Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Farmarin takalasinpyyhin, ei näytä toimivan. Olin kuitenkin kuulevani jotain sähkömoottorin tapaista surinaa takaa.
Onko näissä jotain vakiovikaa vai enkö vain osaa käyttää? Pissapoika toimii.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Moottori jämähtännyt kiinni, surina viittaa, että virta tulee mutta ruoste pitää akselia paikallaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

DaViega kirjoitti:Moottori jämähtännyt kiinni, surina viittaa, että virta tulee mutta ruoste pitää akselia paikallaan
Kiitos, voiko vaivan korjata itse vai kannattaako tilata uusi moottori ja jos näin niin mistä ja mihin hintaan...onnistuuko asennus amatööriltä?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Noita taisi löytyä ihan tarvikkeenakin, heikka.fi valikoimasta ei löytynnyt, mutta sehän ei tarkoita, etteikö siellä tuollaisia olisi.
Vaihdossa on 2 suden kuoppaa: joko pyyhkijän varsi ei irtoa akselistaan (vaatii ulosvetäjän) tai sitten takaluukun sisäverhous istuu tosi tiukassa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Millaiset kangasmatot on 2.4 JTDM:ssä vakiona?

Miksi joissain isoissa diisseleissä on M kirjain punaisella ja toisissa taas ei? Onko tuuninkia vai spesiaalimalli?

Mistä uusi keulamerkki Jyväskylän seudulla. Vanha on haalistunut ikävästi. Paikallinen merkkikorjaamo Autopale ei varastoi ja menee tilaushommaks. Onko merkki liimalla kiinni ja onko helppo vaihtaa?

Nöyränä kyselen ja yritän viisastua.

M

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

JTD = JTD
JTDm = JTD Multijet

Eli moottorimallista kyse.
Keulamerkki http://www.heikka.fi" onclick="window.open(this.href);return false; nyt ensialkuun. Vaihtamisesta on omaa keskustelua täällä jossakin, en vaan nyt millään muista, missä ketjussa - joku teki tuon ei-niin-kauan sitten...

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Jep. Sitä vaan ihmettelin, kun tuossa omassakin on tuo JTDm logo perässä mutta kokokromisena. Samassa parkkihallissa majailevassa on tuo pikku m ollut punaisella. Liekö sitten omistajan omaa käsialaa vai?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mahdollisesti varustelutasoon viittaava? Tai vuosimalliin? Tai sitten 1.9 vs. 2.4JTDm... Nimittäin äkkiseltään kun muistelen, kaikki 1.9JTDm:t jotka olen nähnyt on tainnut olla punaisella m-kirjaimella, mikä vissiin sopisikin kaavaan. Jos joku tietää, niin olisihan tässäkin taas triviaa millä ei tee mitään :D

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mun ymmärtääkseni punainen m on 210hp versiossa ja punaton 200hp versiossa. Paitsi mulla, kun punainen kului itekseen pois ja autosta tuli näin sleeper.

Edit: yksyseissä tuo voisi olla 120/150hp ero?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
RikunAlfaRomeo
Viestit: 209
Liittynyt: 19 Elo 2012, 11:32
Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09
Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00
Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RikunAlfaRomeo »

Aquatica kirjoitti:Mahdollisesti varustelutasoon viittaava? Tai vuosimalliin? Tai sitten 1.9 vs. 2.4JTDm... Nimittäin äkkiseltään kun muistelen, kaikki 1.9JTDm:t jotka olen nähnyt on tainnut olla punaisella m-kirjaimella, mikä vissiin sopisikin kaavaan. Jos joku tietää, niin olisihan tässäkin taas triviaa millä ei tee mitään :D
Polforea kirjoitti:Mun ymmärtääkseni punainen m on 210hp versiossa ja punaton 200hp versiossa. Paitsi mulla, kun punainen kului itekseen pois ja autosta tuli näin sleeper.

