Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Eikä ollut laturin irrottaminenkaan helppoa, vaikka on jopa kansi irti. Todellakin jos on vähänkään enempi askaretta, kuulostaa koko tekniikan tiputtaminen alas helpommalta vaihtoehdolta. Pitää nostaa hattua kaikille jotka tuollaisesta irrottaa laturin.

Reilu 200tkm ajetusta laturista hiilet liki loppu ja etulaakeri kaputt. Toivottavasti löytyy osia, laakeri oli vähän erikoisella numerolla.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

sämpy kirjoitti:Onko Fiatin modulimoottoreissa eli esim. Marea 1.8 16V samat nostajat kuin Alfa TS/JTS 16V moottoreissa?
Pikaisesti näyttäisi olevan eperin listassa marea/bravo/stilo samassa kastissa 1.6-2.0.
Jokos niista kanavista rupeaa näkymään kuvia, kun veret on pesty pois edestä :lol:

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Siinä jotain vertailua. 1,5-2mm on kanavissa mömmöä ja venttiilinvarsissa kunnon möykyt.

Kuva

Kuva
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
ackqu!
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012, 21:10
Car(s): FL 156v6
Paikkakunta: Lpr/Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ackqu! »

Neuvoja kaivataan 2.5:n ääntelyyn kylmänä. Rätisevää ääntä havaittavissa <1700 rpm muutaman minuutin ajan käynnistyksestä. Äänimaailma kutakuinkin vastaava kuin tässä: https://www.youtube.com/watch?v=t_1i5aDG7eA

Ensiapuna testattu huuhtelua STP Engine Flush -aineella ja uusina öljyinä Valvoline MaxLife. Lisätty myös Liqui Molyn Hydraulic Lifter Additive -lisäaine. Mutta ei toivottua parannusta vaivaan.

Siispä epäilyksen listalla seuraavaa:

- joku paikka edelleen tukkeessa/paininkupit vaihtokuosissa
- jakohihnan kiristin
- joku tulpista löysällä
- joku puolan johdoista halki ja sähkö kurkkii läpi
- ??

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mun mielestä videon ääni ei ole nostajan ääni, tosin tämä yhden busson kokemuksella ja video ei ole koskaan sama kuin livenä kuunteleminen. Siinä bussossa oli jotenkin metallisempi ja mekaanisempi ääni, joka korjaantui moottorin huuhtelulla. Tuo on melkein kuin risan hihnankiristimen ääni tms. Oli se oletettu hydraulipaininvika kumminkin tuollainen säännöllinen naputus, toisin kuin ajoitusmuunnin joka nakuttaa terävämmin jollei enempi kalistele. Ja hiipui pikkuhiljaa moottorin lämmetessä, ei loppunut yhtäkkiä. Stetoskooppi ja letkukuuntelu voisi auttaa, sikälikin että jos ei pysty paikantamaan niin sitten tulee moottorin sisältä, sen kyllä huomaa tarkalla korvallakin, että tuleeko ylhäältä vai alakerrasta.

Niin ne JTS:n "nostajat", 1.8 Marengin paininkupit oli mitoiltaan muuten samat, mutta helma 2mm pidempi. Ja olivat tietty loistavassa kunnossa, yläkerta ihan puhdas ja nokat kuin uudet. Tietysti tarkka Fiatin omistaja on huolehtinut säntillisesti öljynvaihdoista, kun Alfalla on päristelty maksimiväleillä... Olisipa voinut ottaa tuosta nokatkin.

Mittailin oletettuun paininpoteron maksimikohtaan 40mm ja painin uppoaa yläasennossa 16mm ynnä 11mm nokka, niin ei pitäisi olla mitään syytä miksei voisi käyttää 26mm painimia 24mm sijaan. Toivotaan parasta, pistän siis Marean painimet koska ne on ihan hienossa kunnossa ja säästän yli 100 puntaa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
ackqu!
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012, 21:10
Car(s): FL 156v6
Paikkakunta: Lpr/Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ackqu! »

