Eikö 159 laatikko ole GM/Opel peruja? Niiden tyyppivika on kuluvat siirtäjän vivut, haarukat tai jotain sen tyyppistä. Vectraan korjaussarja ei maksa montaa sataa ja vaihto käy yläkautta. Tämä kuultu Opel ukoilta ja oireet on samat.Il Principe kirjoitti:Kuulostaa tutulta.. mulla erityisen kranttuja vaihteita ovat kolmonen ja nelonen. Laatikko avattu, öljyt ja selvästi kulunut kolmosen synkrokin jo vaihdettu mutta yhä vaan takkuaaKauGoH kirjoitti:Joooo.... Rutisee, välillä isoilla kierroksilla välillä pienilla... Välillä ei sit rutise millää![]()
Pakki lusahtaa kyl joka kerta hyvin sisään, ja vaihteista oikeestaan kakkonen jakolmone herkite rusahtelevia! muute menee kyl ihan hyvi..En ymmärrä mistä se enää voi johtua..
alfa 159
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
No tuo selittäisi jo paljon.. Tuntuu nimittäin uskomattomalta, että vaihdetaan synkrot ja tsekataan kaikki ihan vaikeimman kautta ja silti ei vaan pelaa.. Tottakai laatikoissa on tuntumaeroja, mutta kyllä terveen laatikon pitäisi silti vaihtaa suosiollaalfista kirjoitti:Eikö 159 laatikko ole GM/Opel peruja? Niiden tyyppivika on kuluvat siirtäjän vivut, haarukat tai jotain sen tyyppistä. Vectraan korjaussarja ei maksa montaa sataa ja vaihto käy yläkautta. Tämä kuultu Opel ukoilta ja oireet on samat.Il Principe kirjoitti:Kuulostaa tutulta.. mulla erityisen kranttuja vaihteita ovat kolmonen ja nelonen. Laatikko avattu, öljyt ja selvästi kulunut kolmosen synkrokin jo vaihdettu mutta yhä vaan takkuaaKauGoH kirjoitti:Joooo.... Rutisee, välillä isoilla kierroksilla välillä pienilla... Välillä ei sit rutise millää![]()
Pakki lusahtaa kyl joka kerta hyvin sisään, ja vaihteista oikeestaan kakkonen jakolmone herkite rusahtelevia! muute menee kyl ihan hyvi..En ymmärrä mistä se enää voi johtua..

"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson
-Homer Simpson
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Entisen kutosen ja 147:n kanssa hiukka eteen ja pakki silmään. Vaihtoehtoisesti kytkin ylös ja alas ja uus yritys. Pakkia tarvitaan ilmeisesti aika harvoin ja aina jopa ajon alkuvaiheessa. Muuten sillä taitaa olla vähän käyttöä eteenpäin mentäessäCuore Sportivo kirjoitti:^ Foorumilla on siis vitusti laatikkovikaisia Alfoja.
Mun 156 V6 oli uutukaisesta asti nihkeä pakin suhteen, ja samaa tehnyt GTA:t ja faijan 166.
159 imee vaihteet aina ilman pienintäkään nihkeyttä.

Minusta vituttaa tässä uudessa, kun 3 on aina se tarkin ajettaessa / vaihdettaessa. Jopa kakkonen taittuu sisää helpommin. Sitten välillä, kun vedätät 3:lla ja hyppäät suoraan 5:lle, niin sormille tulee, vaikka miten hitaasti ja varovasti yrität syöttää. Kiihdytykset oma lukunsa joka vaihteella... Koneen tuoma kiihtyvyysero menee jo noiden vaihteiden kanssa sählätessä

Selvä miinus entiseen verrattuna - ei mahda mitään. Ja kytkin - saksalainen metriheikki liike - voi perkle...

