
Alfa Romeo 156
Valvoja: Moderators
Alfa Romeo 156
Olen aikeissa vaihtaa autoa. Nyt ajelin Primera GT:llä, mutta kilometrejä on kertynyt niin paljon (yli 270tkm
) että vaihto on edessä. Alfan 156 V6 näyttäisi olevan erittäin mielenkiintoinen malli, mutta mitä olen tätäkin foorumia nyt lueskellut, on Alfa aika vika herkkä automerkki? Pitääkö tämä paikkaansa? Ainakin tähän asti olen ajanut noin 20tkm/vuosi. Eli, jos/kun alfoja katselee, mitkä ovat yleisimmät tyyppiviat mitkä kannattaa aina tarkistaa ennen ostopäätöstä?

minkä ikäistä meinasit katella? alustan puslat (tukivarret) on kulutustavaraa, samoin menee ilmamassamittareita, termareita, paljon ajetuissa kytkin, vanhimmat vuosimallit 97-99 syyläri voi olla vaihtokunnossa, samaten pohjan massauksen kunto (mahdollinen ruoste) olisi hyvä tarkistaa. Hihnan vaihdot hyvä olla tehtynä (kallis). Tuolla faq osiossa on pitkä lista "tyyppivioista" , huomio että listaan on kerätty kaikkea mahdollista eikä siis tarkoita että joka autossa on yhtä pitkä lista.... Halvallahan noita saa mutta ylläpitoon saa sitten varata hiukan enemmän kuin normi Corolla,Astra luokan autoihin. Auto on ihan luotettava mutta osia saa vaihdella jonkin verran iän myötä.
hakutoiminnolla löytynee paljon lisää tietoa....
hakutoiminnolla löytynee paljon lisää tietoa....
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Tässä lista tyyppivioista. Noita on sen verran kaupan, että kannattaa maltilla metsästää se hyvä yksilö. Alfa kaipaa hyvää huolenpitoa ja hoivaa, mutta on asianmukaisesti ylläpidettynä yhtä luotettava kuin mikä tahansa muukin eurooppalainen auto.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hihnojen hajoaminen on lähinnä neloskoneisten Alfojen ongelma, kuutosten hihnoissa ongelmana on "vain" lyhyehkö vaihtoväli (3v / 60 tkm) ja kallis vaihtohinta (paikasta riippuen n. 700-1000 €).
Korjauskustannuksista on lähemmäs kymmenen vuotta vanhalle autolle vaikea antaa pätevää arviota, hyvällä tuurilla tarvitset jossain vaiheessa uuden ilmamassamittarin ja jonkun tukivarren, huonolla alkaa mennä kytkintä, iskareita, ilmastoinnin kompressoria, ohjaustehostimen pumppua, jopa vaihteiston laakerointi. Jälkimmäisessä tapauksessa tonnilla ei vielä paljon touhuta.
Kyllä itse uskaltaisin hyvinkin ostaa vanhemman käytetyn 156 V6:n kunhan vaan takataskussa olisi pieni "puskuriraha" mahdollisia remontteja varten. Auto on hintaansa nähden hieno, mutta viimeisillä siemenperunoilla sellaista ei kannata hankkia. Koskee tosin jossain määrin kaikkia käytettyjä autoja.
Korjauskustannuksista on lähemmäs kymmenen vuotta vanhalle autolle vaikea antaa pätevää arviota, hyvällä tuurilla tarvitset jossain vaiheessa uuden ilmamassamittarin ja jonkun tukivarren, huonolla alkaa mennä kytkintä, iskareita, ilmastoinnin kompressoria, ohjaustehostimen pumppua, jopa vaihteiston laakerointi. Jälkimmäisessä tapauksessa tonnilla ei vielä paljon touhuta.