Edit: yksyseissä tuo voisi olla 120/150hp ero?
Veikkaisin visusti varustelutasoa, omasta löytyy tämä JTDM "punaisella Ämmällä" ja auto on vuosimallin 2009 "200hp" koneella ja varustelu taso on exclusive, tätä on itsekin ihmetelty ja mietitty että miksi toisella on punaisella ja toisella kromisena...
Without Heart We Would Be Mere Machines

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Taidan tehdä omaan 200hp versioon pienen tuningin:)

Avatar
ragazza
Viestit: 296
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Kyllä meilläkin oli JTDm:ssä m-kirjain alkuun punaisella, mutta tarpeeksi kun on pessyt vuosien varrella niin punaväri haalistuu pois. :)

Ja ihan tavis '06 200hp kyseessä..

Avatar
RikunAlfaRomeo
Viestit: 209
Liittynyt: 19 Elo 2012, 11:32
Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09
Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00
Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RikunAlfaRomeo »

Tyhmä kysymys mutta ei voi mitään :silent: Mitä "Öljyä" olette käyttäneet 159:n Qtronic automaatti vaihdelaatikossa josta löytyy myös rattivaihteet? Minkälainen operaatio ja mitä maksaa suurinpiirtein? On alkanut kylmänä nypyttelemään kun lähtee paikaltaan 1 vaihde vaihtumassa 2 vaihteelle..
Without Heart We Would Be Mere Machines

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfista »

159 etuiskareiden yläpäässä on pieni säätömutterin näköinen puikko. Tyhmä kysymys: onko tuo iskarin tiukkuuden / korkeuden säätö vai ei mikään niistä?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Iskari ja jousi pysyy korissa kiinni ulosjoustossa, muuta virkaa sillä ei sitten olekaan. Eli siitä tikun päästä pidetään vastaan sopivalla avaimella kun mutteri kierretään auki/kiinni, muuten iskarin mäntä pyörii eikä mutteria saa kierrettyä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja juhani »

Joo, ei ole malliero eikä tuunausta - punainen väri vain kuluu/haalistuu pois. Niin kävi ainakin mun 2006 ja 2009 vuosimallisten Deltan maahantuomien kanssa, ulkomaalaisista en tiedä - siis onko jossakin maassa joissakin malleissa m jo tehtaalta tullessa ollut kirkas.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tjaha, kiitos. Onneksi en menny kokeilemaan.

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Öljy vaihdelaatikkoon löytyy Heikalta tai Mobilina Motonetista. Vaihto huuhdellen, itse tein vielä huuhtelun jälkeen niin, että vaihdon jälkeen ajoin muutaman päivän ja sitten vielä vaihto ja Forten lisäaine mukaan. Öljyä meni jotain 15 l mutta tuli hyvä ja laatikko toimii nyt paremmin kuin silloin kun auton hankin. Kyllähän tuohon helposti menee 300-400 euroa mutta eihän sitä tarvi mun tyylillä tehdä. Itseäkin vähän kaduttaa tuo auton liiallinen huoltaminen varsinkin nyt kun kiesi on myynnissä eikä siitä saa kuitenkaan enempää kuin liisatuista "huolletuista"rauskuista:(

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Mikähän mahtaa olla vikana, kun tyhjäkäynnillä ja kuumalla varsinkin öljyn lämpötila mittari seilailee 100 - 70 väliä hyppien edes takas välillä. Varsinkin pysähdyksissä? Onko ollut vastaavaa

E: ja mikä on normaali lämpötila lämmenneelle koneelle?

2.2JTS siis kyseessä

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Nyt menee ulkomuistista, mutta ei ainakaan hypi, tai edes seilaa, maantiellä 90 paikkeilla ja motarilla 110.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Omassa taajamassa 90, motarilla 100, ei hypit myöskään mulla vaan jämptisti pysyy aloillaan, tunnistin voi olla rikki, tästä pitäisi myös jäädä vikakoodi.
Sinänhä tuo ei ole mikään vakava ongelma, mutta korjaus vaatii öljypohjan irrotuksen, eli jos haluaa noita korjata, niin sitten huollon yhteydessä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfista »

quppe kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vikana, kun tyhjäkäynnillä ja kuumalla varsinkin öljyn lämpötila mittari seilailee 100 - 70 väliä hyppien edes takas välillä. Varsinkin pysähdyksissä? Onko ollut vastaavaa

E: ja mikä on normaali lämpötila lämmenneelle koneelle?

