Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Onnistuu se V6:ssa alakauttakin mutta ahdasta on ja joutuu ehkä vähän käyttämään voimaakin. Alapalkki on tietty otettava ensin pois. Lisäkädet ovat enemmän kuin tarpeen sillä palkkia ei ole kiva ährätä yksin takaisin kun syyläri flekteineen painaa päälle.

Oon muutaman vaihtanut yläkautta ja oma mielipide on se että yläkautta. Purkamista on tietty enemmön, muttei mitään pahaa. Puskuri on muutamalla ruuvilla kiinni, umpiot kahdella, ja lukkopelti kuudella. Sitten on tilaa melkein yhtä paljon kuin Volvo 240:ssä :-D

Ne muovilärpäkkeet syylärin sivuilla on oma lukunsa jos alakautta ährää, varsinkin jos takaisin tahtoo ne asentaa. Yläkautta nekin saa väleistä paremmin irti. Ilmastoinnin lauhdutin on neljällä harvakierre ruuvilla syylärissä kiinni.

Vanhemmissa voi tulla lisäjumppaa lukkopellin ruuvien kanssa sillä lienevät tiukassa ja ruosteessa. Voi mennö herkästi poikki. Mut poraa pois ja vääntää uuden kierteen niin tulee hyvä.
Abarth 500 Esseesse

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

sämpy kirjoitti: Sportswagonin takalasin pyyhkijän alla, siis ulkopuolella, on sellainen muovilätkä peittämässä lasissa olevaa koloa.

Onko tuo miten liimattu kiinni lasiin/koriin, onko vain teipillä vai oikein kunnolla lasiliimalla. Koitin vähän repiä, mutta ei tuntunut lähtevän helpolla
Tänään pitäisi alkaa putsaamaan ja maalaamaan, olisi hyvä tietää uskaltaako tuota koittaa leikata pois langalla vai onko takana jotain klipsejä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Nyt kun on olevinaan enemmän aikaa..

Mikä on paras konsti tarkistaa puolien kunto ja löytää se mahdollisesti viallinen sieltä seasta?

Kone käyntiin ja piuhoja irti yksi kerrallaan kunnes käynti ei enää muutu? Kaksitahti kuulostaa vaan hurjalta ajatuksena kun ei tuo mikään Trabi ole.

Silmämääräisesti näyttivät puolat hyvältä, samaten tulpat. Vähän oli öljyä kahdessa vasemmanpuolisessa tulpankolossa, mutta ei sen enempää kuin kuuluukin olla :mrgreen: .
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Stiletto kirjoitti:No nyt... selailin haulla syylärinvaihtoa kutoskoneeseen. Oma vuotaa jo siihenmalliin että vaihtaa pitäisi, mutta ei oikein selvinnyt että pitääkö tollasessa Giugiaro nokkasessa vm.04 ottaa puskuri pois kokonaan?
Ajatuksena nimittäin olisi että JOS tarvii niin umpiot vaihtuis sitten samalla irrotuksella, eikös umpion vaihossakin puskuri pidä ottaa pois? Syyläriä silmäilin sekä ala että yläpuolelta. Ilmeisesti yläkautta niitä on enimmäkseen pois raastettu...onnistuuko alakautta nosturilla? Jos koko alapalkin irrottaa minkä päällä se makaa.
Tais olla ilmastoinnin kenno kiinni syylärissä jotenkin ihmeellisen muovilirpakkeitten kanssa..vai onko ne ruuvit,ei sinne oikein näe.
Viikko sitten omaan samanmoiseen vaihdeltiin ilman puskurin irrotusta. Aikaa meni 3,5h, turhaan alussa nysväilin lukkopeltiä pois, kun ei edes tarvinnut irrottaa. Samoilla ohjeilla sain vaihdettua, kuin tuolla V6 syylärinvaihto-ketjussa.

Edit: niin nyt jos uudelleen pitäisi vaihtaa niin puskuri irti -> enemmän tilaa irrotella ruuveja.
UliUli

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

maybetomorrow kirjoitti:Mikä on paras konsti tarkistaa puolien kunto ja löytää se mahdollisesti viallinen sieltä seasta?

