kertokaapas alfa 75:sesta
Valvoja: Moderators
kertokaapas alfa 75:sesta
Eli olisin ostamassa tollasta. Mitä vikoja niissä yleisimmin on heikot kohdat jne.Ja viritys eli kuinka helposti ja kuinka paljon ootte ekstra heppoja saaneet etenkin ts koneesta saa toki kertoa muistakin koneista. Onko joissakin malleissa aina lukkoperä. Oon aijemmin näperrelly volvon koneiden kanssa mutt toi 75 on alkanu kiinostaa sen alustan ja muiden ratkasujen takia. Luulis olevan näppärä käsitellä vaikka en sitä viellä tiedäkkään.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Kannattaa käyttää haku-toimintoa, sillä aiheesta on keskusteltu runsaasti aiemminkin. 75:sen syntilistalle kuuluvat mm. kardaanin "rättinivelet", vaihdelaatikon kannatin kumit, keskuslukitus (talvella), helposti ruostuva polttoainesäiliö, takertelevat lämmityslaitteen säätimien vaijerit, ujeltava lämppärin moottori (joka toki hiljenee, kun ostaa uuden) kakkos vaihteen synkronointi ja takavalojen alapuolelle nurkkaan pesivä ruoste. Vapaasti hengittävän virittäminen ei ole halpaa, eikä ALfassa ole edullisia hevosia piilossa. Pakosarja on jo valmiiksi erittäin hyvin virtaava. Toki kantta porttaamalla ja nokat vaihtamalla saa lisää polleja esiin, mutta tuo vakio 148 hv liikuttaa autoa jo ihan mukavasti. Auto on todellakin loistava ajaa (jos se on kunnossa), voin sanoa useamman vuoden kokemuksella 

Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Mitä tahansa ongelma voi ratkaistaa, mutta jos kulutus on ihan helvettinen, niin sen kanssa jouduu elämään päivittäin, varsinkin jos ostetaan käyttöautoksJappe kirjoitti:Hauskalta toi kieltämättä tuntuu, kun yli 15v autosta kysellään kulutusta, muutama pikkuhomma saattaa olla edessä muutenkinScuderia Rasvanäppi kirjoitti:75 V6:n kohdalla kulutus on ongelmista pienin.
Nothing beats cubic inch
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jos vanha 75:n pitää ostaa käyttöautoksi niin halvempia kilsoja on edessä kun ostaa jonkin vanhan hyväpeltisen jaappanilaisen jos vain jostain sellaisen löytää.
jos on kuitenkin pakko saada alfa niin parhaat vaihtoehdot 75 TS/164TS ympärivuotiseen käyttöön molemmat suht helppoja ja huokeita ylläpitää..mutta ei voi kuitenkaan verrata Corollan ylläpitokuluihin
ja kutosen suhteen kannattaa varautua rahanmenoon,ainakin jos tekniikka kaipailee laittoa.
jos on kuitenkin pakko saada alfa niin parhaat vaihtoehdot 75 TS/164TS ympärivuotiseen käyttöön molemmat suht helppoja ja huokeita ylläpitää..mutta ei voi kuitenkaan verrata Corollan ylläpitokuluihin

