Mulla oli boseliftissä ihan joku sonyn mankka ja kaikki kajjjjuttimet pelas ok.Raikka kirjoitti:Saakohan muuten tuohon orkkis soittimeen sovitettua subbarin vahvarin menettämättä 1 kaiutin paria.
Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mitä pakkasnestettä 156 V6 2,5 litr 2005vm laitetaan? Motonetin äijä sno, että sinistä. On vaan keltaista tuo mitä siellä nyt on. Tai oranssia?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Punainenhan se alumiinikoneille taitaa enemmän olla tarkoitettu. Tärkeämpää on, ettei punaista ja vihreää sekoita keskenään.
Keltaisen ja sinisen ominaisuuksiin en ota kantaa, mutta ei se sekoittaminen hyvää tee, vaikka vihreää tulisikin.
Keltaisen ja sinisen ominaisuuksiin en ota kantaa, mutta ei se sekoittaminen hyvää tee, vaikka vihreää tulisikin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Punainen on G12 neste jota ei saa sekoittaa G11 nesteisiin. Sininen ja vihreä on G11, saa sekoittaa keskenään. Keltainen on ilmeisesti myös pitemmän vaihtovälin neste kuten punainen, ilmeisesti sekoitettavissa sinisen ja vihreän kanssa.
Eikös noissa ollut jo punaiset nesteet uutena? Jos epäilyttää vaihda ja huuhtele järjestelmä ja sitten punasta koneeseen.
Eikös noissa ollut jo punaiset nesteet uutena? Jos epäilyttää vaihda ja huuhtele järjestelmä ja sitten punasta koneeseen.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 22:42
- Car(s): Alfa Romeo GTV (916) 2.0 TS, 2000
Poisruostunut: Alfa Romeo 156 2.0 TS, 1999 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitoksia edellissivun vastauksista akkukysymyksiini. Tutkin myös muilta foorumeilta asiaa ja ostin AGM-akun.
Tänään löysin pienen jäähdytysneste vuodon, ja siinä samalla puristelin niitä syyläriin meneviä letkuja. Kuuluuko niiden olla ihan tyhjän tuntuisia? Siis kun puristaa niin ei tunnu yhtään vastetta vaan menee kädessä helposti ruttuun, ihan kuin olisi tyhjä.
Toinen kysymys. Lämmöt ei oikeastaan koskaan nouse 90 asteeseen, vaan jää siitä aika paljonkin alle. Muistaakseni alin lämpö on 60, niin sen ja 90:n väliin, reilusti yli noiden lukujen puoliväliä mutta selkeästi alle 90 kuitenkin. Sain kuulla, että kone käy liian kylmänä ja "vesiventtiili tai termari" pitäisi vaihtaa. Onko näin? Mitä pitää vaihtaa?
Tänään löysin pienen jäähdytysneste vuodon, ja siinä samalla puristelin niitä syyläriin meneviä letkuja. Kuuluuko niiden olla ihan tyhjän tuntuisia? Siis kun puristaa niin ei tunnu yhtään vastetta vaan menee kädessä helposti ruttuun, ihan kuin olisi tyhjä.
Toinen kysymys. Lämmöt ei oikeastaan koskaan nouse 90 asteeseen, vaan jää siitä aika paljonkin alle. Muistaakseni alin lämpö on 60, niin sen ja 90:n väliin, reilusti yli noiden lukujen puoliväliä mutta selkeästi alle 90 kuitenkin. Sain kuulla, että kone käy liian kylmänä ja "vesiventtiili tai termari" pitäisi vaihtaa. Onko näin? Mitä pitää vaihtaa?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lyö kone kylmänä käyntiin ja tunnustele, lämpiääkö tuo merkkaamasi ylävesiletku (isompi rinkula) kun lämppäri alkaa hönkiä lämmintä sisälle:
-Jos lämpiää, termari falskaa
-Jos pysyy viileänä pitkään ja lämpiää kerralla sitten kun moottori saavuttaa käyntilämmön, termari toimii
-Jos pysyy viileänä vaikka koneesta nousee savu ja paisarissa kuplii, termari on juminut kiinni
Ekassa vaihtoehdossa termari pitää vaihtaa, muissa vaihtoehdoissa vikasi on lämpöanturi - mittari -akselilla.
-Jos lämpiää, termari falskaa
-Jos pysyy viileänä pitkään ja lämpiää kerralla sitten kun moottori saavuttaa käyntilämmön, termari toimii
-Jos pysyy viileänä vaikka koneesta nousee savu ja paisarissa kuplii, termari on juminut kiinni
Ekassa vaihtoehdossa termari pitää vaihtaa, muissa vaihtoehdoissa vikasi on lämpöanturi - mittari -akselilla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^mittaa lämmöt, kuulostaa oikealta lämpötilalta.
60 ja 90 puoliväli on luokkaa 80-85 astetta autosta riippuen.
60 ja 90 puoliväli on luokkaa 80-85 astetta autosta riippuen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tunteekos kukaan vastaavuuksia 156:n laturin osille.
Laturi : Bosch 0 123 510 048
Jännitteensäädin : Bosch 1 197 311 552
Osat kyllä löydän verkkokaupoista ja ulkomailta useampaan kertaan. Ajattelin vain josko jokin esimerkiksi Fiatin haulla Motonetistä löytyvä osa olisi vastaava.
Laturi : Bosch 0 123 510 048
Jännitteensäädin : Bosch 1 197 311 552
Osat kyllä löydän verkkokaupoista ja ulkomailta useampaan kertaan. Ajattelin vain josko jokin esimerkiksi Fiatin haulla Motonetistä löytyvä osa olisi vastaava.
- nurmi
- Viestit: 166
- Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
- Car(s): Gtv 2.0 -00
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex.156 V6 -00 - Paikkakunta: Turenki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
http://www.bosch-automotive-catalog.com ... uct-search
Tuolta Bosch numerolla vertailemaan.
Tuolta Bosch numerolla vertailemaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Oooh! Kysymykseni oli toden totta tymhä! Kiitos vinkkilinkistä. Säädin on tuttu mm. John Deerestä.nurmi kirjoitti:http://www.bosch-automotive-catalog.com ... uct-search
Tuolta Bosch numerolla vertailemaan.
