alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Epezi kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:täytyy irroittaa toisen puolen imusarja että saa vaihdettua ne :shock:
Onhan tätä jo vanhankin V6:sen kanssa harjoiteltu ;)
joo, niin muistelinkin kun tuon kirjotin että sama vikahan se taitaa olla kaikissa :P

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Belva kirjoitti:Eka katsastus takana. Tuomio: Edessä oikea yläpallonivel väljä, kuukauden päästä takaisin.

Miten näkisitte: Takuuseen vai ei? (Eli Deltaan vai Automilanoon..)

Mittarissa 95tkm ja tosiaan 3v nyt täynnä.

Eiköhän tästä aleta vaan suosiolla soittelemaan Viikkiin..
Kilsamäärän perusteella tuohan on suoraan periytynyt 156:sta. Satkun kohdallahan noita tukivarsia jne alkoi kolisemaan.

Aina kannattaa kokeilla takuuta, eipä tuo puhelu paljon maksa. Saishan noi nyt enemmän kun kolme vuotta kestää, varsinkin kun ei ajeta mitään 60-80t vuodessa...
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Belva kirjoitti:Eka katsastus takana. Tuomio: Edessä oikea yläpallonivel väljä, kuukauden päästä takaisin.

Miten näkisitte: Takuuseen vai ei? (Eli Deltaan vai Automilanoon..)
Ehdottomasti takuuseen. Eikös sinunkin yksilössäsi ole 5v täystakuu?

Aikoinaan vastaava meni FIAT Mareankin kanssa takuuseen. Kumma jos ei Alfassa
:shock:

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

tmv kirjoitti:
Belva kirjoitti:Eka katsastus takana. Tuomio: Edessä oikea yläpallonivel väljä, kuukauden päästä takaisin.

Miten näkisitte: Takuuseen vai ei? (Eli Deltaan vai Automilanoon..)

Mittarissa 95tkm ja tosiaan 3v nyt täynnä.

Eiköhän tästä aleta vaan suosiolla soittelemaan Viikkiin..
Kilsamäärän perusteella tuohan on suoraan periytynyt 156:sta. Satkun kohdallahan noita tukivarsia jne alkoi kolisemaan.

Aina kannattaa kokeilla takuuta, eipä tuo puhelu paljon maksa. Saishan noi nyt enemmän kun kolme vuotta kestää, varsinkin kun ei ajeta mitään 60-80t vuodessa...
Itellä meni ainakin tukivarren puslan välyys takuuseen vaikken edes kysellyt :) oletin että se on kuluva osa, ei se sitä korvaa mutta kun eivät maksua kerran kyselleet kun hain auton pois niin en väittänyt vastaan :-D

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Aiemmin kyselin tuossa 156:n ja 159:n eroista (kiitos vaan jappelle, jönssonille ja lakulle vastauksista) ja päätös tuli tehtyä että vaihdetaan 159:iin jahka sopiva osuu esille.

2.4 diisseli oli ajatuksissa, onko kellään mitään pahaa sanottavaa tuosta koneesta? Sitten siitä että onko suomessa näissä mitään varustelutasoja ollenkaan, vaan riippuuko aina siitä että mitä uutta ostamaan marssinut on listalta ruksannu? Perusvarusteluhan varmaan on kumminki alfassa aika kattava, mutta ainakaan ksenoneita ei kovin monessa tunnu olevan, eikä tuota navihärpäkenäyttöäkään (jos sitä nyt joku alfassa kaipaa:) ) ja sit tuo Q4, muuttuuko auto muuten ku voimansiirron osalta? Osaisiko joku auttaa haaveilijaa?