Kone käyntiin ja piuhoja irti yksi kerrallaan kunnes käynti ei enää muutu?
Helpointa lienee katsoa vikakoodeista, mutta jos se ei ole mahdollista niin voi niitä irtikin kytkeä tai mittailla.

https://www.ngk.de/en/technology-in-det ... diagnosis/

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

156 2.5 V6 käynnistelee jäähdyttimen flektiä jatkuvasti. Heti startin jälkeen rupeaa hetkeksi puhaltamaan vaikka kone on kylmä. Sama meno jatkuu niin kauan kun auto on käynnissä. Lämpötilalla ei ole merkitystä. Käynnistyy ja puhaltaa aina semmoiset 5-20 sekuntia ja sit sammuu. Varmaan joku anturi rikki?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Onko ilmastointi päällä? Jos on, sen pitäskin. Jos ei, jossain vikaa.

GhostZigga
Viestit: 74
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 13:36
Car(s): Saab 9000 2.3 CS Aero '97
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Joo ilmastointi on ollut päällä. Jaa että normaalia, okei. En muissa ilmastoiduissa autoissa ole ihan näin äänekästä puhallusta kuullut mutta olkoon nyt sitten menneeksi kun on kerta italialainen :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sen pitäs pyöriä pienellä teholla, mutta ilmastointi siis tekee sen myös kylmällä koneella.

Jos vetää täydellä teholla, on esivastus todnäk pimeä. Voi mitata sähkömittarilla (en tiä, miten) tai sit testerillä kokeilla flektin 1-nopeutta. Jos ei toimi, vaihda esivastus.
Motonetistä löytyy edullisesti ja se on se Fiatin "lämmittimen esivastus" tjsp. nimellä...

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Noni, nyt paukahti miulle tohon 98 veekutoseen se pelätty ruiskun vikavalo palamaan ja antaa P0220 vikakoodin eli kaasupolkimen potikkavika. Kaasuun vastaavuus loppui kokonaan ja sain just ja just nilkutettuu kotiin. Nettii tutkimalla löytyi korjausvinkiksi pelkääjän jalkatilassa kojelaudan sisällä lähellä keskikonsolia oleva valkoinen liitin, sen avaus ja putsaus. Suihkin liittimeen crc contact cleaneriä ja halleluja, vika poistui. Tuntuu kuin olis rivakampaa kulku nyt kuin ennen tuota vikaa eli oisko se anturi sit antanut väärää tietoa jo aiemminkin?

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Minulla syttyi ruiskun valo eilen Ahvenistolla Cup-kierroksella juuri ennen Tarun mutkaa eli suolenkille laskeuduttaessa. Siinä kyllä hieman tehot tippuu... Pääsin kuitenkin maaliin. Vielä on ole tutkinut koodeja, mutta pitää myös putsata tuo sinun mainitsema liitin. Kotimatkalla Tuuloksen kohdalla ruiskun valo taas poisui ja pysyi poissa Imatralle asti.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Tuntuu kuin olis rivakampaa kulku nyt kuin ennen tuota vikaa eli oisko se anturi sit antanut väärää tietoa jo aiemminkin?
Tuskin. Siellä on kaksi potikkaa rinnan ja ecu vertailee niiden antamia arvoja. Jos arvot eivät täsmää potikoiden välillä mennään nilkutustilaan ja vikavalo syttyy.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Juu niipäs onkii. Eli se ilmeisesti käyttää nilkutustilassa kuitenkii toisen niistä arvoa, kenties sen jonka kuvittelee olevan ehjempi? Koska kuitenkin senverran totteli kaasua, että kun painoi reilummin niin kiihtyi ja kun hölläs niin hidastui :) Eli jotain dataa meni polkimeltakin. Nyt jos tuo vikatilanne aiheutui vaikkapa huonosta kontaktista useammassa kuin yhdessä nastassa niin silloinhan olisi mahdollista että ne molemmat potikat näytti ennen puhdistusta vääriä lukemia?? Mie taisin joskus katsoa (ennen nilkutusta) että täyskaasulla lukema oli about 88%. Paljonkos muilla on? Miksei ollut 100% ?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Nyt jos tuo vikatilanne aiheutui vaikkapa huonosta kontaktista useammassa kuin yhdessä nastassa niin silloinhan olisi mahdollista että ne molemmat potikat näytti ennen puhdistusta vääriä lukemia??
Niiden pitäisi molempien potikoiden antaa samaa väärää arvoa että kävisi noin. Ei toki täysin mahdotonta, mutta veikkaisin että todennäköisyys lähentelee kuitenkin nollaa.
Desmoquattromaschio kirjoitti:Mie taisin joskus katsoa (ennen nilkutusta) että täyskaasulla lukema oli about 88%. Paljonkos muilla on? Miksei ollut 100% ?
Polkimelta tuleva arvo ei ole absoluuttinen, vaan sieltä tulee joitain lukuja jotka ecu sitten tulkitsee. Tietysti jos tuo 88 % oli kaasuläpän lukema niin sitten kuulostaa pieneltä.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Ei ollu ku polkimen potikan lukema. Kaasuläpän asentoo en tajunnukkaa kattoo sillo.
Mites niitten potikoitten johdotus menee eli onko yksi yhteinen tulopiuha ja kaks lähtöä? Vai onko eculta potikalle asti neljällä piuhalla?
Jos on kolmella piuhalla niin sit ois helpommin mahdollista et kumpikin ois näyttäny väärii arvoja ja sit kun toisen lähtöliittimeen on tullut enemmän vastusta kuin toisen niin on menny nilkutukseen.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