Skippasin tuon Bosch originelteil hakuhomman kokonaan kun en edes odottanut sieltä löytäväni mitään näin avointa daattaa.
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Auttakkaa ny ku alkaa jalakapöytä jo ollla mustana.
Kaikki lähti siitä kun vaihdoin jarrupaloja, isän neuvoa kunnioittaen joka nurkalta vähän päästin jarrunesteitä. Ennen nesteiden valuttelua toki kaikki kiinni ja ei onkelmia. Sitten nesteiden valuttelun jälkeen jarrut alko jättään päälle todellla rankasti. Ja jarruneste säiliössä mustaa paskaa..(liekkö lähtenyt liikkeelle?) Noh pumppailin lisää nesteitä läpi ja hieman parani.
Eteen vaihdoin jarruletkut ja taas parani.
Nykyään auto tekee sitä että jarrut jää joskus päälle ja joskus ei ongelmia. Ongelman saa poistettua kun nostaa polkimesta täysiä.
Mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä? Miettiin onko jarrupää sylinteri jumissa,,,,
Kiiitos jos jaksoit lukea ja edes antaa henkisen tuen sanomatta mitään
Niin ja auto on crosswagon ja isoilla jarruilla
Kaikki lähti siitä kun vaihdoin jarrupaloja, isän neuvoa kunnioittaen joka nurkalta vähän päästin jarrunesteitä. Ennen nesteiden valuttelua toki kaikki kiinni ja ei onkelmia. Sitten nesteiden valuttelun jälkeen jarrut alko jättään päälle todellla rankasti. Ja jarruneste säiliössä mustaa paskaa..(liekkö lähtenyt liikkeelle?) Noh pumppailin lisää nesteitä läpi ja hieman parani.
Eteen vaihdoin jarruletkut ja taas parani.
Nykyään auto tekee sitä että jarrut jää joskus päälle ja joskus ei ongelmia. Ongelman saa poistettua kun nostaa polkimesta täysiä.
Mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä? Miettiin onko jarrupää sylinteri jumissa,,,,
Kiiitos jos jaksoit lukea ja edes antaa henkisen tuen sanomatta mitään
Niin ja auto on crosswagon ja isoilla jarruilla
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
- Raikka
- Viestit: 199
- Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
- Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tarkasta ihan ensimmäiseksi että jarrupolkimen juuressa oleva tappi mikä painaa pääsylinteriä ei ole luiskahtanut paikaltaan, ei päästä sylinteriä palaamaan perus asentoon. onko oikeat jarru nesteet; DOT4 ja DOT5 ei ole sekoitus kelpoisia, reagoi lämmetessään turpoamalla ja aiheuttaa jarrujen päälle jäännin. DOT4 ja DOT5.1 käy keskenään. Todennäköisesti tuo musta mönjä tulee säiliöön pääsylinterin kumeista. Toivottavasti nämä jelppaa ongelman kanssa.
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.
- Sakkeus
- Viestit: 387
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vaihdoin tänään taas jarrunesteet. Ei vaikutusta. Varmaan pääsylinteriä alkaa vaihtamaan seuraavaksi
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
- banditbusa
- Viestit: 805
- Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts - Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vinkkejä kaivattaisiin!!! Ongelmana on ettei tuu lämmintä sisälle kuin jalkotilaan, kanava moottoreita vaihtelin muttei auta. Voiko olla et se lämmön säädin keskikonsoolissa on hajonnut?? Nopeudet ja puhallus suuntien vaihdot pelaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Puhaltaa lämmintä jalkatilaan, mutta ei muualle vaikka suunnanvaihdot pelaa? Kuulostaa kohtuullisen mahdottomalta.
- banditbusa
- Viestit: 805
- Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts - Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Juu niin kuulostaa, suunanvaihdot toimii näkee kun läppämoottorit kääntyy ja kuulee puhalluksestakin. Ikkunoille tulee vain ihan haaleaa ilmaa ja lattialle kuumaa, eikä lämpötila muutu miksikään vaikka kääntää ihan kylmälle.Jarsan kirjoitti:Puhaltaa lämmintä jalkatilaan, mutta ei muualle vaikka suunnanvaihdot pelaa? Kuulostaa kohtuullisen mahdottomalta.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Se, että moottori pyörii ei kerro mitään vielä itse läpistä. Mutta jos puhaltaa edelleen jalkoihin, on läpät joko väärässä asennossa tai jumissa.
Mutta 156:ssa on tyypillinen vikapaikka siinä, että läpät on jumissa - moottori pyörii, mutta akseli pyörii väljässä läpässä tyhjää.
Kuvauksesta en nyt oikein ymmärtänyt mitään. Eli muuttuuko puhallusuunta SELKEÄSTI muualle, eli jos säädät laseille, ei tule jalkoihin enää mitään? Tai suoraan eteen puhallus puhaltaa kaiken suoraan edestä? Jos suuntaus toimii, ei lämmöllä pitäisi olla mitään ongelmaa tulla sinnekin. Toinen läppä säätää lämpöä, toinen suuntausta. Tietysti, jos jostain syystä suuntausläppää kääntäessä lämpöläppäkin kääntyy, niin kuulostaa oudolta - ymmärtääkseni noiden ei pitäisi pystyä toisiaan koskettamaan, mutta kumpikin voi itsenäisesti olla jumissa.
Automaattisessa ilmastoinnissa toki mahdollista myös ohjauspaneelin hajoaminen, jonka seurauksena suuntausta muuttaessa kääntyisi lämpöläppäkin kiinnemmäs?
Mutta 156:ssa on tyypillinen vikapaikka siinä, että läpät on jumissa - moottori pyörii, mutta akseli pyörii väljässä läpässä tyhjää.
Kuvauksesta en nyt oikein ymmärtänyt mitään. Eli muuttuuko puhallusuunta SELKEÄSTI muualle, eli jos säädät laseille, ei tule jalkoihin enää mitään? Tai suoraan eteen puhallus puhaltaa kaiken suoraan edestä? Jos suuntaus toimii, ei lämmöllä pitäisi olla mitään ongelmaa tulla sinnekin. Toinen läppä säätää lämpöä, toinen suuntausta. Tietysti, jos jostain syystä suuntausläppää kääntäessä lämpöläppäkin kääntyy, niin kuulostaa oudolta - ymmärtääkseni noiden ei pitäisi pystyä toisiaan koskettamaan, mutta kumpikin voi itsenäisesti olla jumissa.
Automaattisessa ilmastoinnissa toki mahdollista myös ohjauspaneelin hajoaminen, jonka seurauksena suuntausta muuttaessa kääntyisi lämpöläppäkin kiinnemmäs?
- banditbusa
- Viestit: 805
- Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts - Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Purettiin lisää et näki paremmin, yksi läppä ei aukea vaik moottori pyörähtää. S iinä vissiin vika miksi lasille ei tuu lämmintä. Sekä lämpötilan säätö ei toimi kylmällä tulee yhtä kuumaa lattialle kun lämpöiselläpuolella.Aquatica kirjoitti:Se, että moottori pyörii ei kerro mitään vielä itse läpistä. Mutta jos puhaltaa edelleen jalkoihin, on läpät joko väärässä asennossa tai jumissa.
Mutta 156:ssa on tyypillinen vikapaikka siinä, että läpät on jumissa - moottori pyörii, mutta akseli pyörii väljässä läpässä tyhjää.
Kuvauksesta en nyt oikein ymmärtänyt mitään. Eli muuttuuko puhallusuunta SELKEÄSTI muualle, eli jos säädät laseille, ei tule jalkoihin enää mitään? Tai suoraan eteen puhallus puhaltaa kaiken suoraan edestä? Jos suuntaus toimii, ei lämmöllä pitäisi olla mitään ongelmaa tulla sinnekin. Toinen läppä säätää lämpöä, toinen suuntausta. Tietysti, jos jostain syystä suuntausläppää kääntäessä lämpöläppäkin kääntyy, niin kuulostaa oudolta - ymmärtääkseni noiden ei pitäisi pystyä toisiaan koskettamaan, mutta kumpikin voi itsenäisesti olla jumissa.
Automaattisessa ilmastoinnissa toki mahdollista myös ohjauspaneelin hajoaminen, jonka seurauksena suuntausta muuttaessa kääntyisi lämpöläppäkin kiinnemmäs?
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 22:42
- Car(s): Alfa Romeo GTV (916) 2.0 TS, 2000
Poisruostunut: Alfa Romeo 156 2.0 TS, 1999 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Entäs sellanen tapaus, että puhallus tulee täysillä lähes aina? Lähes aina tarkoittaa siis sitä, että pidän tehon kakkos asennossa, ja silti puhallus tulee täysillä suurimman osan ajasta, mutta välillä hiljenee kakkosteholle. Silloin voin säätää sitä mille tahansa tehoasetukselle, ja toimii, kunnes sitten päättää taas puhaltaa täysillä ja silloin ei ole enää merkitystä millä asennolla säädin on.
Lämpötila ja suunta toimii.
Lämpötila ja suunta toimii.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onkos ketään kokeillut vaihtaa risan orig. ballastin tilalle tämmöistä?
Olisi melkoisesti edullisempi kuin uusi alkuperäinen ballasti ja tuon taitaisi saada kiinnitettyä fiksumpaan paikkaan, kuin vettä keräämään alimmaiseksi.
http://www.ebay.co.uk/itm/Factory-Fitte ... 0333999426
"OEM XENON BALLAST (controller) REPAIR KIT
The answer if you have a faulty Ballast on a factory fitted Xenon Kit..
FITS D2R & D2S BULBS
COMPLETE WITH...
REPLACEMENT SLIMLINE BALLAST, AND MOUNTING HARDWARE,
OUTPUT CONNECTION WIRE FOR THE BULB AND,
INPUT CONNECTION WIRE FOR THE POWER SUPPLY"
Olisi melkoisesti edullisempi kuin uusi alkuperäinen ballasti ja tuon taitaisi saada kiinnitettyä fiksumpaan paikkaan, kuin vettä keräämään alimmaiseksi.
http://www.ebay.co.uk/itm/Factory-Fitte ... 0333999426
"OEM XENON BALLAST (controller) REPAIR KIT
The answer if you have a faulty Ballast on a factory fitted Xenon Kit..
FITS D2R & D2S BULBS
COMPLETE WITH...
REPLACEMENT SLIMLINE BALLAST, AND MOUNTING HARDWARE,
OUTPUT CONNECTION WIRE FOR THE BULB AND,
INPUT CONNECTION WIRE FOR THE POWER SUPPLY"
Suoraan vaan suoraa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jouduin tekemään pientä ohjausliikettä koko ajan ja varsinkin suuremmissa nopeuksissa. No, ajoin lähimmälle huoltikselle ja renkaitten ilmanpaineet oli liian alhaiset, laitoin 2.2 jokaiseen renkaaseen. "Vika" korjaantui. 3pv siitä alkoi taas tekemään samaa. Taas huoltikselle. Nyt oikea eturengas 1.9 ja takaoikea 2.0
muissa oli rengaspaineet pysyneet. Motarille ja ei tarvinnut rattia vatkata, mutta ehkä pientä "luikertelua"
Sitä vaan, että voiko noin pienestä olla tuo vatkaus kiinni (ilmanpaineet) vai onko siinä jotakin muuta myös, mitä vois tarkistaa. Etutukivarret siihen on vaihdettu n. vuosi sitten.
muissa oli rengaspaineet pysyneet. Motarille ja ei tarvinnut rattia vatkata, mutta ehkä pientä "luikertelua"
Sitä vaan, että voiko noin pienestä olla tuo vatkaus kiinni (ilmanpaineet) vai onko siinä jotakin muuta myös, mitä vois tarkistaa. Etutukivarret siihen on vaihdettu n. vuosi sitten.
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Hei!
Onko vetonivelet kuinka k*rpiä vaihtaa?
Pientä rutinaa tahtoo kuulua kun autoa parkkihallissa pyörittelee. Samoien ujoa täristystä motarinopeuksissa. Ostin jo setin niveliä sparetolta ja tuumasin, joskos itse vaihtais.
Seattiin noita aikanaan vaihtelin ja oli helppo nakki mcpherson tyyppisissä ratkaisuissa.
Kolmiotukivarsien kanssa on oletettavasti kertaluokkaa kivempi homma, mut voisin koittaa itse jos sais vähän kokeneemman konkarin neuvoja asiaan.
Samalla ajattelin putsailla egr:n ja vaihtaa termarin ynnä suodattimet ja öölit.
Ylätukivarsi menis repsikan puolelta vaihtoon kans, mut sen jumpan jätän amatimiähel mikäli tuossa ei joku ole jo jumpannut tukivarren pulttia "väärinpäin"
Onko vetonivelet kuinka k*rpiä vaihtaa?
Pientä rutinaa tahtoo kuulua kun autoa parkkihallissa pyörittelee. Samoien ujoa täristystä motarinopeuksissa. Ostin jo setin niveliä sparetolta ja tuumasin, joskos itse vaihtais.
Seattiin noita aikanaan vaihtelin ja oli helppo nakki mcpherson tyyppisissä ratkaisuissa.
Kolmiotukivarsien kanssa on oletettavasti kertaluokkaa kivempi homma, mut voisin koittaa itse jos sais vähän kokeneemman konkarin neuvoja asiaan.
Samalla ajattelin putsailla egr:n ja vaihtaa termarin ynnä suodattimet ja öölit.
Ylätukivarsi menis repsikan puolelta vaihtoon kans, mut sen jumpan jätän amatimiähel mikäli tuossa ei joku ole jo jumpannut tukivarren pulttia "väärinpäin"
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mitä helvettiä!? Sillä pultin asennolla ole mitään väliä, kun pudottaa koko ylätuen lattialle. Koiranluun yläpää ja olkavarren alapultti auki, niin putoaa nätisti, eikä tarvi sisälokariakaan irrottaa, joskin antaa lisää tilaa.wileythecoyote kirjoitti:Ylätukivarsi menis repsikan puolelta vaihtoon kans, mut sen jumpan jätän amatimiähel mikäli tuossa ei joku ole jo jumpannut tukivarren pulttia "väärinpäin"
Vetareiden vaihdossakaan ei ihmeitä pitäisi olla, jos vastaavaa operaatiota aiemminkin harjoitellut. Niveliä ja vetareits vaan on ilmeisesti useampaa lajia. Olikohan jopa akselin halkaisijoissakin eroja tuossa 20v koneessa.
Edit: sen verran tosiaan, että jos uskallus ja osaaminen riittää vetarijumppaan, niin ei tuon ylätukivarren, joka siis yksi helpoiten vaihtuvia osia 156:ssa, takia tosiaankaan kannata autoa korjaamon pihaan ajaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Todellakin komppaan Alfissimoa.
Tuon ylätukivarren voi teoriassa parkkipaikalla tunkin varassa pelkällä räikällä ja hylsysarjalla vaihtaa.
Käytännössä vaatinee vähän järeämpää välinettä, jos on vedetty pultit tiukkaan mut simppeli tuo on. Jopa mulle. (ja silti turaan sitä koko illan mut se kertokoot enempi asentajasta kuin osasta...). Eli jos meinaat vetaria hoidella ominvoimin niin toi ylätukivarsi on aivan täys kakun pala, Simon ohjeilla pitäisi onnistua iisisti.
PS. pajalla tekevät ~15min duunia tuon kanssa, jos ei ole jumiongelmaa. Veloitus todnäk kuitenkin 1h, eli aika kalliit 15min
Tuon ylätukivarren voi teoriassa parkkipaikalla tunkin varassa pelkällä räikällä ja hylsysarjalla vaihtaa.
Käytännössä vaatinee vähän järeämpää välinettä, jos on vedetty pultit tiukkaan mut simppeli tuo on. Jopa mulle. (ja silti turaan sitä koko illan mut se kertokoot enempi asentajasta kuin osasta...). Eli jos meinaat vetaria hoidella ominvoimin niin toi ylätukivarsi on aivan täys kakun pala, Simon ohjeilla pitäisi onnistua iisisti.
PS. pajalla tekevät ~15min duunia tuon kanssa, jos ei ole jumiongelmaa. Veloitus todnäk kuitenkin 1h, eli aika kalliit 15min
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tsiigasin egr:n remonttipäivänä ja imusarjan ja egr-yksikön välissä ei ollut tiivistettä
Selvis miks tulee kynttiläntuoksua kabiiniin.
Mistäköhän mä bongaisin ton tiivisteen 2.4 jtd 20v:hen? En halua ostaa egr yksikköä tuon takia, varsinkaan kun koko helahoito lentää roskiin autostani.
Selvis miks tulee kynttiläntuoksua kabiiniin.
Mistäköhän mä bongaisin ton tiivisteen 2.4 jtd 20v:hen? En halua ostaa egr yksikköä tuon takia, varsinkaan kun koko helahoito lentää roskiin autostani.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Osanumero on 55191883 ja suljetumpi/uudempi versio 55225287. Eiköhän noilla löydy?
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mitä eroa on 156 sedanin ja 156 SW:n takajousilla; onko farkussa jämäkämmät takavieterit kuin porrasperäisessä? Sedanilla ajellaan melko usein neljän hengen kuormalla peräkontti täynnä tavaraa ja joskus on vielä perässä kärry, jolloin takapää seilaa aika matalalla. Jos farkun jouset ovat jäykemmät ja porrasperämallin kanssa vaihtokelpoiset, suunnitelmissa olisi vaihtaa taakse farkun jouset.
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ite en saanu overboostia aikaseks, mut emäntähän vetäs mcsf:n heti ekalla motarirampilla. Lueskelin, että tuo vnt pitäis säätää muuttamalla sen työntövarren pituutta, joka menee alipainetoimiselta aktuaattorilta mekanismille. Oliko niin, että idlatessa tuo on lepoasennossa ja kierrosten noustessa, se vetää tankoa ja täten vgt mekanismia, niin, että ahdot ja turbon rpm ei mene yli?