Täytyy alkaa katella 156 GTA:ta

ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- PePe
- Viestit: 170
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Oudolta kuulostaa, omassani en ole moista havainnutKirkinen kirjoitti:
Minusta vituttaa tässä uudessa, kun 3 on aina se tarkin ajettaessa / vaihdettaessa. Jopa kakkonen taittuu sisää helpommin. Sitten välillä, kun vedätät 3:lla ja hyppäät suoraan 5:lle, niin sormille tulee, vaikka miten hitaasti ja varovasti yrität syöttää. Kiihdytykset oma lukunsa joka vaihteella... Koneen tuoma kiihtyvyysero menee jo noiden vaihteiden kanssa sählätessä![]()
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Laatikko on kyllä muuttunut jouheammaksi kaiken aikaa ajellessa - irrottaisiko kytkin paremmin... joskus vehkeissä tahtoo olla sitäkin vikaa, että seisoessaan kytkin "liimautuu" ja ei irroita kunnolla vaihdoissa...
Tänään tuli tuo talvi mieleen - poistuuhan se aika nätisti, vaikka alla olisi kostea tie
Mites muuten narinat etupäästä? Vasemmalta kuuluu jotain narinaa keulasta, kun kääntyy oikealle - lähinnä pienissä pihapyörityksissä? Samat "kujeet" kuin 156:ssa?
Tänään tuli tuo talvi mieleen - poistuuhan se aika nätisti, vaikka alla olisi kostea tie

Mites muuten narinat etupäästä? Vasemmalta kuuluu jotain narinaa keulasta, kun kääntyy oikealle - lähinnä pienissä pihapyörityksissä? Samat "kujeet" kuin 156:ssa?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
Mistähän tuo sitten kertoo, että kierroksilla vaihdot sujuu paremminMaclane kirjoitti:Ilmeisesti tuo kutoslaatikko on enemmän tai vähemmän ronkeli. Parhaiten saan itse vaihteet "imemällä" sisään suhteellisen kovia kierroksia ja nopeita vaihtoja käyttäen. Hissukseen ajettaessa harvemmin onnistuu.

Etupään narinasta; just tuossa pihassa ravistelin tukivarsia ja juurikin vasemmalta puolelta kuuluva narina johtuu omassa autossani ilmeisesti väljästä ylätukivarresta..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson
-Homer Simpson
Saman olen huomannut tässäkin. Hellästi vaihtamalla paranee hieman ajan myötä.Kirkinen kirjoitti:Ilmeisesti täällä kirjoittaminen auttaa, koska laatikko tuntuu paranevan km:ien myötä
Ai niin, isommalta pienemmälle vaihtaa hienosti. Tämä takeltelee vain kiihdytyksessä, eli pieneltä isommalle vaihtaessa.
Viimeksi muokannut alfista, 03 Syys 2010, 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omastani on ylätukivarsi vaihdettu edestä oikealta kun alkoi narisemaan.Il Principe kirjoitti:
Etupään narinasta; just tuossa pihassa ravistelin tukivarsia ja juurikin vasemmalta puolelta kuuluva narina johtuu omassa autossani ilmeisesti väljästä ylätukivarresta..
Tämän jälkeen alkoi kuulua taas epämääräistä kolinaa/narahtelua joka nyt diagnosoitiin alatukivarteen joka menee vaihtoon.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Sama hommam minullaalfista kirjoitti:Saman olen huomannut tässäkin. Hellästi vaihtamalla paranee hieman ajan myötä.Kirkinen kirjoitti:Ilmeisesti täällä kirjoittaminen auttaa, koska laatikko tuntuu paranevan km:ien myötä
Ai niin, isommalta pienemmälle vaihtaa hienosti. Tämä takeltelee vain kiihdytyksessä, eli pieneltä isommalle vaihtaessa.

ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Uus malli, joten tässä jo vaihdetaan molempiamotorhead kirjoitti:Omastani on ylätukivarsi vaihdettu edestä oikealta kun alkoi narisemaan.Il Principe kirjoitti:
Etupään narinasta; just tuossa pihassa ravistelin tukivarsia ja juurikin vasemmalta puolelta kuuluva narina johtuu omassa autossani ilmeisesti väljästä ylätukivarresta..
Tämän jälkeen alkoi kuulua taas epämääräistä kolinaa/narahtelua joka nyt diagnosoitiin alatukivarteen joka menee vaihtoon.

