhkimet sillä hyvityskuitilla noiden paskojen boshien tilalle
^jep, 16 ja rapiat per purnukka ja ricambi.alfisti.net:ssä saksas about samanhintasta...tuskin ak:lla halvempaa kun pelkkä öljynvaihto hinta pyörii siin 150 e...
jkk kirjoitti:^tottakai petronas suosittelee ainoastaa seleniaa kun selenia on niiden tuote.
eli mitä eri öljyjä tuonne nyt voi laittaa ja selenia ei todellakaan kiinnosta jos sitä ei saa muutakuin toiselta puolelta suomea tai lätäkön takaa....
vai tarkoittaako tuo nyt sitä muka että kaikki ne joilla on jts pannussa jotain muutakuin seleniaa ajelee väärillä öljyillä?
Anteeks sanojen epätarkkuus. Tarkoitin lähinnä sitä että aikaisemmin mainittiin Selenian suosittelevan StAR ja StAR Pure Energy öljyjä mutta itse en löytänyt Selenialta muuta suositeltavaa kuin pelkästään StARia.
Kuten aikaisemmin kirjoitin: Fuchs TITAN SUPERSYN 5W-40 tiedetään olevan FIAT 9.55535-H2 kamaa.
JTS:stä kun puhutaan se riippuu vähän kummasta. Alfan 2.0, GM:n 1.9, 2.2, vai 3.2.
2.2:n kohdalla jos on muuta kuin SAE 5W-40 FIAT 9.55535-H2 öljyä koneessa niin se ei ole tehtaan suosittelemaa. Muuta en osaa sanoa.
Jos on SAE 5W-40 öljyä koneessa niin se ei välttämättä ole väärä öljy enkä usko että takuu mitätöityy.
Aquatica kirjoitti:Ei.
Vaan sitä, että Seleniaa saa vaikka ja mistä, ne perskutat ei vaan osaa kertoa sitä kysymättä. Voiskin kysästä.
Mutta PK-seudulla pitäisi monenkin paikan saada Seleniaa helposti. Tai Heikalta. Autokeskus. Automilano. Malminkartanon Autohuolto... Onhan näitä, vaikka kuinka.
Ei mene kategoriaan vaikka ja mistä, vaan "saa kun tietää mistä kysyä", ja huomaa kysyä virastoaikaan. Siis todella huono saatavuus. Vastineeks huonolle saatavuudelle ja kalliille hinnalle ei sitten ei saakaan mitään.