Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

puunakki kirjoitti:Kuinka tarkka tuo jakopääremppa on vuosien suhteen? Kun kolme vuotta tulee täyteen nyt maaliskuussa, mutta kilometrejä on tullut vain 10tkm :silly:
Olispa se tarkka niin emme pohtisi näitä asioita.
Mullakin tulee kolme vuotta täyteen huhtikuussa vaikka kilometrejä tähän asti on kertynyt vähän yli 30k. Jakopäähuoltoon se tietenkin menee. Apulaitehihna on jo vaihtunut tässä välissä alle vuosi sitten joten saatan jättää sen vaihtamatta jos kunto on hyvä. Normaalisti se menee vaihtoon samassa paketissa jakopään kanssa.
Kuva

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Nyt on paha.

Kävi tässä ilmi hassu "ominaisuus" 156:sta. 2 samanikäistä Alfaa. Molemmissa avaimet ihan ok kunnossa, ei ole pahoin kuluneet, mutta voi nypätä auton käynnissä ollessa ulos virtalukosta. Ei napsauta edes rattilukkoa päälle.

Uhka vai mahdollisuus? Vaiko jopa ominaisuus?

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ katsastuksessa ainakin voi napsahtaa.... avainta ei pitäisi saada irti auton käydessä. Virtalukon pohja uusiksi, näin ainakin meidän wanhassa Mitsussa homma hoitui.

jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Jovain, ei sitä pitäisikään. Arvelutti vaan kun molemmilla samankaltaista ominaisuutta ilmassa. No, helposti se ei sieltä tipu ja riskihän on tosiaan rattilukon kytkeytyminen ajossa jos avain putoaa. Tämänkaltainenkin on joskus koettu.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^^ En usko, että virtalukon pohja auttaa ?? Itse virtalukko ja avain uusiksi ni rupee pysymään. Oletko koittanut toisella avaimella ?

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Kyllä ne virtalukot on rakennettu niin ettei rattilukko napsahda päälle avaimen ollessa päälle virtojen ollessa päällä, vaikka avain lähtiskin irti.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

willez kirjoitti:^^ En usko, että virtalukon pohja auttaa ?? Itse virtalukko ja avain uusiksi ni rupee pysymään. Oletko koittanut toisella avaimella ?
Kyllä ainakin Carismassa auttoi, ne ns. haitat olivat kuluneet, ja uudenkin avaimen pystyi vetämään pois.
Hylsy tulee leimalla tällöin.

jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En tiedä miten maagiseksi japsit ovat karismaatin taikoneet, mutta yleensä haitat ovat lukkosylinterin sisällä. Kun avaimen työntää lukkoon, loksahtavat haitat oikeaan asentoon, lukkosylinteri pääsee kääntymään ja samalla kääntämään virtalukon pohjaa. Itsekin olen käännellyt virtalukon pohjaa rautalangasta taittelemallani työkalulla, kun itse virtalukko otti ja porsi ja jouduin poraamaan sen pois.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

No aika helpoksi huoltaa ainakin kun pääsi noin 60 eur osat ja työ ja merkkiliikkeessä pari vuotta sitten vielä vrt.kahden avaimen yms. loukku.

jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se ei yllätä, prosessien (myös huolto-) hiominen on ehkä japsien ominta aluetta :)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Carisman ja vanhempien volvo s40:n virtalukothan ovat samanlaisia ja tietääkseni molemmissa on ollut ongelmia. Niissä virtalukoissa kului semmoinen muovinen liukupala joka ottaa kiinni rattilukon kieleen. Rakennetta on ainakin niissä parannettu muistaakseni 2001 vuoden jälkeen.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Vajaa 4000km ja öljyt laskeneet JTS:ssä mitta-alueen alapäähän. En toisaalta ihmettele yhtään että alakerrat antautuu normikäyttäjällä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Juu, vaatii välillä vähän hoivaa. Tikullisella 4000 km nyt ei ole yhtään paha kun ei taida olla mitenkään harvinaisia nekään yksilöt joissa tikullisella pääsee tuhannen kilometriä :)