edit: muukkosella oli aika perk.. kallis tuo ylätukivarsi. Muualta en oikein löytänyt...
Huoltoon liittyen: missä sijaitsee öljynsuodatin? Tätyykö pohjamuovi poistaa, jos vaihtaa öljyjä? Muita jippoja?
Viimeksi muokannut Kirkinen, 03 Syys 2010, 14:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Viime viikolla tuli 07 JTD automaatti hommattua, ja 156 seisontaan. Laiskahkosti oli huollettu joten kaikki suodattimet ainakin menee vaihtoon. Missä tuossa mahtaa olla raitisilmasuodatin? Ilmansuodatinkin on saatu johonkin piilotettua, liekö vaikea vaihtaa? Ajoltaan tuntuu mukavalta tuo laite, ainakaan heti ei tule seleä ikävä 

- ragazza
- Viestit: 296
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Raitisilmasuodatin oli helppo vaihtaa. Se löytyi hanskalokeron "katon" takaa, avaamalla ruuvit. Siellä perällä on muovinpalanen, jonka avaamalla löytyy suodatin.jukka22 kirjoitti:Viime viikolla tuli 07 JTD automaatti hommattua, ja 156 seisontaan. Laiskahkosti oli huollettu joten kaikki suodattimet ainakin menee vaihtoon. Missä tuossa mahtaa olla raitisilmasuodatin? Ilmansuodatinkin on saatu johonkin piilotettua, liekö vaikea vaihtaa? Ajoltaan tuntuu mukavalta tuo laite, ainakaan heti ei tule seleä ikävä
Ilmansuodatin on laitettu oikean puolen etupuskurin taakse. Tuttu korjaaja sanoi, ettei ole ikinä nähnyt autoa, jossa ilmansuodatin oltais laitettu noin vaikeaan paikkaan

Varmasti joku osaavampi osaa selittää paremmin

-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
Samat oireet myös täällä.. pienemmälle vaihtaa ihan okKirkinen kirjoitti:Sama hommam minullaalfista kirjoitti:Saman olen huomannut tässäkin. Hellästi vaihtamalla paranee hieman ajan myötä.Kirkinen kirjoitti:Ilmeisesti täällä kirjoittaminen auttaa, koska laatikko tuntuu paranevan km:ien myötä
Ai niin, isommalta pienemmälle vaihtaa hienosti. Tämä takeltelee vain kiihdytyksessä, eli pieneltä isommalle vaihtaessa.

"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson
-Homer Simpson
Onko nämä kovissa jarrutuksissa syttyvät hätävilkut vaan näiden uusien autofennican autojen ongelma?
Ihan jees juttu keski-euroopan bahnoilla, mutta helvetin rasittava toiminto täällä Suomessa. Varsinkaan kun niitä ei mukamas saa ohjelmoitua pois päältä.
Tarjoon six packin sille kuka keksii ratkaisun, millä kyseisen toiminnon saa pois!
Ihan jees juttu keski-euroopan bahnoilla, mutta helvetin rasittava toiminto täällä Suomessa. Varsinkaan kun niitä ei mukamas saa ohjelmoitua pois päältä.
Tarjoon six packin sille kuka keksii ratkaisun, millä kyseisen toiminnon saa pois!
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Tuosta hätävilkkujen käytöstä saattaa ropsahtaa sakko. Siinä onkin sitten selittämistä autofennicalla, että kuka maksaa? Tuo keski-euroopan tyyli kun on kielletty Suomessa eikä sillä säädöllä tule auto menemään katsastuksesta läpi. Toisaalta eikos auto myydä aina katsastusvarusteineen..?Planetti kirjoitti:Onko nämä kovissa jarrutuksissa syttyvät hätävilkut vaan näiden uusien autofennican autojen ongelma?
Ihan jees juttu keski-euroopan bahnoilla, mutta helvetin rasittava toiminto täällä Suomessa. Varsinkaan kun niitä ei mukamas saa ohjelmoitua pois päältä.
Tarjoon six packin sille kuka keksii ratkaisun, millä kyseisen toiminnon saa pois!
- Josef Matula
- Viestit: 126
- Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
- Paikkakunta: Tampere
Moi!
Mitäs mieltä porukka olisi tuosta 159:stä:
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/3337946
Ensimmäinen Alfa mielessä, diesel pitäisi olla ja tuo 159 miellyttää ulkonäöltään kovasti.
Varustetaso on ainakin hyvä, mutta voiko tosiaan olla kattoluukullinen versio niin matala että tälläisellä 180cm pitkällä kaverilla ottaa pää kattoon
Mielestäni kyllä veivasin kuljettajan istuimen alimpaan mahdollisimpaan asentoon.
Ajamassa en ole vielä käynyt, voi olla että sen jälkeen tarvii mennä puristamaan kättä
Mitäs mieltä porukka olisi tuosta 159:stä:
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/3337946
Ensimmäinen Alfa mielessä, diesel pitäisi olla ja tuo 159 miellyttää ulkonäöltään kovasti.
Varustetaso on ainakin hyvä, mutta voiko tosiaan olla kattoluukullinen versio niin matala että tälläisellä 180cm pitkällä kaverilla ottaa pää kattoon

