Aloitetaanpa taas keskustelu vapaavirtaussuodattimista.
Omasta mielestä niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
perusteluja: Teho ei ainakaan omasta mielestäni kasva, pikemminkin vähenee johtuen lämpöisemmästä imuilmasta. Vanhassa 164:sse oli kys. heepeli, mikä aiheutti ilmamääräanturin likaantumista.
Silti kyseiseen pömpeliin törmää lähes jokaisessa tuuning kärryssä??
Lyötyykö täältä vapaavirtaussuodattimen puolustajia?
kirjoitelkaapa omia mielipiteitänne.
Mun mielestäs kaikista järkevin on mahdollisimman hyvin hengittävä suodatin vakiokoteloon. Tarkoitan sellaisissa autoissa joista tuo ilmanotto on viileässä
Omassa Alfassani on aikaisemman omistajan jäljitä vapaavirtaussuodatin.
Itse vaihtaisin sen heti alkuperäiseen jos vain jostain löytäisin.
Käytännön kokemuksesta voin sanoa, että alakierrosvääntö on todella surkeaa, kierroksilla kyllä potkii. Lisäksi katukäyttöön tarkoitetussa autossa on rasittavaa kuunnella imuilman aiheuttamaa ääntä.
Mitenkähän toimii kun tulee talvikelit ? Taitaa tulla jäätymisongelmia, toivottavasti löydän jostakin alkuperäisen ennen pakkasia.
"Tarvikekauppias heitti tänään mielenkiintoisen kommentin hankkiessani vapaavirtaussuodattimelle puhdistussettiä. Suotimessa käytettävä öljy on kuulemma myrkkyä ilmamäärämittareille. Ovat joutuneet vaihtamaan mittareita 20000 km välein ainakin dieseleihin. Ohjelma pystyy korjaamaan likaantuneen mittarin arvoa tiettyyn rajaan asti, mutta liiallinen lika iskee sitten tehoihin.
Tämä olisi ainakin syytä huomioida mittarin puhdistusvälin pituudessa. Myös liiallisen öljyn käyttöä suotimessa tulisi välttää."
Eipä huoleta, 10000 km ajettu ja kerran filtteri putsattu kokeeksi. Eiköhän tämän kanssa elellä ja putsailla aika-ajoin. Pitäähän jokin huoltokohde jättää hyvälle harrastukselle. Lisäksi putsaussetin hinnalla ei saa kahta tarvikefiltteriä.
en usko vaparin hyötyyn ku turbokoneissa..kutoseen laitoin eikä siitä muuta hyötyy ollu(vaikka laitettiin samalla lastu+tehopönttö) ku ääni koveni ja ongelmia alkas tuleen 75 3.0 america...
Mulla on vapaavirtaussuodatin alkuperäisessä kotelossa. Hyöty tehopuolella on varmaankin aika minimaalinen, mutta ajattelin että se kestää kuitenkin ajaa pidempään kun tavallinen suodin.
Kartiosuodattimet varmasti tuovat tehoa ja ääntä enemmän, ei kyllä ole kokemusta.
Mulla oli aikoinaan 33:ssa, ehkä siinä vähän tehot tippui kun ei tuonut sille kylmää ilmaa mutta itseäni ei imuäänet häirinneet ja vastasi mielestäni kaasuun paremmin.
Se, tapahtuiko niin vain mielessäni on eria asia
KOPONEN kirjoitti:Mulla on vapaavirtaussuodatin alkuperäisessä kotelossa.
Minkä merkkisen ostit? Tuliko lisää ääniä? Kartiosuodatin ei oikein nappaa, kauhee pihinä ja suhina...
Mulla on kolmekolmosessa Pipercrossin kartio, tehoista en osaa sanoa mitään kun se oli jo ostettaessa. Alkup. on kyllä tallella, voisihan sitä kokeilla. Ei tuosta tuntunut talvella olevan haittaa, vaikka oli AIKA kylmää välillä. Helteellä tosin huomaa että heppoja on kateissa, vaikka olen vetänyt puskurin aukosta putken filsulle. Imuäänet kyllä kuuluu aika selvästi, ei oo tosin vielä haitannu Kaikkein paras taitaa olla koteloitu esim. Greenin Twister, ja putki siihen niin että saa ilman vain konehuoneen ulkopuolelta.
CDA boksi paikallaan ja 3000 km: kokemuksella hyvin tyytyväinen.
Hieman sateisella kelillä auto vetelee tyhjää aina 80-90 km vauhteihin. Ei se ennen oikein sellaseen pystyny. Renkaat Falken FK 415 215/45/R17.