Kyllä itse uskaltaisin hyvinkin ostaa vanhemman käytetyn 156 V6:n kunhan vaan takataskussa olisi pieni "puskuriraha" mahdollisia remontteja varten. Auto on hintaansa nähden hieno, mutta viimeisillä siemenperunoilla sellaista ei kannata hankkia. Koskee tosin jossain määrin kaikkia käytettyjä autoja.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 08 Elo 2007, 17:46
- Car(s): 159 JTDm
ex 156 V6
ex 156 TS
Itse etsin keväällä ja kesällä 156:ta. Tavoitteena oli noin vuosimalli 2000 ilmastoinnilla. On muuten yllättävän kova homma löytää hyvä yksilö. Katon etureuna kannattaa syynätä todella tarkkaan. Taisi olla useampi kuin joka toinen yksilö, joissa oli katon etureunassa ruostetta. Koko katon maalauttaminen maksaa muistaakseni alkaen 700e ja ruoste pysyy maalamoiden arvioiden mukaan poissa 0.5 - 5 vuotta. Yhdessä yksilössä oli pohja aivan hirveässä kunnossa, vaikka päällepäin auto oli ikäisekseen todella siistissä kunnossa.
Helmoissa oli nähtävissä kaikenlaisia maalausvirityksiä. Joku massaus saattaa ollakin ihan hyvä, jos luottaa ettei sitä ole tehty ruostuneiden helmasaumojen peitoksi. Ehkä hieman yllättäen en tainnut törmätä kuin pariin yksilöön, joissa kolisivat tukivarret.
Minä ainakin olen kuitenkin sitä mieltä, että 156 on kaiken tuon vaivan arvoinen
Helmoissa oli nähtävissä kaikenlaisia maalausvirityksiä. Joku massaus saattaa ollakin ihan hyvä, jos luottaa ettei sitä ole tehty ruostuneiden helmasaumojen peitoksi. Ehkä hieman yllättäen en tainnut törmätä kuin pariin yksilöön, joissa kolisivat tukivarret.
Minä ainakin olen kuitenkin sitä mieltä, että 156 on kaiken tuon vaivan arvoinen

Jep. Ite ostin reipas puolivuotta sitten melkeen 180000 ajetun 156:n (2002). Ihan ok:sti pelannut. Laakeri on pitänyt vaihtaa ja moottorin kannnatin. Kolinaa kuuluu montuissa, eli joku tukivarsi pitäisi varmaan myös uusia. Öljyä imee myös aika mukavasti (~3dl/1000) Ja helmoja pitäisi tosiaan maalailla.. mutta nuo taitavat olla ihan normihommia tuon ikäiselle ja ajetulle pelille.
Kannattaa pitää järki kädessä noissa ostohommissa. Noita 156:ia on paljon tarjolla, joten on ostajan markkinat. Itellä tuli "vähän" hätäiltyä tuossa hommassa ja olisi varmaan saanut reilusti vähemmän ajetun yksilön siihen hintaan mitä tuosta maksoin.
Kannattaa pitää järki kädessä noissa ostohommissa. Noita 156:ia on paljon tarjolla, joten on ostajan markkinat. Itellä tuli "vähän" hätäiltyä tuossa hommassa ja olisi varmaan saanut reilusti vähemmän ajetun yksilön siihen hintaan mitä tuosta maksoin.
Tosta vikalistasta:
100.000 ajettuna ja normihuolloilla:
- takatukitangot
- omaa tyhmyyttä ohjaustehostimen letku - käytä kovalla pakkasella 2 min. ennen ajoon lähtöä siis alle -20 astetta - kunne vonkuna lakkaa.
- varotusvalojen vilkuntaa, jotka hoituu , kun lukee tätä palstaa.
V 6 on mielestäni tämän palstan perusteella huolettomampi peli kuin pienempi koneiset.
En o ikinä jääny tielle - en kyllä muillakaan eri merkkisillä autoilla.
100.000 ajettuna ja normihuolloilla:
- takatukitangot
- omaa tyhmyyttä ohjaustehostimen letku - käytä kovalla pakkasella 2 min. ennen ajoon lähtöä siis alle -20 astetta - kunne vonkuna lakkaa.
- varotusvalojen vilkuntaa, jotka hoituu , kun lukee tätä palstaa.
V 6 on mielestäni tämän palstan perusteella huolettomampi peli kuin pienempi koneiset.
En o ikinä jääny tielle - en kyllä muillakaan eri merkkisillä autoilla.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6