164 kierrostenrajoitin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sallimato
Viestit: 173
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 13:25
Paikkakunta: Oulu

164 kierrostenrajoitin

Viesti Kirjoittaja sallimato »

Noniin, lisää mysteerejä...

Olin tässä juuri vähän reissun päällä ja tuli aikaisemmin tänään päästeltyä vähän karstoja koneesta. Käännyin liittymästä satasen alueelle ykkönen sisällä ja laitoin kierroksia, aikomuksenani vaihtaa siinä 5700 paikkeilla. Silmät meinas tippua koloistaan kun neula hypähtikin yllättävällä rivakkuudella n. 6500 ilman mitään hidastumisen merkkejä, kunnes kerkesin lyödä kakkosta sisään. Mitäs tämä nyt on? Rajoitin on aina ennen leikannut leikin kesken 5800 tienoilla, joten mistä tässä on kyse?

Jatko kysymys... Kuinka paljon tuolle kolmilitraiselle uskaltaa antaa kierroksia ennenkuin leikitään kohtuuttomilla riskeillä? :twisted:
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kuva

Meikäläisellä maksimikierrosten nosto on vasta haaveena 3.0:ssa. Oletan, ettei sun koneessa ole enää L-jettiä vaan Motronic. Tuossa kuvassa on mun tallista löytyvää l-jet kalustoa. Vasemmalla viritetty toosa, jossa on päällä virittäjän logo liimattuna. Siinä rajoitin on laitettu arvoon 6700 rpm, joten se on ruotsalaisen Rosso-nimisen pajan näkemys turvallisesta kierrosluvusta. Meikäläisellä tuo viritoosa ei auta kierroslukuun, sillä rajoitin on ilmeisesti virranjakajassa.

Jos rajoitin on ennen toiminut, niin ei sitä vikaa osaa kuin arvailla. Enkä osaa edes arvata.

Kuva

Rajoitin rajoittaa tehoa, ei sitä kannata käyttää.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

On aika tyypillistä että Alfan kiekkamittari alkaa näyttään vanhemmiten suurempia lukeamia kuin mitä on todellisuus. Voi joko olla tyytyväinen, hyvältä se ainakin näyttää tai tarkistaa mittarin lukema jollakin toisella mittarilla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Punainenhan alkaa vasta 6000 rpm, joten ei kai se rajoitin siinä vielä ole. Oma ainakin antoi vetää punarajalle ja ylikin ilman rajoitinta, muistaakseni löi pelin poikki vasta 6400 rpm kohdilla. Jos mittari heittää, siitä en tiedä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sallimato
Viestit: 173
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 13:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sallimato »

Tietääkö kukaan paljonko nopeusmittarin pitäisi näyttää ykkösellä tuolla 6000 kierroksella, tai vaihtoehtoisesti 5500?

Tämä kierrosmittarin sekoaminen kyllä selittäisi sitä miten nopean oloisesti kierrokset lentää sinne, mutta pakkohan tämä on tarkistaa.
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72

sallimato
Viestit: 173
Liittynyt: 08 Joulu 2003, 13:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sallimato »

Alfissimo kirjoitti:Punainenhan alkaa vasta 6000 rpm, joten ei kai se rajoitin siinä vielä ole. Oma ainakin antoi vetää punarajalle ja ylikin ilman rajoitinta, muistaakseni löi pelin poikki vasta 6400 rpm kohdilla. Jos mittari heittää, siitä en tiedä.
Itse olen kolmella 164:lla ajanut ja kaikki ovat leikanneet tuolla n.5800 tienoilla. Tiedä häntä.
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

kävin tuossa eilen lukemassa vika koodeja tutun pajalla siinä sitten samalla katseltiin toteutuneita kierroksia ja kone väitti että on joskus kiertänyt 9228rpm? miten on mahdollista?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Joko bittivirhe tai joku vetäissyt 1.vaihteen sisään motarilla. :)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Joko bittivirhe tai joku vetäissyt 1.vaihteen sisään motarilla. :)
Tuota vaihde hommaa itsekkin ajattelin.. :D

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

arvelisin siinä vaiheessa moottoristakin jo löytyvän hieman muuta vikaa kuin merkintä boksin muistissa?

