75 turbo, 6.5L sadalla.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

75 turbo, 6.5L sadalla.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Elikäs, Botniaringillä sunnuntaina muutaman kierroksen jälkeen auto rupesi säännöllisesti kolmosella luuttu lattiassa oikealle käännyttäessä tukehtumaan ja sitten putkessa paukkumaan, kaasua piti höllätä että meno jatkui. Jurvaan mennessä keskikulutus yhdeksän litran paikkeilla, poistuessa 6,5L/sadalla.. normaaliajossa vehje käyttäytyy.. noh, normaalisti. Tänään tarkistin ja kaikki tulpat valkeina. Autossa on heikko/risa bensan siitopumppu, en sitten tiedä voisiko tuo olla syynä mutta radalla kaahaaminen sai tämän laihalla käynnin aikaan. ILMI on kaiketi alle satatuhatta ajettu, ei tosin tarkoita että se ehjä olisi, mutta ajatuksia saa heittää mikä vehjettä mahtaa risoa. Reilu tuhat kilometriä sitten autossa oli iso ilmavuoto jolloin bensaa kyllä ainakin vielä paloi. Autossa on ollut tehot kateissa mistä tähän mennessä olen epäillyt ilmavuotoa, nyt myös bensanpaineen heikkoutta, ahtomittaria en vielä ole asentanut (alkuperäinen ei toimi) mutta on seuraavana listalla. 10 pvän päästä on Mitsu/Subaru ratapäivät mihin menen puolustamaan Alfojen kunniaa joten auttakee perkele! :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 75 turbo, 6.5L sadalla.

Viesti Kirjoittaja Coupe »

gYdEbUh kirjoitti:Elikäs, Botniaringillä sunnuntaina muutaman kierroksen jälkeen auto rupesi säännöllisesti kolmosella luuttu lattiassa oikealle käännyttäessä tukehtumaan ja sitten putkessa paukkumaan, kaasua piti höllätä että meno jatkui. Jurvaan mennessä keskikulutus yhdeksän litran paikkeilla, poistuessa 6,5L/sadalla.. normaaliajossa vehje käyttäytyy.. noh, normaalisti. Tänään tarkistin ja kaikki tulpat valkeina. Autossa on heikko/risa bensan siitopumppu, en sitten tiedä voisiko tuo olla syynä mutta radalla kaahaaminen sai tämän laihalla käynnin aikaan. ILMI on kaiketi alle satatuhatta ajettu, ei tosin tarkoita että se ehjä olisi, mutta ajatuksia saa heittää mikä vehjettä mahtaa risoa. Reilu tuhat kilometriä sitten autossa oli iso ilmavuoto jolloin bensaa kyllä ainakin vielä paloi. Autossa on ollut tehot kateissa mistä tähän mennessä olen epäillyt ilmavuotoa, nyt myös bensanpaineen heikkoutta, ahtomittaria en vielä ole asentanut (alkuperäinen ei toimi) mutta on seuraavana listalla. 10 pvän päästä on Mitsu/Subaru ratapäivät mihin menen puolustamaan Alfojen kunniaa joten auttakee perkele! :mrgreen:
Hei!
1. Tarkistaisin ensin mahdolliset imuvuodot sekä imu-, että painepuolella, ahdot pitäisi vakiokoneessa olla muistaakseni max. noin 0.55-0.60bar. Sinullakin on varmaan myös tuo vanhanmallinen ilmi, jotka ovat kyllä pitkäikäisiä (jos ovat puhtaita).
2. Sitten bensanpaineet, pitää olla muistaakseni noin 0.3-0.35bar ei kuitenkaan alle. Jos bensapumppu oikutellut jo aiemmin, kiireesti vaihtoon ennenkuin jättää tielle. Muista vaihtaa myös bensansuodin.
3. Samoin sytkäpuolen tarkastus, virranjakaja/johdot/tulpat/puola
4. Onkos vaunussa virilastu? Jos on, niin mitä noista edellämainituista on muutettu?
Jos näistä lähtee liikkeelle niin ainakin yleisimmät tämäntyyppisen vaivan aiheuttajat saa eliminoitua.
terv.
Coupe

