MIELIPITEITÄ ALFA 156 2.0 TS MYSTISESTÄ LÄMPÖONGELMASTA

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
bluekobra
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2006, 14:55
Paikkakunta: Tampere

MIELIPITEITÄ ALFA 156 2.0 TS MYSTISESTÄ LÄMPÖONGELMASTA

Viesti Kirjoittaja bluekobra »

:-D Elikkäs aamulla lähdettiin ajelemaan, kaikki toimi ok. Mentiin pesemään auto ja ajettiin se lämpöiseen halliin jossa 10-15+ astetta. Puunattiin alfa oikein kunnolla ja noin 6-7tunnin puunauksen jälkeen lähdettiin kotiin. Auto kävi tyhjäkäynnillä noin 5min ennen lähtöä. :lol: Kuitenkin noin muutaman satametriä edettyä totesin ettei auton räppänöistä ei tullu kuin kylmää. Nopea vilkaisu lämpömittariin, se näytti yli 90astetta. :shock: Pikasesti upatit ja takasin. Hallissa ei tullut puhaltimista vieläkään lämmintä vain kylmää. Mikään ei muuttunut vaikka auton mittari sanoi että 90yli.

Summatkaa ny nää viat ja kertokaa mikä riivaa :mrgreen:
-Lämmöt nousee koneesta yli 90asteen
-Letkut+ muut pysyi 40asteen tienoilla
-Räppänöistä tulee vain kylmää
-Käynti on normaali
-Kaikki jakohihna+ muut pyörii hyvin

Itselläni on aavistukset mutta olisi kiva kuulla teidän mielipiteenne :drinking:
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Lämmöt nousee, mutta ei tuu lämmintä puhaltimista. Veikkaisin, että on liian vähän vettä syylarissa tai sitten vesipumppu on sökö. Jos ei ole lämpinä vettä syylarissa, niin vaihtoehto 1 on todettu helposti. Jos on vettä, ja se kiertää, niin sitten kumpikaan näistä ei ole kyseessä. Tietty voi olla ilmaa syylarissa ja kierto tyssää siihen. Itse veikkaisin tällä kuvauksella kuitenkin vesipumppua tai veden puutetta.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Edellisten lisäksi voisi olla lämpömittarin anturi. Todennäköisin saattaa kuitenkin ikävä kyllä olla tuo vesipumppu, jos ei kerran letkutkaan lämpiä.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Oliko termarille tuleva letku myös kylmä? lämpötila-anturi on termarin kotelossa kiinni, eli jos termarille tulevat letkut ovat kylmät, pitäisi myös mittarin näyttää kylmää. Tosin 5 minutin tyhjäkäynnin jälkeen letkujen pitäisi kyllä tuntua lämpimiltä, eli se kyllä viittaisi vesipumppuun.

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

sen vesipumpun toteaa helposti joko se viheltää? Jos ei niin katso paisarista että kierääkö vesi siellä (kabiinin puolella ylhäällä noin 1cm halkasijaltaan oleva letku) ruikkiiko siitä vettä?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Noiden edellisten kommenttien lisäksi - jos auto nyt taas toimii, eikö ollu muuta vikaa ja autossa on automaatti-ilmastointi niin kun ajat lämpimästä hallista ulos niin voi kestää hetken, että peilissä oleva lämpötilaanturi jäähtyy ulkolämpötilaa vastaavaksi ja puhaltaa kylmää kun luulee sinun olevan vielä +20 asteessa.
MP

bluekobra
Viestit: 120
Liittynyt: 04 Touko 2006, 14:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja bluekobra »

Ja lisättäköön että autossa ei ole ilmstointia.

Letkut oli ekeksi yläpää kuuma, alapää kylmä. Sitten ei pahemmin mitään, kaikki viileinä. Vesi kyllä on siinä 40asteen tietämikkä kun taas lämmöt näyttää tuon 90... Letkut viileät/kylmät mut termarin lähistöön paistaa näppinsä. Siis alfa oli käynnissä eikä missään näy vikaa. Ainut että touhusin tuon ilmauksen kanssa kauan eikä vaikuttanut mihinkään. Vettä ei ole kadonnutkaan mihinkään edellisestä laitosta.

No vesipumpun taidan vaihtaa vaikka tuntuu oudolta että menee noin ilman mitään ennakkovaroitusta.
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eikös jollain ole kokemuksia siitä että vesipumpun siipipyörä irtosi. Silloin pumppu menettää tehonsa välittömästi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Sellaisesta tapauksesta olen kuullut, että siipipyörä oli haljennut ja ei enää pyörinyt juuri ollenkaan.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Mulla hajos vesipumppu 156sesta (2.0 TS) siten, että pumpun juoksupyörä halkesi ja lämmöt meni kaakkoon. Siitä on kulunu varmaan 3 vuotta, joten en muista enää kaikkia yksityiskohtia, mutta jälkikäteen mietittäessä parina päivänä ennen välille jäämistä kuului köynnistyksen jälkeen semmonen vieno kitinä jonkkin aikaa. Ei kuullostanu kovin pahalta ollenkaan, koska en edes kiinnittäny enempää huomiota siihen vaikka oon yleensä tosi tarkka kaikista äänistä. Samoten lämmöt nousi normaaliin tosi nopeasti, muttei kuitenkaan yli. Sitte lähettiin reissuun ja 300 kilsan jälkeen lämpömittari osoitti kaakkoon eli neste ei enää kiertäny juurikaan. Pääsin jonkin verran ettenpäin, kun ajoin isolla vaihteella matalilla kierroksilla ja välillä jäähdyttelin. Lopulta saatiin auto parkkiin ei kovin pahaan paikkaan ja saatii huoltoonkin.

Loppujen lopuksi kannentiiviste tai mikään muukaan ei hajonnu ku se vesipumppu ja samalla vaihdettiin kaikki jakopään kilkkeet. En muista puhalsiko kylmää vai lämmintä lämppäristä, ku kävin itte aika kuumana joka tapauksessa lauantai-iltana 300 kilsan päässä kotoa ja takana oli pikku mukula kyydissä ja ulkona kuiteski pakkasta.

Se juoksupyörä alkuperäisessä vesipumpussa on muovia ja kiinni kutistusliitoksella akselissa, kuitenkin ilman pooreja tai kiilaa tms. Oma arvaus viasta tienpäällä oli joko vesipumppu tai termari tuolloin. Ekaksi vaihdettiin (Siellä Kukkumäen TBllä Jyväskylässä - en itte) se termari ja ei auttanut - sen jälkeen ne loput kilkkeet ja samalla testattiin testinesteellä vuotaako kannentiiviste (varulta sen ylikkuumana ajon takia). Kilsoja oli 117 tkm. Vesipumppua ei oltu vaihdettu 60 tkm:n kohdalla.

Semmonen tarina.

Niin - ja Deltalla olisivat suorilta tehneet kansirempan - hinta arvio 2500 Euroa - hooh.
Viimeksi muokannut MP, 06 Tammi 2008, 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MP

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Ei varmaan sovi tähän tapaukseen, mutta muistutetaan kuitenkin, että jos jäähdytin nesteet menevät jäähän niin lämmöt nousee kaakkoon ja lämppäri puhaltaa sisälle vain kylmää ilmaa.
TPP

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Jos se vesipumppu ei kierrätä nestettä ollenkaan niin varmasti se puhaltaa lämppäristä kylmää ilmaa samalla tavalla kuin jos olis nesteet jäässä.
MP

Vastaa Viestiin