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

beta kirjoitti: 2.4 diisseli oli ajatuksissa, onko kellään mitään pahaa sanottavaa tuosta koneesta? Sitten siitä että onko suomessa näissä mitään varustelutasoja ollenkaan, vaan riippuuko aina siitä että mitä uutta ostamaan marssinut on listalta ruksannu? Perusvarusteluhan varmaan on kumminki alfassa aika kattava, mutta ainakaan ksenoneita ei kovin monessa tunnu olevan, eikä tuota navihärpäkenäyttöäkään (jos sitä nyt joku alfassa kaipaa:) ) ja sit tuo Q4, muuttuuko auto muuten ku voimansiirron osalta? Osaisiko joku auttaa haaveilijaa?
Varusteet ovat kai pääosin sitä, mitä on hankkiessa ruksattu. Navi sekä ksenon nostaa varmaan hintaa, ainakin lisävarusteina (ja jälkiasennuksena) niillä on hintaa turhan paljon. Se Q4 olisi myös mukava olla: Itse tein mokan, kun en tajunnut niillä olevan kokolailla samat hinnat. Se 2.4 diesel kyllä toimii melko luotettavasti ja kulkeekin melko mukavasti. Ainakin minulla on toiminut jopa näillä pakkasilla moitteetta. Voin jopa suositella.

Avatar
PePe
Viestit: 170
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

beta kirjoitti: Sitten siitä että onko suomessa näissä mitään varustelutasoja ollenkaan, vaan riippuuko aina siitä että mitä uutta ostamaan marssinut on listalta ruksannu? Perusvarusteluhan varmaan on kumminki alfassa aika kattava, mutta ainakaan ksenoneita ei kovin monessa tunnu olevan, eikä tuota navihärpäkenäyttöäkään (jos sitä nyt joku alfassa kaipaa:) ) ja sit tuo Q4, muuttuuko auto muuten ku voimansiirron osalta? Osaisiko joku auttaa haaveilijaa?
Perusvarustelun yli menevältä osin on kyse ihan siitä mitä alkuperäinen ostaja on tilauslomakkeeseen ruksaillut. Ksenonit ovat aina olleet tilaustavaraa. Noita kyllä suosittelen, ero vakiovaloihin on melkoinen etenkin lähivaloilla.
Q4:n varsinainen ero on tietysti voimansiirto. Tosin sen myötä muuttuu aika paljon myös ajettavuus, takapainotteinen voimansiirto tuo talvella mukavalla tavalla mieleen entiset 75 turbot ja muut takavetoalfat. Ajokäytös on todella neutraali, aliohjauksen kanssa ei tarvitse tuskailla.Toki neliveto lisää auton painoa. Joitakin pieniä varustelueroja taitaa joissakin vuosimalleissa olla Q4:n eduksi mutta ei mitään kovin merkittävää.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

einari kirjoitti:Se Q4 olisi myös mukava olla: Itse tein mokan, kun en tajunnut niillä olevan kokolailla samat hinnat.
Saako tuohon Q4:seen jo automaatin jatkoksi dieseleissä? Nykyään saa ainakin Bemarin kaksilitraiseen dieseliin nelivedon ja automaatin, mutta esim. Audissa en nähnyt vieläkään sellaista yhdistelmää.

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

Automaattia ei ole ollut Suomen myynnissä, etelämmässä kyllä.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

rim kirjoitti:No niin, tänään meikäläinenkin sitten liityi tähän "have checked engine"-kerhoon.

Taas koetellaan; tänään oli viemässä Deltaan korjaukseen kun hyytyi pari kilometriä ennen perille pääsyä. Hinurin lavalla loppu matka... :evil:

Kun varasin ajan korjaukseen antoivat luvan ajaa jos ei kuulu outoja ääniä.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Automaattia ei ole ollut Suomen myynnissä, etelämmässä kyllä.
Missä olet nähnyt diesel automaatti neliveto 159, edes netissä?

vesku
vesku

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Minkälainen 159 Q4 on ajaa talviliukkaalla. Onko ajotasapaino tallella, aliohjautuuko, puskeeko tms?

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

alfista kirjoitti:Minkälainen 159 Q4 on ajaa talviliukkaalla. Onko ajotasapaino tallella, aliohjautuuko, puskeeko tms?
no hyvähän sillä on vedellä, ei puske... ja lukko pitää siitä huolen ettei aliohjaudu, päinvastoin innokkaasti lähtee vetämään takapäätä luisuun 8)