Jos homma on toisinpäin niin voisin koittaa testilenkin, ilman että solenoidikikkareeseen on alipaine kytkettynä.
Jos homma taasen menee kuvailemallani tavalla, niin voisin ohittaa solenoidin ja rymistellä parkkiksella täydet alipaineet ahtimen aktuaattorissa.
Map anturin voisin tietty myösnpuhdistaa ja soitella romutoreilta varmasti ehjää imuputkea...
Jos homma on toisinpäin niin voisin koittaa testilenkin, ilman että solenoidikikkareeseen on alipaine kytkettynä.
Jos homma taasen menee kuvailemallani tavalla, niin voisin ohittaa solenoidin ja rymistellä parkkiksella täydet alipaineet ahtimen aktuaattorissa.
Map anturin voisin tietty myösnpuhdistaa ja soitella romutoreilta varmasti ehjää imuputkea...
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olin jotenkin siinä käsityksessä, että myös iskari ja jousi pitää ylätukivarren vaihdon yhteydessä irroittaa.Alfissimo kirjoitti:Mitä helvettiä!? Sillä pultin asennolla ole mitään väliä, kun pudottaa koko ylätuen lattialle. Koiranluun yläpää ja olkavarren alapultti auki, niin putoaa nätisti, eikä tarvi sisälokariakaan irrottaa, joskin antaa lisää tilaa.wileythecoyote kirjoitti:Ylätukivarsi menis repsikan puolelta vaihtoon kans, mut sen jumpan jätän amatimiähel mikäli tuossa ei joku ole jo jumpannut tukivarren pulttia "väärinpäin"
Vissiin siinä ei sit kai ole muuta kun tarkistaa, että on/tulee rasvat pusliin?
Käykö siihen jarrukumirasva?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sen olkavarren pitkä alapultti (ja koiranluun yläpään) irrottamalla se olkavarsi tolppineen putoaa alas vetarin päälle ja kunhan ylhäältä avaa kaikki mutterit, tulee siinä mukana alas myös se ylätuki, jossa tukivarsi on kiinni. Hitusen joutuu ehkä ja todennäköisesti pakottamaan tukivartta & vetaria alaspäin, mutta pienellä taittamisella se ylätuki sieltä alas sujahtaa ja sen jälkeen on helppo vaihtaa tukivarsi.
Moni painaa kuivana paikalleen, mutta harvoin nuo lisärasvasta pilalle on menneet, jos puslan ja holkin painaa kolostaan irti. Rasvassa kumin kanssa yhteensopivuus suotavaa.
Moni painaa kuivana paikalleen, mutta harvoin nuo lisärasvasta pilalle on menneet, jos puslan ja holkin painaa kolostaan irti. Rasvassa kumin kanssa yhteensopivuus suotavaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
koiranluut on ollu 50/50 et lähteekö ehjänä irti. Pitäis varuiks kai ostaa nekin. Pitää tuumailla. Mulla on yleensä vaan iltasella aikaa ja jos tarvii yllättäen jotain, niin oon lirissä...Alfissimo kirjoitti:Sen olkavarren pitkä alapultti (ja koiranluun yläpään) irrottamalla se olkavarsi tolppineen putoaa alas vetarin päälle ja kunhan ylhäältä avaa kaikki mutterit, tulee siinä mukana alas myös se ylätuki, jossa tukivarsi on kiinni. Hitusen joutuu ehkä ja todennäköisesti pakottamaan tukivartta & vetaria alaspäin, mutta pienellä taittamisella se ylätuki sieltä alas sujahtaa ja sen jälkeen on helppo vaihtaa tukivarsi.
Moni painaa kuivana paikalleen, mutta harvoin nuo lisärasvasta pilalle on menneet, jos puslan ja holkin painaa kolostaan irti. Rasvassa kumin kanssa yhteensopivuus suotavaa.
Paras tietty olis jos sais foorumilta värvättyä jonkun hommaan.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jarrukumirasva ei ehkä optimaalisinta sinne, silikonivaseliinia laittaisin ennemmin jos on tarvetta.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Varmaan silikonirasva olisi hyvää, mutta onko se nyt sitten samaa kuin jarrukumirasva? Ainakin Bilteman tiedoissa mainitaan jarrusatulan tiivisteet ja näkyy tuollaista saavan Motonetistakin pikkutuubissa, sitä ei sitten mainostetakaan jarruosiin.
Ite kokeilin rohkeasti mitä tavallinen harmaa mo-so vaseliini noille kumeille tekee. Oisko ne nyt vuoden vai pari olleet, lopputuloksen tietää vasta kun tulee tarvetta purkaa mutta toistaiseksi ei ongelmia eikä kitinää. Tämä ei siis mikään rasvasuositus. Molemmat puolet oli siis jo rasvattaessa vanhoja, kasattu aikoinaan ilman rasvaa ja kitisivät toisinaan. Voitelin samalla pallonivelet suojakumin alta.
Ite kokeilin rohkeasti mitä tavallinen harmaa mo-so vaseliini noille kumeille tekee. Oisko ne nyt vuoden vai pari olleet, lopputuloksen tietää vasta kun tulee tarvetta purkaa mutta toistaiseksi ei ongelmia eikä kitinää. Tämä ei siis mikään rasvasuositus. Molemmat puolet oli siis jo rasvattaessa vanhoja, kasattu aikoinaan ilman rasvaa ja kitisivät toisinaan. Voitelin samalla pallonivelet suojakumin alta.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kukaan irrottanut JTS:stä kantta konehuoneessa? Alkaa epätoivo iskeä...
Tähän mennessä purettu koko keula eli puskuri, valot ja poikkipalkki jäähdyttäjän päältä sekä jäähdyttäjä. Jakopään kotelo ja ylätuki myös. Sekä tietenkin päältä johtosarjat ja kaikki mitä lähtee.
