156:n jarrut; Millä männän saa sisään?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

156:n jarrut; Millä männän saa sisään?

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Pikavinkkiä tarvis..uudet jarruosat tuli,ihmetystä aiheuttaa tuo mäntä,joka ei pyörittelystä huolimatta tahdo laskeutua!eikös se männän sisässä oleva tappi ole hyvinkin harvakierteinen,eli pitäis laskeutua jo yhdelläkin pyöräyksellä?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Kokeile painaa mäntää samalla, kun kierrät.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jos puhutaan etujarruista, niin menee sisään esim ruuvipuristimella, jos taas takajarruista, niin painaa pienellä ruuvipuristimella männän pohjasta ja samalla kiertää mäntää esim. pikkurälläkän laikka-avaimella.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Mulla tuli semmonen mieleen että ei kai se oo moottoripyörätyyliin pelkällä nestepaineella,ja kierretappia ei oo ollenkaan??
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

kiertämiseen ja painamiseen saa esim. motonetistä hyvän työkalun hintaan 13,50. sopii esim. wv, audi, alfa ym
Oiva laite jos pikkuisekin harrastelee
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Ei tuo lähteny puristimellakaan oikein liikkumaan...Voisko joku nyt sanoa onko siellä sitä tappia vai ei?Delta-autolla pukkas varattua.. :?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Ilmeisesti takajarruista kyse? Mulla on menny 156sessa ja 166sessa (puu)ruuvipuristimella mäntä sisään vähän kiristäen ja joka kiristyksen välissä ankkapihdeillä kiertäen mäntää myötäpäivään - aina ku kiertää niin mäntä menee vähän lisää sisään. En tiedä minkälainen rakenne siellä on sisällä.
MP

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Oisko tuo nestepaine sitten niin kova että ei sen takia mene..?Auttasko tuo jarruletkun irrotus..ei millään viittis kyllä ilmaamaankaan sitten ruveta.. :?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Puristat samalla kuin käännät sitä mäntää, sillä tavalla onnistuu. Osaako joku sanoa miksi takapään mäntä täytyy olla tuollainen kierrettävä?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Kun oiskin kierrettävä :-D .Eli menis sisään pelkällä pyörityksellä,olis helppoa.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jarama kirjoitti:Osaako joku sanoa miksi takapään mäntä täytyy olla tuollainen kierrettävä?
Koska siinä on käsijarrun automaattisäätö. Käsijarrun aiheuttama liikepoikkeama mäntään on pieni, joten palan (ja männän) täytyy aina olla lähellä levyä.

Se kierreviritys on ilmeisesti joku mekaaninen "takaisku", päästää mäntää ulos- muttei sisäänpäin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Silvio kirjoitti:Oisko tuo nestepaine sitten niin kova että ei sen takia mene..?Auttasko tuo jarruletkun irrotus..ei millään viittis kyllä ilmaamaankaan sitten ruveta.. :?
Onhan sulla jarrunestesäiliön korkki auki?

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

On.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Onko käsijarrun kahvan päästä löysätty vaijeria?
Tuota mäntää on aika kätevä kiertää rälläkän pienellä laikka-avaimella, jossa on ne nystyrät.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun haet biltemasta sen asiaankuuluvan työkalun 14 euroa. Toimii varmasti ilmankin.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

se mitään vehkeitä tarvi. Puristusta ja kiertämistä vuorotellen vähän kerrallaan.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

alfista kirjoitti:se mitään vehkeitä tarvi. Puristusta ja kiertämistä vuorotellen vähän kerrallaan.
Juuri näin. Itselläni oli molemmat takasylinterit niin jumissa, että sain ihan tosissani vääntää voimalla, räikän kanssa sitä Bilteman mäntäpyöritintä. Mun tapauksessa millään rälläkkätyökalulla ei olisi edes selvitty, niin paljon voimaa vaadittiin.

Sitten poljin mäntää varovasti ulospäin ja ähelsin sen takaisin taas työkalulla. Tätä kun toistin jokusen kerran niin jopas alkoi pelaamaan kuin uusi!