2.2JTS siis kyseessä
Termostaatti seilaa, halpa vaihtaa. Itse olen vaihtanut vähän korkeammalla raja-arvolla, niin lämpiää talvella kuumemmaksi.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ei öljykierrossa taida termareita olla...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Loirot
Viestit: 21
Liittynyt: 19 Loka 2011, 12:17
Car(s): 159 SW 2.4 JTDm Q4
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Loirot »

Pitäisi viedä manuaalivaihteinen 159 2.4 JTDm Q4 (2007) kohta 120000 km:n huoltoon.
Onko huolto-ohjelman lisäksi jotain muuta, mitä olisi jo syytä tehdä?
esim.
- vaihteistoöljyn tai etu- ja takaperäöljyjen vaihto (näitähän ei huoltokirjan mukaan tarvitse ikinä vaihtaa)?
- puhdistuksia Fortella (Diesel Treatment, DPF Cleaner and Regenerator, Diesel IMV Cleaner, Motor Flush ym.) tai vastaavilla, vaikka mitään EGR- tai DPF-ongelmia ei ole vielä ollut?

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Tossa vastikään tuli hankittua käytetty 159 vuodelta 2007.
Nyt tuli mieleen pitäisikö käydä paikallisella Alfa diilerillä tekemässä softapäivitys?
Mitä parannusta olisi luvassa ja voiko päivitys aiheuttaa hämminkiä? Eli kannattaako?
Hinta taisi liikkua siinä 70eur hujakoilla?

Ja juu, maalia on näköjään irronnut "kivisuihkusta" etupöyräkoteloiden alareunoissa.
Varmaan vakio vika joka kannattaa korjauttaa ennen talvea, saako ongelman poistettua ostamalla kuraläpät tms eteen...ja varman taaksekkin olisi hyvä?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

MATRUUSI kirjoitti:Nyt tuli mieleen pitäisikö käydä paikallisella Alfa diilerillä tekemässä softapäivitys?
Mitä parannusta olisi luvassa ja voiko päivitys aiheuttaa hämminkiä? Eli kannattaako?
Hinta taisi liikkua siinä 70eur hujakoilla?
Mä ihan varmuuden vuoksi kävin moisen teettämässä, tosiaan sen 70e tuosta pulitin. Eduiksi mainittiin (ainoastaan) parannettu kylmäkäynnistys, mutta voi siellä muutakin oikeasti olla - joskaan mitään eroa en ole auton käytöksessä ainakaan vielä havainnut.
MATRUUSI kirjoitti: Ja juu, maalia on näköjään irronnut "kivisuihkusta" etupöyräkoteloiden alareunoissa.
Varmaan vakio vika joka kannattaa korjauttaa ennen talvea, saako ongelman poistettua ostamalla kuraläpät tms eteen...ja varman taaksekkin olisi hyvä?
Ei täysin, vaikka ne toki osansa tekevät. Mulla on kuraläpät edessä ja silti on lohjennut maalista pala irti. Toinen hyvä idea olisi venyttää takaovien alatakakulman vieressä helmaa ja pyöränkaarta suojaavaa kiveniskuteippiä yläreunasta muutama sentti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Laita(ta) myös kiveniskuteippiä takaovien ja ovinurkkien takakulmiin. Saa vetää ylöspäin melko reilusti. Omassani on vain toistakymmentä senttiä ja kivet on jälkien perusteella sinkoilleet selvästi ylemmäksikin. Etuläpät sais kai kans tulla selvästi renkaan ulkoreunaa ulommas (1-2 cm), jos tyylisilmä kestää.

Author näköjään ehti samaa aihetta kommentoimaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Näyttääkö (ja/tai logittaako) MES tai joku muu (mikä?) työkalu pyörännopeusanturien antamia lukemia? Tai edes eri kulmien pyörintänopeuseroja?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Kiitos, käynpä päivittämässä ton softan. Saavat samalla tsekata ton EGR %, mitäköhän sekin maksaa?

Kuraläpät, mistä nämä kannattaa tilata ja saako itse laitettua paikalleen..eli löytyykö valmiit ruuvin tms paikat?

Kiveniskuteippiä saa varmaan Motonetistä/Biltema/tms?