ja kutosen suhteen kannattaa varautua rahanmenoon,ainakin jos tekniikka kaipailee laittoa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo, niin on. Jos tuollaisella vanhalla autolla ajaa vaikka 15 tonnia vuodessa, kahden litran kulutusero bensan hinnalla 1,25 litralta tekee 375 euroa. Katsotaas, mitä sillä saa.
- Kytkinpaketteja? Ei yhtään, siis edes osia ilman töitä.
- Kansiremonttia? Ehkä toiseen kanteen koneistukset, ohjurit ja tiivisteet jos teet työt itse.
- Männänrengassarjat maksoivat Azzurrossa taannoin reilut viisikymppiä per sylinteri, eli rinkulat saa joka mukiin ja vielä jää yhden hinta asennuskaljoihin. Tiivistesarja hommaan maksaakin sitten paljon.
- Kakkosen synkroa saa sentään monta kappaletta, siis osaa, mutta mahtaako tuolla rahalla tehdä töitä kukaan.
- Bensapumppuja saa ehkä kolme, niitä on ainakin TS-versiossa kaksi kappaletta.
- Jakohihnaa rullineen saat ehkä puolitoista jos jätät kiristimen vuotavan runko-osan vaihtamatta tai korjaat sen kiristimen. Jos ostat uuden, ei taida 375 juroa riittää täyteen kierrokseen. Siis ilman töitä.
Kyse on tosiaan yksinkertaisesti rahasta. Ei sillä että nuo osat välttämättä olisivat tolkuttoman kalliita, kyseessä kun on kumminkin erikoisauto, mutta bensakulut ei siinä rinnalla enää paljon paina. Varsinkaan, jos joudut teettämään ne työt, mitä vanhan auton kanssa varmasti tulee eteen.
Disclaimer: Muukkosen verkkokauppa näytti olevan sekaisin eli en päässyt tarkastamaan tarkkoja hintoja, mutta 164 V6:n omistamisen jälkeen mulla on kumminkin joku näppituntuma palikoiden hintoihin ja saatavuuteen.
- Kytkinpaketteja? Ei yhtään, siis edes osia ilman töitä.
- Kansiremonttia? Ehkä toiseen kanteen koneistukset, ohjurit ja tiivisteet jos teet työt itse.
- Männänrengassarjat maksoivat Azzurrossa taannoin reilut viisikymppiä per sylinteri, eli rinkulat saa joka mukiin ja vielä jää yhden hinta asennuskaljoihin. Tiivistesarja hommaan maksaakin sitten paljon.
- Kakkosen synkroa saa sentään monta kappaletta, siis osaa, mutta mahtaako tuolla rahalla tehdä töitä kukaan.
- Bensapumppuja saa ehkä kolme, niitä on ainakin TS-versiossa kaksi kappaletta.
- Jakohihnaa rullineen saat ehkä puolitoista jos jätät kiristimen vuotavan runko-osan vaihtamatta tai korjaat sen kiristimen. Jos ostat uuden, ei taida 375 juroa riittää täyteen kierrokseen. Siis ilman töitä.
Kyse on tosiaan yksinkertaisesti rahasta. Ei sillä että nuo osat välttämättä olisivat tolkuttoman kalliita, kyseessä kun on kumminkin erikoisauto, mutta bensakulut ei siinä rinnalla enää paljon paina. Varsinkaan, jos joudut teettämään ne työt, mitä vanhan auton kanssa varmasti tulee eteen.
Disclaimer: Muukkosen verkkokauppa näytti olevan sekaisin eli en päässyt tarkastamaan tarkkoja hintoja, mutta 164 V6:n omistamisen jälkeen mulla on kumminkin joku näppituntuma palikoiden hintoihin ja saatavuuteen.
- Epäkelpokeräilijä -
Alkaa se 75:nen olla turhan vanha käyttöautoksi. Mutta harrasteautona ja ehkä käyttö/harrasteautona se on ihan loistava.pandomar kirjoitti:Saataa toi v6 olla liiankin arvokas. Tarvis saada toi 1,3 suzuki swift myytyä pois jotta sais rahaa alfan hankintaan. Ois 120tkm ja 96vm jos jotain kiinostaa. Mitäs sellanen v6 lokasee per 100km. Onko noi aflfan osat tähtitaivaallisen kalliita. Entä vakuutukset.
Swift + 1500 e, niin saat '90 mallisen 75 V6:sen.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... 2A+expe%2A
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Re: kertokaapas alfa 75:sesta
Itse hankin halvalla 75 TS:n ja hitsaamistahan siinä riittää... Etenkin jos joku turari on yrittänyt paikata sitä aikaisemmin. Ensimmäisenä mätänee tunkinkorvien ympäriltä, vararenkaan poterosta, takalokasuojan reunoista ja edestä alatukivarsien takaa. Seuraavaksi sitten häviää vääntösauvajousien kiinnityspisteet korin puolelta.pandomar kirjoitti:heikot kohdat jne.Ja viritys.
Tekniikkapuolella pidän heikkoutena vaihdelaatikon synkronointia ja vahvuutena rattaiden järeyttä.