No, muistaakseni jossain kyselytutkimuksessa todettiin että useampi kymmenen prosenttia autoilijoista ei ikinä tarkista öljyjä :roll:

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ vaimo mm. kuuluu näihin, ja siksipä meillä on ollut Toyotaa ja Kiaa ... säästää molempien hermoja :wink:

Alfallakaan ei tosin tarvitse yleistää ölpänkulutusta kaikkiin malleihin, kummatkaan Alfani ( Nord 2.0 ja JTD 16mjet ) eivät kuluta yhtään öljyä.
Tuo JTS on vähän raasu hoivattava mutta oikein ponteva moottori kunnossa ollessaan.

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eipä täälläkään 2.4JTD 10v kuluta öljyä, eikä se edes lisäänny. Pysyy hyvin tarkalleen 10tkm siinä, mihin sen vaihtohetkellä jättää. Aivan loppuvaiheessa on hyvin pientä katoa havaittavissa, mutta se voi mennä mittavirheen piikkiin...

Sen sijaan 2.0TS '99 (Euro2) söi öljyä pitkään ja hartaasti, kunnes Valvolinen Maxlife alkoi tehdä töitään. Sen sijaan Euro3-TS1.8 ei kokonaan lopettanut syöntiään millään kokeilluista öljyistä, vaikkakin väheni hyvin selkeästi (mm. abt. 4tkm aikana ei tippunut tikun ylärajalta), kunnes jatkoi samaan malliin. Hämmentäviä vehkeitä =D
Itsehän tsekkailen öljynmäärän yleensä n. 1tkm välein, eli 1,5tankillista nykyJTD:llä kaupunkipyörittelyssä.

Vielä kun muistaisi katsoa ohjaustehostinöljyt sekä lämpösenä, että kylmänä. On kutina, että jäi aavistuksen vajaatäytölle, tosin kyllähän tuossa pitäisi tuota marginaalia olla aika hyvin.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Jiitee kirjoitti:^ vaimo mm. kuuluu näihin, ja siksipä meillä on ollut Toyotaa ja Kiaa ... säästää molempien hermoja :wink:
Ai että! Ehkä se olisi fiksua opettaa se vaimokin katsomaan öljyt joskus. Näistä jumalaisista aasian tuotteistakin on legendan mukaan joskus hajonnut jotain joka johtanut öljynkulutukseen.

Ps. Vaimokkeen nissan syö enemmän öljyä kun molemmat alfat yhteensä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Rekkamasa
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Syys 2014, 11:04
Car(s): 916 Spider 2.0 T.Spark '97

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rekkamasa »

http://www.tori.fi/vi/17347195.htm

Tarjottiin moottoripyörään tollasta vaihdossa. Periaatteessa piti myyä mopo suoraan mut toi saattais kiinnostaa... onko noissa miten sudenkuoppia, mitä pitää kattoa ostaessa? Mites varaosat, saako helpommin kun 916 Spideriin? Tulis työmatkakulkineeksi eli onko noi miten epäluotettavan maineessa? Eiks toi oo vähän niinku Alfan Corolla, perusleka ja silleen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

156:n hintapyyntö tuossa eniten tökkäää silmään.

IMHO ruostevaurioinen pikkukoneinen 156 on satasien auto, jos sitäkään. Parempaan yhdistelmään taitaisit päästä myymällä mopo suoraan ja ostamalla 156:n rahalla (toki riippuu välirahasta / mielialasta / kuun asennosta).
VMP

Rekkamasa
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Syys 2014, 11:04
Car(s): 916 Spider 2.0 T.Spark '97

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rekkamasa »

Joo emmä missään nimessä tota sille siitä aio hyvittä :mrgreen: on vaan talvikäyttiksenä ykköskoppanen clio nytten jolla suorilta nolottaa ajaa... katotaan nyt mitä sanoo kun pistin jatkokyselyä. Saa kyllä tuoda pihaan. Jos ei ole maalattavassa pinnassa eikä maatuminen ylettömän pitkällä onnistuu hitsailu iteltäkin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tiige kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:^ vaimo mm. kuuluu näihin, ja siksipä meillä on ollut Toyotaa ja Kiaa ... säästää molempien hermoja :wink:
Ai että! Ehkä se olisi fiksua opettaa se vaimokin katsomaan öljyt joskus. Näistä jumalaisista aasian tuotteistakin on legendan mukaan joskus hajonnut jotain joka johtanut öljynkulutukseen.