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

niin en tiedä ei ainakaan erikoisia ääniä kuulu eikä kierrokset nouse kuin sinne 7000rpm tienoille.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mopot. Galanttikin kiertää 8400rpm kolmosella :) Mutta mitsussa taasen ei saa ykköstä silmään jos kiekkoja on kaiketi jotain 9000 paikkeilla, luulis pätevän alfaankin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kyllähän synkronoidun vaihteen pitäisi saada sisään vaikka kierrosero olisi kuinka iso tahansa. Tokikaan ei varmasti mene enää helposti sisään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Eipä tuommoinen reilu 9000rpm välttämättä mitään riko. Jos vain hetkellisesti on käynnyt. Kiertää ilmeisti aika korkealle vakionakin tuo 2.5l 24v V6.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 164 kierrostenrajoitin

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

sallimato kirjoitti: Rajoitin on aina ennen leikannut leikin kesken 5800 tienoilla, joten mistä tässä on kyse?
Tuommoinenko on Alfan V6? Omat kokemukseni ovat 2.0 TS:stä ja sehän herää eloon vasta 3500:ssa ja kiertää hyvin jonnekin 7200:een! Paitsi TS on ylävireinen se on myös mukavan kierrosherkkä: olen luullut, että tämä on nimenomaan sitä italialaista alfamaisuutta... Onko V6 siis ihan eri luonteinen?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Moniventtiili on luonteeltaan erilainen, eli 12V on maamoottorimaisempi siinä missä 8V:kin verrattuna moniventtiileihin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se 12v on siitä erikoinen, että on luonteeltaan yhtä aikaa alhaalta vääntävä ja erittäin kierrosherkkä, selvästi herkempi kuin mikään ajamani TeeÄssä. Kakstoistavolttisen voileipämalli ei kuitenkaan (yllättävästi?) kierrä kovin korkealle, 164:ssä oli punaraja jo 5800:ssa. QV kiekuu sitten ylärekisterissäkin hienommin, tosin en tiedä kuinka ylös.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Juu, on se punaraja siinä 5800:ssa.
Mulla varmaan ollut sitten mittarissa heittoa, kun kiekui niin ylös, jos sen kerran ei niin olisi pitänyt tehdä :roll: .
Tietooni ei ainakaan ole tullut, että autoon olisi mitään lastuja yms. asenneltu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Kyllähän synkronoidun vaihteen pitäisi saada sisään vaikka kierrosero olisi kuinka iso tahansa. Tokikaan ei varmasti mene enää helposti sisään.
Näinhän se varmaan on, mutta kuka käyttäisi tarvittavaa noin 20kg työntövoimaa saadakseen omassa autossa ykkösen satasen vauhdista sisään. (arvio) Otetaan samaan hengenvetoon tota mitsukommenttia takakasin, eilen näytti rajoitin tullen vastaan noin 7300 kierroksessa, eli edellisellä vedätyskerralla on kaiketi ollut pälyilyvirhe. (mittari on 9000 kierrokseen asti)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

gYdEbUh kirjoitti:Otetaan samaan hengenvetoon tota mitsukommenttia takakasin, eilen näytti rajoitin tullen vastaan noin 7300 kierroksessa, eli edellisellä vedätyskerralla on kaiketi ollut pälyilyvirhe. (mittari on 9000 kierrokseen asti)
Hätäisimmät saattoi tuollaista epäilläkin :wink:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kai tuo voima riippuu täysin laatikosta, siis rattaiden painosta, paljonko on vaihteistossa jo valmiiksi kierroksia (eli jos antaa ihan täyden välikaasun), synkrojen kunnosta yms.
Itse olen vain kerran heittänyt liian pientä vaihdetta sisään. Muutama vuosi sitten hain ajamalla yhtä autoa pilkottavaksi. Piti kokeilla 100km/h vauhdista 1.vaihdetta sisään. Vaihde meni muistaakseni ihan kohtuudella sisään, kiljaisu ja kilinä oli kova mutta auto kulki kyllä loppu kilometritkin ihan kuin mitään vikaa ei olisi ollut. Auton merkkiä en muista millään. Saattoi olla auto jossa ýläkerta ei mene sekaisin joten mitään ei silloin myöskään rikkoudu. Jos moottori on sellainen missä jakopään pettäminen ei aiheuta venttiilien osumista mäntiin niin tuskin reiluhkotkaan ylikierrokset mitään aiheuttavat. Toki jos mennään hirmuisesti ylikierroksille niin pettää moottorista jotain.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

GAMMA500 kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Otetaan samaan hengenvetoon tota mitsukommenttia takakasin, eilen näytti rajoitin tullen vastaan noin 7300 kierroksessa, eli edellisellä vedätyskerralla on kaiketi ollut pälyilyvirhe. (mittari on 9000 kierrokseen asti)
Hätäisimmät saattoi tuollaista epäilläkin :wink:
No jos rajotin sattuisi olemaan rikki tai poistettu niin silloin ainakin tuo 8400 tulisi kierrettyä kolmosella eipä siinä ihmeempiä mehusteluja
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin