Eikös kierroslukumittarilta mene suoraan signaalijohto(ja) sytytyslaittestoon, jos noin niin helpottaa sinänsä vian etsintää, kun vika on joko itse mittarissa, johdoissa tai liittimissä

Valvoja: Moderators
tähän liittyen, onko kukaan päivittänyt alkuperäistä kiekkamittaria toimimaan eculta tulevan signaalin pohjalta esim. suorasytkään siirryttäessä? vai vaatiiko edes mitään muutoksia, onko ecun pukkaama signaali "samanlainen" kuin mitä puola suoraan tarjoaa?Tuomas K kirjoitti:Ainakin tuossa V6:ssa signaali tulee suoraan sytytykseltä. Eerolla näkyy olevan tessu, sehän on jo avaruusaikaa motronicinsa kanssa, vieläkö siinäkin tulee sytytykseltä, vai voisiko signaali tulla eculta?
Kiitos ja kumarrus.Tiige kirjoitti:^ 60522387 - STARTER MOTOR ja boschin valmistama sanoo eper twinsparkille.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ja noissa saattaa pyöriä päästää kipinän akselilleen. Kokemusta on, oli erittäin vaikea löytää kunnes jätti kokonaan tielle.
Ok, täytyy tsekata pyörijöiden kunto. Piuhat on vaihdettu viime syksynä ja jakajan kannet pyörijöineen 3 vuotta ja 23tkm. sitten.VMTD kirjoitti:Viallinen tulpanhattu/johdin voi aiheuttaa tuollaisia häiriöitä, myös jakajan pyöriä.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jeps. On vaihtoehto tuohon tasakaasu nykäyksiin. Täyskaasulla on varmastikkin ohi sen kuluneimman kohdan.
Tuokin tuli tsekattua, mutta kuluma ei mielestäni ollut merkittävää.Hepa kirjoitti:Kuinkas se ilmamäärämittarin kontaktipinta? Eikös niissä ollut joskus ongelmaa, että kului puhki. Saa kuntoon "neulaa" tms. siirtämällä. En ole tehnyt, mutta muistelisin, että useat ovat.
Siellä jalkatilassa on ECU. Lisäksi tulipellissä on niitä releitä, jotka ohjaa erinäisiä asioita (sytkä, bensapumppu yms.). Keloja ohjaa juurikin ECU. Muistaakseni releet maadottuu ECU:n ja tosiaan virta kulkee mm. sieltä kanskalokeron takana olevien liittimien kautta. Jos siellä on huonoja kontakteja, niin voi pätkiä yms. Yleensähän sieellä ensin prakaa se bensapumpun liitos, mutta myös muut niistä liittimistä voi aiheuttaa oireita.Eero kirjoitti:Puolien mittauksessa ei löytynyt mitään ihmeellistä, arvot oli samaa tasoa molemmissa. Toki tuo ei anna täyttä varmuutta, kun vika esiintyy vain ajoittain.
Vianetsintä siis jatkuu. Miten/minne moottorin ohjainlaite on maadoitettu?
Täytyy seuraavaksi tsekata nuo releet ja maadoitukset. Mistäs näkisi, mitä nuo tulipellin releet ohjaa?Hepa kirjoitti:Siellä jalkatilassa on ECU. Lisäksi tulipellissä on niitä releitä, jotka ohjaa erinäisiä asioita (sytkä, bensapumppu yms.). Keloja ohjaa juurikin ECU. Muistaakseni releet maadottuu ECU:n ja tosiaan virta kulkee mm. sieltä kanskalokeron takana olevien liittimien kautta. Jos siellä on huonoja kontakteja, niin voi pätkiä yms. Yleensähän sieellä ensin prakaa se bensapumpun liitos, mutta myös muut niistä liittimistä voi aiheuttaa oireita.Eero kirjoitti:Puolien mittauksessa ei löytynyt mitään ihmeellistä, arvot oli samaa tasoa molemmissa. Toki tuo ei anna täyttä varmuutta, kun vika esiintyy vain ajoittain.
Vianetsintä siis jatkuu. Miten/minne moottorin ohjainlaite on maadoitettu?
Siirtopumpun johdon liitin löytyy takakontista, johto tulee lattian läpiviennin kautta melko läheltä kontin etuosaa.rautu kirjoitti:Miten sen siirtopumpun toiminta tarkastetaan?
