Etupyörän meteli

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Maukka
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Marras 2006, 00:23
Paikkakunta: Espoo

Etupyörän meteli

Viesti Kirjoittaja Maukka »

Ajossa vasen etupyörä pitää selvästi kovempaa meteliä kuin oikea. Hieman kuulostaisi siltä kuin pyörä pyörisi hieman epäkeskosti, mutta ohjaus tuntuu normaalilta, eikä tavallisesta poikkeavaa tärinää tunnu. Alla on uudehkot kitkarenkaat, eikä pinnassa ainakaan vielä näy epänormaalia kulumista.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Voiskohan vika olla laakerissa?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Mulla oli ex-156ssa vastaava tilanne. Epäiltiin laakerivikaa edessä vasemmalla. Laakeri vaihdettiinnkin ja tilanne ei muuttunut. Renkaidenvaihdolla korjantui.

Melu oli semmosta ulinaa/vihellystä. Välystä ei ollut.
MP

Minna
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Touko 2006, 16:39

Re: Etupyörän meteli

Viesti Kirjoittaja Minna »

Mulla autoni toisesta takapyörästä kuuluu kova meteli, joka voimistuu mitä kovempi vauhti on. Delta-autolla totesivat että laakerivika. Ei ole vielä korjattu.

Ohjaus autossa suht normaali, hieman tärisyttää ajaessa. Renkaat tosi huonot, mutta vika ei ilmeisesti ole niissä?!
Maukka kirjoitti:Ajossa vasen etupyörä pitää selvästi kovempaa meteliä kuin oikea. Hieman kuulostaisi siltä kuin pyörä pyörisi hieman epäkeskosti, mutta ohjaus tuntuu normaalilta, eikä tavallisesta poikkeavaa tärinää tunnu. Alla on uudehkot kitkarenkaat, eikä pinnassa ainakaan vielä näy epänormaalia kulumista.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Voiskohan vika olla laakerissa?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Laakerin pikadiagnoosi:
- Ajaessa auto kuullostaa syöksyvältä 2. maailmansodan pommikoneelta
- Ääni vaihtelee mutkiteltaessa

Viallisen laakerin paikantaminen:
Tunkilla auto ilmaan, pyörittää rengasta pitäen samalla sormea jousen kierteellä => viallisen laakerin kohdalla jousessa tuntuu värinää.

Joskus tuon värinän tunnistaa jo rengasta pyörittämällä.
VMP

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

MP kirjoitti:Mulla oli ex-156ssa vastaava tilanne. Epäiltiin laakerivikaa edessä vasemmalla. Laakeri vaihdettiinnkin ja tilanne ei muuttunut. Renkaidenvaihdolla korjantui.

Melu oli semmosta ulinaa/vihellystä. Välystä ei ollut.
Mulla ei tuo ääni ollut silloin vielä kategoriassa "helvetillinen ulina/jurina" vaan korkeintaan orastava laakerivika -kategoriassa. Silloin sen erottaminen esim. rengasperäisestä äänestä voi olla hankalaa. Renkaita voi tietty vaihdella edestä taakse tms. ja silloin jos äänen paikka vaihtuu niin tietää vian olevan renkassa. Se ei toosin auta jos ääni johtuu esim tiettyyn rajaan asti kuluneesta renkaan kulutuspinnasta tms.
MP

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Mulla sano 164 takapyörän laakeri sopimuksen irti ja lähdin yks kaunis päivä turkuun ajelee, ei pystyny ku about 80km/h vetää ku meinas pää haleta kun oli niin järkky jurina

Vastaa Viestiin