Ajamassa en ole vielä käynyt, voi olla että sen jälkeen tarvii mennä puristamaan kättä

- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Kyllä se ihan ajettava vehje on. Tingi nyt vielä samaan kauppaan ainakin hihnan + muiden siihen liittyvien härpäkkeiden vaihto (ellei ole jo tehty). Se homma on kuitenkin edessä tuota pikaa (120 tkm tai 4 v).Josef Matula kirjoitti:Moi!
Ensimmäinen Alfa mielessä, diesel pitäisi olla ja tuo 159 miellyttää ulkonäöltään kovasti.
- Josef Matula
- Viestit: 126
- Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
- Paikkakunta: Tampere
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
^^^^^Komia
Noissa kait muuto vikaa ole kuin Hamamstanko, jos ei vetele, ei ole klappia ja ei kolise, niin siltä osin kunnossa. Sitten on ollt niitä EGR:ä, tekee puhdittomaksi - Dieselin omistajat varmana osaa kuvailla paremmin. Turha noita pelästyä, joka autossa on omat jipponsa aina

Noissa kait muuto vikaa ole kuin Hamamstanko, jos ei vetele, ei ole klappia ja ei kolise, niin siltä osin kunnossa. Sitten on ollt niitä EGR:ä, tekee puhdittomaksi - Dieselin omistajat varmana osaa kuvailla paremmin. Turha noita pelästyä, joka autossa on omat jipponsa aina