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

tarkotus ei oo noppailla mut varmaan tarkotit bensanpaineeksi 3.0...3.5bar

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

bensanpaine 3.0...3.5bar

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Caijo-Romeo kirjoitti:tarkotus ei oo noppailla mut varmaan tarkotit bensanpaineeksi 3.0...3.5bar
No niinpä tuli pilkkuvirhe pahanen, hyvä kun huomasit, tarkistan vielä tuon tarkan arvon kunhan pääsen kotikonttorille.
Coupe

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: 75 turbo, 6.5L sadalla.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kiitos. Siinäpä paketti tosiaan taitaa olla, bensapaineen mittaus saattaa jonkin verran maksaa. ILMI on vm-98 ja sarjanumerossa on pirun paljon kakkosta, en tiedä miten vanhat ja uudemmat sarjat erotetaan. Ja epäily tosiaan bensan siirtopumpun heikkoudesta on, ei itse bensapumpun vielä kun tuossa vehkeessä niitä on kaksi. Bensansuodatin tuli vaihdettua ensitöiksi ku sain auton.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ei se siirtopumppu siltikään seoksiin vaikuta sillä pääpumppu jaksaa kehittää tarvittavan paineen ilman sitäkin jos on vain kunnossa, suosittelisin tosiaan mittamaan ne paineet, omankin mittarin saa ostettua muutamalla kympillä eikä ole iso homma kytkeä bensalinjan väliin vaikkapa konehuoneeseen..

apupumpun toiminta on helppo kokeilla vaikkapa siten että kytket akkulaturin suoraan pumpun virtapiuhoihin, jos tankista kuuluu lorinaa niin silloin luonnollisestikin pumppu on toimiva jos taas ei niin pumppu on sökö..

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Olen tässä parantanut vehjettä, mm. asentanut ahtomittarin. 0.25Bar max ahdot, eli käsittääkseni miltei samassa kuin vaparissa. Kone käy edelleen laihalla mutta käy hienosti. Jos männätkin ovat vielä mustan paskan peitossa niin pitäisi ehkä nauttia halvoista kilometreistä :twisted: E: : ) Voivoi. Irrottelinpas jo tässä vaiheessa turboon kiinnittyviä letkuja, puhallin on ehjä mutta vähän väljä, olkoon. Toinen eli paineistettu letku irti ja harregut, sangen miehekäs railo letkun reunasta kolmisen milliä kiinityspannan yli, mielenkiintoista mihin ahdot nousee putkimiesleikkien jälkeen.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Vika taisi löytyä. Bensaletku irti startatessa ei tule tippaakaan bensaa.. Ritsa toimii silti aivan normaalisti ajossa mutta paremmin, paljon vähemmällä aineella, männät edelleen mustat ja tehot tallella, ahtoja en tosin viitsi nyt nostaa. Normaali ilmiö 75:ssa että toimii ilman bensapumppua?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Koita saada seokset kohdilleen ettet sulata sitä.

Avatar
Murzik
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Elo 2006, 22:47
Car(s): 75 Turbo QV -91
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Murzik »

gYdEbUh kirjoitti:Vika taisi löytyä. Bensaletku irti startatessa ei tule tippaakaan bensaa.. Ritsa toimii silti aivan normaalisti ajossa mutta paremmin, paljon vähemmällä aineella, männät edelleen mustat ja tehot tallella, ahtoja en tosin viitsi nyt nostaa. Normaali ilmiö 75:ssa että toimii ilman bensapumppua?
Otithan irti nimen omaan pumpulta tulevan paineletkun etkä paineensäätäjältä lähtevää paluuletkua? Huonosti ovat minulla seiskavitoset ilman pumppua toimineet.

Laihalla seoksella saat kyllä mäntään reiän tai turbiinisiivet sulamaan.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Lauantain ratapäivät jäi väliin kun vehje jätti tielle tankkauksen jälkeen, ei siis lähtenyt enää käyntiin tankilta kun sinne toimi normaalisti :mrgreen: Bensapumppu surraa kun siihen lyö aivan suoraan virran akulta, tällä hetkellä kuljen tällä menetelmällä eli aina kontista piuha irti/kiinni.. Seos on silti edelleen laiha, painemittari hankintalistalla. Sillontällöin vaikka ottaa avaimen pois virtalukosta kone käy kunnes sammuu samantien ottaen pumpun johdon irti, jolloin muutkin sähköt sammuvat :shock: Onko jollain foorumilaisella mennyt bensapumppu rikki siten että se surisee muttei tuota tarvittavaa painetta?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

gYdEbUh kirjoitti:Lauantain ratapäivät jäi väliin kun vehje jätti tielle tankkauksen jälkeen,
Voisin jopa sanoa että hyvä että jäi ratailut väliin.
Itse en ainakaan uskaltaisi ajella paineilla jos seokset on laihalla.