Sain vihdoin imusarjan muoviosan alta 4 pulttia, joilla muovi-imusarja kiinnittyy moottoriin, kolme tuntia niissä taisi mennä. Piti irrottaa ohjaustehostajan säiliö että sai viimeisen pultin auki räikkälenkin avulla. Säiliö vaan on imusarjan välistä kiinni, niin siinäkin meni tunti että sai tuon yhden kuusiokolopultin auki.
Kaikki mahdollinen työkaluvälipalasovellusosanen on otettu käyttöön, että pääsee käsiksi eri paikkoihin.
Nyt siis moottorin takaa muovinen imusarja on saatu 3cm kauemmas kannesta. Pois sitä ei tunnu saavan, pitäisi ainakin saada oikeasta päästä johtoliitinpidike joka on jostain imusarjan alta kiinni ja jossa on koko moottorin johtosarja, lisäksi imusarjan alla kiinni nakusensorin johto sekä joku bensahuohotusputki jotka pitäisi irrottaa alakautta apurungon välistä jollain puolen metrin + työkalulla kurottaen.
Suunnitelmissa, että jos saisi jollain kopeloitua suutinten liittimet irti (koitettu on, en keksinyt miten lähtee. Tai on siinä peilillä tähystäen semmoisen näköinen lipare josta pitäisi puristaa, mutta eipä irronnut sillä, tosin tässä mikään muukaan liitin ole lähtenyt auki kuten insinööri on suunnitellut) kun tuonne nyt saa edes jotenkin käden, niin ja jos saa keskellä kantta olevan johtopitimen kuusiokolopultin saa irti kurottamalla, niin sitten voisi ehkä pultata koko kannen imusarjoineen irti, jättäen tuon muoviosan tuonne taakse siksi aikaa? Jakopäästä pitää tietty pultata yhtä sun toista tukirautaa ensin irti, jos eivät mene mitenkään kierosti tuonne imusarjan alle.
Vai onko fiksumpia ideoita? Jos taas huomenna jaksaisi jatkaa.
Selvästi kannen irroitushomma on suunniteltu "aja auto 2-pilarinosturille ja pudota moottori-vaihteisto alas". Ei vaan oikein piha-olosuhteissa yksin helpolla onnistu.
Ymmärsin että tuon muovi-imusarja irrotus olisi suht simppeliä. Mutta ymmärsin selvästi väärin.
Tähän mennessä purettu koko keula eli puskuri, valot ja poikkipalkki jäähdyttäjän päältä sekä jäähdyttäjä. Jakopään kotelo ja ylätuki myös. Sekä tietenkin päältä johtosarjat ja kaikki mitä lähtee.
Sain vihdoin imusarjan muoviosan alta 4 pulttia, joilla muovi-imusarja kiinnittyy moottoriin, kolme tuntia niissä taisi mennä. Piti irrottaa ohjaustehostajan säiliö että sai viimeisen pultin auki räikkälenkin avulla. Säiliö vaan on imusarjan välistä kiinni, niin siinäkin meni tunti että sai tuon yhden kuusiokolopultin auki.
Kaikki mahdollinen työkaluvälipalasovellusosanen on otettu käyttöön, että pääsee käsiksi eri paikkoihin.
Nyt siis moottorin takaa muovinen imusarja on saatu 3cm kauemmas kannesta. Pois sitä ei tunnu saavan, pitäisi ainakin saada oikeasta päästä johtoliitinpidike joka on jostain imusarjan alta kiinni ja jossa on koko moottorin johtosarja, lisäksi imusarjan alla kiinni nakusensorin johto sekä joku bensahuohotusputki jotka pitäisi irrottaa alakautta apurungon välistä jollain puolen metrin + työkalulla kurottaen.
Suunnitelmissa, että jos saisi jollain kopeloitua suutinten liittimet irti (koitettu on, en keksinyt miten lähtee. Tai on siinä peilillä tähystäen semmoisen näköinen lipare josta pitäisi puristaa, mutta eipä irronnut sillä, tosin tässä mikään muukaan liitin ole lähtenyt auki kuten insinööri on suunnitellut) kun tuonne nyt saa edes jotenkin käden, niin ja jos saa keskellä kantta olevan johtopitimen kuusiokolopultin saa irti kurottamalla, niin sitten voisi ehkä pultata koko kannen imusarjoineen irti, jättäen tuon muoviosan tuonne taakse siksi aikaa? Jakopäästä pitää tietty pultata yhtä sun toista tukirautaa ensin irti, jos eivät mene mitenkään kierosti tuonne imusarjan alle.
Vai onko fiksumpia ideoita? Jos taas huomenna jaksaisi jatkaa.
Selvästi kannen irroitushomma on suunniteltu "aja auto 2-pilarinosturille ja pudota moottori-vaihteisto alas". Ei vaan oikein piha-olosuhteissa yksin helpolla onnistu.
Ymmärsin että tuon muovi-imusarja irrotus olisi suht simppeliä. Mutta ymmärsin selvästi väärin.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Siellä keskellä on kaksi pulttia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Niin imusarjan alla? Juu ne on otettu irti, eli neljä pulttia alapuolelta, 2 päissä ja 2 keskellä. Meinasi usko loppua niitten keskellä alla olevien kanssa, kun piti laittaa räikkään jatkoa ja kyseessä on kumminkin muovi-osa. Mutta irtosi ne ja kaikki muukin on lähtenyt ehjänä irti. Jos ne saa vielä takaisin kun ei tuonne saa kättä mistään. Eli imusarja on irti moottorista mutta ei sitä pois tuolta saa. Joten otan ilmeisesti tässä vaiheessa kannen suuttimineen irti, pitää vaan jossain vaiheessa saada vielä suutinten liittimet ja johtosarja irti rikkomatta mitään. Tai ainakin tuntuu että kannen irrotus voisi olla pienempi vaiva kuin yrittää ujuttaa tuo muovi-imusarja pois tuolta takaa kansi paikoillaan.
Samalla pitää sitten tehdä kaikenlaista muutakin kun on tilaisuus. Kuten tutkia laturin kunto jne. Webaston kumityynytkin oli heikossa hapessa ja maalausta/suojaustakin riittää. Mutta ei tässä sinänsä kiire ole, lämpötila toki tallissa sama kuin pihalla. Pääsisi vaan eteenpäin, koivet kipeytyy jos tunti menee joka pultin kanssa.
