Akku vaihdettu, nyt nykii kylmänä kiihdytyksissä
Valvoja: Moderators
Akku vaihdettu, nyt nykii kylmänä kiihdytyksissä
Tervehdys,
Pitkään saanutkin ilman mysteeriongelmia olla, mutta nyt akku kuoli ja vaihdon jälkeen alkoi hillitön nykiminen kylmällä moottorilla kiihdytettäessä hieman reippaammin.
Ekan käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti epänormaalin huojuvaa ja ohutta. Tämä korjaantui ECU ja kaasuläppä resetin jälkeen .
Ilmi vaihdettu vajaa kaksi vuotta sitten.
Olisikohan tuolla jotain jäänyt löysälle vai aiheuttaisiko rikkinäinen lambda tuollaista käytöstä?
Lämmenneellä mottorilla meno ainakin lähes normaalia.
Kokemuksia vastaavasta skenaariosta?
Pitkään saanutkin ilman mysteeriongelmia olla, mutta nyt akku kuoli ja vaihdon jälkeen alkoi hillitön nykiminen kylmällä moottorilla kiihdytettäessä hieman reippaammin.
Ekan käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti epänormaalin huojuvaa ja ohutta. Tämä korjaantui ECU ja kaasuläppä resetin jälkeen .
Ilmi vaihdettu vajaa kaksi vuotta sitten.
Olisikohan tuolla jotain jäänyt löysälle vai aiheuttaisiko rikkinäinen lambda tuollaista käytöstä?
Lämmenneellä mottorilla meno ainakin lähes normaalia.
Kokemuksia vastaavasta skenaariosta?
-Alfa 2.5 V6 -99-
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Välitön syy nykimiselle on se, että ECUn muistissa olleet opitut korjausparametrit katosivat akun vaihdon yhteydessä. Korjausta on tarvittu tosiaan esimerkiksi lambdan tai ilmin antamien virheellisten lukemien takia.
Itselläni kävi vastaavalla tavalla, mutta syypää käyntiongelmiin oli nimenomaan ilmi. Ihmeellisen hyvin se oli korjannut ilmin antamia lukemia, koska resetin jälkeen menohalut loppuivat melkein kokonaan. Sulla kyllä kuuloistais oireiden perusteella enemmän lambdavialta. Voi tietysti olla, että nykiminen lakkaa kunhan ECU oppii taas säätämään seoksia sopivalla tavalla.
Itselläni kävi vastaavalla tavalla, mutta syypää käyntiongelmiin oli nimenomaan ilmi. Ihmeellisen hyvin se oli korjannut ilmin antamia lukemia, koska resetin jälkeen menohalut loppuivat melkein kokonaan. Sulla kyllä kuuloistais oireiden perusteella enemmän lambdavialta. Voi tietysti olla, että nykiminen lakkaa kunhan ECU oppii taas säätämään seoksia sopivalla tavalla.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Olisko mahdollista että koneen lämmetessä putken materiaali "laajeni" sen verran että pysyi paremmin ummessa... ihan vaan näin arvailu pohjalta?Ciancarlo kirjoitti:^Hyvä, että tuli kuntoon.
(Mutta silti ne oireet viittasivat vialliseen lambdaan, koska vain kylmänä nyki. Minun katiskassa oli juuri vastaavat oireet ja lambdan vaihdolla korjaantui.)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Omani toimii juuri päinvastoin
Käynnistys kylmänä ei nyi, vaikka kone lämpiääkin. Sammutus lämpimpänä ja uudestaan käynnistys, niin nykii. Vikakoodit luettu, ei mitään. Lambda vaihdettu vuosi sitten, koska tuon lämmitysvastus ei toiminut. Silloin nyki alle 2000rpm.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77
Saab 96 V4 -77