Onko kukaan ollut niin utelias/viitseliäs että olisi moisen itse tehnyt? Tarvitseeko mitään erikoistyökaluja tai muuta vastaavaa tyyliin "nokka-akselin lukitukset", vai onko jakomerkit näkyvissä?
edit: jos jollain on jonkinlaiset ohjeet sähköisessä muodossa kyseiseen manööveriin niin olisin vallan kiinnostunut...
alfa 156 v6 kirjoitti:Onko kukaan ollut niin utelias/viitseliäs että olisi moisen itse tehnyt? Tarvitseeko mitään erikoistyökaluja tai muuta vastaavaa tyyliin "nokka-akselin lukitukset", vai onko jakomerkit näkyvissä?
vanhemmissa 12v kutosissa merkit nokka-akselien laakeripukeissa joten vaatii venttiilikoppien avaamisen...
alapäässä merkit normaalisti kampuran rattaassa...
BSTR kirjoitti:Pitääkö paikkansa, että V6 moottori on 156:ssa otettava paikoiltaan, jotta hihnan vaihto onnistuu?
Olisiko ollut noin. Muistaakseni ainakin Fiatin 5-sylinteriset (Coupe, Marea 155 jne.) vaativat koneen poiston hihnanvaihdon yhteydessä. Ihan tavatonta se ei sii ole.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
BSTR kirjoitti:Pitääkö paikkansa, että V6 moottori on 156:ssa otettava paikoiltaan, jotta hihnan vaihto onnistuu?
Mulla olis semmonen käsitys että ei tarvis ottaa tietty se voi olla vääräkin, muistelisin että oikeanpuoleinen kiinnityskorvake pitää puottaa pois, mutta ite konetta ei tarvis nostaa kun muutamia senttejä max.
BSTR kirjoitti:Pitääkö paikkansa, että V6 moottori on 156:ssa otettava paikoiltaan, jotta hihnan vaihto onnistuu?
Mulla olis semmonen käsitys että ei tarvis ottaa tietty se voi olla vääräkin, muistelisin että oikeanpuoleinen kiinnityskorvake pitää puottaa pois, mutta ite konetta ei tarvis nostaa kun muutamia senttejä max.
2,4 JTD:n remminvaihto ainakin onnistui kuten kuvailet. Ahdasta oli, mutta onnistui. Merkkien kanssa ei ongelmia. Jousikiristin vaati virittämistä.
Tarvikeremmin (Gates) hammasprofiili oli väärä, mikä teetti harmia. Syytä varmistaa hammasprofiili avaamalla ensin vain koteloita.
jiiässä kirjoitti:ei tarvi ottaa konetta nokalta kun remmin vaihtaa, onnistuu vaikka kyllä ahdasta, tarvii nokka-akselilukitsimet nokkiin laakeripukkien tilalle jottei jako sekoa ellei jollain patentilla saa pysyyn nokkapyöriä paikoillaan...
mm biltemasta halvan lukitustyökalun jolla kaks nokkahihnapyörää lukitaan pysyyn paikollaan toisiinsa nähden, V6 niitä tarvii niitä siis 2 kpl...en tiiä mahtuuko ees käyttään alfassa,suunniteltu lähinnä varmaan johkin henry fordsonin zetekkeihin ja ooppelin ecotekkeihin.
Vaihdoin itse remmin ilman mitään työkaluja. Onnistuuhan tuo ilmankin, mutta koneessa ei ole mitään merkkejä joten itse tarvii merkit tehdä. Homma onnistui helposti kun merkkasi vanhaanhihnaan ja rattaisiin maalilla merkit. Sitten vaan hihna pois ja uuteen hihnaan samoihin kohtiin merkit kuin vanhassakin. Hihna merkkien kanssa paikoilleen ja hyvin toimii. Vielä kun tilasi osat suoraan Italiasta niin halvaksi tuli noin 300 euroo meni.
Mutta jos haluaa pelata varman päälle niin aina voi tilata vaihtotyökalusarjan.
Maunu kirjoitti:Vaihdoin itse remmin ilman mitään työkaluja. Onnistuuhan tuo ilmankin, mutta koneessa ei ole mitään merkkejä joten itse tarvii merkit tehdä. Homma onnistui helposti kun merkkasi vanhaanhihnaan ja rattaisiin maalilla merkit. Sitten vaan hihna pois ja uuteen hihnaan samoihin kohtiin merkit kuin vanhassakin. Hihna merkkien kanssa paikoilleen ja hyvin toimii. Vielä kun tilasi osat suoraan Italiasta niin halvaksi tuli noin 300 euroo meni.
Kiitti, just tota ajoin takaa tuolla konstilla on tullut remmejä vaihdettua kyllä, pitäis vaan olla melko varma että se remmi alunperin on oikein ajotettu
Maunu kirjoitti:Vaihdoin itse remmin ilman mitään työkaluja. Onnistuuhan tuo ilmankin, mutta koneessa ei ole mitään merkkejä joten itse tarvii merkit tehdä. Homma onnistui helposti kun merkkasi vanhaanhihnaan ja rattaisiin maalilla merkit. Sitten vaan hihna pois ja uuteen hihnaan samoihin kohtiin merkit kuin vanhassakin. Hihna merkkien kanssa paikoilleen ja hyvin toimii. Vielä kun tilasi osat suoraan Italiasta niin halvaksi tuli noin 300 euroo meni.
pitäis vaan olla melko varma että se remmi alunperin on oikein ajotettu
Eli vaikuttas että ei ole nokka kohdallaan... vaikuttas että imunokka hampaan pielessä, ei vaan tiedä kumpi mutta eri ajotuksilla ne on... ja ei muuta kun muukkosen pajalle perjantaina