Ps. Vaimokkeen nissan syö enemmän öljyä kun molemmat alfat yhteensä.
Ollaan molemmat yli 50-v ja jo totuttu "hyvälle" eli suunnitellulla vaihtovalillä ei käyttikseen ei tarvitse lisätä öljyä :wink:

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

linux inside
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Loka 2014, 21:04
Car(s): 156 2.0 TS -00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja linux inside »

Minkähänlainen sielu tällä palaneen polttimon merkkivalolla mahtaa olla? :-D Syksyllä sumuvalon ja parkin ollessa rikki varoitusvalo loisti asiaankuuluvasti, mutta nyt on oikea etukaukovalo pimeänä eikä merkkivalo pala, vaikka polttimon ottaisi kokonaan irti. Onko normaalia?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
On.

Manuaalista luntattuna; jarruvalot, parkkivalot ja rekisterikilven valot on niitä, joista reagoidaan. Ajovalot tai pitkät ei kuulu asiaan. Eikä kyllä varmaan sumuvalostakaan pitäisi valittaa... (ei varmuutta :P)

linux inside
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Loka 2014, 21:04
Car(s): 156 2.0 TS -00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja linux inside »

Aquatica kirjoitti:^
On.

Manuaalista luntattuna; jarruvalot, parkkivalot ja rekisterikilven valot on niitä, joista reagoidaan. Ajovalot tai pitkät ei kuulu asiaan. Eikä kyllä varmaan sumuvalostakaan pitäisi valittaa... (ei varmuutta )
Ollaanpa täällä nopeita.... Mutta on melko mielenkiintoinen systeemi sitten. Ja ei se sumuvalosta välttämättä herjannutkaan, saattoi olla silloin jo se parkki rikki ja huomasin parkin vasta sumuvalon vaihdettuani. Kiitän.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itseasiassa varsin yleinen. Sitä on moni muukin ajan saatossa ihmetellyt, että miksikä annetaan vikakoodia tai sytytetään palaneen polttimon valo, jos lämpömittarin varotusvalo on pimeänä....
Mutta sitten ajovaloista ei vaivauduta kertomaan, että on pimeänä. Ehkä perustelu on sille siinä, ettei tuolla eteläisemmässä maailmassa tarvita päiväsellä valoja käytellä ja illalla "sokeakin huomaa jos on pimeenä" :roll:

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tai ainakin ennen nuo perustui yksikköön, jonka kautta kierrätettiin kaikki mitattavat virrat. Ajovalot vie niin paljon virtaa, ettei sitä haluta kierrättää minkään kautta eikä mittauskaan onnistunut ihan samoilla palikoilla. DC johtoon kun ei virtasilmukka tai muu induktiomittaus oikein onnistu.
Liekö edelleen sama syy, sitä en tiedä, kun kaikki mittaustekniikka on kyl kehittynyt.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Piti vaihtaa raitisilmasuodin, mut ei tuol ollut enää koko kehikkoa. Onko se samanlainen kaikissa 156:ssa jos koittais täältpäin sellaisen etsiä?
En tosin katsonut pakettiin, mutta oletan että siellä on pelkkä suodatin. Kokokin piti vähän arpoa, joten pitäis saada testattua sopivuus että ehtii ajoissa vaihtamaan.. tuo tais olla 290mm x 160mm.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Suodattimia on kaksi ja ne sijaitsevat hanskalokeron takana. Suodattimien leveys ja pituus suunnilleen sama: http://ww2.justanswer.com/uploads/Mikde ... 002_on.jpg
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

^^Raittareita on vuosimallista riippuen kahta eri plaatua. Tuon uudemman 2002-> vaihtoon on DaViegan hyvät ohjeet projektiosaston etusivulla: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=20525

