Suosituksena näyttäisi olevan Selenia WR 5W/40 mutta tuota taitaa olla kovin harvassa paikassa saatavana. Mikä olisi sellainen yleisesti saatavilla oleva merkki, jota voi käyttää? Vai pistänkö tilaten tuota seleniaa?
Eihän tässä aivan vielä ole ajankohtaista öljynvaihto eikä lisäystäkään tarvita, mutta kun eivät tiedä edes teltta-autossa, mitä merkkiä sinne on aluksi laitettu, joten mikäli lisäystä tarvitaan niin se tarkoittaa öljynvaihtoa. Ja ei, missään ei ole minkään maan lappusta, josta selviäisi se maahantuojan laittaman öljyn merkki. Oliskohan Man-Oil?
Itte oon kyllä lisäilly tarvittaessa sitä hyvälaatuista moottoriöljyä jota on ollut saatavilla - toistaiseksi 18-vuotisen oman autoilu-uran aikana se ei oo aiheuttanu mitään ongelmia.
Jos alkaa ala-rajalla olla niin parempi lisätä sinne jotain moottoriöljyä kuin jatkaa ajamista.
Eipä se öljynvaihtokaan taida konkurssin viedä muun Alfan ylläpidon rinnalla, jos haluaa pelata varman päälle.
MP kirjoitti:Itte oon kyllä lisäilly tarvittaessa sitä hyvälaatuista moottoriöljyä jota on ollut saatavilla - toistaiseksi 18-vuotisen oman autoilu-uran aikana se ei oo aiheuttanu mitään ongelmia.
Meinaatko että öljyjä voi sekoittaa keskenään ihan tuosta vaan?
Eipä oo ottellä tullu ongelmia vastaan siitä syystä -kyllähän sitä ihmisiä pelotellaan, mutta eipä taida normaalikäytössä tulla mitään ongelmia, jos vaikka lorautat Mobilin RF:fää sisään. Eri asia jos ajaa jossain radalla tai käyttää longlife-öljyjä tms. Entinen 156nen söi öljyä jonkin verran uudeta asti ja lisäsin sinne Castrolin öljyä - kukaan ei osannu sanoa mitä siellä oli sisällä - tod. näk. Seleniaa.
Toki sitten myöhemmin ku tiesin oon tienny mitä sisällä on oon pyrkiny käyttään samaa öljyä. Aina se ei oo ollu vaan mahdollista.
einari kirjoitti:Suosituksena näyttäisi olevan Selenia WR 5W/40 mutta tuota taitaa olla kovin harvassa paikassa saatavana. Mikä olisi sellainen yleisesti saatavilla oleva merkki, jota voi käyttää? Vai pistänkö tilaten tuota seleniaa
Kyllä laittavat Selenia WR:ää DA:n huollossa jos vaadit.
MP kirjoitti:Itte oon kyllä lisäilly tarvittaessa sitä hyvälaatuista moottoriöljyä jota on ollut saatavilla - toistaiseksi 18-vuotisen oman autoilu-uran aikana se ei oo aiheuttanu mitään ongelmia.
Meinaatko että öljyjä voi sekoittaa keskenään ihan tuosta vaan?
Älä pelleile niiden öljyjen kanssa. Meidän entinen vei ensimmäisen 15000 km aikana öljyä noin näyttöpalkiston puoleen väliin. Vei öljyt mukana Deltalle (Castrol Edget) ja seuraavaan 11000 km aikana ei öljyä kulunut yhtään.
Delta käyttää muuten Nesteen öljyjä jos et vie omia öljyjä.
Ensimmäisessä vaihdossa (oil boys) laitettiin 0-40 mobilit ja hyvin pysyivät reilun 10 000 km. Ensimmäisessä vuosihuollossa deltalla pari viikkoa sitten laittoivat 5-40 nesteen öljyt.
heimo kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Konalan D-A esim. käyttää Shellin öljyjä, jos et vie omia.
Kysyin tuosta asiasta V(!)orssan Delta-Autossa ja siellä kertoivat D-A:n siirtyneen Nesteen öljyihin. Mitään arviota eivät osanneet antaa, mitä maahantuoja on luovutettaviin autoihin lorotellut.
Tuotatuota, mites nämä 159:it, niissä lienee kaikissa hiukkasloukut?
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin jotkin 5W-30 (esim. Selenia WR Pure Energy 5W-30) on "suunniteltu" näitä loukkuautoja varten. Olenkos taas ihan kuutamolla, vai liekkö asiassa perääkin?
Kanssa-autoilijoilla kokemuksia?
Itelläkin öljynvaihto (siis autoon) ajankohtainen, jotta jos tunkisi sinne tuommoista Purea tai vastaavaa muunmerkkistä - mitä?
Kyllä tuo hiukkassuodatin vähän vaikuttaa käytettävään öljyyn, autovalmistajahan sen vaadittavan luokituksen määrää. Nämä luokitukset löytyy sitten millon miltäkin öljyltä ja useimmiten ovat aivan eri öljyt eri automerkeillä, vaikka hiukkaussuodatin kaikista löytyisikin.