-99 pikkubusso pomppasi katsastuksessa. Hetken olenkin jo ihmetellyt epätasaista käyntiä varsinkin pienillä kierroksilla ja korkeahkoa kulutusta ja katsastusmies vahvisti, ettei kaikki ole ok. Eli HC-päästöt reilusti koholla niin tyhjäkäynnillä kuin 2000rpm kohdalla. Nyt on Alfa viettänyt jokusen päivän pajalla, eivätkä vikaa keksi. Ilmeisesti lambda ja tulpat ok eikä nyt ilmeisesti viidelläkään käy. Puristuksetkin ovat (kai) kohdillaan, eivät tosin olleet varmoja, minkälaisia lukemia tuolta pitäisi tulla. Nakutustunnistinta epäilivät myös.

Lähikorjaamon kaveri ei taida kovin tuttu olla Alfan kanssa, onkohan jotain tyypillistä vikaa pikkubussolle, joka tuollaista aiheuttaisi? Minulla oli ihan sellainen fiilis, että ikäänkuin kävisi viidellä pienillä kierroksilla, mutta korkeilla kiekoilla veto mielestäni kuitenkin tallella...

Ihan kauheasti kun ei viitsisi hassata rahaa korjaamollekaan vanhuksen eteen...

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jako?
Nakutunnistimen pitäisi antaa koodia, en ensimmäisenä alkaisi vaihtamaan, ovat niin maukkaassa paikassa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Kuten yllä mainittu. Jako.

Ja jos on Boschin tulpat. Sekin on tsäänssi. Mut kyllä puristuksia pitäs olla kaikista yli 10 ja alta 20baaria. Ei ole oikeasti "ihan niin justiinsa" noi puristukset kun niit mittaa, tärkeintä on että heitot on mahd. pieniä.
Nimimerkillä 2.0TS antoi puristuksia 3x12, 1x10bar - jos en ihan väärin muista. Tuota tasoa kuitenki.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Remmi vaihdettu 1,5v ja reilu 10tkm sitten, jonka jälkeen takana yksi sukkana katsastuskin. Onko voinut muka hypätä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

On se mahdollista.
Silti myös ne tulpat. Jos jossakin on heikko kipinä, ei mene päästöt läpi. Siksipä mainitsinkin kirosanan Bosch...

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Mites niitten potikoitten johdotus menee
Vastaan itse itselleni: kaasupolkimen potikkapaketille menee 6 johtoa eli kummankin vastuksen molempiin päihin sekä liu´uille.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Wekkuli: Tsekatkaas lämpömittarilla pakosarjoista lämmöt, jos kaikki ovat saman lämpöisiä niin käy kuudella. Tosin tämä pitäisi kuulla korvallakin. Eikös Wekkulille tullut jakopäärempan yhteydessä uudet tulpat? En kyllä muista (mun vanha auto siis). Tulpat saattoivat olla Boschitkin...iik...
Abarth 500 Esseesse

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Tulpat oli silloin juu vaihdettu ja pajan mukaan ne kyllä vaikuttaisi olevan ok. Pitää kysyä noista lämmöistä, vähän ehkä poika neuvoo isää p*nemaan, toi pakosarjan putkien lämmöt kun on niin alkeita... kai.

Mutta kyllä toi vähän tutiseva tyhjäkäynti ja päästöt jotenkin viittaisi viidellä käymiseen. Hitto kun ei itellä ole kokemusta viidellä käyvästä kutosesta, joten vähän paha sanoa...