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Itseasiassa varsin yleinen. Sitä on moni muukin ajan saatossa ihmetellyt, että miksikä annetaan vikakoodia tai sytytetään palaneen polttimon valo, jos lämpömittarin varotusvalo on pimeänä....
Mutta sitten ajovaloista ei vaivauduta kertomaan, että on pimeänä. Ehkä perustelu on sille siinä, ettei tuolla eteläisemmässä maailmassa tarvita päiväsellä valoja käytellä ja illalla "sokeakin huomaa jos on pimeenä" :roll:
Ajovalojen toimimattomuus on kohtuullisen helppo todeta muutenkin, mutta rikkinäisen lämpömittarin varoitusvalon huomaa pahimmillaan vasta siitä että kone keittää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Se on oikeasti ihan totta. Mutta jos se huutaisi ja loimottaisi, että ajovalo pimeänä, paatuneempikin kuski voisi mahdollisesti sen haluta vaihtaa...

Rekkamasa
Viestit: 70
Liittynyt: 09 Syys 2014, 11:04
Car(s): 916 Spider 2.0 T.Spark '97

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rekkamasa »

Rekkamasa kirjoitti:Joo emmä missään nimessä tota sille siitä aio hyvittä :mrgreen: on vaan talvikäyttiksenä ykköskoppanen clio nytten jolla suorilta nolottaa ajaa... katotaan nyt mitä sanoo kun pistin jatkokyselyä. Saa kyllä tuoda pihaan. Jos ei ole maalattavassa pinnassa eikä maatuminen ylettömän pitkällä onnistuu hitsailu iteltäkin.

Joo loppu alfamieheltä into kun ois pitäny toiselle puolen maata melkeen ajella :-D ehkä parempi niin kerta mopon ilmossakin sanotaan että ei vaihtoja niin ois joutunu clion hävittää ja ottaa ton käyttikseksi...

PenttiN
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Kesä 2011, 18:25
Car(s): 156 2.0 SW Selespeed -01
Spider Veloce 2000 -80
Ex:
156 jts fl, 147 TS,
Fiat 600, Fiat 126 (gsxr1100 nos)
Fiat 133 Msquirt
Humber Hawk, Triumph Herald yms...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja PenttiN »

Pystyykö vakionopeudensäätimen asentaan autoon, jossa sellaista ei vakiona ole.
Tai siis mitä kaikkea pitää vaihtaa, että toimii?
156 SW sele 2001 kyseessä.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Autoon kuin autoon voi asentaa vakionopeussäätimen, eikä tarvitse olla alkuperäinen. Hinnat säätimelle 200-400 euroa + asennus.
Mikäli autossa on valmius säätimelle riittää useimmiten viiksen asennus ja ohjelmointi.

PenttiN
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Kesä 2011, 18:25
Car(s): 156 2.0 SW Selespeed -01
Spider Veloce 2000 -80
Ex:
156 jts fl, 147 TS,
Fiat 600, Fiat 126 (gsxr1100 nos)
Fiat 133 Msquirt
Humber Hawk, Triumph Herald yms...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja PenttiN »

Joo eli en osannu kysyä oikein.
Eli jos haluaa alkuperäisen ja purkuosia käyttää, niin mitä osia pitää vaihtaa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jos liitin (oikeanlainen) löytyy rattiakselin alta/sulakerasian tienoolta (vähän tuntuu vaihtelevan paikka, jos on päässyt liikkumaan) niin tarvitset vain uuden viiksen.
Liittimiä on ainakin kahta versiota, joista toinen ei tarvitse mitään muuta kuin uuden viiksen ja toinen ymmärtääkseni vaatii myös ohjelmoinnin.
Alkuperäisviiksiä nähnyt ~150eurolla myytävän uutena.

Valitettavasti en vieläkään muista, kumpi liitin "on se oikea". Olen nähnyt itse livenä sekä valkoista että ruskeaa.
Heikan sivuilla oli joskus maininta, että "Distinctive"-varustelluissa pääsääntöisesti on valmius alkuperäisviikseen...