Kartiosuodatin vei tehoja ilman suojausta. Suojauksen kanssa kierrosherkkyys oli selvästi huomattavissa. Ja kyllä se kelas aika kiwasti.
Mutta omasta mielestäni tuo nopeusmittari kertoo jo puolestaan, että virit on toiminu. Vakio 147 kelaa 205-208. Kunnon vireillä päässään 215-230 vauhteihin.
Musta ton CDA:n paras puoli on se ku ei tarvi enään koskaan kierrättää yli 5000 kiekan, koska parhaat väännöt on siinä 4000-5000 välissä ja niillä on mukava kerätä nopeutta. Joskus harvoin on kiva kierräyttää 6000-7000 välissä ja vaihtaa aina 7000 kohilla (viimex eilen kun, volvisti halus vähän valolähtöjä. Samaa vauhtia mentiin aina 5000 kiekan kohille, mutta kun Alfa alko kerään 6000 kiekkaa niin 2.0T:n keula alko jäämään viereisellä kaistalla. 2 silmään ja ja 20 metriä kiihyttelyä, niin väliä oli jo reilun auton pituuden verran. Toki Alfa on kevyempi.)
Skyhorse kirjoitti:Mutta omasta mielestäni tuo nopeusmittari kertoo jo puolestaan, että virit on toiminu. Vakio 147 kelaa 205-208. Kunnon vireillä päässään 215-230 vauhteihin.
No ei kyllä ainakaan millään putsarin vaihdolla huiput nouse 20 kilsaa tunnissa, siihen tarvitaan lähemmäs 40 hepan tehonlisäys.
Abarth kirjoitti:Niih. Jopa 75 ts kelaa mittariin n.210. Kyllä luulis 147 2.0:n saavan 220 mittarinopeutta suht vakionakin.
Todelliset nopeudet jäävätkin jo pienemmiksi.
Pelit penkkiin ja dynoa tiskiin jos ne tehot OIKEESTI kiinnostaa. Ei se niin vaikeeta tai kallista oo. Ei tarvii sit arvailla.
Alussa uus pirssi olikin aika kankee. Viel tuhansien kilsojen jälkeen ei ottanu sitä mitä tehas lupas vakiokuosissa. Tarkoitan sitä nopeutta joka on mittarivirheen jälkeen laskettuna. (Itellä tällä hetkellä näyttää 5 km liikaa).
Tehashan lupaa sen 208 optimiolosuhteissa ja vissiin pienessä takatuulessa +30-50 kg lisäpaino kuskin lisäksi.
Oon myös kuullu, että ne 60 000 ajetut alkaa olla hiljalleen iskussa?
Omasta mielestäni ainakin 147:n välitykset on 5 vaihteen osalta ylipitkät? Ennen kuin saa lähellekkään punaista, niin vauhtia saa olla 250 minimissään. Onhan se hyvä ku ei tarvi heti alkuun alkaa pidentään 5 vaihdetta. Kestää vaikka turbon heittää
jarski kirjoitti:en usko vaparin hyötyyn ku turbokoneissa..kutoseen laitoin eikä siitä muuta hyötyy ollu(vaikka laitettiin samalla lastu+tehopönttö) ku ääni koveni ja ongelmia alkas tuleen 75 3.0 america...
Vaparista on myös turbokoneessa enemmän haittaa kuin hyötyä. Olin aiemmin ostamassa Alfaa ja vaikka päädyin turbo Passattiin niin tulee silti luettua juttujanne aina silloin tällöin.
Niin, eli olin aikeissa hankkia vaparin samalla kun saan lastun tässä kuussa, mutta asiaan perehdyttyäni huomasin, että haitat ovat paljon etuja suurempia.
Vapari kuluttaa turbon siipiä ja rikkoo yleensä ilmamassa-anturin jo 100 - 2000 km aikana. Lisäksi ainakin Passatin oma suodatin mittausten mukaan riittää 400 hv tehoihin asti loistavasti ja ero vapariin ei ole mainittava.
Olli79 kirjoitti:Heti kun löyty eka vaparin kannattaja, niin jätkät lyö luun kurkkuu
Nooooh...
Onhan mullakin alkuperäisessä putsarikotelossa pestävä JR-filsu, mutta en minä siitä mitään varsinaista tehonlisäystä haaveile. Silloin, kun tuon ostin, tarvikesuodattimia ei kasvanut joka oksalla ja tuo pestävä maksoi n. kahden kertakäyttöisen verran. Maksaa pian itsensä takaisin.
Voihan siitä vaparista jossain tapauksessa hyötyäkin olla, mutta pidetään nyt kumminkin ne jalat maan pinnalla, vai mitä?
lordoffisters kirjoitti:
Vaparista on myös turbokoneessa enemmän haittaa kuin hyötyä. Olin aiemmin ostamassa Alfaa ja vaikka päädyin turbo Passattiin niin tulee silti luettua juttujanne aina silloin tällöin.
Niin, eli olin aikeissa hankkia vaparin samalla kun saan lastun tässä kuussa, mutta asiaan perehdyttyäni huomasin, että haitat ovat paljon etuja suurempia.
Vapari kuluttaa turbon siipiä ja rikkoo yleensä ilmamassa-anturin jo 100 - 2000 km aikana. Lisäksi ainakin Passatin oma suodatin mittausten mukaan riittää 400 hv tehoihin asti loistavasti ja ero vapariin ei ole mainittava.
Pakko huomauttaa että vapaavirtaussuodatin ei riko mitään, vaan se paska joka menee suodattimen läpi. Ja sen suodattimen läpi taas ei pitäisi mennä paskaa jos se on öljytty asianmukaisesti ja muutoinkin ehjä
Itse ostin kartion GTV6:seen ja tein väliaikaisen (lopullisen ? ) läm pösuojauksen.Itse en ole havainnut mitään haittoja (n.2000 km) noi teho jutut on sitten erikseen mutta minusta varsinkin yläalue toimii huomattavasti paremmin,tosin vertailuna erittäin likainen edellinen suodatin.Ainakin mun V6 ääntelee niin voimakkaasti muutenkin että imuäänet ei pääse kyllä niiden yli.
Tuosta ilmämäärämittarin rikkoutumisesta.Varmasti vanhaan "mekaaniseen" ei vaikuta mutta kuumalankamittariin vois suodattimesta pääsevä öljy vaikuttaa.Ed.työpaikalla tapeltiin dieselin ilmamäärämittareiden kanssa ja samat laitteet kesti bensoissa.Johto päätelmä oli usean purkamisen jälkeen että Dti kone pukkaa sammuttaessa huohotin kaasua mittarille ja se palaa siihen kiinni ja ajankanssa johtaa siihen että likaantuu tai palaa poikki.
lordoffisters kirjoitti:
Vaparista on myös turbokoneessa enemmän haittaa kuin hyötyä. Olin aiemmin ostamassa Alfaa ja vaikka päädyin turbo Passattiin niin tulee silti luettua juttujanne aina silloin tällöin.
Niin, eli olin aikeissa hankkia vaparin samalla kun saan lastun tässä kuussa, mutta asiaan perehdyttyäni huomasin, että haitat ovat paljon etuja suurempia.
Vapari kuluttaa turbon siipiä ja rikkoo yleensä ilmamassa-anturin jo 100 - 2000 km aikana. Lisäksi ainakin Passatin oma suodatin mittausten mukaan riittää 400 hv tehoihin asti loistavasti ja ero vapariin ei ole mainittava.
Pakko huomauttaa että vapaavirtaussuodatin ei riko mitään, vaan se paska joka menee suodattimen läpi. Ja sen suodattimen läpi taas ei pitäisi mennä paskaa jos se on öljytty asianmukaisesti ja muutoinkin ehjä
lordoffisters kirjoitti:
Vaparista on myös turbokoneessa enemmän haittaa kuin hyötyä. Olin aiemmin ostamassa Alfaa ja vaikka päädyin turbo Passattiin niin tulee silti luettua juttujanne aina silloin tällöin.
Niin, eli olin aikeissa hankkia vaparin samalla kun saan lastun tässä kuussa, mutta asiaan perehdyttyäni huomasin, että haitat ovat paljon etuja suurempia.
Vapari kuluttaa turbon siipiä ja rikkoo yleensä ilmamassa-anturin jo 100 - 2000 km aikana. Lisäksi ainakin Passatin oma suodatin mittausten mukaan riittää 400 hv tehoihin asti loistavasti ja ero vapariin ei ole mainittava.
Pakko huomauttaa että vapaavirtaussuodatin ei riko mitään, vaan se paska joka menee suodattimen läpi. Ja sen suodattimen läpi taas ei pitäisi mennä paskaa jos se on öljytty asianmukaisesti ja muutoinkin ehjä
Vapaavirtaussuodatin aiheuttaa sen sonnan läpi menon ja voidaan saivarrella siitä ikuisuuksiin onko se syyllinen vai välillinen osatekijä.
Toiseksi nimen omaan se öljy on se pahin rikkoja ja turha sanoa, että silloin sitä öljyä on laitettu liikaa, koska määristä riippumatta sitä öljyä on turbokoneissa ainakin joutunut ilmamassa-anturiin. Apex myy parasta vapaavirtaussuodatinta, joka on kuiva malli ja ei kuulema päästä hirveästi mitään sontaa anturiin, mutta senkin hyödyt verrattuna ainakin Passatin vakioon ovat olemattomat.
lordoffisters kirjoitti:
Vapaavirtaussuodatin aiheuttaa sen sonnan läpi menon ja voidaan saivarrella siitä ikuisuuksiin onko se syyllinen vai välillinen osatekijä.
Toiseksi nimen omaan se öljy on se pahin rikkoja ja turha sanoa, että silloin sitä öljyä on laitettu liikaa, koska määristä riippumatta sitä öljyä on turbokoneissa ainakin joutunut ilmamassa-anturiin. Apex myy parasta vapaavirtaussuodatinta, joka on kuiva malli ja ei kuulema päästä hirveästi mitään sontaa anturiin, mutta senkin hyödyt verrattuna ainakin Passatin vakioon ovat olemattomat.
Ei sen lian öljytyn suodattimen läpi pitäisi mene. Öljyhän ei ole mitään ompelukoneöljyä vaan sitkostuvaa tatinaa ja se oikein annosteltuna on melko pysyvästi kiinni. Tietysti jos uitat suodattimen öljyssä niin varmasti lähtee öljyä imuilman mukaan vielä vuodenkin päästä.
Siitä kai ollaan samaa mieltä että öljy ei sentään turboa riko?
Onko tuosta ilmamäärämittarin tuhoutumisesta validoitua tietoa vai mennäänkö esson baarin kuulopuheilla? Ja nimittäin ilmansuodatin öljystä johtuvaa.
Jos se öljy nimenomaan on lankailmamäärämittarin vihollinen, niin voihan sitä siirtää ilmamäärämittarin koteloidun ilmansuodattimen eteen. Ja mittarin eteen vain isoimmat roskat poistava suodatin/verkko.
BSTR kirjoitti:Onko tuosta ilmamäärämittarin tuhoutumisesta validoitua tietoa vai mennäänkö esson baarin kuulopuheilla? Ja nimittäin ilmansuodatin öljystä johtuvaa.
Jos se öljy nimenomaan on lankailmamäärämittarin vihollinen, niin voihan sitä siirtää ilmamäärämittarin koteloidun ilmansuodattimen eteen. Ja mittarin eteen vain isoimmat roskat poistava suodatin/verkko.
idea se on tuokin... Ei kai sitä kukaan tutkinut ole, mutta nimenomaan "esson baarissa" alan ammattilaiset sanovat sen tuhoutuneen juur siitä öljystä/sen öljyn keräämästä pölystä...
Itellä ainakin oli edellisessä Pipercrossin kartiofilsu, eikä mitään ongelmia tullu, tosin pölyä kyllä kertyi silminnähtävästi mittarin sisäpinnoille mitä alkuperäisellä ei tarttunut, vai tuliko läpi ollenkaan??
Maailman helpoin ratkaisu on kun sijoittaa sen kartion ja ilmon väliin 50 cm putkea? Koska joka tapauksessa se kylmä joudutaan hakemaan jostain alempaa ja maskin läheltä, niin miksi arvuutella öljyn kanssa leikkimisellä.
Skyhorse kirjoitti:Maailman helpoin ratkaisu on kun sijoittaa sen kartion ja ilmon väliin 50 cm putkea? ...
Luulisi 50 cm matkalla öljyn/tahnan putoavan ilmavirran kyydistä ja kiinnittyvän putken seinämään. Pitänee vain pestä putki silloin tällöin vaikka sillä fairy-vedellä.
Tai Skyhorsen tapauksessa vaihtaa... näyttää putki olevan pahvia?!?
Mul ainakin on pahvi-alumiini-pahviputkea joka on kriittisistä kohdista vahvistettu jeesusteipillä. Hyvimpä on kestäny. Ihmettelempä vaan jos se öljy nousee 40 cm ylöspäin sinne ilmon kuumalankaan?
Pikkusen himottais ne virinokat! Sitten TS olis kyl melkosessa iskussa. Tietty chippi pitäs taas päivittää.
30 000 km mittarissa ja 50 000 km huollossa (hihnan vaihto) aattelin vähän upgradea virejä mikäli cäshiä on vahingossa jääny...