Ratin irroitus
Valvoja: Moderators
Ratin irroitus
Onko kokemuksia? Olen vaihtamassa GTV:n viiksipakettia ja ratti/airbag pitää ottaa edestä pois. Kaikki on nyt purettu edestä pois, mutta ratti ei irtoa millään. Tein ulosvetäjänkin ja väänsin niin paljon kuin uskalsin...ei auttanut. Onko kenelläkään jippoa millä ruori irtoaa...vai olenko töpeksinyt??
vinohrady
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Ei kokemusta gtv:n ratista, mutta jos on vaan juuttunut kiini, niin ulosvetäjä kiini ja muutama napakka isku vasaralla ulosvetäjän päähän. Saattaa lähteä. Tai sitten perinteisempi keino.
Seiska5mma kirjoitti:Ratti ei sitten lähden millään irti. Jos saat siihen ulosvetäjän jotenkin, niin käytä ISOJA liikkeitä. Ne ovat sellaisia että heilut hampaat irvessä ratissa ja selkä tekee noin puolen metrin liikkeitä. Mikään pikkunylkytys ei auta.
Ratin irroitus
Jos, ratti on perinteisesti kiinni keskellä ohjauspylväässä isolla
mutterilla niin, minulla 164:ssa kiersin mutteria auki melkein
viimeisiin kierteisiin- sitten kämmenpohjilla molemmin puolin
rattikehää vuorotellen napauttelemalla ratti irti booreistaan.
Tärkeää että mutteri ohjauspylväässä on kiinni koko ajan ettei
ratti ponnahda irti naamalle.

mutterilla niin, minulla 164:ssa kiersin mutteria auki melkein
viimeisiin kierteisiin- sitten kämmenpohjilla molemmin puolin
rattikehää vuorotellen napauttelemalla ratti irti booreistaan.
Tärkeää että mutteri ohjauspylväässä on kiinni koko ajan ettei
ratti ponnahda irti naamalle.



Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
-
- Viestit: 267
- Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
- Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
- Paikkakunta: Kokkola
Eipä välttämättä. Kyllä noita on tullut vastaan omallakin kohdalla, että ratti on vinossa, vaikka kulmat ovat just kohdillaan. Yksi esimerkki seisoo pihalla juurikin parhaillaan. On niitä tehtaallakin laitettu ratteja vinoonJaRoDD kirjoitti:Siinähän on sitten aurauskulmat, eikä ratti vinossa...beetta julia kirjoitti:Kuinka tuo ratin keskio lähtee irti? (alkuperänen).
Siten miten se kontakti rengas?
mutteri irti, mut pitääkö muuta purkaa?
Akku kai on hyvä irrottaa.
Tarkotus olis kääntää rattia boorin verran.

- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Ratin irroitus.
Ainakin 75:sen rattiakseli ei mene paikoilleen kun yhdessä asennossa. Onko sulla joku käyttänyt väkivaltaa, ja survonut sen paikoilleen väkisin. Hammastangossa on lovi johon työnnetään 8mm pultti jolla lukitaan rattiakseli, joten ei pitäisi mennä kuin yhdessä asennossa. Tosin en tiedä näistä uudemmista malleista,onko näin.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ei ratin vinoutta korjata sitä siirtämällä. En ole varma onko 156:sessa mahdollista saada akselia väärään asentoon. Raidetankoja säätämällä pistetään ratti suoraan, eli kulmien säätöön mars mars. Ellei nyt ratti ole ihan 90astetta pielessä.
Juu, ei se ole mikään ongelma, pyöräkulmia säätäessä ratti jää aikas useinkin vinoon, se ei tarkoita että kulmat olisi väärin, mutta ratti on tullut lukittua väärään kohtaan, hommahan korjaantuu vain säätämällä kulmat uudelleen.Eipä välttämättä. Kyllä noita on tullut vastaan omallakin kohdalla, että ratti on vinossa, vaikka kulmat ovat just kohdillaan.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Kiitos vastauksista!
Hammastanko vaihdettu justiin, ja ratti jäi vinoon.
Asentaja meinas että akseli olis menny väärään kohtaan,
kun oli ollu vaikeuksia saada pultti paikalleen.
Olis kyllä paljon uskottavampaa, et on laittanut raidetangon päät päin p:tä.
No, pitää tilata aika kulmien säätöön.
Ratti on noin 30 astetta pieles.
Se on tällästä, ku vie johki harakiri korjaamoon autonsa.
Ei se kyllä maksanukkaan ku 550€ kaikkinensa.
Joten jos tuo kulmien säätämisellä kuntoon tulis, olis halpa kuitenkin.
(Näkee ny ainakin, onko vika vaan sielä).
Hammastanko vaihdettu justiin, ja ratti jäi vinoon.
Asentaja meinas että akseli olis menny väärään kohtaan,
kun oli ollu vaikeuksia saada pultti paikalleen.
Olis kyllä paljon uskottavampaa, et on laittanut raidetangon päät päin p:tä.
No, pitää tilata aika kulmien säätöön.
Ratti on noin 30 astetta pieles.
Se on tällästä, ku vie johki harakiri korjaamoon autonsa.
Ei se kyllä maksanukkaan ku 550€ kaikkinensa.
Joten jos tuo kulmien säätämisellä kuntoon tulis, olis halpa kuitenkin.
(Näkee ny ainakin, onko vika vaan sielä).
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
No joo, näin meilläkin.Tiige kirjoitti:Ei kokemusta gtv:n ratista, mutta jos on vaan juuttunut kiini, niin ulosvetäjä kiini ja muutama napakka isku vasaralla ulosvetäjän päähän. Saattaa lähteä. Tai sitten perinteisempi keino.Seiska5mma kirjoitti:Ratti ei sitten lähden millään irti. Jos saat siihen ulosvetäjän jotenkin, niin käytä ISOJA liikkeitä. Ne ovat sellaisia että heilut hampaat irvessä ratissa ja selkä tekee noin puolen metrin liikkeitä. Mikään pikkunylkytys ei auta.
Jos on kaveri paikalla se voi samanaikaisesti vetää ratin yläkehästä rattia ulospäin ja sinä voit nostaa vaikka toisella jalalla rattia ulospäin, lisäksi se ulosvetäjä ja PAINAVA vasara jolla kunnon napautus akselin päähän. Aika tiukassahan se on...
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Arvelinkin, että on jokin hyvä syy viedä muualle. Auktoriteettiuskoisena halusin varmistaa.beetta julia kirjoitti:Totta helevetis kuuluis, en vaan enää jaksa tapella sen kans,h_lauri kirjoitti:
Eikös toi kuuluis korjaamotakuun piiriin? (jos sillä seppukusepällä on semmoista)
ja sen takia vaihto oli noin halpa.

- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
no täytyyhän ne kulmat jokatapauksessa säätää jas hammastanko on vaihdettu, ja näin ei ilmeisesti ole tehty? Ei niitä aurauksia millaan rullamitalla säädellä. En nyt sitä kiellä etteikö voisi olla rattiakselikin väärin laitettu, toki sekin kannattaa (kulmien säädön lisäksi) tarkistaa. Muistaakseni sen näkee kuskin jalkotilasta kun siirtää vähän verhoilua syrjään.