^Kiitos tästä. Ääni tulee selvästi yläkerrasta ja aika epäsäännöllisesti tuo ilmenee. Välillä kuuluu monena päivänä putkeen ja välillä kerran kolmessa päivässä. Ja ääni hiljenee pikkuhiljaa koneen lämmetessä. Täytynee yrittää tutkia vielä tarkemmin tuleeko ääni hihnan kiristäjästä vai hydraulipainimista.. Pystyykön tuon pelkän kiristäjän vaihtamaan koko jakopäätä purkamatta? Vai onko mitään järkeä.. :roll:

Avatar
ANI
Viestit: 74
Liittynyt: 03 Loka 2008, 03:54
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V -99
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ANI »

Onko kukaan sovitellut BM Catalystin tai Klariuksen valmistamaa pakoputken etuputkea (Exhaust Front Pipe) 156 V6 2.5 MAN -97 - 20 CF2:een? Katalogin mukaan pitäisi käydä, mutta mallikuvien perusteella ei näytä oikealta.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Ittelle pötkähti tommoiset vikakoodit bägeistä. Liekö kellään ajatusta mistä kannattaisi alkaa etsimään vikaa?! Liitosten putsausta penkkien alta tms?!

3C Front crash sensor - Interference detected/Faulty singal - Intermittent 8
0E Side airbag (Driver) - Value too high - Intermittent 147
0E Side airbag (Driver) - Open circuit - Intermittent/Present 170
02 Control unit power supply - Value too low - Intermittent 160

Nämä siis luettu MES:n kanssa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Muut viat satunnaisia, mutta kuskin sivubägistä aktiivi, joka tarkoittaa suomeksi sitä, että kuljettajan penkin alta bägin liitin käsittelyyn.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Ai myös kuskin penkin alla on liittimiä? Oon koko ajan ollu siinä uskossa, että vain apparin puolella on bägin liittimiä?!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Onhan siinä kuskin penkissä ilmapallo myöhemmissä malleissa, joten johdot ja liittimet löytyy myös.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onkohan kukaan/missään testattu viekö vapaavirtaussuodatin paljon hevosia vrt. TS/JTS vakiosuodatinpurkki?

Hyvä kun tulee tässä vaiheessa sitten mieleen... että vielä voisi asentaa vakiopöntön konehuoneeseen, jotta penkissä voisi kokeilla molempia variaatioita. Mutta mulla ei ole kuin TS:n suodatinpurkki ja siitäkin puuttuu kumiletkun pätkä purkin ja MAFfin väliltä.

Mahtaakohan JTS:n suodatin olla sivukammioiden säädöiltään erilainen.. jos jollain olisi sellainen tai tuo kumiletkun pätkä ennen MAFfia niin kiinnostaisi.

Sitten kun on taas puskurit ja jäähdyttäjät kiinni, on melko haastavaa enää saada suodatinkoteloa asennettua. Mutta taidan laittaa varuiksi tuon TS:n purkin. Tietty jos vapaavirtaussuodatin yllättää positiivisesti, niin sitten pitäisi taas saada se pois.. mulla vapari on mutkan päässä alhaalla vakiosuodatinpurkin paikalla, mutta testimielessä penkissä sen saa vaikka sojottamaan ylöspäin.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sarjaa jokuviisasjoskussossainnetissä:

Oli mainittu, että paras ratkaisu olisi laittaa vapaavirtaussuodatin alkuperäiselle paikalleen ja nimenomaan alkuperäisen kotelon sisään ja käyttää imuputki resonaattoreineen kaikkineen alkuperäisenä. Jonkinlajin säätämisen tarvii saada vapari sopimaan kotelon kanteen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Jossain yksilössä mulla oli ranetettuna moinen systeemi. Sopiva holkki kotelon kannen sisäpuolelle ja suodatin koteloon.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Täytyy varmaan tehdä semmonen. Jollain virityksellä tuo suodatin nytkin on kiinni. Pitää vaan kehittää jostain se kumiletku ennen MAFfia. Ei oo kellään käsillä ilmasuodatinpurkkia tai edes kuvaa JTS pömpelistä, että voisi verrata onko sivukammioissa eroa tuohon tessun vastaavaan?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

jtässän maffi on suoraan putsarin kotelon kannessa, piukan tiivisteen kera. Se resonaattori taitaa olla aivan sama tessussa ja jtässässä. Tuon sivupömpelin tehtävä taitaa lähinnä olla ilmanotto vähän viileämmästä paikasta+ muodostaa oikeanlaisia imuääniä. Koska se jtässän maffi on heti siinä kotelossa, niin sillä suodinkotelossa olevalla maffin "imutorvella" on selkeä merkitys.
"puhun niin totta kuin osaan"

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No voi ****n posket, mullahan on sekin väärässä paikassa. Mahtaako edes kaasuläppää ennen oleva kumikurttuuli olla oikea? Mulla on maffi akun vieressä ja siitä joku tuuninkiputki alas jäähdyttäjän eteen jonka edessä vaparisuodatin. Mahtaako koko maffi olla edes oikea malli.

