Edellisestä 156 TS:stä vaihdoin termarin kun neula ei noussut yli ~65C ... termarin vaihdon jälkeen neula nousi ~90C ja pysyi sielä...
Nyt on sama juttu 4 vuotta uudemman JTS:n kanssa...
En muista lukeeneeni täällä tai missään muualla JTS:n termari ongelmista.. onko niitä ollut muilla?
Onko JTS:n termari yhtä vika-alits kuin TS:n... vai mitä täh häh?
Luulisi siellä olevan samanlainen termari kun on sama peruskone? Ja hajoo ne termarit kait oli auto mikä vaan, samalla periaatteellahan ne toimii suurin osa.
En tiedä onko samanmoinen termari kuin tessussa, mutta itselläni ei lämmöt nouse ikinä lähellekään 90:tä JTS:ssä. Tiedä sitten onko rikki vai ei... Wanhassa 147:ssa sitten taas nousi lämmöt aina tasan 90:een.
Antijape kirjoitti:En tiedä onko samanmoinen termari kuin tessussa, mutta itselläni ei lämmöt nouse ikinä lähellekään 90:tä JTS:ssä. Tiedä sitten onko rikki vai ei... Wanhassa 147:ssa sitten taas nousi lämmöt aina tasan 90:een.
Kyllä ne lämmöt pitäisi 90 nousta... TS:ssä tuo vaikutti mielestäni moottorin käyntiinki
Mulla sahaa JTS:ssä 90 ja siitä seuraavan alemman pykälän (70?) väliä kokoajan. Pysyy 90:ssa lämpimällä ilmalla ja tyhjäkäynnillä. Liikkeelle lähdettäessä rupeaa seilaamaan taas.
Ymmärtääkseni tämä on normaalia. Alfassa on vaan niin tarkka mittari että heiluu kokoajan, näin olen lukenut. Esimerkiksi aamulla kun lähtee kylmänä liikenteeseen huomaa milloin se termostaatti aukeaa. Lämmöt nousee siis hitaasti lähelle 90 astetta ja sitten yhtäkkiä notkahtaa, taas nousee, jne...
Ainakin tämän jutun mukaan se olisi normaalia. Vai onko sittenkään? Olisi kyllä hyvä saada 100%:n varmuus asiaan ettei turhaan ajele vajaalämpöisellä koneella. Deltaan soittelin ja eivät osanneet yllätten ottaa kantaa.
Tästä aiheesta on muuten toinenkin ketju jo olemassa, jossa asiaa on puitu.
Kyllä sen seilaamisen kanssa on ihan niinkuin >>Kaitsu tuossa selosti. Kaikki Alfani ovat tehneet tuota jonkin verran, joskin on todettava että nykyisessä 156:ssa tuo näkyy kaikista voimakkaimmin. Samanikäinen 147 seilaa huomattavasti vähemmän ja lähempänä 90:n viivaa, mutta näkyy se silläkin tuo ilmiö.
Termarihan on ihan kulutusosa joka väsyy käytössä, ei riipu moottorista tms. Jokaiseen roomeoon olen joutunut vaihtamaan. Tuo 70 astetta on moneen otteeseen todettu rajaksi, jos jää alle niin vaihtoon.
Nonih, tässä olen viime viikkoina kiinnittänyt huomiota taas noihin lämpöihin. Nykyään mittari seilaa ajon aikana 70 molemmin puolin, välillä viisari on millin yli 70 ja välillä taas millin ali. Kylmä ei ulkona ole ja kuten viime keväänä tänne kirjoittelin niin lämmöt heilui silloin paljon korkeammalla. Oliskohan se termari nyt sitten tullut tiensä päähän? Vieläköhän menisi Deltan vaihtotakuun piikkiin...
Mä en ole omastani jaksanut huolehtia sen suuremmin. Neula on ja pysyy n. 70, paitsi ruuhkassa nousee 90een, joskus hieman yli. Onkos seuraamukset tuosta 70sta eli "liian" alhaisesta käyntilämpötilasta (jos se sellaista on) millaiset ?
Minulla neula seilasi ennen 70 - 90 väliä (ruuhkassa 90 motarilla 70).
Termarin vaihdon jälkeen neula on ollut tasaisesti hiukan tuon 70-90 puolivälin yläpuolella.
JST kirjoitti:Onkos seuraamukset tuosta 70sta eli "liian" alhaisesta käyntilämpötilasta (jos se sellaista on) millaiset ?
Noin niinkuin lyhyellä ajalla, kabiiniin ei tule niin lämmintä, sekä saattaa kuluttaa enemmän polttoainetta. Jos nyt vuosia ajelee niin kyllähän se saattaa moottoria kuluttaa, moottori on kuitenkin suunniteltu käymään n90 asteisena.
^Kuten on useaan otteeseen foorumilla todettu, niin tuo 70 ja vähän päälle tuntuu olevan jonkinlainen mukavuusalue mittarille. Todellinen lämpö lienee vähän korkeampi kun se sinne jää uudellakin (87 asteen) termarilla.
Minulla neula seilasi ennen 70 - 90 väliä (ruuhkassa 90 motarilla 70).
Termarin vaihdon jälkeen neula on ollut tasaisesti hiukan tuon 70-90 puolivälin yläpuolella.
Mullakin aikaisemmin 80-90 astetta ja nyt pysyttelee visusti 70 asteessa. 50€ näyttäis olevan uusi termari Heikalla, joten jos takuuseen ei mene niin eipä tuo talous kaadu jos vaihtaisi ihan omaan piikkiinkin.
Itseasiassa veikkaan, korjaan tiedän ajoviiman olevan syy. Ilman lämpötila kun laskee, kylmä ajoviima häiritsee anturia.
Näillä nollakeleillä ja pakkasilla kaupungissa lämmöt 90:ssä mutta tien päällä vähän päälle 70 ja lämpöä riittää. Edesmenneessä V6 koneisessa Audissani oli ilmojen kylmettyä juuri samat oireet. Eli ei vikaa vaan ominaisuus.
Itseasiassa veikkaan, korjaan tiedän ajoviiman olevan syy. Ilman lämpötila kun laskee, kylmä ajoviima häiritsee anturia.
Joo, mutta kuten tuossa aikaisemmin kirjoittelin niin vuosi sitten samoissa olosuhteissa tilanne oli eri. Auto on edelleen sama. Viime talvena lämmöt pyöri kaupungissa ja moottoritiellä 80 ja 90 välimaastossa. No samapa tuo ja seuraillaan tilannetta.
Käytin auton määräaikaishuollossa ja vaihdatin samalla termarin. Oli se vanha rikki. Nyt lämmöt nousee iloisesti 90 asteen tuntumaan ja siinä se sitten pysyy aika tarkasti. Vanhalla termostaatilla ja maantiellä ajaessa lämmöt heiluivat siinä 70 tienoilla, oli lämmin tai kylmä keli, mutta ruuhkassa silläkin nousi 90 asteeseen ja välillä jopa yli.