Tuomas K kirjoitti: Vastineeks huonolle saatavuudelle ja kalliille hinnalle ei sitten ei saakaan mitään.

Valvoja: Moderators
Tuomas K kirjoitti: Vastineeks huonolle saatavuudelle ja kalliille hinnalle ei sitten ei saakaan mitään.
Auton dokumentithan sanoo seuraavaa 2.4 JTDm kohdalla: SAE 5W-40 FIAT 9.55535-N2 ja ACEA B4 & C2 pitaa tayttaa.Jame kirjoitti:Car Pojat tekivät vahingossa öljynvaihdon jota en ollut tilannut. Sinne meni vaivalla saadut Selenia W.R. PE:t kaivoon:). Eihän siinä mitään, ihan hyvähän se periaatteessa on talven jälkeen öljyt vaihtaa vaikka oli ajettu vasta 7500 km edellisen vaihdon jälkeen.
Jäi vain mietityttämään tuon 0W-30 öljyn sopivuus kesähelteillä, kuitin mukaan kun olivat laittaneet Castrol Edge Pro OE 0W-30 öljyä. Tuo Selenia WR PE taitaa olla 5W-30. Koneella (2.4 jtdm) ajettu vähän reilu satku.
Valmistajan suosituksen mukaan toki, mutta kylmäviskositeetti ei voi olla liian pieni, se ei vaan ole mahdollista, joten jos valmistaja tarjoaakin 5W:tä niin ei se 0W tee vahinkoa eli sikäli voi huoletta käyttää notkeampaakin kuin ohjekirjaan painettu.Aquatica kirjoitti:^
Jos nyt vähän viilataan pilkkua, niin...
Kylmäviskositeetti (luku ennen W-kirjainta) kertoo öljyn JUOKSEVUUDEN kylmänä. Mitä matalampi luku, sen juoksevampaa (loogista, eikö?) öljy on. W:n jälkeinen luku taas on lämminviskositeetti, joka kertoo öljyn juoksevuutta lämpimänä.
Viskositeetti mennään valmistajan suosituksen mukaan.
taitaa sulla olla autoissa suht paskat koneet..Tuomon kirjoitti:Minusta Valvoline MaxLife 10W40 tuntuu olevan suht paska öljy. Ainakaan lämpimään aikaan se ei ole tuntunut yhdessäkään koneessa oikein pysyvän. Ilmeisesti sillä ei ole kuumankestoa juurikaan ja liruksi vissiin menee. No on sillä sentään hikoileva venttiilinkopantiiviste yhdestä VW:stä alkanu pitämään ilman tiivisteen uusimista, muuten en juuri litkua suosittele. Ja kyllä se koneessakin tuntui pysyvän kun VW:ssä oli 70:n kieppeillä öljynlämmöt kesät talvet mutta ei tunnu toimivan näissä missä öljyt kuumenee enemmän.
Tuo kuinka paljon selviää mittatikusta jos ei varmaa tietoa löydy netistä. Konservatiivisesti arvioiden laitat sinne sen verran öljyä kuin todennäköisyyksien mukaan vähintään mahtuu (jos ehdotukset pyörii viiden litran nurkilla niin luulisi 4,5 litraa mahtuvan turvallisesti, neljä nyt viimeistään). SItten annat öljyn valua öljypohjaan muutaman minuutin ja tarkistat ja täytät loppuun asti.Aquatica kirjoitti:Mitähän tavaraa ja kuinkahan paljon tuommoseen '01 JTD:hen pitäisi laittaa? Selenia ei tunne koko moottorityyppiä, Mobil tuntee peräti kaksi vaihtoehtoa (5.0litraa ja 5.5litraa tilavuus), Valvoline ei tunne reknron perusteella mitään... Ohjekirjassakin taisi olla vaan maininta, että about mitä (acea B3, API CF taisi olla vaatimus... 5W-40 suositusvisko), mutta määrää en löytänyt tasan mistään. Kyseessä toki 2.4JTD 10v 103kW.
Jos haluat EGR-ongelmia minimoida samalla niin Mobilin 1 ESP Formula 5W-30 on toiminut erinomaisesti Alfani riisselissä... en tiedä on saitilla muita tyytyväisiä käyttäjiä , mutta tähän säikeeseen olen suositellut tätä jo parikin kertaa , ja myös hiukkasloukuttomiin JTD-moottoreihin. 5+1 litraa A N. 60 -70 € menee omaan JTDmjettiin kerran vuodessa.Aquatica kirjoitti:Meneepäs hankalaksi
Eli wanha tarkoittanee CF2-konetta? Tämä on (kai) CF3... Ehkä? Eli äh. Miks pitää olla näin hangalaaEhkä mä luen manuaalia vaan uudestaan tai kohta soitan jollekin joka tietää.
Mut kiitosta vinkeistä, onko tuo Magnatec nyt suositus nimenomaa JTD:lle vai uudemmalle JTDm:lle?
EDIT:
Selvitys, että kyseessä on CF3 (Euro3)-kone, 2001 alkaen...
Aquatica kirjoitti:Meneepäs hankalaksi
Eli wanha tarkoittanee CF2-konetta? Tämä on (kai) CF3... Ehkä? Eli äh. Miks pitää olla näin hangalaaEhkä mä luen manuaalia vaan uudestaan tai kohta soitan jollekin joka tietää.