Miten muuten etupään kiveniskut kannattaa paikata, löytyykö joku kynä tms Alfan väriskaalalla...mulla siis metalli musta väri autossa.

Taloja olen rempannut mutta autoista ei pahemmin kokemusta joten siksi monta ehkä tyhmääkin kysymystä :roll:

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Kuraläpät saat vaikka Heikalta tai AK:lta. Saman verran maksavat molemmat... Eteen kiinnitys tapahtuu muutamalla ruuvilla ja parilla klipsulla. Muista vaan pestä kunnolla ja katsoa ettei ole mitään likaa siinä, kun niitä etuläppiä pitää. Helpointa se on tehdä, kun on rengas irroitettu -> enemmän tilaa työskennellä.

Noita värikorjauskyniä kantsii kysellä myös AK:lta. Toi on kuitenkin spesiaaliväri tietyllä värikoodilla, niin ei jää rumia laikkuja kun pistää alkuperäisellä noita piiloon. Pullo maksaa muutaman kympin ja tulee lakkakin mukaan.

samu_m
Viestit: 67
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja samu_m »

Polforea kirjoitti:Näyttääkö (ja/tai logittaako) MES tai joku muu (mikä?) työkalu pyörännopeusanturien antamia lukemia? Tai edes eri kulmien pyörintänopeuseroja?
MES / FES näyttää ja lokiakin saa tehtyä. Löytyy ABS modulin takaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

MATRUUSI, Carlosin (vai Carloksen?) kuvassa näkyvä EGR% on hetkellinen arvo. Kertoo siis, kuinka laajalti EGR-venttiilin kuuluu sillä hetkellä olla auki. Kiveniskuteippiä saa ainakin asiallisesta maalikaupasta - ite oon joskus ostanut Hämeenlinnan Pintaväristä. Samasta puljusta oon hakenut automaalit värikoodilla - sekoittavat "lennossa", eli ei tarvi arpoa valmiista purkkivalikoimasta.

samu_m, hienoa, kiitos. Nyt pitää löytää joku FES/MES -käyttäjä, joka olisi halukas auttamaan pienessä vilkuilussa :).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Olisi eka alfa kiikarissa (2.4 jtdm man. -08). Huomenna pitäisi mennä autoa katsomaan, mitäs tuosta olisi hyvä syynätä? Kone on se uudempi versio 154 kW, mutta ei ilmeisesti ole vielä Q2 varustuksella. Jääköhän sitä kaipaamaan talven tultua? Bluetooth ym. systeemit taitaa myös puuttua, kun on alkuvuoden autoja.

Alunperin 2.0 dieseli olisi kulutuksen vuoksi tuntunut järkevimmältä, mutta eipä noita näytä vielä oikein olevan tyrkyllä, kun taitaa olla vasta 2010 malleista alkaen. 2.2 -06 bensamallia kävin jo koeajamassa, mutta kun kilometrejä tuli viime vuonnakin 36 t, niin ei ole sillä varaa ajella 75 km työmatkaa Riksusta Porvooseen. Muuten auto kyllä koukutti niin pahasti että olisin jo hakenut pois.

Ja suositelkaahan missä tuota uskaltaa/kannattaa käyttää huolloissa Riksun tai Porvoon lähistölllä. Hyvinkäällähän on delta-auto, mutta onko siellä osaamista?
Il nero era bellissimo

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jame kirjoitti:Olisi eka alfa kiikarissa (2.4 jtdm man. -08). Huomenna pitäisi mennä autoa katsomaan, mitäs tuosta olisi hyvä syynätä? Kone on se uudempi versio 154 kW, mutta ei ilmeisesti ole vielä Q2 varustuksella. Jääköhän sitä kaipaamaan talven tultua? Bluetooth ym. systeemit taitaa myös puuttua, kun on alkuvuoden autoja.
159:n Q2 taitaa olla ihan jarrutoiminen setti, eli käytännössä ajonvakautus jarruttelee sutivaa pyörää. En tiedä paljonko toteutustapa on muuttunut Q2 -markkinatermin käyttöönoton myötä, mutta eiköhän se vanhempikin versio noin tee. Sitäpaitti tyystin avustamattomillakin etuvetoisilla pääsee yleensä perille, eikä 159:n alusta heikennä niitä mahdollisuuksia.
Jame kirjoitti: Ja suositelkaahan missä tuota uskaltaa/kannattaa käyttää huolloissa Riksun tai Porvoon lähistölllä. Hyvinkäällähän on delta-auto, mutta onko siellä osaamista?
Hyvinkäällä on myös Sveitsinportin auto, josta ainakaan mulla ei vielä ole pahaa sanottavaa. Toki siellä tehtyjä on vasta softapäivitys ja startin vaihto.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei ihan halutulla akselilla, mutta ainakin Järvenpäässä Carpojat on hoitaneet hommansa varsin hyvin, vaikka välillä pitänyt vähän näpäyttääkin jostain pikkuseikoista :roll:
Mäntsälässähän toinen mokoma, mutta ei ehkä osu akselilla. PK-seudulla Automilano (Espoo/Hki), ainakin joskus kehuttu Malminkartanon Autohuoltoa, toki Jpäässä on myös sitten PHT-Speed, pienempi firma jossa yksi Alfoihin erikoistunut asentaja (itsekin harrastaja, ymmärtääkseni) - en tosin tiedä uudempien mallien oikkujen tuntemisen tasosta.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Entä mikä/mitkä olikaan Jyväskylässä asiallisia paikkoja huolloille?

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Polforea kirjoitti: Hyvinkäällä on myös Sveitsinportin auto, josta ainakaan mulla ei vielä ole pahaa sanottavaa. Toki siellä tehtyjä on vasta softapäivitys ja startin vaihto.
90-luvun kun ajeltiin hondilla tuli käytyä Sveitsinportissa huolloissa, ihan hyvät kokemukset jäi. Hyvä tietää että siellä onnistuu alfankin huolto.

Mites tuo 159 osaa ruostua? Oisko aiheellista viedä suojattavaksi, jos vaikka innostuu sitä pidempäänkin pitämään.
Il nero era bellissimo

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Toki se kannattaa suojata, mutta ei nuo kai hirveän herkkiä ole? Toki, jos pohjaa on laahattu soraikossa ymv. niin varmasti on galvanointi/suojamassat lähteneet. Mitä täällä ihmiset noista puhelleet, niin taitaa olla aika hyvin koteloitu - hyvässä, että pahassa. Eli jos jotain mujua pääsee muhimaan, se voi tehdä sen piilossa. Helmat ja lokasuojien kaaret on ainakin herkkiä paikkoja kiveniskemien takia, eli jos on jotain jälkeä niin siistiksi ja roiskeläpät ja/tai kiveniskuteippiä reippaasti.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Kannattaako 2.2. JTS moottorille tehdä Alfan oma moottorinohjausyksikön päivitys uusimpaan versioon?

Itse itselleni vastaten: Kyllä! :mrgreen:

Mutkan kautta selvisi, että autossa oli vielä tehtaan alkuperäinen ohjelmistoversio. Ja kylläpä on melkoinen kontrasti ensimmäisen ja uusimman ohjaussoftan välilä ajotuntumassa. Ennen päivitystä vaihteita vaihtaessa tuntui, että voimansiirrossa on klappia vaikka muille jakaa. Pienemmillä vaihteilla jos hölläsi kaasua, niin tuntui että vedon ja moottorijarrutuksen välissä olisi ollut renkaan kehän verran tyhjää ns. kuollut kohta. Päivityksen jälkeen kaasu on huomattavasti sivistyneemmän tuntuinen ja vaihtaminen helpompaa. (Joskin vaihteiden vaihto tuntuu edelleen kuin hämmentäisi sorkkarautaa muropaketissa, varsinkin 2 --> 3.) :roll: Redlinen laatikkoöljyt voisivat helpottaa oireita...

Tässä vielä ohjelmistojen tiedot.

Vanha:

FIAT drawing number: 55207928
SW number: 1037380127
SW version: 0405

Uusi:

FIAT drawing number: 51890615
SW number: 1037510412
SW version: 0406

Riemu maksoi Olarin Autokeskuksessa 100€.

Avatar
pal
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja pal »

Loirot kirjoitti:Pitäisi viedä manuaalivaihteinen 159 2.4 JTDm Q4 (2007) kohta 120000 km:n huoltoon.
Onko huolto-ohjelman lisäksi jotain muuta, mitä olisi jo syytä tehdä?
esim.
- vaihteistoöljyn tai etu- ja takaperäöljyjen vaihto (näitähän ei huoltokirjan mukaan tarvitse ikinä vaihtaa)?
- puhdistuksia Fortella (Diesel Treatment, DPF Cleaner and Regenerator, Diesel IMV Cleaner, Motor Flush ym.) tai vastaavilla, vaikka mitään EGR- tai DPF-ongelmia ei ole vielä ollut?
Itse teetin juurikin 120 tonnin huollossa etu- ja takaperäöljyjen vaihdon. Ei huoltokirjan mukaan tarvitse ikinä vaihtaa, mutta tuo kyllä jonkunlaista mielenrauhaa. Fortepuhdistukset ei tulleet viime huollossa mieleen, mutta näitä voisi harkita kyllä jatkossa. Eipä kyllä EGR/DPF ongelmia ole ollut. Mietin jos silti kytkisi uudelleenohjelmoinnilla EGR:n pois ja kaupan päälle saisi lisää menohaluja :twisted:

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Laskeeko auton elektronisen öljyntasomittarin palkit minkä verran öljynvaihtovälillä? Edellisestä vaihdosta on nyt noin 2500km huoltokirjan mukaan (Öljyt vaihdettu 10000tkm Selenia 5w40 WR) ja eilen oli tippunut yksi pykälä maxista. Auto on 2,4 JTDm.
Tikun mukaan täynnä. Missä menee elektronisen mittarin mukaan "hälytysraja", eli milloin alkaa vaatimaan öljyn lisäystä?

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Ei kannata huolestua siitä elektronisesta mittarista. Se saattaa välillä näyttää päin honkia. Jos tikku näyttää öljyn MAX merkkiin niin kaikki kunnossa :wink:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jurin »

KauGoH kirjoitti:Ei kannata huolestua siitä elektronisesta mittarista. Se saattaa välillä näyttää päin honkia. Jos tikku näyttää öljyn MAX merkkiin niin kaikki kunnossa :wink:
Pysäköinti ala/ylämäkeen saa tuon joskus vaeltamaan miten sattuu.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

mlatva kirjoitti:Laskeeko auton elektronisen öljyntasomittarin palkit minkä verran öljynvaihtovälillä? Edellisestä vaihdosta on nyt noin 2500km huoltokirjan mukaan (Öljyt vaihdettu 10000tkm Selenia 5w40 WR) ja eilen oli tippunut yksi pykälä maxista. Auto on 2,4 JTDm.
Tikun mukaan täynnä. Missä menee elektronisen mittarin mukaan "hälytysraja", eli milloin alkaa vaatimaan öljyn lisäystä?
TBi:ssä taitaa pudota yhden palkin. AK:n öljynvaihdossa viisi. :-D
Yhdellä palkilla oli tikun mukaan alle MIN. eli jos kaksi palkkia putoaa, niint tikkuun kiinni, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Eivät kuulemma näe täyttömäärää työmääräyksestä...vaikka luulisi, että nimenomaan siitä näkyisi juurikin ne seikat, mitä teknikko tarvitsee suoriutuakseen.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Kuinkas diisselin moottorin öljynpaluuletkut ? Tihkuttaako klemmareiden välistä öljyä ja jos tihkuttaa, oletteko vaihtaneet noita puristettavia klemmareita toisen tyyppisiin?

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Alfa kävi minun omistuksessa ekan kerran pajalla, öljynvaihto ja muutama paikan tarkastus/korjaus (autoliikkeen piikkiin). Tuli sitten vähän enemmän huolettavaa, onneksi menee autoliikkeen piikkiin.

-Parkkitutka, 2 anturia eteen
-Takalasin pyyhin, moottori uusiksi
-Takajarrut, palat ja levyt
-Jotain varsia/luita/vakaajia taakse
-Jotain varsia/luita/vakaajia taakse
-Pakoputken? eriste kabiinin alle

Ja auto siis -07 159 SW JTDM 2.4, mittarissa 140TKM.

