Jarrulevyt ruostuu ja rohisee (156)
Valvoja: Moderators
Jarrulevyt ruostuu ja rohisee (156)
Reilu 40tkm mittarissa ja vaivana on jarrujen metelöinti ensimmäisillä kilometreillä. Levyjen pintaan muodostuu nopeasti ruostetta joka sitten pitää melkoista rohellusta ennen kuin jarrutettaessa kuluu pois. Kelit tietysti vaikuttaa, mutta en mielestäni huomannut tätä 20tkm sitten? Olenko pilannut nämä levyt vai onko yleistä?
Levyjä vaihtaessa, onko tiedossa eri jarrulevymerkkien välisiä eroja tässä asiassa?
Levyjä vaihtaessa, onko tiedossa eri jarrulevymerkkien välisiä eroja tässä asiassa?
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Taitaa olla näiden pirun kosteiden kelien syytä; sama vika oli tänä aamuna mullakin, kun auto seisoi pari päivää ilman ajoa. Rahinat ja ruosteet häipyivät muutaman jarrutuksen jälkeen.
Mulla nyt 211 tkm mittarissa ja toiset (tarvike) levyt menossa. En ole huomannut eroa alkuperäisiin levyihin.
Mulla nyt 211 tkm mittarissa ja toiset (tarvike) levyt menossa. En ole huomannut eroa alkuperäisiin levyihin.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Ei sen ruosteen kyllä pitäisi kovin paljoa ääntä antaa. Vilkaise varmuuden vuoksi jarrupalat. Etenkin takapäässähän 156`ssa helposti esiintyy kantamista eli jarrut eivät palaudu ja näin palat saattavat mennä yhdellä reissulla. Ja nämä kelit kyllä ovat syöneet kuparitahnan (jos sitä on pantu) vähiin.
Teuhkan neuvoa kannatan. Itse huomasin parkkitalon karusellissä että kuuluu kitinää pyöristä. Vasen takapyörä olikin kuuma ja haisi kärynneeltä.
Kotona otin jarrusatulan irti (palat jumissa). Dremelillä putsasin palojen kyljet ja kuparirasvaa päälle. Nyt taas pelaa hyvin. Keväällä viimeistään täytyy tehdä sama kaikkiin pyöriin.
Kotona otin jarrusatulan irti (palat jumissa). Dremelillä putsasin palojen kyljet ja kuparirasvaa päälle. Nyt taas pelaa hyvin. Keväällä viimeistään täytyy tehdä sama kaikkiin pyöriin.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Tämäkin on tullut koettua ja näin kannattaa menetellä.teuhka kirjoitti:Ei sen ruosteen kyllä pitäisi kovin paljoa ääntä antaa. Vilkaise varmuuden vuoksi jarrupalat. Etenkin takapäässähän 156`ssa helposti esiintyy kantamista eli jarrut eivät palaudu ja näin palat saattavat mennä yhdellä reissulla. Ja nämä kelit kyllä ovat syöneet kuparitahnan (jos sitä on pantu) vähiin.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Omasta autosta voin sanoa, että ainakin motonetin levyt pitää järkyttävää ääntä kun auto on seissyt pari päivää kosteilla keleillä. Äänestä päätellen voisi kuvitella, että on suoraan rauta rautaa vasten kun jarruttaa. Noh, loppuuhan tuo noin kolmanen perus jarrutuksen jälkeen..Ei sen ruosteen kyllä pitäisi kovin paljoa ääntä antaa.
Jep, tuo jumittamisesta johtuva ongelma on kyllä tuttu ja mielestäni eri tapaus. Tässäkin yksilössä on apukuskin takalevyssä pientä oiretta, joka aiheuttaa kitinää ajossa kun ei jarruteta.
Otsikon mukainen joskus hyvin äänekäs rohina on kuitenkin oma ongelmansa. Epäilin jo myös palojen kuluneisuutta koska ääni oli samanlainen kuin loppuun (metallille) kuluneilla jarrupaloilla. Pintaa on kuitenkin hyvin jäljellä.
Ääntely tuntuu tosiaan johtuvan levyjen ruosteesta tai esim jarrupalaan jämähtäneestä ylimääräisestä aineesta kuten kivestä tms. Siksi ajattelinkin, että olenko esim ylikuumentanut levyt voimakkaasti jarruttamalla niin, että ne ovat erityisen ruostumisalttiit.
Otsikon mukainen joskus hyvin äänekäs rohina on kuitenkin oma ongelmansa. Epäilin jo myös palojen kuluneisuutta koska ääni oli samanlainen kuin loppuun (metallille) kuluneilla jarrupaloilla. Pintaa on kuitenkin hyvin jäljellä.
Ääntely tuntuu tosiaan johtuvan levyjen ruosteesta tai esim jarrupalaan jämähtäneestä ylimääräisestä aineesta kuten kivestä tms. Siksi ajattelinkin, että olenko esim ylikuumentanut levyt voimakkaasti jarruttamalla niin, että ne ovat erityisen ruostumisalttiit.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Samaa oiretta ilmeisesti minullakin.
Joka nurkkaan on vaihdettu uudet levyt ja palat vajaa vuosi sitten ja silti rohisee. En ole toisaalta huomannut tuota jumittamista/laahausta. Silmiinnähden ruosteessa levyt kyllä on auton seistyä yön yli parkissa näillä paskakeleillä. Joskus olen jopa taskulampulla niitä aamulla pimeässä tsekkaillu. Pientä pintaruostetta:)
Rohina loppuu minullakin parin jarrutuksen jälkeen.
Joka nurkkaan on vaihdettu uudet levyt ja palat vajaa vuosi sitten ja silti rohisee. En ole toisaalta huomannut tuota jumittamista/laahausta. Silmiinnähden ruosteessa levyt kyllä on auton seistyä yön yli parkissa näillä paskakeleillä. Joskus olen jopa taskulampulla niitä aamulla pimeässä tsekkaillu. Pientä pintaruostetta:)
Rohina loppuu minullakin parin jarrutuksen jälkeen.