Eli nyt tarttis sitten koko putkiston kaasuläpältä lähtien. Jos suodatinpurkissa on joku imutorvi, niin siihen onkin vaikeampi laittaa vapaavirtaussuodatinta.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

oikea maffi on 0280218113 ja numero lukee siinä "maffikotelossa". Siihen maffikoteloon taitaa ilmeisesti sopia eri antureita, mutta lähtökohtaisesti anturi ja kotelo ovat "yhtä". Sulla on siinä siis tessun imu letkusto :shock: Olen katellu jtässän ilmanottoa kaasuläpälle ja näin tyhmempi ei ainakaan keksi, että miten sitä voisi jollain kartiosuodattimella parantaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Minä jo tuota ensimmäistä viestiä aiheesta lukiessa hieman hämmennyin, että mistäs nyt puhutaan, mutta koska tunsin tipahtaneeni ns. kärryiltä, vastasin vain suodattimen sijoituksesta. En siis ollutkaan ihan niin hukassa, kuin luulin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Kyllä toi imuletku kaasuläpälle taitaa olla ihan oikea ainakin JTS kuvien perusteela ja samoin maffin numero täsmää. Ne on vaan naitettu noin näppärästi ja jätetty muoviputki pois välistä. Ennen maffia on sitten metallinen tuuninkiputkisto joka kaartaa alas jäähdyttimen eteen ja siellä vaparisuodin.

Tein ostoilmoitustopikin: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=6&t=32798

Kuva
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Mistä noihin ilmastoinnin nappuloihin löytää polttomoita? Pieni lasipolttimo matalalla muovikannalla. Opelit ei käy, reikä väärä ja liian paksu.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Motonetista. Muistaakseni 43-2645
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mallin kanssa Fixukselta, AD:lta yms kans.

Niissä on kaikissa lamppu lyhykäisempi mitä orggis, mutta toimii.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^^^ hämeen autosähköstä.
ilman kantoja halvempia

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

156 1.9jtd sytyttelee suihkutuksen merkkivaloa satunnaisesti. Kuukauden sisään on kerännyt seuraavat vikakoodit. Maffi on kuukausi sitten uusittu.

P0101 Mass air flow
p0704 transmission/Gear sys
p0220 TP Sensor/Switch
p0404 EGR device
P1320 Cam/Crank sign. synch
P0115 Engine Coolant temp.

On niin monenlaista, että voisko olla maadoituksesta johtuvia murheita? Muita hyviä veikkauksia?

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Finest kirjoitti:^^^ hämeen autosähköstä.
ilman kantoja halvempia
Ei millään jaksais alkaa tuottamaan, eikä tule omaan autoon. Pitää sieltä siis jokunen tilailla.

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Jalamari kirjoitti:156 1.9jtd sytyttelee suihkutuksen merkkivaloa satunnaisesti. Kuukauden sisään on kerännyt seuraavat vikakoodit. Maffi on kuukausi sitten uusittu.

P0101 Mass air flow
p0704 transmission/Gear sys
p0220 TP Sensor/Switch
p0404 EGR device
P1320 Cam/Crank sign. synch
P0115 Engine Coolant temp.

On niin monenlaista, että voisko olla maadoituksesta johtuvia murheita? Muita hyviä veikkauksia?
Löytyisikö täältä samoja?

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=22072&start=0

Alfred Romelus
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Marras 2016, 10:40
Car(s): Alfa 156JTS 2,0

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romelus »

Tervehdys foorumille!

Tarttui alle 160000 ajettu -02 156 mukaan kun halvalla sai ja tässä jo löytynytkin useita syitä miksi oli halpa...

Nyt on kuitenkin jo melkein leima oteessa!