Tosin kulutusosiahan nämä, eli ei yllätyksiä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

MATRUUSI kirjoitti:-Pakoputken? eriste kabiinin alle
Kävin just kotimatkalla Sveitsinportista hakemassa moisen (sen taaemman) hintaan 88 euroa, eli ilmeisesti tosiaan kulutusosa :D.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Nyt on autolla päässyt ajamisen makuun pienen alkukankeuden jälkeen. Juhannuslenkkiä kertyi n.800km. Hauskinta tässä on se, että tämä on mun selkeästi parhaimman "tuntuinen" auto ikinä. Aikaisemmin on tullut ostettua 2-3v käytettyjä autoja, arvoltaan + 20Ke ja silti niistä yksikään ei ole tuntunut alusta saakka yhtä hyvältä. Se tietysti hymyilyttää, että muun kansakunnan putkinäköisyydestä johtuen , pääsee Alfaan käsiksi kohtuu edullisella budjetilla.

Mutta asiaan. Kuinka usein pitäisi tuo hiukkasloukon puhdistukseen liittyvä symboli ilmestyä kojelautaan? Ilmestyykö se ylipäätään aina, kun regenerointia tapahtuu? Omassa en nyt n.1500 ajetun kilometrin aikana ole moista symbolia näkynyt. Autoa on huollettu edellisen omistajan toimesta hieman huoltoväliä useammin. Ensimmäiset viisi vuotta merkkikorjaamolla ja pari kertaa on huollon suorittanut edellinen omistaja, joka on itse myös autokorjaamoyrittäjä. Hän kertoi huoltaneensa tuon hiukkasloukun, joka öljynvaihdon yhteydessä. Huoltoväli-ilmaisin ei ihan mene jiiriissä noihin öljynvaihtoihin, koska niitä on tehty n.10000km välein(Selenia WR5w40) Voiko tällä olla jotain tekemistä tuon hiukkasloukon polton kannalta? Eli tällä hetkellä on tilanne, että öljyt on vaihdettu 3000km sitten ja Service-merkki ilmestyi juuri nyt näkyviin.


Kuinka moni teistä on ruostesuojannut auton pohjan/kotelot? Itse ajattelin tuon teettää vaikken välttämättä autoa ikuisesti pitäisikään. Auto menee Finikorin täysimittaiseen suojaukseen pohjan ja koteloiden osalta parin viikon päästä. "Skandimerkkisiin" autoihin verrattuna tuon pohja ei omasta mielestäni ollut mitenkään kivaa katseltavaa, vaikkakin autosuojaamo Haarniskan mies kehui ihan hyväksi ja suojauksella hyvään kuosiin saatavaksi. Rahaahan tuohon vähän palaa mutta saapahan itse paremman mielen ja toivottavasti tuo pari sataa kotiinpäin, jos ja kun tarve uudemmalle Alfalle joskus iskee.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitään näkyvää indikaattoria ei ole hiukkaspoltossa. Haistat ja näet sekä tunnet sen. Savutus on normaalia, ehkä hieman röpöttävä käynti ja selvästi kohonnut kulutus on näkyvät asiat siitä, että hiukkaspoltto on menossa. Valo ilmottaa, jos loukku on tukossa ja vaatii pakkoregeneroinnin tai vaihdon. Muuhun en osaa ottaa kantaa :)

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei kaksnelkun polttoa huomaa muusta kuin hetkellisen kulutuksen näytöstä, ellei satu pysähtymään kesken polton. Eikä se välttämättä värise pahasti edes silloin, mutta haisee kyllä.

Joku meinasi, että auto jättäisi poltot tekemättä jos öljynvaihtolaskuri on täynnä. Se ei välttämättä korreloi huoltoilmaisimen kanssa - mun auto meinasi huoltomuistuttimen herätessä, että öljynvaihtoon olisi vielä n. 16tkm matkaa. En tiedä mittaileeko auto öljyn laatua jotenkin, mutta siihen viittaisi se, että laskureiden nollaamisesta oli se n. 30tkm ja edellisestä öljynvaihdosta n. 15tkm. Olisi mielenkiintoista tietää, miten se auton edellinen omistaja on DPF:n huoltanut. Ajanut vain pakkopolton samalla vai tehnyt jotain muutakin?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Vastaa Viestiin