Toinen akku, joku muu virtalähde tai hyppylanka akulta. Varovainen toki pitää olla aina sähköjen kanssa pelatessa ja tietää mitä tekee.rautu kirjoitti:No sitä bensapumppua ajattelin jo myös, kun taitaa olla alkuperäisen näköinen. Tai en varmaksi tiedä onko joskus uusittu. Pitäisi kaiketi olla toinen akku, josta voisi lykätä sitä virtaa pumppuun. Miten sen siirtopumpun toiminta tarkastetaan?
Jos uusi osa on merkkituote niin hintahan sen ratkaisee... Esimerkin vuoksi Motonetissa näkyy Boschin pumppu olevan 129,90 €, Sparetolla Boschin pumppu 107,34 € + toimituskulut 17 €.rautu kirjoitti:Mistä kannattaa hommata uusi, onko kokemuksia?
Monta hyvää ehdotustahan tuossa on jo tullut. Onko vika jo saatu paikallistettua?Eero kirjoitti:Twin sparkki on alkanut pätkimään ajoittain. Tänään vika ilmeni selkeästi n. 3000 kierroksen kohdalla ajettaessa tasaista vauhtia. Tuntuu kuin kipinä katoaisi täysin n. sekunnin ajaksi. Sen jälkeen käy hetken (n. 15-30 sekuntia) tasaisesti ja taas pätkäsee. Aikaisemmin kone pätki reippaissa kiihdytyksissä, tuolloin tosin erittäin satunnaisesti. Muutoin moottori ei röpötä ja käy ihan hyvin. Mitä nyt kylmänä tyhjäkäynti on melko korkea.
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia tessussa? Aiheuttaako esim. kampiakselin asentotunnistin kyseisiä oireita?
Voiko ilmamassamittari oireilla tuolla tavoin?
Juu hyviä ehdotuksia on tullut, mutta toistaiseksi vikaa ei ole saatu paikallistettua. Mistä tiedää, onko tulpat resistori-tyyppiä?Werneri kirjoitti:Monta hyvää ehdotustahan tuossa on jo tullut. Onko vika jo saatu paikallistettua?Eero kirjoitti:Twin sparkki on alkanut pätkimään ajoittain. Tänään vika ilmeni selkeästi n. 3000 kierroksen kohdalla ajettaessa tasaista vauhtia. Tuntuu kuin kipinä katoaisi täysin n. sekunnin ajaksi. Sen jälkeen käy hetken (n. 15-30 sekuntia) tasaisesti ja taas pätkäsee. Aikaisemmin kone pätki reippaissa kiihdytyksissä, tuolloin tosin erittäin satunnaisesti. Muutoin moottori ei röpötä ja käy ihan hyvin. Mitä nyt kylmänä tyhjäkäynti on melko korkea.
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia tessussa? Aiheuttaako esim. kampiakselin asentotunnistin kyseisiä oireita?
Voiko ilmamassamittari oireilla tuolla tavoin?
Mulla oli aikanaan Tessussa ongelma, joka aiheutti nykimistä: kaikki oli oikeastaan kunnossa, mutta mulle myytiin tulpanvaihdon yhteydessä Resistori tulpat. ja kun oli hiilijohdot ja resistoritulpat, niin tykkäskin kipinä alkaa hyppimään muualta kuin tulppien kärkivälistä.
Silikoni-piuhat näytti olevan.Werneri kirjoitti:Monta hyvää ehdotustahan tuossa on jo tullut. Onko vika jo saatu paikallistettua?
Mulla oli aikanaan Tessussa ongelma, joka aiheutti nykimistä: kaikki oli oikeastaan kunnossa, mutta mulle myytiin tulpanvaihdon yhteydessä Resistori tulpat. ja kun oli hiilijohdot ja resistoritulpat, niin tykkäskin kipinä alkaa hyppimään muualta kuin tulppien kärkivälistä.
Jos siinä ihan oikeasti randomilla vilkkuu kaikki valot niin sen valopaneelin jänniteregulaattori on rikki. Tulee kuntoon kun vaihtaa sen regun uuteen vähän fiksummin mitoitettuun.rautu kirjoitti:Mistä löytyy yleensä vika tähän tai mistäpäin?