Apua! 155:sen takajarrut
Valvoja: Moderators
Apua! 155:sen takajarrut
Katsastusmies teki diagnoosin: jarrupaineen säädin jumissa. Takajarrut ottavat kyllä kiinni, mutta liian tehottomasti. Auto on 155 16v vm. 1996. Voiko korjata / herkistää vai pitääkö hankkia uusi. Tiedossa on kyllä satuloiden jumittaminen ko. mallissa, mutta satuloita on silloin tällöin "herkistetty".
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Tämä jarrupainesäädin on osa, joka pitäis mennä ykkösenä helvettiin! Minulla 33:ssa se oli jumissa, mutta juuttunut niin, että tehoa oli takana reilusti. Minulle herkestettiin sitä ja alkanut pelata taas. En tiedä miten pahasti sinulla se on juuttunut, mutta kannattaa yritää. sellainen osa maksaa aika lailla
Nothing beats cubic inch
Re: Apua! 155:sen takajarrut
Aivan! Jousi poikki mötikästä ja toimimattomana mennyt jumiin. Jousi vaihdettu ja peli herkistetty rasvoilla ja CRC:llä. Katsastuksessa kiittäen hyväksytty. Kiitos kaikille kommentoijille!pamaus kirjoitti:Katsastusmies teki diagnoosin: jarrupaineen säädin jumissa. Takajarrut ottavat kyllä kiinni, mutta liian tehottomasti. Auto on 155 16v vm. 1996. Voiko korjata / herkistää vai pitääkö hankkia uusi. Tiedossa on kyllä satuloiden jumittaminen ko. mallissa, mutta satuloita on silloin tällöin "herkistetty".
-
- Viestit: 768
- Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
- Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92) - Paikkakunta: Lemi
- Viesti:
Tänään käytin autoa amiksella autopuolella niin kaverin kanssa tehtii jarrutesti, nelipyöräsuuntaus ja pakokaasutesti. Takakäyttöjarrut piti molemmat yhtäpaljon, mutta käppäristä toinen puoli ei toiminu ollenkaa.
Eli ilmeisesti se säädinjuttu siellä jumissa. Etujarruissa kuskin puoli oli hieman heikompi eli pitää avata ja kattoo mikä mättää.

Paineensäädin ei vaikuta käsijarruun. Käsijarruvaijerilla liikutetaan mekaanisesti jarrusatulan mäntää.Epezi kirjoitti:Se paineensäädin vaikuttaa myös käyttöjarruihin, eli jos käyttöjarrut toimii mutta käppäri ei niin vika ei ole paineensäätimessä vaan itse satulassa tai vaijerissa.Ärräpää kirjoitti:Eli ilmeisesti se säädinjuttu siellä jumissa.
Sitä paitsi toi paineensäädin on oikeasti hyvä olla olemassa, kunhan vaan toimii. Suomen suola-paskakeleissä menee vain mikä tahansa vähän liikkuva mekaaninen osa jumiin.
Veikkaisin ennemmin sitä jarrusatulan käsijarrumekanismia. Sen kun purkaa auki, putsaa ja kasaa takaisin, sekä tietenkin herkistää vaijerin, niin jo luulisi toimivan.Ärräpää kirjoitti:No eli sitte vika on vaan vaijerissa.Pitää siis sitä kiristellä.
Haulla löytyy kyllä juttua ja kuvia tuosta satulan sisäisestä mekanismista.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Romiksilta tms. voisi löytyä edukkaasti Tipon tai Tempran vastaava jousi. Täyttä varmuutta nimenomaan jousen sopivuudesta 155:een ei ole, mutta tietääkseni itse paineensäädin on ainakin sama, joten sen perusteella saattaisi olla jousikin.
Uutta jousta kannattaa ensin kysellä Ricambi Heikalta ja/tai Muukkoselta, ennen kuin turvautuu äärimmäisiin keinoihin, eli marssii Delta-Autoon...
Uutta jousta kannattaa ensin kysellä Ricambi Heikalta ja/tai Muukkoselta, ennen kuin turvautuu äärimmäisiin keinoihin, eli marssii Delta-Autoon...