äsken just lähdin keskustasta kaverilta ja näppäsin "hölömö" napin pois päältä ja tulin vapaa oikea risteykseen hiukan liian kovaa ja huomasin että auto tuleekin takaa vasemmalta! ei auttanu muu kuin kaasua lisää ja mentiinki poikittain kakskaistasella :lol: saatto mersumies katella suu auki että mitähän v*ttua tuo hullu oikein tekee! mutta luistonesto on sitten nimensä mukaan luistonesto, tökkää kyllä jarruja siihen malliin päälle että meinaa kuski vaihtaa jakkaraa apparin puolelle... siksi sitä en juurikaan käytä, sormi hakeutuu automaattisesti nappulalle kunnes näytössä teksti VDC disconnect(lue:hauskuus) 8)

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

veskuk kirjoitti:
Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Automaattia ei ole ollut Suomen myynnissä, etelämmässä kyllä.
Missä olet nähnyt diesel automaatti neliveto 159, edes netissä?

vesku
Tämän päättelin siitä että eräällä CARFfilaisella on Tallinnassa Q4 automaatti.

EDIT: päin perstä oon kattonu, se on V6 eikä kiisseli, sorry.
Viimeksi muokannut Scuderia AlfaRomeo Finlan, 26 Tammi 2010, 08:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

KauGoH kirjoitti jotain lukosta? Mitä lukkoa tarkoitit?

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

seppo kirjoitti:KauGoH kirjoitti jotain lukosta? Mitä lukkoa tarkoitit?
eikös siinä tasauspyörästön lukko ole? tai näin olen ajokokemuksella päätellyt, minä mistään mitään tiedä :roll:

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

KauGoH kirjoitti:
seppo kirjoitti:KauGoH kirjoitti jotain lukosta? Mitä lukkoa tarkoitit?
eikös siinä tasauspyörästön lukko ole? tai näin olen ajokokemuksella päätellyt, minä mistään mitään tiedä :roll:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torsen
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:
seppo kirjoitti:KauGoH kirjoitti jotain lukosta? Mitä lukkoa tarkoitit?
eikös siinä tasauspyörästön lukko ole? tai näin olen ajokokemuksella päätellyt, minä mistään mitään tiedä :roll:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torsen
no niin niin, tiesin kyllä torsen nelivedon mutta toiminta tapa ei ole ihan hallussa... nyt sekin opiskeltu :-D ja hyvin se kyllä pelaa!

Avatar
Scuderia AlfaRomeo Finlan
Viestit: 210
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan »

ja hyvin se kyllä pelaa!
Affirmative!
Scuderia AlfaRomeo Finlandese

qaz
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Syys 2005, 17:56

Viesti Kirjoittaja qaz »

Mitenkäs 159:n/Breran neliveto on toteutettu, keskilukko Torsen ja edessä ja takana elektroniset lukot joissa luistavaa pyörää jarrutetaan?

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

rim kirjoitti:
rim kirjoitti:No niin, tänään meikäläinenkin sitten liityi tähän "have checked engine"-kerhoon.

Taas koetellaan; tänään oli viemässä Deltaan korjaukseen kun hyytyi pari kilometriä ennen perille pääsyä. Hinurin lavalla loppu matka... :evil:

Kun varasin ajan korjaukseen antoivat luvan ajaa jos ei kuulu outoja ääniä.
Tuomio: partikkelisuodatin niin tukossa että pitää uusia ? Ihmettelen miten se on mahdollista, tämänhän pitäisi puhdistua automaattisesti. Matka-ajoakin ollut kuitenkin kohtuullisesti, mm. Lapin reissu vuoden vaihteessa. Huonompi homma on ettei osia ollut JKL:n Teltta-autossa vaan meni tilaushommiksi. Saas nähdä mistä asti pitää tilata, selviää huomenna :silly:

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

qaz kirjoitti:Mitenkäs 159:n/Breran neliveto on toteutettu, keskilukko Torsen ja edessä ja takana elektroniset lukot joissa luistavaa pyörää jarrutetaan?
Q4 employs three differentials, with a self-locking Torsen C unit at the centre of the system which divides drive torque by a ratio of 57% to the rear wheels and 43% to the front in normal driving conditions. Torque split between front and rear axles is constantly modulated by the central Torsen differential on the basis of available grip, with a bias towards the rear axle promoting handling characteristics appropriate to an Alfa Romeo sports saloon.

etu ja keskitasauspyörästö on tossa samassa murikassa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

KauGoH kirjoitti:aliohjaudu, päinvastoin innokkaasti lähtee vetämään takapäätä luisuun 8)
No mutta, kuulostaa hyvältä!

Tuossa yllä kirjoiteltiin lukoista. Eikö siinä ole torsenit läpeensä, eli keskellä ja kummassakin päässä.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Jahas. Tulihan sitä 33tkm:n kohdalla jotain häikkääkin. Vimosen tuhannen kilsan aikana syönyt about 1,5l öljyä. Lisäksi vaikka öljynvaihdosta on about 5tkm, niin tikun öljy on pikimustaa. Myös öljyvaroitus tuntuu palavan nyt randomilla, vaikka tikun mukaan öljyä olisikin.

Käy silti normaalisti, eikä mitään muita varotusvaloja.

No maanantaina olis huolto deltassa, jospas ne jotain arpoisivat.
-Matti-

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Olisko huohottimen jäätymisestä aiheutunut öljyn polttaminen. Ainakin tämä 1,9 JTDm tuntuu tekevän sitä toistuvasti näillä keleillä.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

rim kirjoitti:
rim kirjoitti:
rim kirjoitti:No niin, tänään meikäläinenkin sitten liityi tähän "have checked engine"-kerhoon.

Taas koetellaan; tänään oli viemässä Deltaan korjaukseen kun hyytyi pari kilometriä ennen perille pääsyä. Hinurin lavalla loppu matka... :evil:

Kun varasin ajan korjaukseen antoivat luvan ajaa jos ei kuulu outoja ääniä.
Tuomio: partikkelisuodatin niin tukossa että pitää uusia ? Ihmettelen miten se on mahdollista, tämänhän pitäisi puhdistua automaattisesti. Matka-ajoakin ollut kuitenkin kohtuullisesti, mm. Lapin reissu vuoden vaihteessa. Huonompi homma on ettei osia ollut JKL:n Teltta-autossa vaan meni tilaushommiksi. Saas nähdä mistä asti pitää tilata, selviää huomenna :silly:

Auto ollut reilun viikon pajalla, osien saanti kestää kuulemma vielä puolitoista viikkoa eli varmaan menee vielä pari viikkoa ennenkuin auto on taas lyönnissä. Mulle alkaa kyllä oikeasti riittäämään :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

alfista kirjoitti:Olisko huohottimen jäätymisestä aiheutunut öljyn polttaminen. Ainakin tämä 1,9 JTDm tuntuu tekevän sitä toistuvasti näillä keleillä.
Ei jäädy ainakaan 2007 2.4:ssa, kun huohotinputki on (varmaankin suomessa Deltalla) eristetty ja saman eristeen sisällä vielä lämminvesikierto!
vesku

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

veskuk kirjoitti:
alfista kirjoitti:Olisko huohottimen jäätymisestä aiheutunut öljyn polttaminen. Ainakin tämä 1,9 JTDm tuntuu tekevän sitä toistuvasti näillä keleillä.
Ei jäädy ainakaan 2007 2.4:ssa, kun huohotinputki on (varmaankin suomessa Deltalla) eristetty ja saman eristeen sisällä vielä lämminvesikierto!
Jep. Eli nyt tuli auto huollosta ja tämä toinen kierros sujui varsin hienosti. Kylki näyttää ihan uudelta ja en huomannut mitään värieroja. Delta myös infosi valmistumisesta oikein ja ajoissa. Muutenkin meininki oli suorastaan jouhevaa!

Ja toi öljynkulutus oli huohotinputkesta. Se kuulemma oli puskenut sitä pihalle ajossa.
-Matti-

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

KauGoH kirjoitti:no nyt on auto haettu :-D tuomio taas kerran, HAPPIANTURI RIKKI :lol:

en osaa enää ku nauraa, olivat vaihtaneet tulpat kun oli niitä "sytytyskatkoksia" ja tulpat mustana noesta... eli happianturi tilaukseen :-D

eli odotellaan viikkoja, kuka tietää kuukausia että saa uuden anturin kun suomessa sitä ei ole! mutta saimpahan ainakin ilmaiset tulpat :-D

eli palataan asiaan taas kerran!
ja tulpat siis vaihdettiin viimeeksi ja homma jäi sitä anturia vaille! anturi laittoon auto meni tänään klo10 aamulla ja soittelivat 11 aikaan että saat hakea auton pois... OSA OLI VÄÄRÄ!! no uusi auto tulee huomiseksi helsingistä, eli ei tarvitse niin kauaa odottaa!