Kannattaa kääntyä öljyä myyvän liikkeen puoleen, nykyään lähes kaikilta öljyvalmistajilta löytyy oikean luokituksen omaava öljy lähes kaikkii autoihin.
Itse työskentelen Valvolinen öljyjen kanssa päivittäin, ja kolmen vuoden aikana on löytynyt kaksi autoa johon ei vaadittavan luokituksen omaavaa öljyä ole valikoimista löytynyt, toinen oli Dodge Caliber dieselinä, ja toinen oli Fiat Croma 1.9multijet hiukkaussuodattimella.
Öljynvaihto edessä 159 2.4 JTDm:n kohdalla. Minkäköhän takia öljyvalmistajien sivuilla aina suositellaan ko. autoon tavallista 5W-40 öljyä eikä ACEA C2 tai C3 luokituksen omaavaa lientä?
Deltassakin laittoivat tavallista City Pro 5W-40:stä. Haluaisin kuitenkin maksimoida hiukkassuodattimen käyttöiän, joten tuntuisi mielestäni järkevämmältä käyttää jotain 5W-40 (jos se kerran on viskositeettisuositus) hiukkassuodatinöljyä esim. Liqui Moly Top Tec 4100:ää. Ko öljyllä on MB, BMW ja Porsche hyväksynnät, mutta leikkaakohan Alfa välittömästi kiinni sillä kun ei ole hyväksyntää..
Perheen toinen auto on Tojo RAV4 D-Cat 177, jossa on DPF kuten Alfassakin. Siinä on selkeästi ohjeistettu käytettäväksi 5W-30 C2-luokan öljyä ja valinta on kohdistunut Liqui Moly Top Tec 4300 5W-30 -litkuun, jota kuluu tasaisesti litra/15000km. Kuulemma ominaisuus ko. Tojomoottorille.
Lisätty: Kappas vaan, huomasin että uudempi painos Neste City Prosta onkin C3-luokan öljy, eli sitä voikin ilmeisesti huoletta käyttää.
^Öljyvalmistajan suositus on se mitä autovalmistaja vaatii. Alfan vaatimukselle varmasti on perusteet, sitähän ei sitten kukaan tiedä että mitkä ne perusteet on.
En näe mitään syytä lähteä laittamaan sinne muuta kuin valmistajan vaatimukset täyttävää öljyä.
Selenian sivujen mukaan tämänhetkinen suositus on Selenia WR P.E. 5W-30 eli ACEA C2-luokan öljy. Tämän ketjun alussa mainitaan Selenia WR 5W-40, mutta suositus on ilmeisesti myöhemmin muuttunut. Mobil esp ja Liqui Moly TopTec 4300 ovat suosituksen mukaisia ACEA-luokitukseltaan ja viskositeetiltaan, joten sopinevat hyvin JTDm-moottorille.
jukka22 kirjoitti:Autokeskuksella laittoivat koneeseen Mobil esp 5w30, pysyy ainakin hyvin sisällä ja en näe mitään syytä enää palata muuhun.
Sama täällä, tyytyväinen olen ollut ja öljynpinta on pysynyt samana.
Ja komppausta täälläkin, näyttää Mobilin tämä öljy sopivan hyvin 1,9 Mjetille. Ei kulu juuri ollenkaan 10- 15 tkm:n vaihtovälillä ja toimii pakkasellakin hyvin
( toki aina letkulämmittimestä ja ei yli 20 -asteen pakkasissa - siis toimii varmaan noissakin, mutta olen "armahtanut " Alfaa ja ajan bensa-Mitsulla kovimmat kelit ).
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Tästä on varmaan täällä jossain threadissa keskusteltu, mutta en äkkiseltään löytänyt vastausta.
1.9 JTDm öljynvaihto lähenee ja ajattelin hommata öljyt ja suodattimen itse ja viedä lähipajalle. Käyttöohjekirjassa käsketään käyttää Selenian 5W40 (ASEA B4, FIAT 9.55532-M2). Olen käyttänyt autoa 25 tkm omistajuuteni aikana kahdesti öljynvaihdossa: Autokeskuksella laittoivat Nesteen 5W40 ja Fixuksella Totalin 5W40. Kertaakaan ei ole tarvinnut öljyä lisätä.
Kuitenkin alfisti.netistä katselin öljyjä ja siellä myydään 1.9 dieselille Selenian 5W30 öljyä ja 2.4 koneelle 5W40. Ilmeisesti tehtaan suositus muuttunut 1.9 kohdalla? Eli voinko huoletta tilata tuota Selenian 5W30 (ACEA C2, FIAT 9.55535-S1) vai ostanko tuota ohjekirjan mukaista Seleniaa 5W40?
Eikös tuossa ollut tärkeintä se, että öljy on suunniteltu hiukkassuodattimelle sopivaksi eli itsellä ainakin käytössä Selenia WR pure energy 5-40w tai Petronasin vastaava tuote.
Omaan 159 1.9JTDm:ään laitettu uudesta (ensimmäisestä öljynvaihdosta) lähtien Neste City Pro 5W-40. Auto on ollut alun perin leasing- auto, jossa huolenpitosopimus.