Orastavaa jarruprobleemaa 156:ssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Orastavaa jarruprobleemaa 156:ssa

Viesti Kirjoittaja silverine »

Tässä olen jonkun aikaa ihmetellyt jarrujen outoa
käytöstä...kylmänä ensimmäisessä jarrutuksessa
ei meinaa tapahtua aluksi mitään(jarrutusta) vaan
jarrutehot tulevat viiveellä. Sen jälkeen jarruteho/tuntuma
on parempi vaan ei se mikä sen pitäisi olla. Lisäksi
jarrupoljin tuntuu painuvan syvemmälle.
Levyt/palat ovat suht uudet, jarruneste ei ole tapissaan
muttei alarajan alapuolellakaan.
What`s wrong with my car, this time? :roll:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onko jarrunesteen vesipitoisuutta mitattu?

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

KJS kirjoitti:Onko jarrunesteen vesipitoisuutta mitattu?
Ei ole mitattu. Pitäisi tarkistaa milloin on viimeksi litkut
vaihdettu, voipi viimeinen käyttöpäivä olla ummessa... :silent:
Oliskos siinä selitys kaikelle?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Sitten on vielä sekin mahdollisuus, että vaikka nesteet olisi vaihdettu, niin miten ne on vaihdettu. Jos imetään säiliö tyhjäksi ja uudet litkut tilalle, niin satuloihin jää vanha vetinen neste, joka voi aiheuttaa ongelmia. Nesteiden vaihto oikeaoppisesti ei olisi pahan hintainen operaatio ainakijn kokeilla, että auttaako asiaan.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse epäilisin vuotavaa/jumittelevaa jarrutehostimen takaiskuventtiiliä. Eli heti startin jälkeen tehostin ei silloin toimi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Jep. Tuttu ominaisuus ainakin seiskafemmassa. Takaiskuventtiili jäätyy ja jumittaa ja aukeaa ensimmäisellä polkaisulla, jonka jälkeen toimii taas. Öljyäminen ja herkistely auttoi ainakin seitenfemmassa. Varmaan samantyyppinen venttiili löytyy 156:ta myös.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Itse epäilisin vuotavaa/jumittelevaa jarrutehostimen takaiskuventtiiliä. Eli heti startin jälkeen tehostin ei silloin toimi.
Ja jos vuotaa niin tehostin ei toimi muutenkaan kunnolla
-> tehot tulee viiveellä. (?) Auto pysähtyy kyllä kun
runttaa kunnolla mutta normaali herkkyys on poissa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Moottorihan tuottaa parhaimman alipaineen vain tietyissä tilanteissa. Se alipaine sitten varastoidaan tehostimeen. Jos venttiili toimii ihan oikein niin yksi hyvä testi on: kun auto on seissyt, vaikkapa tunnin, menet polkaisemaan jarrua (auto ei käynnissä), polkimen pitäisi mennä aika pohjaan, päästät polkimen ylös ja painat uudelleen. Joka painaisulla pitäisi polkimen (kun käytät samanverran jalka voimaasi) painantuma olla pienempi, koska tehostin menettää alipainettansa. Kun tehostin menettää täysin alipaineensa ei poljintuntuma enää muutu. Poljin jää nyt varsin ylös, pidät poljinta painettuna ja käynnistät auton. Polkimen pitäisi alkaa mennä alaspäin vaikka et paina sen kovempaa. Tuo takaisku venttiili sijaitsee jarrutehostimen letkuliittimen->seuraa letkua kohti "imusarjaa"-> ja "imusarja"letkuliittimen välillä. Joskus on ympätty jompaankumpaan liittimeen mutta yleensä omana yksikkönään letkun välillä. Jos sen saa irti, puhdistus ja kokeile imemällä/puhaltamalla että ilma liikkuu vain toiseen suuntaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Hepa kirjoitti:Jep. Tuttu ominaisuus ainakin seiskafemmassa. Takaiskuventtiili jäätyy ja jumittaa ja aukeaa ensimmäisellä polkaisulla, jonka jälkeen toimii taas. Öljyäminen ja herkistely auttoi ainakin seitenfemmassa.
Todellakin! Tuntuu olevan melkein poikkeuksetta joka kerta liilkkeelle lähdettäessä tehostin pois pelistä muutamat ensimmäiset jarrutukset. Itsellä ei kuitenkaan letkusta löydy mistään takaiskuventtiiliä. Kai se on sitten itse tehostimessa, kun muuten toimii kuitenkin normaalisti.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

TS:ssä se venttiili on ainakin siinä imusarjan päässä kuparisen liittimen yhteydessä.

edit: ihan kirkkaan värinen se venttiili on. näkyy tuossa mun albumin kuvassakin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Hepa kirjoitti:TS:ssä se venttiili on ainakin siinä imusarjan päässä kuparisen liittimen yhteydessä.

edit: ihan kirkkaan värinen se venttiili on. näkyy tuossa mun albumin kuvassakin.
Saman näkönen nippa se on tuossa ykspisteäkäsessäkin. Täytyypä tutkia, olis yksi imusarjakin irrallaan.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Tiige kirjoitti:
Hepa kirjoitti:TS:ssä se venttiili on ainakin siinä imusarjan päässä kuparisen liittimen yhteydessä.