Eper ehkä kertoo? Jos ei, niin kysyä voi vaikka marmorilta tahi Autofilarosta, jossa alustanumeron perusteella todnäk Heikka itse osaa sanoa, onko kumpaa mallia kiinni meneväksi.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ajattelin tehdä JTS:ään kansirempan tässä keväällä, kun näkyi tähystyksessä olevan töhnää kanavissa.
Mitä muuta kannattaisi varata/vaihtaa kuin perus tiivisteet ja ajoituksenmuuntimen huoltosarja? Ja tietenkin jakohihna.
Pultit voi kai käyttää uudestaan?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

sämpy kirjoitti:Ajattelin tehdä JTS:ään kansirempan tässä keväällä, kun näkyi tähystyksessä olevan töhnää kanavissa.
Mitä muuta kannattaisi varata/vaihtaa kuin perus tiivisteet ja ajoituksenmuuntimen huoltosarja? Ja tietenkin jakohihna.
Pultit voi kai käyttää uudestaan?
Voitaiskos tehdä jonkinlaista yhteistyötä, kun mulla on kanssa laakerivikainen kone, josta voisin kannen irrottaa ja huoltaa?
Alfa-uros...tojota-naaras

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Viime kesänä tein tuon remontin kun paloi pakoventtiili. Hihnat, kiristimet, apupyörä, vesipumppu; tiivistesarjan ja kannenpultit otin koneistamosta. Pultit on venyvää mallia ja kertakäyttöiset. Inhottavan tuntuiset kiristää (muistaakseni 3 x 90 astetta, ohjeet oli tiivistesarjapaketissa) kun on sen tuntuinen, että katkeaa justiin. Homma vaatii aika pitkää pinnaa, varsinkin imusarjan kanssa pulaaminen kun ei mahdu oikein erikseen eikä yhdessä paikalleen.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tää olis voinu paremmin kuulua johonkin iskariketjuun, mutku menee selvästi muuten tyhmien kyselyyn. :)
Olen siis nyt fundeerannu mahdollisia asennusvirheitä, koska nuot etuiskarit ei tahdo kestää. Elikäs mitäs sellaisia virheitä vois tehdä, että kestää vain melkein vuoden?
Tarkotus olis saada noi koni-sportit tuonne siten, etteivät nekin nyt hajoaisi vuoden päästä. Kattelin tuossa noita iskareiden mukana tulleita helyjä ja tuo valkonen muovilaatta vähän ihmetyttää, sehän kuuluu laittaa imeisesti pohjaanlyöntikumin takia, tuntuu vain siltä, että se paremminkin sitten hinkkaa pölyn kera sitä männänvartta. Sitten, mullon uudet yläpäät kans, joissa on pienempi reikä (orggis iskarin kokoa), ohjeen mukaan niistä pitäis prässätä sisäholkki pois ja laittaa konin mukana tullut tilalle, mitat ei vain oikein täsmää. Nuot ylpäät taitaa olla tarvikkeet, joten porakonehommiksi sitten ilmeisesti. Niin ja sitten suojakumit ja pohjaanlyöntikumit ovat ehjät, iskareita ei ole puristeltu viilapenkissä eikä männävarsia kierrelty/ käytetty pulttipyssyä. Kunnon iskarin/jousen vaihtotyökalut löytyy ja niitä olen käyttänt. Alkuperäiset iskarit oli monet kerrat irti ja kyllä ne kesti mun käsittelyn hienosti. :)
Lopuksi kunnon tyhmä kysymys. :-D Pitääkö/saako kaasuiskareita ilmata, kuten kaasuttomia?