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Hyvä väri. Sisusta on tosin... kamala. Ehkä sen kanssa voisi elää, jos muuten hyväkuntoinen yksilö.Josef Matula kirjoitti:Moi!
Mitäs mieltä porukka olisi tuosta 159:stä:
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/3337946
Vaalea verhoiluhan on aina plussaa. Musta sopii savusaunaan ja johonkin seatgordobaan, mutta mitä hienompi auto, sitä vaaleampi verhoilu.Cuore Sportivo kirjoitti:Hyvä väri. Sisusta on tosin... kamala. Ehkä sen kanssa voisi elää, jos muuten hyväkuntoinen yksilö.Josef Matula kirjoitti:Moi!
Mitäs mieltä porukka olisi tuosta 159:stä:
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/3337946
Sen verran tulen vastaan, että kojelaudan yläosa ja ratti eivät olisi ihan paskoja mustinakaan, mutta jotenkin tuoreen oloinen tuo beige kojelauta. Tuohon kyllä puuratti olisi piste i:n päälle, mutta kai sekin jonkun mielestä on kamala. No niinhän se onkin - jos on 25 astetta pakkasta.
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Täytyy olla samaa mieltä. Jotenkin tuo ylenpalttinen harmaus ei oikein sovi Alfaan. Kaksisävyinen sisusta toimii paljon paremmin. Itse en kyllä pystyisi elämään tuon kanssa. Ulkoväri on ok.Cuore Sportivo kirjoitti:Hyvä väri. Sisusta on tosin... kamala. Ehkä sen kanssa voisi elää, jos muuten hyväkuntoinen yksilö.Josef Matula kirjoitti:Moi!
Mitäs mieltä porukka olisi tuosta 159:stä:
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/3337946
Viimeksi muokannut Jurin, 05 Syys 2010, 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Missä sanotaan, että se systeemi on nykyään laiton Suomessa?
Toi auto on kuulema tyypitetty kyseisellä omainaisuudella, joten se kuuluu siihen ja sitä ei sitten mukamas voi poistaa... Olisivathan ne sen poistaneet ilmaiseksi, jos sen olisi voinut testerillä poistaa, mutta kun ei kuulema voi.
Silloin se varmasti vaatisi jonkun osan vaihdon ja mokoma homma on kallista ja aikaa vievää.
Toi auto on kuulema tyypitetty kyseisellä omainaisuudella, joten se kuuluu siihen ja sitä ei sitten mukamas voi poistaa... Olisivathan ne sen poistaneet ilmaiseksi, jos sen olisi voinut testerillä poistaa, mutta kun ei kuulema voi.
Silloin se varmasti vaatisi jonkun osan vaihdon ja mokoma homma on kallista ja aikaa vievää.
einari kirjoitti:Tuosta hätävilkkujen käytöstä saattaa ropsahtaa sakko. Siinä onkin sitten selittämistä autofennicalla, että kuka maksaa? Tuo keski-euroopan tyyli kun on kielletty Suomessa eikä sillä säädöllä tule auto menemään katsastuksesta läpi. Toisaalta eikos auto myydä aina katsastusvarusteineen..?Planetti kirjoitti:Onko nämä kovissa jarrutuksissa syttyvät hätävilkut vaan näiden uusien autofennican autojen ongelma?
Ihan jees juttu keski-euroopan bahnoilla, mutta helvetin rasittava toiminto täällä Suomessa. Varsinkaan kun niitä ei mukamas saa ohjelmoitua pois päältä.
Tarjoon six packin sille kuka keksii ratkaisun, millä kyseisen toiminnon saa pois!
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Tässä on eduskunnassa yritetty tehdä jotain asian hyväksi, tuloksista en tiedä:Planetti kirjoitti:Missä sanotaan, että se systeemi on nykyään laiton Suomessa?
Nykyisen lainsäädännön mukaan autoilijalle on säädetty velvollisuus varoittaa liikennettä vaarantavasta esteestä muita tiellä liikkujia. Toisaalta hätävilkkujen käyttö on nykyisen lain mukaan sallittua vain pysäytetyssä autossa. Hätävilkkuja ei siis ole laillista käyttää myöskään silloin, kun tiellä on esimerkiksi hirviä tai ajoneuvoa joudutaan siihen tulleen vian vuoksi hinaamaan tai sillä ajetaan huomattavasti muuta liikennettä hitaammin. Tosiasiassa edellä mainituissa tilanteissa on melko yleistä varoittaa hätävilkuilla muuta liikennettä, ja useimmat autoilijat kokevat sen tavaksi välttää peräänajoja tai harkitsemattomia väistöliikkeitä.
http://www.riksdagen.fi/faktatmp/utatmp ... 10_p.shtml
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
Deltalta sanoivat, että laatikko on Alfan (Fiatin) oma. Opelissa siirto tapahtuu kuulemma just vivuilla, Alfassa vaijereillaalfista kirjoitti:Eikö 159 laatikko ole GM/Opel peruja? Niiden tyyppivika on kuluvat siirtäjän vivut, haarukat tai jotain sen tyyppistä. Vectraan korjaussarja ei maksa montaa sataa ja vaihto käy yläkautta. Tämä kuultu Opel ukoilta ja oireet on samat.Il Principe kirjoitti:Kuulostaa tutulta.. mulla erityisen kranttuja vaihteita ovat kolmonen ja nelonen. Laatikko avattu, öljyt ja selvästi kulunut kolmosen synkrokin jo vaihdettu mutta yhä vaan takkuaaKauGoH kirjoitti:Joooo.... Rutisee, välillä isoilla kierroksilla välillä pienilla... Välillä ei sit rutise millää![]()
Pakki lusahtaa kyl joka kerta hyvin sisään, ja vaihteista oikeestaan kakkonen jakolmone herkite rusahtelevia! muute menee kyl ihan hyvi..En ymmärrä mistä se enää voi johtua..