Virityksestä sen verran, että muukkoselta taitaa saada läppärungot ja lastun kokonaisedulliseen 1200 euron hintaan joilla tehoa tulee lisää noin 20 hv. Elämä on...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
kertokaapas 75:sesta
Moi mulla on ollu nyt 10 vuotta -87 3:llä. Pienin kulutus Lapin turneella 6,8l satasella.Tankki täyteen Kemijärvellä Nuorgamiin,Utsjoelle yöksi, Tenonsuulle jäämerelle kalaan ei tullut. Tankki täyteen Inarissa. Työ ajoa ym. sivuluisuja talvella 17,8l:aa satasella.En koskaan vaihda kylmänä 2:lle nopeasti, ainoastaan koneen lämmettyä. Ei tietääkseni koskaan vaihdettu synkkiä. Hitsattu takal. kaaret, 1:si tunkin korva ja vääntösauvan kiinnikkeet hitsasin heti vahvemmin kiinni. Mällin jäljiltä hitsasin etupalkin ja muut pienet pellit mitä tartti, että sai uudet vanhat etulokasuojat kiinni, auto vaihtoi väriä mustasta malboron punaseks
Ei siis narahda vaihteet , vaikka vaihdan vauhdissa 1:lle 2:lta kohtuu vauhdista siis. Koko vvuoden oon nyt ajanut noin kerran viikossa, pistän kyllä sen nyt seisomaan loppu talveks. Kulutus on keskimäärin mulla ollut siinä 11litraa. Suurin kulutus ajettiin Hesassa. Mielestäni 3l:lla voi hyvin ajella ilman toista autoa saa nauttia, vaikka bensaa kuluukin. Mullahan hän on harrasteauto.




Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
V6:n vakuutusmaksuista ei ole vielä mitään mainittu... Eikös se mene moottorin koon mukaan? Ykskutosessa bonukseton maksu on reilut 500 euroa/vuosi. Vapaaehtoisen vakuutuksen hinnoista en tiedä, myöntävätkö edes vanhaan autoon ja onko hyötyä laisinkaan kun tarkastajan mielestä auton arvo kuitenkin olematon
.
Tässä tapauksessa käyttömaksuun tulisi pieni pudotus.
Tässä tapauksessa käyttömaksuun tulisi pieni pudotus.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Hyvä yksilö on mielestäni ehdoton vaatimus, ettei lähde järki ja rahat samalla vauhdilla, varsinkin jos siitä on tarkoitus tehdä ajokki jokapäiväiseen käyttöön. Rahaa pitää silti varata kohtalaisen runsaasti, jotta kuluvia osia voi vaihdella huoletta, eikä yllättävät remontit kaada taloutta. 2000-2500€ auton hankintaan ja 1500€ sen huoltoon ja korjaamiseen. Noilla summilla voi 75 olla käyttöautonakin.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Jep, bensan kulutus ei ole ongelma.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:75 V6:n kohdalla kulutus on ongelmista pienin.
3-litraisen kulutuksesta saa hyvän kuvan katsomalla lännenelokuvaa, jossa nilkoistaan sidottua miestä vedetään hevosen perässä kohti auringonlaskua. Horisontissa siintävästä pölypilvestä kuuluu, miten vereslihalla oleva, lompakkonsa jo alkumatkasta menettänyt mies huutaa:
"Vedä vielä kierros, tuntuu että tämä ei toimi mutkassa".
Tein aiheesta opettavaisen ostovideon, jossa 75-mallin parhaat ja huonot puolet käyvät epäsuorasti ilmi. Länkkäriteema oli kiireessä unohdettava. Pääosassa tyypillinen, pillurallin raiskaama suomi-75, tällä kertaa 1.6-koneella.
Tekele painaa 10 megaa, formaatti on .wmv, eikä teknisistä ongelmista tai ajanhukasta oteta vastuuta missään nimessä.
http://www.radioactive.fi/75/Wreck.wmv
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
kertokaapas alfa 75:sesta
Et ymmärrä?
Otat kojelaudan irti ja vaihdat lämppärin motin ,vaihdelaatikon kumit muutaman kerran, kytkimen pää ja työsylinterin 3 litraseen työsylinteri helpompi ts:sään ,takajarruhommia,ylätukivarsi eteen , uudet laakerit alatukivarsiin,uretaanit taakse
. syntyy rakkaussuhde ja bilsujen avustamana makeet fiilikset. En luovu Hänestä niinkauan kun pysyn muiden mukana liikenteessä ja senkin jälkeen femmailen salaa
Joko ymmärsit vai valehtelenko lisää, vai valehtelinko?





Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: kertokaapas alfa 75:sesta
Ei kun minähän väitin ymmärtäväni.

Tehty!Otat kojelaudan irti ja vaihdat lämppärin motin
Ei tehtyvaihdelaatikon kumit muutaman kerran
Ei tehty, mutta käykö korvaukseksi käsijarruvaijerin vaihto? Ihan tarpeeksi kivaa reittiä kulkee sekin.kytkimen pää ja työsylinterin 3 litraseen työsylinteri helpompi ts:sään
Tehty!takajarruhommia
Tehty!ylätukivarsi eteen
Ei tehty, mutta tukivarret (ja vääntösauvat) kyllä irrotettu ja kiinnitettyuudet laakerit alatukivarsiin
Ei tehtyuretaanit taakse
Jotakuinkin ymmärränJoko ymmärsit vai valehtelenko lisää, vai valehtelinko?

- Epäkelpokeräilijä -
kertokaapas alfa 75:sesta
Moi en sinua tarkoittanut, vaan niille muille, sillä olen lukenut juttujasi. vaikka myit 75:masi niin tykkäät kuitenkin siitä. Haudatkaa sydämmeni Seiskafemmaan. 

Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
Hui saatana jotta on hurjia juttuja huoltamisesta ja korjaamisesta. Mulla tulee 30 000km vuodessa siksi alun perin pikaistus päissäni luovuin turbo vollesta ja ostin suzukin, reipas pari tonnia säästöä vuodessa. Mutta toi etuveto ja tehon puute alkoi tökkimään aika äkkiä.Vollella muuten mittarssa 450tkm ja ikää 20v ja lähes täysin huoletonta ajoa ettei se 15v käyttöautolle ole mikään rajapyykki. Eikös se 164 ole jo etuvetoinen eli se ajamisen ilo on olematon vaikka se olisi alustaltaan ja moottoriltaan kuinka täydellinen(siis oma mieli piteeni). Jos etuvedosta pitäisin olisi aika monta tehokasta ja taloudellista vaihtoehtoa. Eli se 75 olisi ainut vaihto ehto alfoista ei liene järkevää ostaa moista käyttöautoksi saas nähä jospa ostaisin sellasen ihan harraste käyttöön.
- Mokoma
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
- Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
- Paikkakunta: Suomi
Kyllä 164 on käyttöautona mahtava laite, tai ite ainakin haluan tilavan auton (vaikka suurimman osan ajosta ajelen yksin työmatkoja) itekkin oon pohtinu ostaa 75:sen tai 33:sen ihan harrastepeliksi.
Nyt menee vahvasti OT:ksi mutta jos jollain on nurkissa kilvetön toimiva muutaman satasen takapotku niin laita PM:ää
Nyt menee vahvasti OT:ksi mutta jos jollain on nurkissa kilvetön toimiva muutaman satasen takapotku niin laita PM:ää

-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Joo, nyt voitte kertoa Alfa 75:n öljypohjan kumiputkista
Eli tekniikkatepoille pohdittavaa. Öljypohjan taka-osan tiivistepintaan tulee kaksi, ilmeisesti noin sentin paksua ja 6cm pitkiä kumiputkia joissa on keskellä noin millin reikä, jotka ei johda ainakaan tiivistepinnalla mihinkään, tyssää öljypohjan tiivistepintaan.. Mikähän tarkotus moisilla mahtaa olla?? Koitin juuri omasta repiä niitä pois kun sattuu uudet olemaan, mutta tilan puutteen ym. takia meni vain pää rikki.

Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