Ei voi siis käsittää, että 2 paria orggis sportkit iskareita kestivät yhteensä vajaat 2 vuotta ja reilut 30000km.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

stoichiometric kirjoitti:Lopuksi kunnon tyhmä kysymys. :-D Pitääkö/saako kaasuiskareita ilmata, kuten kaasuttomia?
Kaksiputkinen kaasuiskari on rakenteeltaan ihan samanlainen kuin kaasutonkin, ilman tilalla on vaan paineistettua typpeä eli kyllä ne saa ilmata ja varmaan on ihan hyväkin. Yksiputkisia ei tarvitse ilmata.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuota tuota :) Niin paljon on aikaa, kun olen jakopään kopan sisällä ollu, niin pieni kysymys: mahtuiskos tasapainoremmi poikkinaisena lymyilemään siellä ilman, että menisi jakoremmin väliin? Tossa kun lähdin väsyneenä kotio työmaalta (auto kävi hetken pihalla vähennyksiä itsekseen) niin huomasin erilaisen käyntiäänen kierroksilla + vienon tärinän. Myös otti perstuntumalla halukkaammin kierroksia. :)
Viimeksi muokannut palkus, 03 Maalis 2015, 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Yhden mitsun nähnyt, missä TP-remmi katkennut. Ja pahasti. Eikä silti ollut onnistunut löytämään tietä jakoremmin väliin, vaan oli kiltisti "reunoilla" odottamassa... Tuurista kiinni varmasti 90%, sikäli kun rakenne mahdollistaa. Alfan bensakoneen jakopäärakennetta en osaa kommentoida, muutaman kuvan nähnyt tuosta ja vähän siltä muistaakseni näyttelee, että kyllä se sinne voisi mahtuakin... Ehkä?

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Heitetääs tänne:

Original Alfa Romeo fragrance platelets

Eli OEM Alfan sisusta hajuste, samanmoinen löytyy omastakin mutta luonnollisesti ei tuoksu enää miltään, onko joku ostanut tollasen? Mitä mieltä, onko hyvä tuoksu? :D

Paljo tuolta tulee toimituskuluja kaikenkaikkiaan tollasesta, "0kg -> 10kg - 15,95e"? Löytyisköhä muualta..
Noni

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

^Aivan hirvittävä myskinen Kouroksen/Mennenin/Old Spicen Keke-, kalapuikkoviiksi-, karvarintatuoksu. Saat multa ilmaiseksi yhden jos haet pois. :puke:

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

^ :lol: Tuli vaan flashbackina tänää tos illalla erään 924 Porschen tuoksu.. toki se oli oikeesti hyvä tuoksu. Omas 156:ssakin ihan hyvä vaikkakin todella laimea, mietein vaan että onko tuo juuri ton OEM-tyynyn tuoksu vai jonkin muun esim sisustanpesu tms aineen tuoksu.

Vois napata irti omasta ja koitaa haistella :lol:
Noni

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Minä revin omastani pois molemmat.
Oli aika vinkee tuoksu pakkasaamuna kun sisätilanlämmitin oli hanttarin jalkatilasta puhaltanut suoraan ko. hajustimeen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tässä pari kuukautta sitten porukka ihan innossaan tilannut uusia hajutyynyjä, että tuoksahtaa auto uudelta.... :D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Laitoin tuon hajusteen ja ihan ok. :-D Miitinkiläiset voi kommentoida, on minulla vain kuollut hajuaisti. :-D

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Sisältääkö tuo imeytettyä muovinpehmennintä ja muuta terveystuotetta? 60-luvun Jaguar saattoi vielä tuoksua, mutta muovi haisee.
Omasta Alfasta ei ole vieläkään täysin hävinnyt wunderbaumin löyhkä, sellaisen löysin takalattialta.
Mitä joskus tunkenut kupolia uuden hyristimen kabiiniin, niin vesi melkein valuu silmistä. Taidan viihtyä paremmin navetalla.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

Tuli joo itsekin innoissaan tilattua tuo tyyny, kun Alfistilta oli muutakin tulossa. Mielessä oli sellainen autokaupoista tuttu uuden auton miellyttävä löyhähdys, mutta toihan onkin ihan parfyymi... Siis välimeren miehen makuun tehty parfyymi. :crazyeyes: Uuden Alfan kabiinin muovit sun muun täytyy kyllä lemuta tosi voimakkaalta, etten tuota ole erottanut uuden auton penkin alta omana tuoksunaan. Kumma juttu. Tai sitten tuo on joku huono saksalainen pila toi mulle toimitettu tyyny. "Tossa sulle italialaisen auton tuoksua, ota ota.." :mrgreen:

Vastaa Viestiin