mutta mikä tässä jutussa oikeastaan on hauskinta, vika ei tällä kertaa ollut delta autossa, eikä myöskään osan lähettäjässä vaan ihan Alfa Romeo korjausoppaassa, tai oikeastaan osien numeroinnissa... osa numerot alemmalle lambdalle ja ylemmälle lambdalle on ainakin lappeenrannan deltassa olevissa korjausoppaissa väärinpäin!!! noh, joudanhan minä päivän odottamaan ja en usko että tämä vielä on ohi, eiköhän sieltä huomenna vielä joku kikkare ole irti mitä odotetaan kuukausikaupalla :-D mutta jo osaa olla paska mäihä!

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

yksinpuhelu jatkukoon! auto on viimeinkin kunnossa uuden lmbdan vaihdon myötä, tippui kivi sydämeltä! kattikin pysyi ehjänä vaikka joku tiesikin että hajoaa jos ajelee lambda rikki. mutta nyt niistä paremmista kilometreistä pääsee nauttimaan toivottavasti(en uskalla haaveilla vielä kovinkaan monesta)

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »


Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Tyhmä kysymys, mutta mikä noissa ohjauslaitteissa pomppaa?

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Maclane kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta mikä noissa ohjauslaitteissa pomppaa?
Kyseessä on suhteellisen raskas auto, joten etupäähän (laakerit yms) tulee kulumaa suhteellisen nopeasti.

ErkkiK
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Kesä 2006, 19:50

Viesti Kirjoittaja ErkkiK »

Hammastangon päästä pallonivel saattanut olla kuiva, joten kilometrien myötä väljä. Koko hammastanko menee vaihtoon, niveltä ei saa erikseen.

Alffahihhuli
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48

Viesti Kirjoittaja Alffahihhuli »

ErkkiK kirjoitti:Hammastangon päästä pallonivel saattanut olla kuiva, joten kilometrien myötä väljä. Koko hammastanko menee vaihtoon, niveltä ei saa erikseen.
Kyllä raidetangon päitä taitaa saada jo erikseenkin. Motonetistä löytyy,
laadusta en osaa sanoa.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Mulla jäi ekassa katsastuksessa leimaamatta oikean etujarrun jumiutumisen vuoksi. Ihan oma vika, kun en herkistellyt, vaikka tiesin, että jarrut puoltaa
jonkin verran (tuntu ajossa). En kuitenkaan uskonut, että tehoero ylittyy eikä leimaa tule. Näin kuitenkin oli.

Samalla huomattiin saman puolen ulomman vetarin suojakumin olevan puhki.
Sekin samalla vaihtoon jarrujen herkistelyjen yhteydessä.

Molempien etupyörien laakerit vaihdettiin viime kesänä takuuseen.

EGR jumitti pari viikkoa sitten ja laitettiin Deltassa takuuseen.

Ohjauslaitteistossa ei ole ollut toistaiseksi mitään vikaa.

Silti paras auto tähän asti. Ajaessa ei voi kuin hymyillä ja kanssa-autoilijat
pitää hulluna :mrgreen:
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ohjauslaitteet:

Mun tulee mieleen, että jos ne ei oo rikki, niin viimeistään katsastuksessa hajotetaan.
Mulle vaihdettiin takuuseen katsastuksen jälkeen, katsastuksessa ok.
Oli se semmoista saamarin rytkytystä ja moukarointia.

Ennen autot piikitettiin rei'ille ja nyt hajotetaan paineilmaiskumoukareilla.

Aivan järjetöntä touhua.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Siirsin tänne 159 osioon ihan vaan tiedoksi:
Joo kulkee 159:kin paremmin ilman luistonestoo näillä keleillä, ei nyykähdä heti ja kaasulla voi säädellä raapimista - suosittelen kokeilemaan.