Päästöjen kanssa vielä pelaamista. Etummainen ykköslambda on katsurin mukaan toimeton, joko rikki tai liitin huono. Sai päästöt kierroksilla juuri ja juuri sallittuihin, mutta tyhjäkäynnillä lambda-arvo reilusti alle yhden.
Lisäksi kun tarkistin tulpat, oli toinen vasemmalta (edestäpäin katsottuna) todella karstainen, muut oikein hyvän näköisiä. Käynti on hieman epätasainen. Käynyt varmasti tosi rikkaalla koska imuputkessa oli iso halkeama siinä haitarikumissa (tämän korjauksen jälkeen käynti tasoittui huomattavasti ja alakierroksilla nykiminen loppui). Otin kummatkin etummaiset Lambdat irti ja niissä oli kummassakin vaalea ohut peitto (normaalia?). Keramiikka kateissa oli kunnossa, tosin vähän kuopalla keskeltä. Lambojen liittime oli purtistettu nippusiteillä nippuun, oli jopa lastoitettu vasemmanpuoleinen! Eli ilmeisesti pidempään oireillut... Liittimet kuitenkin nyt tiukattu, joten tuskin ne enää vaivaa.

Lisäksi öljyä tuntuu kuluvan todella paljon!! Ei kuitenkaan merkkaa reviiriään eikä tule sinistä savua!? Mihin se voi mennä??? Puristukset on joka pytyssä 12 kummaltakin puolelta, lähes identtiset. Öljyssä ei vaahtoa eikä paisarissa mitään muuta kuin vihreää nestettä.

Mikä voi aiheuttaa yhden sylinterin karstoituksen? Jumittunut suutin? Kovettunut venttiilinvarren tiiviste?

Pakoputkesta tulee savun lisäksi mustia partikkeleita jotka oli vaikea puhdistaa autotallin ovesta...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfred Romelus kirjoitti: Lisäksi öljyä tuntuu kuluvan todella paljon!! Ei kuitenkaan merkkaa reviiriään eikä tule sinistä savua!? Mihin se voi mennä???

Pakoputkesta tulee savun lisäksi mustia partikkeleita jotka oli vaikea puhdistaa autotallin ovesta...
vastasitkin tässä jo itsellesi :) kyllä se öljy siellä katalysaattoreissa palaa...

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Lienee kai yleisesti hyväksyttävää sanoa, että näissä on ollut männänrengasongelmaa, mahdollisesti väärin suoritetun sisäänajon takia. Lopputulos kumminkin että jotkut moottoriyksilöt syö reippaasti öljyä, toisen ei juuri ollenkaan.

Ja alakerran laakereita on mennyt todella paljon. Yksi syy väärät öljyt, pitää olla 10W-60 eikä varsinkaan mitään 0w-lirua.

Imukanavat karstoittuu vanhemmiten todella pahasti suoraruiskun takia, omaan reilu 200tkm ajettuun tein juuri kansiremontin.

Venttiilivarren kumit kai harvemmin on olleet ongelma. Suuttimetkin on melko kestäviä. Nokka-akselit sen sijaan eivät, niitä on mennyt ja ovat kalliit.

Lambdojen liittimet on tyypillinen vikakohde. Samoin väärin tehty jakopään ajoitus. Ja väärin säädetty kiristäjä tai yli-ikäiset vesipumppu ja rullat, niin jakopää porsii iloisesti.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

JTS on ainoa 156-moottori, joka 10-60 tarvitsee.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Nimenomaan :wink:
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tarkensin vaan, ettei koske kaikkia 156:sia 8)
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Taitaapi olla myös suosituksena isoon Bussoon, ainakin rankemmassa ajossa :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Alfred Romelus
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Marras 2016, 10:40
Car(s): Alfa 156JTS 2,0

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romelus »

Omaani on vaihdettu nokka-akseli(t?) 105000 kohdalla, siitä oli kuitti mukana, syynä työmääräimen mukaan nakutus ja käyntihäiriöt. Vaikka olisi kulunut uudestaan, ei se vaikuta öljynkulutukseen... siihen yhden sylinterin karstoittumiseen kylläkin...

Lambdankaan, tai -liittimen, ei pitäisi vaikuttaa vaan yhteen sylinteriin, eikä öljynkulutukseen ollenkaan.

