Garmund kirjoitti:Mitäs kamaa pitää jakohihnarempan yhteydessä ite hihnan lisäksi vaihtaa? Viime lauantaina hommaamaani 156 seen tulee syyskuun lopulla jakohihnan vaihto myyjäliikkeen piikkiin. Homma itseasiassa siirty saman ketjun toiseen liikkeeseen, kun siellä on kuulemma heppu joka on ennenkin vaihtanut alfaan jakohihnan. Alko vain mietityttämään, että kerran kun ei ole ihan tuttua puuhaa heille, mahtavatko osata vaihtaa kaiken tarpeellisen. Yritän siis itse viisastua hommasta, jotta osaisin huomata jos jotain tärkeää jää vaihtamati. Viimeksi hihna vaihdettu syyskuussa 09 eli nyt tulisi ensikuussa 3v täyteen, kilometrejä autolla mittarissa 157 tuhatta. Huoltokirjassa ei muistaakseni lukenut muuta, kuin jakohihna vaihdettu ilman sen tarkempia tietoja. Pitää varmaan yrittää selvittää onko esim vesipumppu vaihdettu viimeksi, sitähän ei kai tarvitse välttämättä joka kerta vaihtaa.
Lisäksi alkoi kuulumaan ajaessa takaosasta, joku 300km ajettuani "jurinaa". Nostin tänään hallitunkilla takarenkaat ilmaan ja pyörittelin niitä, kuulosti kun olisi takarenkaiden laakerit metelöiny. Apukuskin puolen takarenkaasta kuului mielestäni selvä jurina rengasta pyöritellessä, kuskin puoleinen takarengas piti kanssa hieman mielestäni ylimääräistä ääntä. Kuuluisiko mahdollisen takarenkaan laakerin vaihdon mennä teidän mielestänne myyjäliikkeen piikkiin?
Loppuun vielä varsinainen tyhmä kysymys

Se, että auton jarrut hieman laahaavat on kai ihan normaalia? (huomaa käsin rengasta pyöritellessä että palat hinkkaavat hieman levyihin, mutta rengas pyörii silti kevyesti.)
JTS:n hihna päätyyn: Jakohihna, kiristin, ohj. rulla (nämä tulevat yleensä sarjan mukana, esim. gates;n hihnasarjassa), vesipumppu, tasapainokaselin hihna ja sen kiristin. vesipumpun vaihto olisi hyvä tehdä joka kerta, onhan se sopivasti esillä hihnaa vaihdettaessa, jos pumppuun tulee vika joutuu taas hihnan vaihtamaan, koska käytettyä hihnaa ei vaan ole järkevä laittaa takaisin.
Apulaitehihna on siinä ja siinä, kunnon kyllä näkee itse, jos halkeamia -> vaihtoon, kiristin on turha vahtaa jos ei kuulu ylimääräisiä ääniä eikä se takertele.
Kyllä kannataa ottaa yhteyttä myyjä liikeeseen (pitkäkin aika ostosta?), takajarrut ja laakerin vaihto samalla kertaa ei ole niin paha rasti, säästyisi aikaa ja vaivaa kun samalla kertaa laittaa kuntoon. paljonko laahaa, taitaa kuitenkin rengas pyöriä vapaasti kun sen pistää pyörimään? vähän "urheilullista ajoa" ja käsijarrun käyttöä aina kun auto jätetään parkkiin, saataa laahaus olla käytön puuteta.