Mutta mä oonkin tälläinen tissiposki :wink:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

älä hyvä mies aja sillä autolla jos kerta käy liian laihalla, särjet vain myllyn ja noitahan ei tunnetusti joka oksalla kasva..

Avatar
Murzik
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Elo 2006, 22:47
Car(s): 75 Turbo QV -91
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Murzik »

gYdEbUh kirjoitti:Lauantain ratapäivät jäi väliin kun vehje jätti tielle tankkauksen jälkeen, ei siis lähtenyt enää käyntiin tankilta kun sinne toimi normaalisti :mrgreen: Bensapumppu surraa kun siihen lyö aivan suoraan virran akulta, tällä hetkellä kuljen tällä menetelmällä eli aina kontista piuha irti/kiinni.. Seos on silti edelleen laiha, painemittari hankintalistalla. Sillontällöin vaikka ottaa avaimen pois virtalukosta kone käy kunnes sammuu samantien ottaen pumpun johdon irti, jolloin muutkin sähköt sammuvat :shock: Onko jollain foorumilaisella mennyt bensapumppu rikki siten että se surisee muttei tuota tarvittavaa painetta?
Olet varmaan laittanut syötön bensapumpulle rosvoliittimellä tai kuorinut kaapelia ja lisännyt piuhan? Auto jää todennäköisesti pyörimään, koska syötät relehässäkälle virtaa pumpun johdon kautta ohi virtalukon.

Laitoin albumiin yksinkertaistetun käsin piirretyn kuvan TS:n bensapumpun ohjauksesta. Siinä on Motronic eikä LE2-jetti kuten turbossa, mutta periaate lienee sama.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=8203

Todennäköisesti syy on viallisessa releessä tai huonossa liitoksessa. Bensapumpussa oikeastaan ainut hajoava osa on moottori, joten jos se surisee niin kyllä se hyvin suurella todennäköisyydellä pelaa.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Vau. Iso käsi. Vielä kiinnostaisi tietysti sellainen seikka mikä ylittää ymmärrykseni, että jos bensanpaineet on normaalit, (en ole siitä vielä varma) Niin mikä on paras tapa säätää seosta rikkaamalle?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Laita säädettävä bensanpaineensäädin.
Ilmainen kikka on puristaa varovasti orkkissäädintä kasaan pystysuunnassa ja mitata paine välillä.
Eli se kohoaa puristettaessa ;)
- Alfaholic -

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

gYdEbUh kirjoitti:Vau. Iso käsi. Vielä kiinnostaisi tietysti sellainen seikka mikä ylittää ymmärrykseni, että jos bensanpaineet on normaalit, (en ole siitä vielä varma) Niin mikä on paras tapa säätää seosta rikkaamalle?
Jos tuossa on sellainen kissanluukku mallinen ilmamäärämittari, sen jousen esijännitystä muuttamalla voi säätää seosta. Löysentäminen pitäisi rikastaa.
VMP

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Se auttaa vain osakaasulla mattijus :wink:
- Alfaholic -