edit: ihan kirkkaan värinen se venttiili on. näkyy tuossa mun albumin kuvassakin.
Saman näkönen nippa se on tuossa ykspisteäkäsessäkin. Täytyypä tutkia, olis yksi imusarjakin irrallaan.
Se ventiili on se nippa. Lähtee irti ihan kierteellä ja on helppo herkistellä. N. 5 min. homma ja on kunnossa ja jarrut pelaa. Itsellä ei hermot juuri pidempiin remppoihin taida kestääkään...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Orastavaa jarruprobleemaa 156:ssa

Viesti Kirjoittaja silverine »

silverine kirjoitti:Tässä olen jonkun aikaa ihmetellyt jarrujen outoa
käytöstä...kylmänä ensimmäisessä jarrutuksessa
ei meinaa tapahtua aluksi mitään(jarrutusta) vaan
jarrutehot tulevat viiveellä. Sen jälkeen jarruteho/tuntuma
on parempi vaan ei se mikä sen pitäisi olla. Lisäksi
jarrupoljin tuntuu painuvan syvemmälle.
Levyt/palat ovat suht uudet, jarruneste ei ole tapissaan
muttei alarajan alapuolellakaan.
What`s wrong with my car, this time? :roll:
Jarruasia selvisi yllättävällä tavalla...

Vasemman etupyörän laakeri aivan paskana,
pyörä heilui varmaan pari senttiä :roll: .
Laakeri on vaihdettu pari vuotta sitten ja vielä
3 kuukautta sitten katsastuksessa ei ilmennyt mitään
moisen viittaavaa. Tässä välillä on vaihdettu ylätukivarret.
Pientä kolinaa kyllä rupesi kuulumaan edestä ja olin
satavarma että kyseessä on koiranluu mutta eipäs ollut.
Ja siis siinä samalla tuo kaamea välys oli sitten ilmeisesti
vaikuttanut jarrusylinterin toimintaan.


Mites laakeri voi noin lyhyessä ajassa levitä?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Orastavaa jarruprobleemaa 156:ssa

Viesti Kirjoittaja Vode »

silverine kirjoitti:Mites laakeri voi noin lyhyessä ajassa levitä?
Laakeri voinut saada kipeetä kun se on asennettu. Tietty materiaalivikojahan voi olla aina.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Jatketaan tähän ketjuun kun 156:n jarruista kyse.
Vaihdoin jäähdyttimen ja sen muovisen putken moottorin etupuolelta.
Mutta samalla hävisi Alfasta jarrut, poljin painuu kevyenä lähes pohjaan jossa jarrut ottaa vain vähän kiinni.
Missä vika ja kuinka korjataan?
Luonto kun ei anna periksi viedä Alfaa hinurin lavetilla korjaamolle.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Eihän noi ole mitenkään yhteydessä toisiinsa... ettei vaan olis käynny huono tuuri?

Jos pumppaat jarrupoljinta pari kertaa ja käynnistät, niin meneekö poljin hiukan lisää sisäänpäin kun painat kevysesti, jos ei niin sitten on tehostimessa tai alipaineletkuissa vuotoa/vikaa. Jarruneste pysyy säiliössä?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Poljin painuu sisään päin käynnistäessä ja nesteet pysyy sisällä.

Avattiin ja herkisteltiin jarruja, sekä vaihdettiin jarrunesteet.
Nyt on jarruja jonkin verran, mutta ei ne vieläkään hyvät ole.
Normaali terävyys puuttuu joten jarrua joutuu polkemaan tosissaan jotta saa ABS:n rutisemaan. Pumppaamalla poljinta jarruttaessa tulee lisää tehoa jarruihin.
Ongelma siis jatkuu...

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Onko varmaa että ei ole ilmaa jarruputkissa? Pääsikö ennen ongelman ilmenemistä jarrunesteen pinta poikkeuksellisen alas? Oliko jarrupalat päässeet kulumaan lähes loppuun? Tuo jälkimmäinen kun joskus aiheuttaa tuon aiemman. Eli jarrupalojen kuluessa palat siirtyy lähemmäksi levyjä ja järjestelmän tilavuus kasvaa, eli jarrunesteen pinta alenee. Jos alenee riittävästi, jarrut saattaa hörpätä ilmaan jarrunestesäiliöstä.

Tulihan nesteen vaihdon yhteydessä jarrujen ilmaus tehtyä varmasti kunnolla?

Toinen mikä selittäisi jarrujen heikkoutta on palojen jääminen kauaksi levyistä jostain syystä. Yksi tällainen syy voisi olla kuluneet jarrulevyt. Levyjen raunaan kulunut pykälä saattaa ajossa siirtää paloja kauemmaksi levystä. Kaukana levystä olevat palat vaativat pitkän jarrupolkimen liikkeen ennen kuin painuvat levyyn kiinni. Pahimmillaan tarvittava liike saattaa olla enemmän kuin jarrupolkimen koko liikealue.

240 Volvossa kävi kerran niin, että yksi jarrupalojen takana oleva kitinälevy oli taipunut mutkalle. Mutkalla ollut kitinälevy toimi jousen tavoin ja siirtsi palaa kauemmaksi levystä. Tämä lisääntynyt liike aiheutti sen että polkimen koko liikealue ei riittänyt täysjarrutukseen kaikkien pyörien osalta. Hetki jos toinenkin meni huonoja jarruja ihmetellessä ennen kuin tuo taipunut kitinälevy löytyi.

Vastaa Viestiin