viriviri JTD 1.9 16v

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
milaih
Viestit: 180
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 22:17
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

viriviri JTD 1.9 16v

Viesti Kirjoittaja milaih »

Powerrail II Tuning Kit 1.9 JTD

Kokemuksia kellään täällä palstalla?

Autona siis 147 1.9 jtd 16 v 150 hp


Takuu tosin vielä voimassa mutta kesäkuussa voisi jo hieman miettiä tuota kevyttä viritystä vaihtamalla tuon (tai jonkun muun) boxin sekä ilmanoton.
Brittiläinenkään rauta EI ruostu

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Kannattaa ennemmin harkita ihan oikeaa lastutusta (eli päivitetään moottorinohjausyksikköön uusi ohjelma) kuin tuollaisia viribokseja. Saa paremmin hyötyä koko kierrosalueelle ilman turhaa savuttamista.

Tuo boksi on periaattessa hyvinkin yksinkertainen laite. Se ainoastaan nostaa rail-painetta hieman ja sillä saadaan enemmän ainetta menemään. Saman saa aikaan yhdellä vastuksella, eli ilmaa on noiden hinnoissa reilusti. Lastutus on siinäkin mielessä parempi, että ohjelmamuutoksilla saadaan säädettyä myös suihkutusaikaa eikä pelkkää painetta. Pelkkä paineen nosto vain rasittaa rail-pumppua enemmän. Tosin ei nyt ekana kannata noissa pelätä kulumista, ihan turvallisia vehkeitähän ne on.

En nyt tarkemmin tiedä tuota 1.9JTD:tä, mutta ilmanottoa en välttämättä lähtis vielä noilla tehoilla muuttamaan. Vakio ilmanputsari varmasti riittää vielä hyvin. Vapaavirtaussuotimella saa yleensä turbovehkeessä ainoastaan turbon hajotettua ennen aikojaan.

Jos tuota haluaa lastua enemmän virittää, täytyy ekana vaihtaa turbo, joka ainakin näissä isommissa JTD:issä on selkeä pullonkaula. Suuttimet ja pumppu riittänee vakionakin yli 200hp tehoihin.

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

linkki vinkki diesel virimiehelle, täältä löytyy jonkinlaista tietoa mitä mm. 1.9 JTDstä saa irti optimoimalla

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kuinkahan paljon pelivaraa Romeoiden voimansiirrossa on noiden tehonnostojen suhteen? Jos sitä vaikka joskus siirtyy dieseliin, niin: 159 2.4 JTDm 169 kW / 460 Nm (lähtö 147 kW, 400 Nm).

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Aika pienet on tehon ja väännön nousut, joten ei ole huolta voimansiirron kestosta. Kyllä ne on tehtaalla laittaneet kunnon varmuuskertoimet, kun ovat osia suunnitelleet ja kyllä sen sitten huomaa, kun joku osa ei kestänyt :wink:

EDIT: Ja on siellä voimasiirrossakin "sulake" eli kytkin, joka sieltä ensimmäisenä pettää.

heimo
Viestit: 93
Liittynyt: 10 Huhti 2006, 19:44

Viesti Kirjoittaja heimo »

Vittorio Jano kirjoitti:Kuinkahan paljon pelivaraa Romeoiden voimansiirrossa on noiden tehonnostojen suhteen? Jos sitä vaikka joskus siirtyy dieseliin, niin: 159 2.4 JTDm 169 kW / 460 Nm (lähtö 147 kW, 400 Nm).
kannattaa katsoa myös Steinbauer, vielä enemmän potkua.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jep, ihan asialliset väännöt...

Laittakaapa kokemuksia, jos joku on moiseen haksahtanut. Tietää sitten joskus toimia oikealla tavalla. Siksikin kyselin, että ainakin AutoITalian Puntosta oli mennyt tehojen noston (vajaa sata, yli sata) jälkeen kytkin.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

No voimansiirto kestää varmasti järkevällä käytöllä. Vaihteiston saa kyllä varmasti helposti särettyä ajamalla/vedättelemällä matalilla kierroksilla. Tuo boksi vieläpä tuo alakierroksille sitä vääntöä, eikä ymmärrä rajoittaa mitenkään. Ite en pahemmin alta 2000rpm kaasua paina.

Vastaa Viestiin