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

mattijus kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Vau. Iso käsi. Vielä kiinnostaisi tietysti sellainen seikka mikä ylittää ymmärrykseni, että jos bensanpaineet on normaalit, (en ole siitä vielä varma) Niin mikä on paras tapa säätää seosta rikkaamalle?
Jos tuossa on sellainen kissanluukku mallinen ilmamäärämittari, sen jousen esijännitystä muuttamalla voi säätää seosta. Löysentäminen pitäisi rikastaa.
Kiitos tästäkin tiedosta. Kyseessä on kaiketi kuvailemasi malli, suojan takaa paljastuu kiekkojousi. Liekö tuossa 33:ssa sitten erilainen jousi kun siellä omistaja kertoi asian toisinpäin. Quote: "jousta keventämällä musta pilvi katosi". Millä viitattiin seoksen laihentamiseen. Tietääkseni minulla on laihalla myös osakaasulla, joten tuon säätö saattaa hyvinkin auttaa. huomenna on tarkotus ostaa ja asettaa benspainemittari. Kun sitä kuuluisaa hynää minulle jonkun ajan päästä pitäisi ilmetä, niin hommaan uuden turbeliinin. Nykyisessä on ainakin laakerit väljät, ja kaiketi polttaa runsaasti öljyä. Minulla on pieni pelko että öljyä pääsee jäähynesteen sekaan. Väri on tällä hetkellä sameeta sinistä, mutta öljykin koneessa on tuoretta.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Pensamittari meni vihdoin paikalleen, ja paineet on normaalit mikä ei ole mitenkään yllätys, niin miehekkäästi on pärskyny bensa kun leikkaa letkun poikki pokkana. Jos joku tietää onko tulipellin oikean puoleisin rele neljän ryppäässä bensapumpun niin kerro pokkonen :lol: On ilmeisesti TS:n releistä kyse. Ruiskun rele kiinnostaa myös, olen jo parit releet avannut enkä ihmeitä löytänyt. (yleismittari ei ole vielä uinut käteeni..) Ohuimmat langat oli vähän hapettuneet, voisihan tuon toiminnan tietty katsoa releen koppa irti. Vilkun rele oli paskana mistä kertoi kaksi mällistä johtoa. Olisi pitänyt koittaa korjata juottamalla uudet :mrgreen: Olis eri kiva saada auto pelaamaan jotenkin viikon sisällä että pääsee kaahaan kunnon autolla Ahvenistolla. (Kaahaamatta jättäminenhän ei tietenkään onnistu leipoo kone tai ei : ) ) Viimeinen katsastustarkistus on maanantaina, uuden tehostimen tai jotain vaatis ilmeisesti vaikka ristiriitaisia mielipiteitä löytyy, kun joutuu kerran polkasemaan paineita polkimella tunnon saamiseksi. Monet taas sanoo että johtuu ilmasta. ILMI on muuten luonnollisesti säädetty vastoin neuvoja tiukemmalle kun olen tuo Alfa 33 ketju vakuuttaa enempi :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Kai ne releet kunnossa on jos bensaa kerran tulee.

Jarruissa on varmaan ilmaa. Ootko koittanut ilmata, tulee hiukan edukkaammaksi kun uusi tehostin, jos ei sen tarkempaa tietoa ole.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Hepa kirjoitti:Kai ne releet kunnossa on jos bensaa kerran tulee.

Jarruissa on varmaan ilmaa. Ootko koittanut ilmata, tulee hiukan edukkaammaksi kun uusi tehostin, jos ei sen tarkempaa tietoa ole.
Bensaa tulee koska startatessa ja parkkeerauksessa irrottelen ja kiinnittelen omaa 'suorasytytys' johtoani, eli bensapumpun suoraa piuhaa akulle. :wink: Ruiskun releen sijainti muuten polttelee tällä hetkellä, koska tavis, tai vamis ajatteluni sanoo että kyseisen releen epätoiminta saattaisi aiheuttaa laihan seoksen. Sytystä ei kuulemma juurikaan säädetä tässä motronik versiossa, jolloin sytytyksessä oleva vika on kaiketi suht epätodennäköinen. Tämä laihalle meno tosiaan alkoi radalla revittäessä. Jarrut on tosiaan huolella ilmattu, en tiedä olisiko jonnekkin tehostajan sopukkaan minnelie jäänyt ilmaa loukkuun.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

gYdEbUh kirjoitti:Sytystä ei kuulemma juurikaan säädetä tässä motronik versiossa, jolloin sytytyksessä oleva vika on kaiketi suht epätodennäköinen.
Siinä on LE2-Jetronic, ei Motronicia. Ellei sitten kyseessä ole joku tavallistakin eksoottisempi versio?

Väite, ettei sytytystä juuri säädettäisi, kuulostaa vähän oudolta. Siellä on mm. nakutuksentunnistin sytkän ennakon säätöä varten, lisäksi vaikutusta taitaa olla koneen pyörintänopeudella ja kaasuläpän asennolla. Ahtopainetta ei, yllättävää kyllä, tarkkailla mutta ahtoja voidaan tarpeen vaatiessa (nakutus) tiputtaa erillisellä venttiilillä.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin