Puhaltimen puhku hiipui . Kiusallinen vika näin kosteilla keleillä!
Puhallinmoottorille tulee virta (kokeiltu virtakynällä) sen omasta virtajohdosta. Jos puhaltimeen kytkee sen omat virta- ja maajohdon, niin puhallin ei kuitenkaan toimi. Eikä toimi puhallin edelleenkään, jos maajohdon tuo suoraan vaikka akun miinusnavasta. Puhallin kuitenkin toimii, kun sen kytkee suoraan akkuun eli itse moottori on kunnossa.
Onko tämä etuvastusvika (?) eli sääteleekö tuo miinuspuoli puhaltimen nopeutta vai mistä pitäisi etsiä vikaa? Nyt puhallin puhkuu täysillä suoraan akusta vedettyjen piuhojen päässä erillisen katkaisimen takana tosin.
Autossa (155) on automaatti-ilmastointi ja puhallinnopeudet siis näytössä portaattomat.
Perinteisessä puhaltimessa etuvastus on +puolella ja vastusten vikaantuessa pitäisi suurimman nopeuden kuitenkin toimia, mutta automaatti-ilmastoinnin kanssa voi kyllä olla eri asia.
Voiko etuvastuksen mitata, ettei tarvitsisi mahdollisesti turhaan ostaa/etsiskellä uutta? Olen myös ymmärtänyt, että etuvastusvian ollessa kyseessä suurimman nopeuden tulisi toimia, mutta kun ei toimi.
Minulla oli auto-ilmastointi pimeänä edellisessä 155:ssa ostettaessa. Oli kanssa kytketty erillinen katkaisin on/off periaatteella, uusi etuvastusjööttiregulaattori (tm) vajaalla 200 eurolla jostain Saksasta ja taas pelasi.
Samalla korjaantui toinen vika, kävi meinaan hirveä viima pelkääjän jalkatilassa. Vasta vastuksen takaisinlaitoin jälkeen tajusin mistä se ilma tuli sisään
Jaahas, ryhtynen siis jöötiregulaattorin etsintään het huomisaamuna! Vähän tämänsuuntaista sain kaiveltua tuolta suomi24-sivuston syövereistä. Säädin löytynee jalkatilasta puhaltimen takaa piuhoja seuraamalla.
Muistelin muuten, että jossain vaiheessa kabiiniin tuli vähän palaneen käryä, mutta en siihen silloin kiinnittänyt huomiota - oiskohan moinen palikka tuolloin kärähtänyt.