"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson
-Homer Simpson
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Homma parani edelleen, kuin muistin, että kannattaa öljytä ne vaijerin päät vaihdelaatikon päältä. Siellä olikin jo hapettumaa niissä vaijereissa - teflonilla varustettua aseöljyä sinne ja avot kovaa ajoa
Keppi liikkuu jo yllättävän kevyesti 


ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
Ylätukivarsi löytyy siedettävämpään hintaan esim.Kirkinen kirjoitti:Uus malli, joten tässä jo vaihdetaan molempiamotorhead kirjoitti:Omastani on ylätukivarsi vaihdettu edestä oikealta kun alkoi narisemaan.Il Principe kirjoitti:
Etupään narinasta; just tuossa pihassa ravistelin tukivarsia ja juurikin vasemmalta puolelta kuuluva narina johtuu omassa autossani ilmeisesti väljästä ylätukivarresta..
Tämän jälkeen alkoi kuulua taas epämääräistä kolinaa/narahtelua joka nyt diagnosoitiin alatukivarteen joka menee vaihtoon.
edit: muukkosella oli aika perk.. kallis tuo ylätukivarsi. Muualta en oikein löytänyt...
Huoltoon liittyen: missä sijaitsee öljynsuodatin? Tätyykö pohjamuovi poistaa, jos vaihtaa öljyjä? Muita jippoja?
http://www.shop4parts.co.uk/?name=store ... &sku=10226
tai
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... echts.html
Jälkimmäisessä vaan aika tyyris rahti..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson
-Homer Simpson
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Itse tilasin alatukivarren Axel-Augustinilta hintaan 154 euroa, toimituskulut olivat 20 euroa. Heillä ylätukivarsi maksaa 98 euroa.
http://www.axel-augustin.de/shop2/Alfa- ... 14437.html
http://www.axel-augustin.de/shop2/Alfa- ... 14437.html
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Hmm ... kakkosella rajottimelle ja vaihto kolmoselle... kur kur... Eli siihen ei auttanut, mutta aski normaalissa ajossa toimii jo ihan ok... Synkronointi kolmosen osalta kovissa kiihdytyksissä on onnetonKirkinen kirjoitti:Homma parani edelleen, kuin muistin, että kannattaa öljytä ne vaijerin päät vaihdelaatikon päältä. Siellä olikin jo hapettumaa niissä vaijereissa - teflonilla varustettua aseöljyä sinne ja avot kovaa ajoaKeppi liikkuu jo yllättävän kevyesti

800 km keskikulutus 9,9 l/100 km ja keskinopeus 84 km/h:ssa. Eihän tämä mikään säästöporsas ole

ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Minulla ei ole onkelmia kovaa kiihdyttäessä... Lähinnä hiljaksee ajellessa pistää hanttiin vaihtaessa! Täytyy itsekin kokeilla tuota öljyämistä ennen talveaKirkinen kirjoitti:Hmm ... kakkosella rajottimelle ja vaihto kolmoselle... kur kur... Eli siihen ei auttanut, mutta aski normaalissa ajossa toimii jo ihan ok... Synkronointi kolmosen osalta kovissa kiihdytyksissä on onnetonKirkinen kirjoitti:Homma parani edelleen, kuin muistin, että kannattaa öljytä ne vaijerin päät vaihdelaatikon päältä. Siellä olikin jo hapettumaa niissä vaijereissa - teflonilla varustettua aseöljyä sinne ja avot kovaa ajoaKeppi liikkuu jo yllättävän kevyesti
![]()
800 km keskikulutus 9,9 l/100 km ja keskinopeus 84 km/h:ssa. Eihän tämä mikään säästöporsas ole

- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Sen lisäksi etupyörien etupuolella roikkuu vielä pienet muoviset ilmanohjaimet(?), joista mun ex-159:ssä toinen katkesi juuresta, toisesta jäi puolet jäljelle. Viime talvi oli tietysti luminen, mutta en mielestäni mitää off-roadia ajanut. No, ei niillä kai mitään suurempaa virkaa ollutkaan.Kirkinen kirjoitti:pohjalevy on todella alhaalla - tänään kääntelin murskepihalla ja joku oli kuopassu ehkä 30-50 mm korkean sepelikasan. Varovasti ujutin keulaa yli, niin eiköhän jo ottanut kiinni.
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Samaa olen huomannut että matala on. Mökkitiellä on ollut nyt Asta myrskyn jälkeen puita pitkin poikin ja yhtä ränniä joutuu ajamaan, keskelle on muodostunut patti joka ottaa kyllä kiinni helposti vaikka ei ole suuri korkeusero. Perjantaina mökille mennessä meni joku kivi tms jonnekin kardaanin väliin ja piti kivaa rallatusta
onneksi taisi itekseen tulla myös pois sieltä kun ääni loppui!
Madallus oli suunnitelmissa minullakin vielä ennen kesää, eipä ole enää kun olen tämän kokenut!

Madallus oli suunnitelmissa minullakin vielä ennen kesää, eipä ole enää kun olen tämän kokenut!
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Tjoo, ei maha kärsiä tuolla keulanylityksellä 159:siä kamalasti madaltaa. Jo nykyselläänkin kaikenlaiset heitot, rampit, kivetykset ja hidasteet pitää mennä toooodella varovasti.
Ja ei tuo pohja muutenkaan mitenkään liian korkealla oo. Molemmat "ilmanohjaimet", tjsp, eturenkaiden edessä on poikki, pohjapanssari jo kerran korjattu samoin lämpöeriste pakoputken ympäriltä.
Ja taitaa mennä taas ainakin tuo pohjanmuovilärpätin uusiksi vuosihuollossa.
Ja ei tuo pohja muutenkaan mitenkään liian korkealla oo. Molemmat "ilmanohjaimet", tjsp, eturenkaiden edessä on poikki, pohjapanssari jo kerran korjattu samoin lämpöeriste pakoputken ympäriltä.
Ja taitaa mennä taas ainakin tuo pohjanmuovilärpätin uusiksi vuosihuollossa.
-Matti-
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Pakoputken lämpöeristeen ongelma on, että kiinnitysruuvit meinaa tulla eristeestä läpi. Parantelin sen kestävyyttä laittamalla jokaisen kiinnitysruuvin alle rosteripellistä ison auton suunnassa pitkulaisen lätkän.Matti_S kirjoitti:Tjoo, ei maha kärsiä tuolla keulanylityksellä 159:siä kamalasti madaltaa. Jo nykyselläänkin kaikenlaiset heitot, rampit, kivetykset ja hidasteet pitää mennä toooodella varovasti.
Ja ei tuo pohja muutenkaan mitenkään liian korkealla oo. Molemmat "ilmanohjaimet", tjsp, eturenkaiden edessä on poikki, pohjapanssari jo kerran korjattu samoin lämpöeriste pakoputken ympäriltä.
Ja taitaa mennä taas ainakin tuo pohjanmuovilärpätin uusiksi vuosihuollossa.
vesku
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Mulla on Eibachin -30mm setti. Kyllä sen kanssa pärjää, jos ei pidä mökkeilystä, eikä viihdy routavaurioisilla teillä jne.Il Principe kirjoitti:Aikomuksena nääs vaihtaa -30mm Eibachit alle.
Vakioalustaisille Alfoille on tyypillistä, että lokasuoja-rengas-rako on tuhottoman suuri. Todellinen maavara on kuitenkin jotain ihan muuta.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Startin koeajossa sanottiin uuden kaksilitraisen dieselin olevan sama kuin Opelissa. Minä luulin sitä Fiatin/Alfan omaksi koneeksi, minun luulo taas ei perustu mihinkään faktaan.
Kuka tietää? Onko Fiat-kone, joka myyty GM:lle, vai Opel/GM-kone, jota myyty Fiatille vaiko joku muu yhteistyön jäänne?
Kuka tietää? Onko Fiat-kone, joka myyty GM:lle, vai Opel/GM-kone, jota myyty Fiatille vaiko joku muu yhteistyön jäänne?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.