Eikö vuotavat renkaat näkyisi puristuspaineissa? Ja mitä ne muuten tässä koneessa pitäisi olla?

Onko kellää ohjetta tai linkkiä ohjeisiin jakohihnan vaihtoon. Kilometrit tulee vasta 15000 kuluttua, mutta vuodet on nyt täynnä, jos oli 3v.
Tekee tuon tietysti ilman ohjeitakin, mutta ettei liian työläästi...

Kellään ideoita millä tuota selvittelisi mikä sen sylinterin karstoittaa? Ohivuotomittari varmaan antaisi hieman osviittaa jos sellainen olisi...

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Materiaali ja partikkelit kuluneista nokista pyörivät öljyssä ja kuluttavat muita osia. Eli hyvinkin vahvalla todennäköisyydellä vaikuttaneet öljynkulutukseen.

Tässä suht hyvät ohjeet jakohihnaan: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_cam_ ... ange.shtml. Nokkien lukituspalikat sulla pitäisi olla. Ei maksa eBaysta montaa markkaa.

Forté käsittely kuulostaa hyvältä moottorin karstojen käsittelyssä. Joku varmaan osaa neuvoa onko siinä tässä vaiheessa enää hyötyä.
Kuva

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Keltsi kirjoitti:Taitaapi olla myös suosituksena isoon Bussoon, ainakin rankemmassa ajossa :wink:
Mutta ei edelleenkään kai vaatimus siinäkään :wink: .

Se 10W-60 ei kuitenkaan, valmistajasta riippumatta, ole mitään ihmeellistä taikanestettä, joka sopii joka moottoriin ja kaikkeen käyttöön.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

TIetääkö joku mikä ero on hammastangon TRW numeroilla JRP105 ja JRP106. Jälkimmäinen pitäisi sopia JTD ja V6, mutta molemmat pitäisi sopia TS/JTS malleihin. Sparetolta saisi näemmä JRP106:sta neljäänsataan sis. pantin 75€.

Niin ja mitenköhän hammastangon vaihto sujuikaan, pitääkö apurunko irroittaa?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikö kukaan huomioi sitä, että kyseessä on JTS ja lambdan ei PIDÄKÄÄN olla 1 tyhjäkäynnillä?

Katsuri voisi katsoa siltä koneelta, mitä se sanoo. Jos osatestit on OK, lambdaa ei todellakaan mitata putken päästä tyhjäkäynnillä.

Ihan vaan "btw".

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Alfissimo kirjoitti:
Keltsi kirjoitti:Taitaapi olla myös suosituksena isoon Bussoon, ainakin rankemmassa ajossa :wink:
Mutta ei edelleenkään kai vaatimus siinäkään :wink: .
Se 10W-60 ei kuitenkaan, valmistajasta riippumatta, ole mitään ihmeellistä taikanestettä, joka sopii joka moottoriin ja kaikkeen käyttöön.
Olkoot tuo isobusso vaikka thesiksen keulalla, niin 10W-60 vainen. Eihän tuo rasinki mitään yleisöljyä ole, mutta 16v tessuihin, 24v bussoihin ja jtässään käy kaikkiin ja joihinkin näistä ei muutakaan parane laittaa. 166 tessu ja 147 2.0 tessu- > racing. Sinänsä noihin isobussoihin on ymmärretty laittaa, jopa mukisematta rasinkia, mutta jtässään ei sitten millään. :-D

Mersun formujamppa kerto hiljan, että laittovat paksumpaa öljyä, jotta motit kestäisivät varmasti ja joku vuosi sitten Ferrarin jamppa heilutteli kahta näytekeppua , joista toisessa oli tosi litku aika-ajoöljy ja toisessa selvästi paksumpi kisaöljy. Joten jos yllämainituilla alfan mootoreilla erehtyy radalle tai saksan konetielle->racing. imho.
"puhun niin totta kuin osaan"

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

sämpy kirjoitti:TIetääkö joku mikä ero on hammastangon TRW numeroilla JRP105 ja JRP106. Jälkimmäinen pitäisi sopia JTD ja V6, mutta molemmat pitäisi sopia TS/JTS malleihin. Sparetolta saisi näemmä JRP106:sta neljäänsataan sis. pantin 75€.