Mut kiitosta vinkeistä, onko tuo Magnatec nyt suositus nimenomaa JTD:lle vai uudemmalle JTDm:lle?
EDIT:
Selvitys, että kyseessä on CF3 (Euro3)-kone, 2001 alkaen...
Tuomon kirjoitti:Vai että paskat koneet. Niinpä niin...
Tunnetusti mielipiteitä ei ole kuin yksi ja oikea, muita ei suvaita. No, miljoona kärpästäkään ei voi olla väärässä.
Ainakin vaihtamani 10W-60 tuntuu toimivan paskan italon paskassa koneessa oikein hyvin, eli pysyn linjassani MaxLife on pas... huono öljy.
EGR-ongelmia ei ole. Se on tulpattu. Vikakoodihan tuosta ECUlta löytyy, mutta ei näemmä vaikuta katsastukseenJiitee kirjoitti:Jos haluat EGR-ongelmia minimoida samalla niin Mobilin 1 ESP Formula 5W-30 on toiminut erinomaisesti Alfani riisselissä... en tiedä on saitilla muita tyytyväisiä käyttäjiä , mutta tähän säikeeseen olen suositellut tätä jo parikin kertaa , ja myös hiukkasloukuttomiin JTD-moottoreihin. 5+1 litraa A N. 60 -70 € menee omaan JTDmjettiin kerran vuodessa.Aquatica kirjoitti:Meneepäs hankalaksi
Eli wanha tarkoittanee CF2-konetta? Tämä on (kai) CF3... Ehkä? Eli äh. Miks pitää olla näin hangalaaEhkä mä luen manuaalia vaan uudestaan tai kohta soitan jollekin joka tietää.
Mut kiitosta vinkeistä, onko tuo Magnatec nyt suositus nimenomaa JTD:lle vai uudemmalle JTDm:lle?
EDIT:
Selvitys, että kyseessä on CF3 (Euro3)-kone, 2001 alkaen...
JT
Jos ajat paskalla italolla jossa on paskat öljyt, niin kannattaisko koettaa vaihtaa johonkin parempaan auto/öljy-merkkiin??? Ihan siis näin rakentavana ehdutuksena, ilman mitään riidanhaastamista.......Tuomon kirjoitti:Vai että paskat koneet. Niinpä niin...
Tunnetusti mielipiteitä ei ole kuin yksi ja oikea, muita ei suvaita. No, miljoona kärpästäkään ei voi olla väärässä.
Ainakin vaihtamani 10W-60 tuntuu toimivan paskan italon paskassa koneessa oikein hyvin, eli pysyn linjassani MaxLife on pas... huono öljy.
Joo, kyllä on tarkoitus tarkkailla.Aquatica kirjoitti:Ja kuten aiemmin mainitsin, Maxlifet ei pysynyeet yhtään paremmin koneessa, kuin 10W-60:t. Mutta se, onko syyllinen löysällä ollut suodatinjalka (joka oli selkäpuolelta sen näköinen, että toisinaan kastunutkin...), on vielä epäselvää.
Toivottavasti alamajy tarkkailee öljytasoa, jos ei muutosta ole, niin syyllinen on joko tai:
Joko se on Selenia 20k 10W-40, joka kestää koneessa hyvin....
Tai sitten se oli se vuotava suodatinjalka, joka aiheutti sen n. 1l/1000tkm kulutuksen (oikeastaan vähän yli, koska ylärajasta lisätäytöllä meni loppuvaiheessa aivan alarajan tuntumaan, kuitenkin pysyen yli MIN-merkin öljynvaihtoon asti).
Sikäli kun öljytaso pysyy hyvänä, voidaan rehellisesti epäillä suodatinjalkaa. Sikäli kun ei muutosta, niin sitten ehkä ne Valvolinen MaxLifet kestäisi koneessa - kun se suodatinjalka on kiinni....
Osta 6l, niin sulla on tayttopullo valmiina JOS sita hukkuu matkalle.Aquatica kirjoitti:^
Toki, ihan perushommaa tuo. Mutta jos kaupasta hakee öljyä, niin hakeeko 5litraa vaiko 5,5litraa. Tuossa on eroa jo
Tietysti jos sinne 5,5 menee, riittää 5.litraa aivan varmasti mittatikulle asti ja pitäisi siitäkin puoleen väliin mennä, jos minmax on n. 1litra...
Joo, minäkin sohasin vähän tahallani varmaan lisää kun öljy aiheena on monelle aika herkkäno eipäs vedetä heti herneitä nenuun kun ihan huumorimielellä tuon komenttini heitin ja mieleipiteitä suvaitaan toki ja kaikki ovat saaneet omasit täältä lukea mutta kun itsellä ovat toimineet autossa kuin autossa eli kokemukset ovat hyvät niin oma johtopäätös on se että kone on sohlo(paska) jos ei maxlifet pysy sisällä..
mistä olet päätellyt ettei sitä kuuman kestoa ole ? tuleeko tiivisteiden välistä pihalle vai katoaako pakoputken kautta taivaan tuuliin.. 10W-60:t kestävät toki kuumuutta paremmin öljymerkkiin katsomatta joten aika selvää ettei kulutus ole ihan samaa luokkaa kuin laihemmilla litkuilla..