Täältä meidän umpilumiteiltä ei pääse ees lähteen, jos luistonesto on kytkettynä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Eikö kukaan ole käynyt koestamassa 159:ä 1.75TBi-koneella? En ainakaan pikahaulla löytänyt suurempia koeajofiiliksiä- tai raportteja. Kiinnostaisi tietää, että kuinka tuon koneen luonne muuttaa 159:ä ja sen ajettavuutta. Massaeroakin näyttää olevan nykyiseen verrattuna melkein kaksi sataa kiloa.

Autolehdistökin on pysynyt kiitettävän hiljaa, ei ole TM:ssä eikä Tuulilasissa ollut vielä juttua tästä mallista. Ulkomaan lehdistä/netistä on sentään jotain löytynyt. Kai se täytyisi itse käydä kokeilemassa, jos uskaltaa... Kevään korvalla ei autoja auttaisi miettiä, ettei tule kuume 8)

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Farina kirjoitti:Eikö kukaan ole käynyt koestamassa 159:ä 1.75TBi-koneella? En ainakaan pikahaulla löytänyt suurempia koeajofiiliksiä- tai raportteja. Kiinnostaisi tietää, että kuinka tuon koneen luonne muuttaa 159:ä ja sen ajettavuutta. Massaeroakin näyttää olevan nykyiseen verrattuna melkein kaksi sataa kiloa.

Autolehdistökin on pysynyt kiitettävän hiljaa, ei ole TM:ssä eikä Tuulilasissa ollut vielä juttua tästä mallista. Ulkomaan lehdistä/netistä on sentään jotain löytynyt. Kai se täytyisi itse käydä kokeilemassa, jos uskaltaa... Kevään korvalla ei autoja auttaisi miettiä, ettei tule kuume 8)
Oli tuolla autokeskus threadissa muistaakseni pari foorumilaista maininnut kyseisen laitteen käyneensä testaamassa. Mielenkiintoinen pirssi varmaan, mutta itse odottelen vielä enemmän koeajettavaksi sitä 170hp mitoa...

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Laku kirjoitti:Siirsin tänne 159 osioon ihan vaan tiedoksi:
Joo kulkee 159:kin paremmin ilman luistonestoo näillä keleillä, ei nyykähdä heti ja kaasulla voi säädellä raapimista - suosittelen kokeilemaan.

Täältä meidän umpilumiteiltä ei pääse ees lähteen, jos luistonesto on kytkettynä.
Tää on ihan asiallinen huomio ja pitää täysin paikkaansa. Ainakin kitkoilla 159 on ihan eri peli näillä keleillä ilman luistonestoa kuin tuo "menonhyydytin" aktivoituna. Jotenkin muutenkin auto menee paljon loogisemmin jopa jäisellä alustalla kun elektroniikka ei puutu koko ajan menoon.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Nelivetoinen menee kyllä tosin hyvin myös luistoneston kanssa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

rim kirjoitti:Nelivetoinen menee kyllä tosin hyvin myös luistoneston kanssa.
Q4:ssa eron huomaa vain siitä, että ilman elektroniikkahärpäkkeitä sladit ovat pidempiä. :-D

Avatar
PePe
Viestit: 170
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

rim kirjoitti:Nelivetoinen menee kyllä tosin hyvin myös luistoneston kanssa.
Eteenpäin menee kyllä. Hauskanpito tosin onnistuu paljon paremmin ilman elektronista päällepäsmäriä !

Avatar
Jorma Verho
Viestit: 43
Liittynyt: 31 Tammi 2010, 13:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jorma Verho »

No ei missään tapauksessa diiseliä. Joku iso kutonen esim 166 2.5 V6
Joppe

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Pientä vikaa 159:n kanssa havaittu: kun auto seisoo päivän tai pari pakkasessa ulkona, niin kylmästartissa taitaa jäädä pytty kyydistä. Ilmeisesti hehkutus tms. ei toimi oikein ja vajaalla käyvä kone sitten täristää autoa mukavasti. Hetkenkään ajon jälkeen uusintastartti ei korjaa asiaa. Jos auto kuitenkin seisoo hetken lämpimässä hallissa niin sitten starttaa normaalisti.

