Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Luulen nähneeni bosen kytkiksen jossain netissä, vaan en ole varma. Ja sama vahvari antaa kaikki äänen, hiljaista on jollei ole herätettä. Tuosta linjatason lähdöstä, ihan perus ISO liittimet on Bose blaukkarin perässä, eikä se JVC jonka ensin vaihdoin ainakaan vaikuttanut yhtään yliohjaavan vahvaria. Nyt on kiinni joku vanha blaukkari, sama juttu paitsi kaikki liittimet sopi suoraan kiinni eikä sekään yliohjaa. Luulen, että Boselle menee kaiutinsignaali, varma en ole. Volumenappula käyttäytyi kuitenkin ihan yhtä loogisesti kaikissa kolmessa, bose, JVC, blaukkari. Tuossa JTS:ssä on joku pioneer, sen kytkentää en ole vielä nuuskinut.
Eikös vaihtokytkin ja tehovastus voisi olla sopiva subin hiljentäjä? Tosin en tiedä ottaako bose nokkiinsa jos vain katkaisee elementin johdon kytkimellä.
Eikös vaihtokytkin ja tehovastus voisi olla sopiva subin hiljentäjä? Tosin en tiedä ottaako bose nokkiinsa jos vain katkaisee elementin johdon kytkimellä.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
On ja ei. Jos vaihdon tekee systeemi sammuksissa, vaihtokytkin ja terminointivastus on loistava, jos taas signaalia pätkii sähköt ja etenkin signaali päällä (eli ns. lennosta) voi irroitus-/kytkentähetkellä tulla vahvistimelle vähän epämukavaa, piikkimuotoista palautetta. Noita Bosen vahvareita kun on viiskutosista paukkunutkin, niin en välttämättä lähtisi kiusaamaan epäsovituksella ja/tai piikkipalautteella.
Kaunis ratkaisu olisi laittaa subbarin tilalle tehovastus, ottaa sen ympäriltä ohjaussignaali, puskuroida se ja ajaa erillisen pääteasteen kautta elementille. Tuota erillistä pääteastetta sammuttelemalla saisi hienosti tempun hoidettua, hintaa tulee toki enemmän kuin pelkälle vaihtokytkimelle ja terminointitehovastukselle.
Toinen kaunis ratkaisu olisi laittaa laajaskaalainen tasonsäätö vahvarin "sisään", subbarin esi- ja pääteasteiden väliin. Tässä kannattaa tietää mitä tekee.
Terminointivastuksen kanssa tulee muistaa, että se muuttaa tehon lämmöksi ja sitä voi tulla kymmeniä watteja. Sekä tehonkestoa että jäähdytystä siis tarvitaan.
Kaunis ratkaisu olisi laittaa subbarin tilalle tehovastus, ottaa sen ympäriltä ohjaussignaali, puskuroida se ja ajaa erillisen pääteasteen kautta elementille. Tuota erillistä pääteastetta sammuttelemalla saisi hienosti tempun hoidettua, hintaa tulee toki enemmän kuin pelkälle vaihtokytkimelle ja terminointitehovastukselle.
Toinen kaunis ratkaisu olisi laittaa laajaskaalainen tasonsäätö vahvarin "sisään", subbarin esi- ja pääteasteiden väliin. Tässä kannattaa tietää mitä tekee.
Terminointivastuksen kanssa tulee muistaa, että se muuttaa tehon lämmöksi ja sitä voi tulla kymmeniä watteja. Sekä tehonkestoa että jäähdytystä siis tarvitaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyllä sinne menee linjatasoinen signaali. Sinne on saatavilla muuntajaa joka tekee kaiutintasosta linjatasoa, mutta kyllä se tosiaan toimii ilmankin mutta se yliohjauksen vaara on olemassa. Jos sinne laittaa tavallisen soittimen joka antaa kaiutintasoista signaalia niin volumesäädön skaala jää hiukan suppeaksi kun täysi teho tulee jo asteikon alkupuolella.jyrkip kirjoitti:Tuosta linjatason lähdöstä, ihan perus ISO liittimet on Bose blaukkarin perässä, eikä se JVC jonka ensin vaihdoin ainakaan vaikuttanut yhtään yliohjaavan vahvaria. Nyt on kiinni joku vanha blaukkari, sama juttu paitsi kaikki liittimet sopi suoraan kiinni eikä sekään yliohjaa. Luulen, että Boselle menee kaiutinsignaali, varma en ole.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Helpointa laittaa muunninboxi väliin, ei kärähdä palikat eikä tarvii sen enempää viritellä ja sijoitus on joku 40 eugenii.
E: jossain näin myös adaptereita jotka on toisesta päästä isoa ja toisesta rca, toimis jos soittimessa on linjalähtöjä. Varmaan aika helppo duunaa piuhat ittekin.
E: jossain näin myös adaptereita jotka on toisesta päästä isoa ja toisesta rca, toimis jos soittimessa on linjalähtöjä. Varmaan aika helppo duunaa piuhat ittekin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos haluaa tehdä itse ja säästää, niin jännitteenjako tuohon väliin on helppo tehdä ja yksinkertaisuutensa puolesta ehkä parhaita tapoja aloittaa elektroniikkaan tutustuminen. Kaiutinlinjaan eka 100kohm vastus, sitten 10kohm vastus, jonka päästä maihin, vahvarin sisäänmeno tuosta vastusten välistä. Metallikalvovastukset maksaa luokka 20snt/kpl, eli neljälle kanavalle tulee hintaa huimat 1,6 euroa (plus kotelointi ja liitokset).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko noissa 156:sissa tyypillistä että syövät etuparkkien polttimoita tämän tästä? Tuo ilmiö on ollut autossa aiemminkin, nyt uudet polttimot kestivät aika lailla pari viikkoa, ja molemmat ovat nyt pimeänä. Putsasin kontaktit hyvin, ei siellä pitäisi olla ongelmaa.
Kestääkö jotkin polttimot tavallisia Philipsejä paremmin, LED-polttimoista taitaa tulla herjausta valonvalvontapiiriltä?
Kestääkö jotkin polttimot tavallisia Philipsejä paremmin, LED-polttimoista taitaa tulla herjausta valonvalvontapiiriltä?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ Onhan se välillä mullaki sammunut pienessä aikavälissä mut yleensä kestää sen vuoden.
Ledejähän saa sisäänrakennetulla vastuksella jotta varoitusta ei rekisteröidä.
Ledejähän saa sisäänrakennetulla vastuksella jotta varoitusta ei rekisteröidä.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Niin, mallille on ollut tyypillistä parkkien lamppujen nopea vaihtoväli.
Itsekin muistan vaihtaneeni useaan kertaan, mutta mikähän tullut, kun en ole moneen vuoteen joutunut parkkeja vaihtamaan? Kilometrejä ei enää tule entiseen malliin, mutta tuo tuskin kaikkea selittää. Ei myöskään ole mitään muistikuvaa, että olisi tullut laitettua viimeksi jotain parempaa lamppua..
Itsekin muistan vaihtaneeni useaan kertaan, mutta mikähän tullut, kun en ole moneen vuoteen joutunut parkkeja vaihtamaan? Kilometrejä ei enää tule entiseen malliin, mutta tuo tuskin kaikkea selittää. Ei myöskään ole mitään muistikuvaa, että olisi tullut laitettua viimeksi jotain parempaa lamppua..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
valot päälle vasta kun on startannut..
molex to sata, lose all your data.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Parkkipolttimon huono kiinnitys/kannatin saattaa myös olla osallisena ylimääräiseen tärnään joka sitten rasittaa sitä. Omassa joutuu joka kerta ihmettelemään että mitenkäs tän kuuluisi pysyä tossa reijässä.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko tuo etuvakaaja koko matkalta saman paksuinen?
Runkopuslinkeja tilailemassa ja sain mitaksi 24mm, mutta onko luigi tehnyt jipon, notta vakaaja olis eri paksuinen puslien kohdalta?
Runkopuslinkeja tilailemassa ja sain mitaksi 24mm, mutta onko luigi tehnyt jipon, notta vakaaja olis eri paksuinen puslien kohdalta?

-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Katoppa siitä meidän varaosabussosta. Siitä on kone irti ja vakaaja ihan näköisällä. Helppo mitata..ja se on samankokoinen kuin tessussa.
Abarth 500 Esseesse
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
156:n oikean eturenkaan sisemmästä jarrupalasta on kitkapinta irronnut ja nyt kokonaan hävinnyt, ja jäljellä on pelkkä jarrupalan metallinen taustalevy. Auto pitäisi ajaa jarrupalojen & -levyjen vaihtoon. Onko mahdollista, että metallinen jarrupalan osa pääsee ajaessa kampeutumaan jarrulevyn ja sen osan väliin, johon jarrupalat on kiinnitetty?
...ja ennen kuin joku ehtii ehdottaa, niin vastaan valmiiksi: ei, en osaa enkä halua vaihtaa jarrupaloja itse.
...ja ennen kuin joku ehtii ehdottaa, niin vastaan valmiiksi: ei, en osaa enkä halua vaihtaa jarrupaloja itse.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuo olisi helpohko homma vaihtaa itse, ihan parkkipaikallakin ja kehnohkoilla työkaluillakin.
Mutta vastaus itse kysymykseen: kyllä. Sillä voipi tuhota jarrulevyn, tietysti jos _oikein_ varovasti ajaa, ei se metallinen selkäpala välttämättä tuhoa mitään.
Tekstistä ymmärsin, että pelkkä kitkapinta lähti matkoihinsa, eli siellä on vielä metallinen ~sentin paksuinen laippa johon kitkapinta kiinnittyy? Tuo laippahan naarmuttaa levyä aika nopeasti nopeasti, mutta ehkä se siitä vielä selviäisi.
Mutta vastaus itse kysymykseen: kyllä. Sillä voipi tuhota jarrulevyn, tietysti jos _oikein_ varovasti ajaa, ei se metallinen selkäpala välttämättä tuhoa mitään.
Tekstistä ymmärsin, että pelkkä kitkapinta lähti matkoihinsa, eli siellä on vielä metallinen ~sentin paksuinen laippa johon kitkapinta kiinnittyy? Tuo laippahan naarmuttaa levyä aika nopeasti nopeasti, mutta ehkä se siitä vielä selviäisi.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos palan selkälevy lähtee kävelemään, äkkiä alkaa mäntä ottamaan kipeää levyä vasten, ellei jopa mahdu kokonaan pullahtamaan ulos ja sitten parinkympin palat muuttuikin juuri uuden satulan hankinnaksi. Siihen nyt en varmaksi sano, että mahtuuko se selkälevy/rauta putoamaan välistä pois, teoriassa kyllä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Joo, tuon olinkin kirjottanut ja poistin, kun mietin selkälevyn rakennetta. Se ei voi lähteä sieltä kyllä pois, jos sitä on yhtään jäljellä; sehän sen palan ylipäänsä paikallensa lukitsee. Tai sitten se on jo lähtenyt samalla kun kitkapinta lähti paremmille teille... Ja silloin se on se öhm, parinsatkun satulanhankinta tiedossa. Jarrulevyjen kera. 

- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitoksia vastauksista. Jarrupalat ja jarrulevyt vaihtuvat perjantaina uusiin, joten levyjen kulumisella ei enää ole merkitystä (niille tulisi kesäkuussa 9 vuotta täyteen).
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitos, täytyypä käydä mittailemassa.m.sa kirjoitti:Katoppa siitä meidän varaosabussosta. Siitä on kone irti ja vakaaja ihan näköisällä. Helppo mitata..ja se on samankokoinen kuin tessussa.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
V6 ei lähde käyntiin, epäilen että ei saa kunnolla / ollenkaan bensaa. Mistä löytyy bensapumpun sulake? Olisiko muita helppoja vika paikkoja? Inertiakytkin on jo tsekattu.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
ruiskun rele. On akun edessä olevassa releboksissa, pieni punainen rele. mulla oli vähän irti kannastaan ja välillä kävi, sitten sammu ihan lennosta. Aika pitkään sai etsiä vikaa
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sehän se oli! Vähän CRC:tä ja takaisin paikalleen niin heti lähti tulille. Kiitos!
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
m.sa kirjoitti:Katoppa siitä meidän varaosabussosta. Siitä on kone irti ja vakaaja ihan näköisällä. Helppo mitata..ja se on samankokoinen kuin tessussa.
Purkubusso ehti lähteä kuutioitavaksi ennen kuin ehdin väliin, joten asia on edelleen esissä...
Aivan sama miltä kohtaa tuota mittaa, näkyvältä alueelta, tulos on aina sama 24mm...
Eikö noita 24 millisiä ole vain GTA:ssa tai isobussoissa? Hankala uskoa että tässä olis oikeasti paksumpi vakaaja

-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^miks mulla on sellai mielikuva et niit ois kahta kokoo 156... Ulkolaisii sivuiki ku kattoo ni 22,23,24 menee, ota näist nyt selvää
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kolmea kokoa. Ainakin minä löytänyt 
En muista, oliko 21,22 ja 23mm + GTA, vai 2lukua + GTA.

En muista, oliko 21,22 ja 23mm + GTA, vai 2lukua + GTA.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
JMC kirjoitti:m.sa kirjoitti:Katoppa siitä meidän varaosabussosta. Siitä on kone irti ja vakaaja ihan näköisällä. Helppo mitata..ja se on samankokoinen kuin tessussa.
Purkubusso ehti lähteä kuutioitavaksi ennen kuin ehdin väliin, joten asia on edelleen esissä...
Aivan sama miltä kohtaa tuota mittaa, näkyvältä alueelta, tulos on aina sama 24mm...
Eikö noita 24 millisiä ole vain GTA:ssa tai isobussoissa? Hankala uskoa että tässä olis oikeasti paksumpi vakaaja
Se raato on nyt mun pihassa. Voin huomenna tsekata tuon tai tule itse mittaamaan niin saat mieleisesi tuloksen

Abarth 500 Esseesse
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mä taas olen löytänyt neljää kokoa: 21, 22, 23 ja 24 millisiäEmmiMaria kirjoitti:^miks mulla on sellai mielikuva et niit ois kahta kokoo 156... Ulkolaisii sivuiki ku kattoo ni 22,23,24 menee, ota näist nyt selvää

Jos mitenkään viitsisit, itse en taida ehtiä tänään, enkä edes huomenna millään..Se raato on nyt mun pihassa. Voin huomenna tsekata tuon tai tule itse mittaamaan niin saat mieleisesi tuloksen
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuossa -99 - vuotisessa V6:ssa etuvakaajan paksuus on 22mm, myös puslien kohdalta. Eli ei ainakaan isompia puslia kannata tilata... Vakaaja näytti puslien kohdalta hieman ruosteiselta ja kulahtaneelta, eli kyllä sinnekin hieman luontaista kulumaa tulee.
Abarth 500 Esseesse
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Oolrait, kiitän. Täytyypä tilailla sitten 22 milliset 

- Ricardo
- Viestit: 41
- Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
- Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sellanen ongelma 156:ssa, että kuluttaa sisäpuolelta eturenkaita kovaan tahtiin. Auto madallettu eibachin jousilla ja iskareilla ja etu ja alatukivarret ovat uudet. Pyöränsuuntauksessakin käytetty, camberia ei ilmeisesti voi säätää, renkaat 215/45r17. Onko hommattava säädettävä alusta vai voiko renkailla/vanteilla vaikuttaa asiaan?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei se alustan säädettävyys auta ellei nosta autoa ylöspäin.
Säädettävillä ylätukivarsien puslilla saanee camberit lähemmäksi nollaa.
Suuremman profiilin pitäisi auttaa hieman renkaiden kulumiseen, samalla vanne pienenee.
Säädettävillä ylätukivarsien puslilla saanee camberit lähemmäksi nollaa.
Suuremman profiilin pitäisi auttaa hieman renkaiden kulumiseen, samalla vanne pienenee.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
pakkaa vähän kuluttamaan edessä sisäreunoja, kun madallettu. Eibachit madaltaa aika paljon, joten camper menee miinukselle kovasti. Takapääkin menee miinukselle samaa tahtia, mutta sisäreunakulutus on huomattavasti miedompaa. Mitkä renkaat? Pyöränkulmaarvot? Oikeastaan ainoa todellinen keino olisi muokata etupyöräntuentoja siten, että pyörät olisivat pystymmässä (camper ~ -aste). Kohtuu hankala homma. 156 alustageometria on tehty ajettavuus/suorituskyky lähtöisesti, eli korkealla vakiojousituksellakin pystykulmissa on huomioitu kaarreajo ja tarpeellinen miinuscamperin lisääntyminen. Caster lisääntyy myös joustossa ja madaltaessa. Runsaahko caster ei aiheuta rengaskulumaa, mutta käännettäessä lisää tarvittavaa camberia. Finest jo kerkisikin ja tosiaan paksummalla renkaalla kuluma on vähän pienenpää.
- Ricardo
- Viestit: 41
- Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
- Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tällaset säädöt laittoivat:stoichiometric kirjoitti:pakkaa vähän kuluttamaan edessä sisäreunoja, kun madallettu. Eibachit madaltaa aika paljon, joten camper menee miinukselle kovasti. Takapääkin menee miinukselle samaa tahtia, mutta sisäreunakulutus on huomattavasti miedompaa. Mitkä renkaat? Pyöränkulmaarvot? Oikeastaan ainoa todellinen keino olisi muokata etupyöräntuentoja siten, että pyörät olisivat pystymmässä (camper ~ -aste). Kohtuu hankala homma. 156 alustageometria on tehty ajettavuus/suorituskyky lähtöisesti, eli korkealla vakiojousituksellakin pystykulmissa on huomioitu kaarreajo ja tarpeellinen miinuscamperin lisääntyminen. Caster lisääntyy myös joustossa ja madaltaessa. Runsaahko caster ei aiheuta rengaskulumaa, mutta käännettäessä lisää tarvittavaa camberia. Finest jo kerkisikin ja tosiaan paksummalla renkaalla kuluma on vähän pienenpää.
Caster vasen 3,18' ja oikea 3,36'
Camber vasen -2,30' oikea -2,06'
Haritus/auraus vasen -0,03' oikea -0,06'
Mistä saa säädettäviä ylätukivarren puslia?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Paljonkas tuo auraus mahtaisi olla milleissä? Hiukan enempi aurausta voisi tasata tilannetta?
Entiset 235/45R17 Continental kumit oli kuluneet yllättävän tasaisesti, vaikka tuossakin Eibachit ja varsinkin takana reilusti negatiivista camberia.
Eikös kulutuspinta mitata keskeltä, vai mitä laki nykyään sanoo?
Ylätukivarret poikki ja hitsillä tavaraa väliin.. Alumiinia ne vaan on.
Entiset 235/45R17 Continental kumit oli kuluneet yllättävän tasaisesti, vaikka tuossakin Eibachit ja varsinkin takana reilusti negatiivista camberia.
Eikös kulutuspinta mitata keskeltä, vai mitä laki nykyään sanoo?
Ylätukivarret poikki ja hitsillä tavaraa väliin.. Alumiinia ne vaan on.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
http://www.alibaba.com/product-detail/R ... 95335.htmlRicardo kirjoitti:Mistä saa säädettäviä ylätukivarren puslia?
Hinta on vähän suolainen...
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mitään en mitään tiedä mut ei noi kummoisilta näyttäis itsekään tehdä. Ulkokehä alumiinia ja sisäholkki RST:tä, PU:ta välissä. Onko noi pussissa olevat sokat ulkokehän paikalleenlukitsemista varten? Onko tarkoitus säätää kohdalleen ja sitten lukita sokilla paikalleen? Sorvarilla teettäis erän noita ulkokehiä ja sopivasta RST-putkesta sisäholkki. Joku jäsen täällä teki PU-valuja, vai oliko Fiatforumin puolella?
Kuka ottaa haasteen vastaan??
Kuka ottaa haasteen vastaan??
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En tiedä onko ulkokehä metallisena edes tarpeellinen, kumiahan se alunperinkin on. Eli valaa pelkästään kumista ja siihen sisäholkin epäkeskeisesti. Kunnolla valetussa osassa sisäholkki pysyy kyllä kiinni eikä lukituspinnejä tarvita. Tai saa noi lukitusreiät kumiinkin.
Tosin ei kumi tainnut olla kovinkaan paksua, joten onko näissä ohuempi pultti? Ei huvittaisi laittaa, ennemmin tinkii säätövarasta..
Ja Turengissa saa varmaan oikealla asenteella ja kukkarolla varustettu teetettyä, mutta tulee noille sielläkin hintaa varmaan muutaman kympin kappale, kun raaka-aine maksaa. Veikkaisin että ainakin 80-100 euroa/srj.
Voin kyllä selvittää asiaa parin viikon päästä, kun tulee varmaan taas tuolla käytyä. Pitäisi Integraleenkin teettä iskarin yläpään kumeja lisää kun ei tarvikkeet kestä vuottakaan.
Tosin ei kumi tainnut olla kovinkaan paksua, joten onko näissä ohuempi pultti? Ei huvittaisi laittaa, ennemmin tinkii säätövarasta..
Ja Turengissa saa varmaan oikealla asenteella ja kukkarolla varustettu teetettyä, mutta tulee noille sielläkin hintaa varmaan muutaman kympin kappale, kun raaka-aine maksaa. Veikkaisin että ainakin 80-100 euroa/srj.
Voin kyllä selvittää asiaa parin viikon päästä, kun tulee varmaan taas tuolla käytyä. Pitäisi Integraleenkin teettä iskarin yläpään kumeja lisää kun ei tarvikkeet kestä vuottakaan.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Ricardo
- Viestit: 41
- Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
- Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitoksia kaikille vastauksista!sämpy kirjoitti:En tiedä onko ulkokehä metallisena edes tarpeellinen, kumiahan se alunperinkin on. Eli valaa pelkästään kumista ja siihen sisäholkin epäkeskeisesti. Kunnolla valetussa osassa sisäholkki pysyy kyllä kiinni eikä lukituspinnejä tarvita. Tai saa noi lukitusreiät kumiinkin.
Tosin ei kumi tainnut olla kovinkaan paksua, joten onko näissä ohuempi pultti? Ei huvittaisi laittaa, ennemmin tinkii säätövarasta..
Ja Turengissa saa varmaan oikealla asenteella ja kukkarolla varustettu teetettyä, mutta tulee noille sielläkin hintaa varmaan muutaman kympin kappale, kun raaka-aine maksaa. Veikkaisin että ainakin 80-100 euroa/srj.
Voin kyllä selvittää asiaa parin viikon päästä, kun tulee varmaan taas tuolla käytyä. Pitäisi Integraleenkin teettä iskarin yläpään kumeja lisää kun ei tarvikkeet kestä vuottakaan.
Täältä näyttäs pystyvän tilaamaan yhden sarjan 250e+toim.kulut http://www.highpower-racing.com/index.p ... duct_id=59
Jos sämpy viitsit selvittää asiaa, niin olisin kiitollinen!
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
http://www.ebay.it/itm/2-BRACCI-SOSPENS ... 487ee33027 Italian Luigi on keksinyt laittaa ylätukivarsiin rasvanipat.
- Ricardo
- Viestit: 41
- Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
- Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitos Jalamari linkistä! Nuo vois tilata, urputtaako katsastusmies noista?Jalamari kirjoitti:http://www.ebay.it/itm/2-BRACCI-SOSPENS ... 487ee33027 Italian Luigi on keksinyt laittaa ylätukivarsiin rasvanipat.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^Aika edullinen rahti Suomeen
. 1100€

Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko noihin kairattu kumiinkin reikä että se rasva pääsee perille asti?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Käsittääkseni se liukuva pinta pitäisi olla se ulkokehä.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyllä se liukupinta on siinä keskiholkin ja kumin välissä.
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mä laitoin itse nipat, ei tullut urputusta katsuriltaRicardo kirjoitti:Kiitos Jalamari linkistä! Nuo vois tilata, urputtaako katsastusmies noista?Jalamari kirjoitti:http://www.ebay.it/itm/2-BRACCI-SOSPENS ... 487ee33027 Italian Luigi on keksinyt laittaa ylätukivarsiin rasvanipat.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei se kyllä ole, ainakaan noiden epäkeskojen kuvia katsellessa...Tuomas K kirjoitti:Kyllä se liukupinta on siinä keskiholkin ja kumin välissä.

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vähän heikko verrata osan toimintaa muuttavaa viritysosaa alkuperäiseen systeemiin
Vakiopuslissa liukuva osa on keskiholkki puslaa vasten.

Vakiopuslissa liukuva osa on keskiholkki puslaa vasten.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kysynpä tänne kun en löytäny osuvampaakaan topiccia.
156 JTD rekkarilla KOL-154
Kellekään tuttu laitos? Historia kiinnostaa.. YV:llä jatkot
156 JTD rekkarilla KOL-154
Kellekään tuttu laitos? Historia kiinnostaa.. YV:llä jatkot

-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Rasvasin sisäholkit ja nyt narisee perhanasti. Varmaan parempi ois pitää kuivana? Mahtaako originaalipusla olla jottain krafiittikumia? Tai sitten uus iskarin yläpään kumi hakee paikkaansa.
Ja mitä tuohon Turengissa teettämiseen tulee, niin voin joo kysyä hinta-arviota ja kiinnostusta, mutta joku muu saa sen jälkeen aktiivisesti selvittää mittoja ja speksejä ja ihan oikeesti maksaakin jotain.
Itellä on jo tukivarret takaisin autossa, että niistä ei mittoja enää saa.
Ja mitä tuohon Turengissa teettämiseen tulee, niin voin joo kysyä hinta-arviota ja kiinnostusta, mutta joku muu saa sen jälkeen aktiivisesti selvittää mittoja ja speksejä ja ihan oikeesti maksaakin jotain.
Itellä on jo tukivarret takaisin autossa, että niistä ei mittoja enää saa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyllä ne alkuperäisetkin on rasvattuja.
Millä rasvasit?
Millä rasvasit?