Olisi muuten voinut jäädä puskuri irroittamatta ilman uutta akku-pulttipyssyä. Siinä on ykkösnopeus, jolla on hyvä ajaa tuollaisia pikkupultteja edes-takaisin samalla öljyten. Tuleepahan nyt rasvattua kaikki, niin on helpompi irrottaa jos joskus on kiireellisempi remontti. Taitaa olla kaikissa italialaisissa, että puskurin irrotus vanhemmasta autosta on likimain mahdoton homma. Tässä asiassa on pakko antaa pisteitä saksalaisille, valitettavasti.
Samalla pitää sitten tehdä kaikenlaista muutakin kun on tilaisuus. Kuten tutkia laturin kunto jne. Webaston kumityynytkin oli heikossa hapessa ja maalausta/suojaustakin riittää. Mutta ei tässä sinänsä kiire ole, lämpötila toki tallissa sama kuin pihalla. Pääsisi vaan eteenpäin, koivet kipeytyy jos tunti menee joka pultin kanssa.
Olisi muuten voinut jäädä puskuri irroittamatta ilman uutta akku-pulttipyssyä. Siinä on ykkösnopeus, jolla on hyvä ajaa tuollaisia pikkupultteja edes-takaisin samalla öljyten. Tuleepahan nyt rasvattua kaikki, niin on helpompi irrottaa jos joskus on kiireellisempi remontti. Taitaa olla kaikissa italialaisissa, että puskurin irrotus vanhemmasta autosta on likimain mahdoton homma. Tässä asiassa on pakko antaa pisteitä saksalaisille, valitettavasti.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ok, sitten siellä on jotain erilaista TS verrattuna, koska siitä kyllä lähti aikanaan kansi ja imusarja pois ilman ylimääräistä tuskaa ihan konehuoneen puolella.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^Ihan normi Alfahuoltoa. Hommat tuntuu lähes mahdottomalta ja aikaa menee moninverroin johonkin Volvoon verrattuna, mutta kyllä nääkin jotenkin rystyset verillä ja kohtuuttomalla ajankäytöllä onnistunee
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^^
Itse olen joitakin noita liittimiä (geneerisesti Alfan konehuoneessa) taistellut, ja ainakin puolet sellaisia metallipantasia klipsiliittimiä on mallia "vedä ulos, paina liitin pohjaan ja vedä irti" - toinen puolikas on sitten taas mallia, jossa panta painetaan pohjaan ja liitin irti. Ja omaan maalaisjärkeeni ne näyttää olevan tasan päinvastoin toimivia.
Ja sit kun toisessa päässä on toinen ja toisessa päässä toinen noista, niin meneekin hankalaksi. Tietysti se vedettävä malli on paikassa, minne mahtuu vain puristamaan ja puristettava malli paikassa, mihin mahtuu vain vetämään
Itse olen joitakin noita liittimiä (geneerisesti Alfan konehuoneessa) taistellut, ja ainakin puolet sellaisia metallipantasia klipsiliittimiä on mallia "vedä ulos, paina liitin pohjaan ja vedä irti" - toinen puolikas on sitten taas mallia, jossa panta painetaan pohjaan ja liitin irti. Ja omaan maalaisjärkeeni ne näyttää olevan tasan päinvastoin toimivia.
Ja sit kun toisessa päässä on toinen ja toisessa päässä toinen noista, niin meneekin hankalaksi. Tietysti se vedettävä malli on paikassa, minne mahtuu vain puristamaan ja puristettava malli paikassa, mihin mahtuu vain vetämään
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Huom. ÄLÄ avaa sitte sitä ISKARIN yläpään mutteria.Muuten sattuu juhaa leukaan. Ihan vaan selvennykseksi alfissimon ohjeistukseen / ( "kunhan ylhäältä avaa KAIKKI mutterit")wileythecoyote kirjoitti:koiranluut on ollu 50/50 et lähteekö ehjänä irti. Pitäis varuiks kai ostaa nekin. Pitää tuumailla. Mulla on yleensä vaan iltasella aikaa ja jos tarvii yllättäen jotain, niin oon lirissä...Alfissimo kirjoitti:Sen olkavarren pitkä alapultti (ja koiranluun yläpään) irrottamalla se olkavarsi tolppineen putoaa alas vetarin päälle ja kunhan ylhäältä avaa kaikki mutterit, tulee siinä mukana alas myös se ylätuki, jossa tukivarsi on kiinni. Hitusen joutuu ehkä ja todennäköisesti pakottamaan tukivartta & vetaria alaspäin, mutta pienellä taittamisella se ylätuki sieltä alas sujahtaa ja sen jälkeen on helppo vaihtaa tukivarsi.
Moni painaa kuivana paikalleen, mutta harvoin nuo lisärasvasta pilalle on menneet, jos puslan ja holkin painaa kolostaan irti. Rasvassa kumin kanssa yhteensopivuus suotavaa.
Paras tietty olis jos sais foorumilta värvättyä jonkun hommaan.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Muistan lukeneeni, et sen imusarjan saa pois kun irroittelee moottorin ylätuennan.sämpy kirjoitti:Kukaan irrottanut JTS:stä kantta konehuoneessa? Alkaa epätoivo iskeä...