Kannattaa muuten samalla sitten päästää järjestelmästä ainakin jonkin verran vanhoja nesteitä pois. Itsellä tuli takasylintereistä aivan jäteöljyn näköistä mustaa skeidaa toista desiä per puoli, kunnes kirkastui. Tämänkin homman voi tehdä vaikka yksin, kun hommaa sen ilmaustyökalun, jossa on pullo, letku ja yksisuuntainen venttiili. Ei maksa kuin vitosen.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

alfista kirjoitti:se mitään vehkeitä tarvi. Puristusta ja kiertämistä vuorotellen vähän kerrallaan.
Kuten sanoin, ei tarvitse, mutta helpoimmalla pääsee sillä työkalulla.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Hanki työkalu ... jää aikaa muuhunkin!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Onko se kuparitahna muuten noissa männissä kuinka pakollinen olla?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Mikään ei ole pakollista, mutta jos sinä kierrät niitä mäntiä seuraavallakin kerralla, niin suosittelen kuparitahnan/ muun rasvan levitystä.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Eikös siinä ole idea vaan se että mäntä ei tartu palaan kiinni? Mietin vaan että miten se voi niin rajusti siihen syöpyä...No,kannattaahan se varmistua.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Olet oikeassa, eihän sitä tahnaa sinne männän väliin työnnetä.
Laitoitko muuten rasvaa sinne männän väliin ollenkaan? Siihenhän on olemassa oma rasvansa. Itse voitelen kaikkea, jopa ei niin tarpeellisia osia. Ihan vain siksi, että peilistä näkee, kuka ne seuraavaksi joutuu avaamaan/purkamaan. Vinkki oli siis tarkoitettu yleisesti, koska itsekin on tullut joskus "oikaistua" ja sitten saa kirota omaa viitseliäisyyttään.
Mahtaakohan vähentää jarrujen kitinää tuo kuparitahna? Ei se ainakaan haitaksi ole. Tervaakin käyttävät noissa jarruissa.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Tänään pääsin vasta uudestaan sorvin ääreen,ja kyllähän tuo mäntä sinne uppos ulosvetäjästä tehtyä puristinta käyttämällä ja kiertämällä.. Olishan sinne männänkylkeen tosiaan voinu jotain laittaa.. :? . Toivotaan että pysy stefa ehjänä.. Sitä käsijarruvaijeriahan ei oo mitään hyötyä irrottaa,vipuhan on koko ajan kiinteää stopparia vasten kun jarru ei ole vedettynä,vaijerin irrotus ei merkkaa tässä tapauksessa kyllä yhtään mitään.. Mitä lie motonetin äijät meinannu tuota ohjetta kirjoittaessa :) .
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Samaa itsekin ihmettelin kun luin ohjeita. Jossain vaiheessa tuosta löysäämisestä lienee apua, mutta missä vaiheessa:)
Minulla palat oli kuluneet niin finaaliin, että oli metalli metallia vasten ja siltikään ei tarvinnut vaijerin kireyteen koskea. Hyvin sopi uudet palat paikoilleen ja kahvan liike pysyi samana. Ja ei jäänyt edes palat laahaamaan.
Viimeksi muokannut Janne, 21 Marras 2007, 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Jonkun verran jäi hankaamaan,vaikka mäntä liikkuu herkästi,jarrupalakolot puhdistettu puukonterällä+kuparirasvattu kuten myös liu,ut.Vanteesta kun pyöräyttää niin pyörii kuitenkin kuutisen kierrosta,eli kyse lienee normaalista uudenjäykkyydestä? Kaikki paikat on kyllä herkistetty.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Kyllä se pala sitten ajossa asettuu. Tuossahan on se automaattisäätö, joka palautuu, kun ensimmäisen kerran polkaiset jarrua kunnolla.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Niin muuten vinkkinä muille jarruhommia tekeville:kannattaa tosissaan ottaa se suojaöljy pois siitä levystä,sitä öljyä on aika hitosti vaikkei näykkään..Saattaapi lasittaa sekä levyn että palat.itekkin hoksasin vasta jälkeenpäin..Tärpätillä ja vessapaperilla otin puhtaaks,ja melko monta pikimustaa paperituppoa tuli yhdestä levystä :-D .Outoa että irtoo mustana vaikka päällepäin ei näy mitään.. :?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Vastaa Viestiin