Alustaremppaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Alustaremppaa

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Eli alustaremppaa talvi iltojen iloksi/suruksi suunnitteilla,joten onko tarvikeosana ostamanne etuvarret (ylä ja ala) kestäneet aivan hyvin? Etualavarsiinhan tulee vissiin orkkispuslat mukana,ei liene syytä vaihtaa esim.jäykempiä tilalle? Takapäänhän saa hoidettua pelkillä puslien vaihdolla,kun keulan tapaan ei mitään kiinnivalettuja osia oo kuten ne pallonivelet... Saako nuo takapuslat puristettua pois/paikoilleen ihan kotikonstein vai onko juostava varret kainalossa jonnekkin pajalle prässiin? Lisätäänpä sen verran kun tuli heikan sivuilla käytyä,niin takapoikittaiset maksaa 23e/kpl. puslineen,onko siis kannatusta asentaa puslia vanhoihin varsiin??
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Siis ei ketään kyseisen operaation taitajia paikalla..???
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Re: Alustaremppaa

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Eli alustaremppaa talvi iltojen iloksi/suruksi suunnitteilla,joten onko tarvikeosana ostamanne etuvarret (ylä ja ala) kestäneet aivan hyvin?

Mulla ainakin on (vielä) kestänyt hyvin kun keväällä tukivarret vaihdoin.

Etualavarsiinhan tulee vissiin orkkispuslat mukana,ei liene syytä vaihtaa esim.jäykempiä tilalle?

Joo puslat tulee valmiiksi kiinnitettynä varteen

Takapäänhän saa hoidettua pelkillä puslien vaihdolla,kun keulan tapaan ei mitään kiinnivalettuja osia oo kuten ne pallonivelet... Saako nuo takapuslat puristettua pois/paikoilleen ihan kotikonstein vai onko juostava varret kainalossa jonnekkin pajalle prässiin?

Saa ne kotona vaihdettua jos omistaa työkaluja ja hieman kikkailumieltä. Prässi varsin mukava työkalu tohon hommaan. Ja pitkittäisen tukivarren pohjaan tulevaa "isoa puslaa" ei saa vaihdettua erikseen, se tulee vain varren mukana. Mulla ainaki oli se aivan mureaa kumea ja löysä ku mikä.


Lisätäänpä sen verran kun tuli heikan sivuilla käytyä,niin takapoikittaiset maksaa 23e/kpl. puslineen,onko siis kannatusta asentaa puslia vanhoihin varsiin??

Ihan kuinka ite parhaaksi näkee, mutta suosin ostamaan suoraan tukivarret ellet sitten ole laittamassa vanhoihin powerflexejä.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Alustaremppaa

Viesti Kirjoittaja silverine »

Silvio kirjoitti: Lisätäänpä sen verran kun tuli heikan sivuilla käytyä,niin takapoikittaiset maksaa 23e/kpl. puslineen,onko siis kannatusta asentaa puslia vanhoihin varsiin??
Osta Heikalta, Motonetin koiranluu korkkasi alta vuoden edessä,
takana toinen kuivui ja rupesi natisemaan(rasvalla vielä saatiin henkiin).. :roll:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Joo ja heikan koiranluissa on jakoavaimelle tehty paikka. Saa ne joskus vielä ehjänä auki, jos joskus tarvii ettei oo niillä rupisilla kuusiokolopäillä. En tiiä onko motonetin omis tota?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Motonetin koiranluissa on jakoavaimelle 15mm ja 16mm kannat. Omassa autossa ollut vuoden päivät alla ja iskussa vielä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Joo enköhän osta kokonaiset varret kaikkiin,tuskinpa noista powerflexeistä tavalliseen käyttöön paljon hyötyä on,turhaa kiroilua taitaa asentaessa vaan aiheuttaa.. :)
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Silvio kirjoitti:Joo enköhän osta kokonaiset varret kaikkiin,tuskinpa noista powerflexeistä tavalliseen käyttöön paljon hyötyä on,turhaa kiroilua taitaa asentaessa vaan aiheuttaa.. :)
Itseasiassa ne on paljon helpompi laittaa kuin orggis puslat, kun ne kasataan osista ;)
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Sain sellaista infoa että nuo powerflexit kävisivät vain alkup.tukivarsiin,eli jos uuden pallonivelen haluaa niin flexit täytyy unohtaa.. Onko näin? Joutuuko kovastikkin rälläkkää heiluttelemaan alavarsien+takapään varsien kanssa vai onko lähteneet ihan kivuttomasti irti? Eikös muuten tuo etualavarressa oleva iskarinpohjan pusla,siis se johon hevosenkenkä kiinnittyy,joudu aikalailla kovimmalle rasitukselle varsinkin jäykemmän alustan kanssa? Siihenhän kohdistuu kuitenkin koko kulman paino....
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Ei oo vielä päässy purkamaan,mutta mitä veikkaatte näin etukäteen alapallonivelten kunnosta kun metrejä on 146tkm? Oisko toiveita selvitä pelkkien puslien vaihdolla,ja miten noitten alapallojen kunnon vois näppituntumalla todeta? Kolinaa ei ainakaan tunnu niistä tulevan,ja katsastuksesta meni vasta läpi ilman moitteita. Ajossa silti huomaa ettei puslat ole ihan timmissään..
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Saako tuo takapitkittäisvarsi antaa yhtään periksi,vai kuuluuko olla täysin jämpti? Kun ottaa napa-asetelmasta kiinni ja vääntelee pitkittäissuunnassa,niin antaa jonkin verran periksi.Onko normaalia? Poikittaissuunnassa ei tunnu käsin vääntelemällä väljyyttä.Jos takapään suhteen selviäis pelkkien pitkittäisten vaihdolla...?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Minkälaisella kikkailulla takanavan pusla irtoaa?
Yritin eilen vaihtaa, mutta istuu pirun tiukasti kiinni.
Hyvä ja huonotkin vihjeet kelpaa. :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt en muista millaisessa paikassa se on, mutta jos sinne pääsee porakoneella niin näppärä irroitus tapa on lähtee poraamaan sinne ulkokehälle, kun oot saanut muutaman reiän, laitta pakki päälle ja yritä saada terä pyörimään vastapäivään ulkokehällä, tällöin kumi irtoaa vulkonainnista ja pulpahtaa terän pyöriessä pihalle. Teriä saattaa mennä poikki, sopiva koko voisi olla vaikka 5mm. Jäljellä jääneeseen metalliholkkiin voi vaikka sahata rautasahalla viillon ja lyödä tämän jälkeen tuurnalla sen irti.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Kiitos vinkistä! Se toimi tosi hyvin! :-D
Vielä pitäisi vaihtaa eteen alatukivarsi, lähteekö toi jarrupaletti kokonaisena tuosta edestä pois vai pitääkö purkaa palat, levy, satula jne. kaikki erikseen irti?
Ja tarviiko siitä muuta purkaa pois tieltä?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Harrastaminen on hauskaa! :silly:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jarrut lähtee aikas näppärästi. Ota jarrusatulan kaksi kiinnityspulttia pyörännavasta irti, tän jälkeen hieman vääntelet satulaa niin että mäntä painuu vähän sisään, tämän jälkeen saat vedettyä satulan sivuun. Älä jätä sitä roikkumaan jarruputken varaan vaan laita vaikka nippusiteellä jouseen kiinni.