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mulla on mielikuva, että käyttäjä Garmund olisi tälläisen suorituksen tehnyt.sämpy kirjoitti:Kukaan irrottanut JTS:stä kantta konehuoneessa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Erinomaisen aiheellinen tarkennus. Juu, oma oletus oli, että "kaikki" ymmärtää olla sitä iskarin mutua avaamatta.Stiletto kirjoitti:Huom. ÄLÄ avaa sitte sitä ISKARIN yläpään mutteria.Muuten sattuu juhaa leukaan. Ihan vaan selvennykseksi alfissimon ohjeistukseen / ( "kunhan ylhäältä avaa KAIKKI mutterit")
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nyt olisi JTS kansi irti. Oli tosiaan helpompi ottaa ensin kansi ja sitten käpälöidä sen takaa muovista imusarjaa kokonaan irti. Imuboksissa vasemman pään johto oli nokan asentotunnistin, eli irrottamalla tunnistin kannesta ja moottorituessa olevasta välikiinnikkeestä, se nousisi imuboksin mukana. Ongelma on oikean pään johtosarja, joka on ruuvattu kotelon alta kiinni torx30 kantaisilla ruuveilla. Ekaan pääsin just sormenpäillä, mutta ei riittänyt nakeissa pitkään vääntövoimaa, kun ruuvi oli tietty todella tiukka kääntymään, yhden kierroksen sain. Ja sen vieressä on vielä toinen samanmoinen ruuvi entistä syvemmällä. Harkitten jos jättäisi kasatessa noi alapuolen ruuvit pois, ainakin taaemman, niin olisi teoriassa mahdollista saada imusarja irti ilman kannen irroitusta. Kun se johtosarja jatkuu siitä suuttimille ja sitten laturille ym, niin se ei nouse imuboksin mukana vaan se on saatava ensin boksista irti. Ja alakautta tuonne ei tunnetusti pääse kuin 60cm jatkovarsilla pienestä raosta kurottaen.
Noh, kansi on verstaan pöydällä. Tai siis kaksi kantta. Vaihteeksi "siistiä sisätyötä" tiedossa.
Noh, kansi on verstaan pöydällä. Tai siis kaksi kantta. Vaihteeksi "siistiä sisätyötä" tiedossa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Todennäköisesti lukija ymmärtää. Jokaisella kuitenkin on joskus se ensi kerta, ja jos joku käskee ruuvata "kaikki" irti, niin voi olla, että sieltä oikeasti avataan kaikki. Näitä on oikeasti kokemattomille sattunutAlfissimo kirjoitti:Erinomaisen aiheellinen tarkennus. Juu, oma oletus oli, että "kaikki" ymmärtää olla sitä iskarin mutua avaamatta.Stiletto kirjoitti:Huom. ÄLÄ avaa sitte sitä ISKARIN yläpään mutteria.Muuten sattuu juhaa leukaan. Ihan vaan selvennykseksi alfissimon ohjeistukseen / ( "kunhan ylhäältä avaa KAIKKI mutterit")
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jotain itsesuojeluvaistoa löytyy sentäs.Tuomas K kirjoitti: Todennäköisesti lukija ymmärtää. Jokaisella kuitenkin on joskus se ensi kerta, ja jos joku käskee ruuvata "kaikki" irti, niin voi olla, että sieltä oikeasti avataan kaikki. Näitä on oikeasti kokemattomille sattunut
On kyllä joskus hetkiä, jolloin tajuaa unohtaneensa terveen järjen. Esimerkkinä ruuvasin egr:n putken irti ahtimelta niin, et otin kummatkin pultit irti ja kirosin kun tiivisteet tipahteli pohjapanssarin päälle. Fiksumpi mies olis irroittanut toisen pultin ja löysännyt toisen. Tekemällä oppii
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tekemällä oppii, ja noin kun tekee vähän ylimääräistä askaretta alkaa pohtia jo etukäteen että mitä onkaan tekemässä
Jousissa sitten on kyllä sen verran energiaa varastoituneena, että niiden kanssa kannattaa onnistua kerrasta. Auton jousi kun pääsee karkuun, niin siinä ei paljoa ihmisen kudokset vauhtia hidasta. Hyvällä tuurilla irtoaa sormia, huonommalla jotain tärkeämpää... itsellä on jousi päässyt karkuun ja sormet oli viikon kipeänä, huonommalla tuurilla niitä sormia olisi muutama vähemmän.
Jousissa sitten on kyllä sen verran energiaa varastoituneena, että niiden kanssa kannattaa onnistua kerrasta. Auton jousi kun pääsee karkuun, niin siinä ei paljoa ihmisen kudokset vauhtia hidasta. Hyvällä tuurilla irtoaa sormia, huonommalla jotain tärkeämpää... itsellä on jousi päässyt karkuun ja sormet oli viikon kipeänä, huonommalla tuurilla niitä sormia olisi muutama vähemmän.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko Fiatin modulimoottoreissa eli esim. Marea 1.8 16V samat nostajat kuin Alfa TS/JTS 16V moottoreissa?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mie oon joo parikin kertaa irroittanut tuon imusarjan jts:stä. On kyllä ärsyttävä operaatio, kädet verillä sen jälkeen kun saa väkisin tunkea pieniin väleihin. Mie irroitin n. 5 cm pitkällä räikällä ne oikean reunan johtopidikkeiden torxit. Vähän väkivaltaa myös vaati imusarjan repiminen pois kannen ja tulipellin välistäsämpy kirjoitti:Nyt olisi JTS kansi irti. Oli tosiaan helpompi ottaa ensin kansi ja sitten käpälöidä sen takaa muovista imusarjaa kokonaan irti. Imuboksissa vasemman pään johto oli nokan asentotunnistin, eli irrottamalla tunnistin kannesta ja moottorituessa olevasta välikiinnikkeestä, se nousisi imuboksin mukana. Ongelma on oikean pään johtosarja, joka on ruuvattu kotelon alta kiinni torx30 kantaisilla ruuveilla. Ekaan pääsin just sormenpäillä, mutta ei riittänyt nakeissa pitkään vääntövoimaa, kun ruuvi oli tietty todella tiukka kääntymään, yhden kierroksen sain. Ja sen vieressä on vielä toinen samanmoinen ruuvi entistä syvemmällä. Harkitten jos jättäisi kasatessa noi alapuolen ruuvit pois, ainakin taaemman, niin olisi teoriassa mahdollista saada imusarja irti ilman kannen irroitusta. Kun se johtosarja jatkuu siitä suuttimille ja sitten laturille ym, niin se ei nouse imuboksin mukana vaan se on saatava ensin boksista irti. Ja alakautta tuonne ei tunnetusti pääse kuin 60cm jatkovarsilla pienestä raosta kurottaen.
Noh, kansi on verstaan pöydällä. Tai siis kaksi kantta. Vaihteeksi "siistiä sisätyötä" tiedossa.
Suoraan vaan suoraa