Niin ja mitenköhän hammastangon vaihto sujuikaan, pitääkö apurunko irroittaa?
Mä oon sujavasti laittanut TSsään V6 tangon ja JTDhen TSn... tai jotenki noin. Kyllä ne ristiin sopii kuitenkin. Oliskohan ero siinä paljonko renkaat kääntyy?

Vaihto onnistuu kun tiputtaa apurunkoa 2-4 cm, mutta ahdasta on, kaksi olen tolla lailla vaihtanut. Jos nyt rupeisin vaihtamaan hammastankoa niin ottaisin suosiolla apurungon pois.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Onko eri koneisissa varttikutosissa eri kääntösäde? Kaikki noi vie pienen planeetan verran kääntää ympäri, mut toi jtd 20v tuntuis vievän vielä vähän enemmän :shock:
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juu, 4 sylinteristen pyörät kääntyy enemmän.
"puhun niin totta kuin osaan"

Alfred Romelus
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Marras 2016, 10:40
Car(s): Alfa 156JTS 2,0

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romelus »

Aqatica, kyllä huomioi, ongelma on vaan että lambdan pitäisi maahantuojan Trafille antaman ilmoituksen mukaan olla tässä 1,4 luokkaa tyhjäkäynnillä, eli laihalla. Mutta kun se oli reilusti alle yhden, eli kovasti rikkaalla.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

Alfred Romelus kirjoitti:Tervehdys foorumille!

Tarttui alle 160000 ajettu -02 156 mukaan kun halvalla sai ja tässä jo löytynytkin useita syitä miksi oli halpa...

Nyt on kuitenkin jo melkein leima oteessa!

Päästöjen kanssa vielä pelaamista. Etummainen ykköslambda on katsurin mukaan toimeton, joko rikki tai liitin huono. Sai päästöt kierroksilla juuri ja juuri sallittuihin, mutta tyhjäkäynnillä lambda-arvo reilusti alle yhden.
Lisäksi kun tarkistin tulpat, oli toinen vasemmalta (edestäpäin katsottuna) todella karstainen, muut oikein hyvän näköisiä. Käynti on hieman epätasainen. Käynyt varmasti tosi rikkaalla koska imuputkessa oli iso halkeama siinä haitarikumissa (tämän korjauksen jälkeen käynti tasoittui huomattavasti ja alakierroksilla nykiminen loppui). Otin kummatkin etummaiset Lambdat irti ja niissä oli kummassakin vaalea ohut peitto (normaalia?). Keramiikka kateissa oli kunnossa, tosin vähän kuopalla keskeltä. Lambojen liittime oli purtistettu nippusiteillä nippuun, oli jopa lastoitettu vasemmanpuoleinen! Eli ilmeisesti pidempään oireillut... Liittimet kuitenkin nyt tiukattu, joten tuskin ne enää vaivaa.

Lisäksi öljyä tuntuu kuluvan todella paljon!! Ei kuitenkaan merkkaa reviiriään eikä tule sinistä savua!? Mihin se voi mennä??? Puristukset on joka pytyssä 12 kummaltakin puolelta, lähes identtiset. Öljyssä ei vaahtoa eikä paisarissa mitään muuta kuin vihreää nestettä.

Mikä voi aiheuttaa yhden sylinterin karstoituksen? Jumittunut suutin? Kovettunut venttiilinvarren tiiviste?

Pakoputkesta tulee savun lisäksi mustia partikkeleita jotka oli vaikea puhdistaa autotallin ovesta...
Itsellä särähti silmään noi puristuspaineet, kun ittelläni on ollut molemmissa JTS-koneissa paineet 16-16,8 baria. :shock:

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Miulla on noista puristuspainemittareista käsityksenä, että pitäisi samaa mittaria käyttää jos haluaa keskenään verrata eri autojen puristuspaineita.
En ainakaan tuon oman biltama laadun :) mittarin lukemista muuta perusta, kuin eron pyttyjen kesken. (Muistaakseni 13-14 välissä näytti ehjissä sylintereissä tuolla jts:stä)
Edit: Tai kai sitä tietenkin korjaamojen tai muut hyvälaatuiset mittarit näyttä oikein nuo baaritkin.

Ei muuten oma jts:n öljynsyönti pakokaasuissa näkynyt. Ei ttaida vielä näkyä jos puhutaan lukemista esim. desi pari/1000 km?
Jossain neuvottiin laittamaan tilkka öljyä tulpanreijästä männän päälle ja sitten tarkistamaan puristukset. Tuolla pystyisi kokeilemaan, jos alhaiset puristuspaineet johtuvat männänrenkaiden epätiiveydestä.

Ei kai tuosta öljytilkasta haittaa ole?


Näistä osa vai kaikkikin tosin taitaa olla jo mainittu.
Mahdolliset öljyä sylintereihin läpipäästävät kohdat jts taitaa olla Ne männänrenkaat, imusarjan ja kannen välinen tiiviste, huohotin(? miulla oli imusarjassa ~desi öljyä) ja venttiilivarsien kumit.



Suutin tai muita sylintereitä tukkeentuneemmat imukanavat tulee tuosta karstaisuudeta mieleen. Huonosta kipinästähän kai auto herjaa aika helposti + taitaa aiheuttaa selvää nyintää kuormalla.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja a-m »

^ Joo kyllä samaa mittaria käytin (Biltema itselläkin) :-D

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 613
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

palkus kirjoitti:^juu, 4 sylinteristen pyörät kääntyy enemmän.
äätänä! Tuolle ei varmaankaan ole mitään tehtävissä vaan raidetanko on fyysisesti erilainen ja nelipyttysen version kanssa yhteensopimaton?

Nelipyttysen kans vielä pärjäs, mut tän kanssa on jo noloja tilanteita.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Alfred Romelus
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Marras 2016, 10:40
Car(s): Alfa 156JTS 2,0

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romelus »

Puristuspaineeseen vaikuttaa vielä mittarin lisäksi mittaustapa.

Kaivoin äsken JTS:n puristussuhteen, joka pitäisi olla 11,3:1
Tällä laskettuna ideaali puristuspaine pitäisi olla 11,3*0,127=1,435Mpa, eli 14,25bar
Tätä enemmin ei käsittääkseni voi olla paineita. Kaikki sylinterit jonkin verran vuotaa, mikä on todellinen puristuspaine uudelle ehjälle koneelle, en tiedä, uskoisin että 0,5bar vähemmän...

Sitten uusi tyhmä kysymys: Mikä osa?
En tiedä osaanko laittaa kuvaa, mutta sijaitsee öljykorkin vieressä yläpuolella imusarjassa kiinni, siihen menee sähköliitin. N. 4cm halkaisijaltaan oleva metalinen sylinteri jonka sisällä on öljyä ja ilmeisesti jonkinlainen sähkömagneetilla toimiva toiminta.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

imunokka-akselin ajoitusmuuntimen ohjaussolenoidi. Tuo tuli itelle mieleen öljyvuodosta, tuon laitoksen kanavat nimittäin menee imusarjasta sylinterikanteen 1 ja 2 sylinterien välistä. Tuossa aiemmin joku mainitsikin imusarjan tiivisteen.

On vaan aika mahdoton homma tutkia, imusarjan irrottaminen siis.

olikos se "Garmund" joka on irrottanut kannen takaa muovisen imusarjan, mutta on melkoinen houdinitemppu. Ite otin suosiolla koko sylinterikannen irti ja sitten vasta pääsi näkemään imusarjan ja suutinpuolen. Ja siinäkin meni muutama työpäivä.

En nyt muista ulkoa, pääsikö imarin ylempiin muttereihin käsiksi yläkautta. Siellä kun on suutintukin pultitkin ja se tukki haittona. Jos pystyisi kokeilla kiristää.

Tuo on silti peltitiiviste, niin aika erikoista että alkaisi itsekseen vuotamaan. Mutta varsinkin jos joku on aiemmin sitä käpälöinyt osaamattomasti, niin kaikki mahdollista. Imarin pinnapultit on muuten helppo korkata irti kannesta jos liikaa kiristää, siinäkin voi olla yksi syy vuotoihin.

Jos nyt alkaisin tuollaista tutkimaan ja varsinkin jos olisi nosturi käytössä, niin ottaisin koko tekniikan alas konehuoneesta yhtenä nippuna niin olisi paljon helpompi laitella kantta jne.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Vastaa Viestiin