Jarrulevyä ei välttämättä tarvitse irroittaa, mutta lähtee toki helposti irti ja saa sillä vähän työskentelytilaa lisää. Ne jarrulevyn pienet kiinnityspultit voi olla tiukassa, kannattaa melkein avata vielä siinä vaiheessa kun pystyt jarrulla pitään levyä paikallaan.

Nyt en ole ihan varma lähtikö alatukivarsi irroittamatta vetaria, mutta voi olla että joudut ottamaan vetarin mutterin irti. Jos tarvii niin sekin lähtee parhaiten vielä siinä vaiheessa kun pystyy jarrulla pistään hanttiin.

Noin niinkuin yleisesti 156:sen alatukivarren vaihto ei ole mikään kauhean helppo nakki, mutta rohkeasti vaan harrastamaan ;)

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Onnistuin vaihtaan alatukivarren eteen, mutta on se älyttömän ahtaassa välissä. :?
En ihan mielellään tee uudestaan.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

JackFry kirjoitti:En ihan mielellään tee uudestaan.
Itsekin tajuan ensikerralla nostaa koko keulan ylös.

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Mistäs kannattaa hakea etualatukivarren kumi. Siis lähinnä mistä niitä saa?

Ikävästi oikealla puolella rikki, joten pitäis vaihtaa ettei mee koko alatukivarsi vaihtoon.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Koko tukivarsi täytyy vaihtaa.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

No voi perskeles. Täytyy kikkailla jostain toi gumi (tai joku vastaava) ku korjaamolla sanottiin, että pelkkä kumi riittäis kun siinä alatukivarren nivelessä ei oo vielä välystä.

Oli muuten mitä ilmeisimmin alkuperäiset etuylätukivarret (trw) jotka eilen vaihdettiin vema merkkisiin tarvike osiin. 92tkm on mittarissa, joten hyvin olivat kestäneet. Kolina tosin alkoi jo 85tkm kohdilla.

Pajalla lisättiin vielä rasvaa sinne uusien tukivarsien kumin alle. Asentaja sanoi, ettei siellä ollut juuri ollenkaan rasvaa!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos kyseessä on nivelen suojakumi, niin niitä pitäisi saada melkeinpä mistä tahansa autotarvikeliikkeestä. Jos taasen pusla, niin uudet puslat tulevat tukivarren mukana.
VMP

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

joo siis nivelen suojakumia tarkoitin. olikin tosiaan aika epäselvästi tossa ekassa viestissä kirjoitettu. :oops:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tuosta ylätukivarren puslan rasvaamisesta. mihinkä sitä öljyä nyt sillä neulalla ruuttaan? Pystyykö hoitamaan kun pyörä on kiinni? Autohan on kuitenkin melkoinen maasturi. :lol:

Kuva

Elikkäs tuosta kumistako tehdään niiinku neulatyyny? Tuntuu siltä että ei voi toimia. Jokuhan kertoi löysänneensä tuota pitkää pulttia, mutta sen jälkeenhän tuo ei enää toimi niinkuin pitää eli pusla ei jousta, vaan pusla pyörii tuossa pultin päällä. Eli joustaa väärästä välistä. Kyllähän se tietysti aikansa menee. :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos sinulla on uusi varsi niin tuonne valkoisen suojan alla olevan kumin sisään kannattaa kurkata, että siellä on rasvaa, jos ei ole tai on niukasti niin lisää. Älä paina neulalla läpi vaan avaa kumin kiinnityslankaa ja siirrä kumia sisään.

Jos sinulla on autossa kiinni oleva vanha varsi niin sille ei kauheesti ole tehtävissä, voihan sitäkin vähän yrittää raottaa ja painaa rasvaa, mutta se ei välttämättä onnistu niinkuin ajattelisi. Kitinään voi hetkellisesti auttaa jonkun öljyn painaminen ruiskulla kumin läpi. Jos kolisee ja on väljää niin sitten varsi vaihtoon.

Vastaa Viestiin