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Toki jakokin kannattaa tsekata, mutta sehän ei onnistu ilman lukkopaloja ja jos korjaamo ei ole sitä ennen tehnyt niin en hirveää painoarvoa antaisi niiden diagnoosille.
Abarth 500 Esseesse

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

wekkuli kirjoitti:Hitto kun ei itellä ole kokemusta viidellä käyvästä kutosesta, joten vähän paha sanoa...
No tältä sen suunnilleen pitäis kuulostaa: https://www.youtube.com/watch?v=FTWbNYmX-Mk siis silloin kun käy kaikilla....

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

No perhana... kuinka työläs homma jaon tsekkaaminen on?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Irroitettava: imuputki, imusarja, puolat, venttiilikopat.
Oltava: lukkopalat, mittakello

Ykköspytty yläkuolokohtaan ja koitettava sopiiko neljä lukkopalaa laakeripukkien paikalle. Jos ei sovi on purettava lisää. Jakopään suojamuovi ja pikkupellit pois.

Nokkapyörät löysälle ja säädettävä kiristin.

Näin äkkiseltään kirjoitettuna. Pari tuntia menee aikaa (mikäli ei tarvi kuin tsekata) jos tietää mitä tekee, mutta ei kannata hoppuilla. Jos tänne pääset niin tehdään yhdessä :-)
Abarth 500 Esseesse

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

puola pimeänä? tytön fiat kävi kolmella pytyllä ja kierroksilla oli vedot tallella. juu juu.., tiedän ettei oo sama kuin kyseessä oleva pannu. bensaa meni ihan kiitettävästi vikaa metsästettäessä. puolan vaihdolla ok. kunhan ehdotin.
tuo c. ohlssonin pintalämpömittari on hyvä peli. oisko ollut 19€? sillä ainakin saa osviittaa puoliin ja pakosarjoihinkin. ei tosin kauaa, kun tulee limiitit vastaan.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Vois olla hyvinkin puola. Jos joku pytty käy kylmempänä niin vaihtaisi tosiaan puolan ristiin ja katsoo muuttuuko lämmöt.
Abarth 500 Esseesse

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

wekkuli kirjoitti: Puristuksetkin ovat (kai) kohdillaan, eivät tosin olleet varmoja, minkälaisia lukemia tuolta pitäisi tulla.

Ihan kauheasti kun ei viitsisi hassata rahaa korjaamollekaan vanhuksen eteen...
Mulla paineet oli 15,8 ja 14,2 välillä (paras/huonoin) Jotain samansuuntaisia lukemia varmaan pitäs tulla.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

buubaa
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Syys 2015, 03:45

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja buubaa »

Millasia vehkeitä noi jtd alfat on kestoltaan? Upottaako kätensä syvällekkin ulosteeseen jos lähtee tollasta +300tkm ajettua ostaan? Aikasemmin ollu vaggilaisia mersuja ja bemareita +400tkm ajettuina kyllä.

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Jos jako on pielessä, niin eikö oireiden pitäisi vain pahentua kun antaa kaasua? Ja joku syyhän sille on, jos jako on pompannut, ei kai toi nyt randomina pääse mitenkään yli hampaan luistamaan?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

buubaa kirjoitti:Millasia vehkeitä noi jtd alfat on kestoltaan? Upottaako kätensä syvällekkin ulosteeseen jos lähtee tollasta +300tkm ajettua ostaan? Aikasemmin ollu vaggilaisia mersuja ja bemareita +400tkm ajettuina kyllä.
Aika vähän murheita, loppuviimeksi.
Oikeastaan perusongelmat, mitkä koskee kaikkia dieseleitä. Jos kyseessä on foorumillakin myynnissä oleva yksilö (läjäpäin lisävaloja) niin pitäs olla aika jees.

Oikeastaan ne olennaiset dieseliin liittyvät:
- Kytkin/kaksoismassa. 10venttiiliseen (2.4) maksaa Italiasta kytkinsarja + kaksoismassavauhtipyörä alle 400euroa kotiinkannettuna. Suomessa moninkerroin. Mutta kuluva osa ja todellakin koko setti vaihtoon, kun ja jos joutuu vaihtamaan
- Normaalit dieselongelmat; PA-suodattimen kunto aika lailla ehdottoman tärkeä, suuttimet alkanevat todennäköisesti jossakin vaiheessa vuotamaan, turbo hajoaa joskus, jos huvittaa

Jakopään vaihtoväliksi moni suosittelee mitä vaan. Minä suosittelen 10venttiiliselle (eli 100, 103 ja 110kW) 2.4:lle henk.koht 4 tai 5v ja 80tkm. Osat on kyllä halvat, joten ei ole kallista ja voi tehdä vaikka 3v/60tkm välein, eikä siitä konkurssia tule (teetettynäkin edullinen). Kymppitappiseen vieläpä varsin helppo tehdä, suurin ongelma tulee apulaitehihnan kiristimestä. Ja tietenkin vesipumppu vaihdettava samalla.

Emmää tiedä, moottorin osalta mulla ollut varsin vähän mitään. EGR kannattaa tulpata ja noin, eikä haittaa talvella käyttää viimasuojaa ja turvata huohotin.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Jarsan kirjoitti: Helpointa lienee katsoa vikakoodeista
P0300 Mikä tahansa sylinteri(t)/useampi sylinteri - sytytyskatko havaittu
P0301 Sylinteri 1 - sytytyskatko havaittu
P0302 Sylinteri 2 - sytytyskatko havaittu

Pystyykö jo noiden perusteella päättelemään jotain?
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

lisään tuohon omaan puola kommenttiini vielä sen, että sytytyskatkoja tuokin antoi ja merkkasi 3s puolan, mutta kun vaihdoin neloseen uuden puolan, niin engine faultit poistui ja auto tuli kuntoon. vikakoodit kannattaa sitten tyhjentää. en muistanut ja katsuri löysi ne ja kävi kaikki kirjasta läpi. ei auttanut. leima tuli :)
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

maybetomorrow kirjoitti: P0301 Sylinteri 1 - sytytyskatko havaittu
P0302 Sylinteri 2 - sytytyskatko havaittu

Pystyykö jo noiden perusteella päättelemään jotain?
Toki jotain. 1 ja 2 sylinterin tulpat tai puolat mahdollisesti vialliset. Vaihtaisin 1-2 sylinterien puolat 3-4 sylintereihin ja poistaisin koodit -> jos vikakoodit vaihtuu 3-4 sylintereihin (P0303 ja P0304), niin vika on tod.näk. puolissa. Jos säilyy ennallaan, niin sitten tulppia/puristuspainemittausta/suuttimien tsekkausta, jne.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Naamapalmu kirjoitti:
1 Kuulostaa siltä kuin pikkuorava sirkkelöisi jakopään tienoilla. Viallinen hihna? Vesipumppu? Ääni sen verran kova että en uskalla ajaa enää.
Elikkä se pikkuorava sirkkelöimässä jakopäässä piti melkein paikkansa. Jakohihnakopasta löytyi jopa 20cm mittanen riekale moniurahihnaa. Olis voinu tulla vähä isompi koneremppa kun pelkkä jakopää. Kerrankin näin :happy:
Through difficulties to defeat

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

sämpy kirjoitti:
sämpy kirjoitti: Sportswagonin takalasin pyyhkijän alla, siis ulkopuolella, on sellainen muovilätkä peittämässä lasissa olevaa koloa.

Onko tuo miten liimattu kiinni lasiin/koriin, onko vain teipillä vai oikein kunnolla lasiliimalla. Koitin vähän repiä, mutta ei tuntunut lähtevän helpolla
Tänään pitäisi alkaa putsaamaan ja maalaamaan, olisi hyvä tietää uskaltaako tuota koittaa leikata pois langalla vai onko takana jotain klipsejä.
Selvisikö? JTD:stä pitäisi kanssa maalailla noilta tienoin.

Ja tyhmä kysymys, kumia pitäisi laittaa, mattoa JTS:ään. Sopiiko esim. Motonetin versiot hyvin?
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

danitshka
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Elo 2009, 14:20

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja danitshka »

Morjesta pöytään...

Petti sitten eilen 156'sta (2.0jts) takajousituksesta jotai, että tippu kuskin puolen takapään jousilautanen hinkkaamaan takarengasta vasten.. Onko kellään kokemusta ja tietoa mitä sieltä on porsinu ja onko itse vaihdettavissa vai "pääseekö helpommalla" kun vie jonnekin ja onko minkäännäköistä hinta-arviota rempasta?

Lähinnä mietityttää, että onko sieltä jousi poikki vai iskari pettäny, ni eikö se oo fiksuinta vaihtaa myös toinen puoli vastaamaan uutta. Jonkun ohjeen näin täällä foorumeilla, mutta en ottanu siitä sen vertaa selvää että tarviiko jousipuristinta. Kuulemma myös ttumaisen tiukassa se iskarin alapultti...

berliina
Viestit: 1051
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja berliina »

Teknisessä osiossa neuvot iskarin vaihto ja ylätukivarsi. Ei tarvii jousipuristinta. Jousilautanen todennäköisesti ruostunut osittain irti,Motonetista saa ainakin edullisesti uusia.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

takatolpan alalautanen mädäntynyt. vaihtoon molemmat. ei se paha homma ole. iso jakari, jolla pulttia herkistelee ja kilonen käsimoska. ja ruosteenirroitusspraytä. tuttu juttu varttikutosessa. tolpan yläpäähän 22mm lenkki, jota täytyy vähän rälläkällä muotoilla (huomaat kyllä miten) ja kuusiokoloavain jolla pitelee iskaria kiinni, ettei pääse pyörimään mukana.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eikös tuohon yläpulttiin yleisesti riitä se, että on paino päällä kun sen löysää? Sitähän ei sitten kaiketi kannata avata painon kanssa, mutta alkuun aukeamaan sen saa helpommin.

Ja jousilautanen sieltä about takuulla on pettänyt. Jos itse vaihdat, vaihda nyt ainakin molemmat tolpat - ehkä jopa jouset (vaikka jouset olis ehjät, on ne varmaan jo väsyneet?) ja kannattaa se yläpään tukikumikin vaihtaa.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kyllä se iskarin mäntä pyörinnee samal taval ajokorkeudes ku pitkänäkin.

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

niin tarkoitin siis kuusiokoloavaimella sitä, että meillä oli ainakin yläpään mutterit niin piukassa, että mutterit ei auenneet ilman, että piti kk-avaimella vastaan.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Jotenkin hahmotusvamma iskee taas, kun ihan varma olen moisesta jonkun täällä joskus puhuneen.
Noh, kyllähän tuo tulee itse todettua kunhan takatolppavaihtoon pääsee ihte. Kohta olis aika, mut kun ei ole sitä kuuluisaa kahisevaa :(

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^^Juuri niin. Aqun ohjetta kommentoin
Kandee käyttää hyvää kk-avainta. Mm bilteman pallopäiset lyhyet kk-avaimet on erittäin hyviä. Duunis mul käytetyin työkalu on kuusiokolo. Wurthin/bachon/merkkimerkki avaimet petti aina jossain vaihees. Noi setit makso sen 50-100€. Biltema 7€. Muuta en suostu enää käyttämään, vaikkei firmal oo ees sopparia bilteman kans. Biltemat joko katoaa koneen uumeniin tai tiukan pultin sattuessa jatkovarrella vääntäessä katkeaa. Ei pyöristy pää - on pulttia kovempi. Suosittelen.
Ovatte semmoses epäkäytännöllises sinises rasias. Hinta/laatu parasta mitä millään työkalulla nähny.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Siis tämne setti, mitä käytän toki kotonaki. Duunis kalleista seteistä dyykannu "telineen".
Liitteet
C__Data_Users_Public_Pictures_Camera Roll_WP_20150919_013.jpg
(201.55 KiB) Tiedosto ladattu 816 kertaa
Viimeksi muokannut jalittam, 19 Syys 2015, 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Niin niin siis puhutaan ilmeisesti siittä päällimäisestä nylokkimutterista, jonka irroituksen jälkeen voi kiskasta iskari+jousi+yläpää-paketin pois? :) Kuusiokoloa täytyy käyttää ainakin ensin momentin helppauksessa, muuten saattaa mennä yläpää p*skaksi. Jos paino päällä niin tyypillisesti voi sitten lopunmatkaa kiertää normi räikkävääntimellä, ettei tartte lenkkiavaimella teutaroida.
"puhun niin totta kuin osaan"

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tuurista kiinni, miten tiukkaan iskarin akseli o nirkonnu ylälautaseen kiinni, ettei pyöri mukana. Ei se paskaks mee pelkällä räikällä, mutu vaan pyörii akselin/männän mukana. Nihkeempi mäntä toki auttaa mutun irroituksessa, männän asema sylinteris ei niinkään.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

iskarin männänvarsi on alemmalla mutulla piukasti kiinni yläpään "holkissa". Tuosta saumasta ei helposti pyörähdä. Painon olessa päällä vääntömomentti kohdistuu sitten tuon yläpään kumiosiin, joita ei varmastikaan ole kovasti suunniteltu huomattavaan kiertorasitukseen.
"puhun niin totta kuin osaan"

Vastaa Viestiin