Virheilmoja ei näy, mutta testerillä luettaessa oli edellisellä kerralla jääny virhemuistiin jotain. Outoa myös että yhden pakkasyön jälkeen ongelmaa ei esiinny, ainoastaan jos auto on vähän pidempään (> 1 vrk) käyttämättömänä. Täytyy ensi viikolla viedä tutkittavaksi...
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

tmv kirjoitti:Pientä vikaa 159:n kanssa havaittu: kun auto seisoo päivän tai pari pakkasessa ulkona, niin kylmästartissa taitaa jäädä pytty kyydistä. Ilmeisesti hehkutus tms. ei toimi oikein ja vajaalla käyvä kone sitten täristää autoa mukavasti. Hetkenkään ajon jälkeen uusintastartti ei korjaa asiaa. Jos auto kuitenkin seisoo hetken lämpimässä hallissa niin sitten starttaa normaalisti..
Itellä tekee tuota samaa, eli jos 2pv n. -15 asteen pakkasessa seisoo, niin startissa herjaa ABS failurea ja käy kuin traktori. En itse ainakaan usko, että sieltä yhtään pyttyä ois kyydistä jääny - siinä kai syttyisi uusi valo joulukuuseen? Toi ABS failurekin häviää samoin tein.

Akku siis vähän menettänyt tehojaan pakkasessa ja jännite putoaa startissa vähän liian alas ja tulee noita. Nykyjään starttailen ilman valoja. Xenonit saattavat syödä sähköä jonnin verran.

Mutta miksi se kone täristää, niin ei kyllä tiedä. Kulku on ainakin mulla kuitenkin normaalia täristyksestä huolimatta.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

HopeinenQ kirjoitti:Mutta miksi se kone täristää, niin ei kyllä tiedä. Kulku on ainakin mulla kuitenkin normaalia täristyksestä huolimatta.
Mikähän muu sitten tollasta tärinää vois aiheuttaa? On nimittäin sen verran voimakasta että ei ihan pikkujutusta voi tulla...
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

HopeinenQ kirjoitti:
tmv kirjoitti:Pientä vikaa 159:n kanssa havaittu: kun auto seisoo päivän tai pari pakkasessa ulkona, niin kylmästartissa taitaa jäädä pytty kyydistä. Ilmeisesti hehkutus tms. ei toimi oikein ja vajaalla käyvä kone sitten täristää autoa mukavasti. Hetkenkään ajon jälkeen uusintastartti ei korjaa asiaa. Jos auto kuitenkin seisoo hetken lämpimässä hallissa niin sitten starttaa normaalisti..
Itellä tekee tuota samaa, eli jos 2pv n. -15 asteen pakkasessa seisoo, niin startissa herjaa ABS failurea ja käy kuin traktori. En itse ainakaan usko, että sieltä yhtään pyttyä ois kyydistä jääny - siinä kai syttyisi uusi valo joulukuuseen? Toi ABS failurekin häviää samoin tein.

Akku siis vähän menettänyt tehojaan pakkasessa ja jännite putoaa startissa vähän liian alas ja tulee noita. Nykyjään starttailen ilman valoja. Xenonit saattavat syödä sähköä jonnin verran.

Mutta miksi se kone täristää, niin ei kyllä tiedä. Kulku on ainakin mulla kuitenkin normaalia täristyksestä huolimatta.
Täsmälleen samaa "ongelmaa" havaittu lauantaina täälläkin päin. Kylmää oli
toki n. 21 astetta eli laitan ihan sen piikkiin. Turhaa kai näistä on täristä,
pakkanen tekee kummallisia juttuja näille elektroniikkahärveleille.
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Miles Per Hour kirjoitti:Täsmälleen samaa "ongelmaa" havaittu lauantaina täälläkin päin. Kylmää oli toki n. 21 astetta eli laitan ihan sen piikkiin. Turhaa kai näistä on täristä, pakkanen tekee kummallisia juttuja näille elektroniikkahärveleille.
Ei kait 10-20 astetta pakkasta vielä sais liikaa olla modernille kiisselille :), edes Alfan leimaamalle. Kyllä mun osalta ainakin kyseessä on varmuudella vika. Tänäänkään pakkasta ei ollut kuin 10-12 astetta ja karsea tärinä...
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Lukittu