147 madallus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jora
Viestit: 23
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa Giulietta 1.4 multiair
Ex Alfa 159 2.4 JTDm
Ex Alfa 156 1.8 TS,
Ex Alfa 147 2.0 TS
Paikkakunta: Joensuu

147 madallus

Viesti Kirjoittaja Jora »

Näin uutena Alfistina ajattelin kysäistä kokeneemmilta konkareilta neuvoa.. eli millaisia kokemuksia 147 madalluksista löytyy?kevät alkaa pikkuhiljaa puskemaan päälle ja olisi tarkoitus vähän pudotella Alfaa..

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Tässä muutamia hyviä sarjoja:

Novitec F 563 / 599€/srj.

Novitec F 562 / 999€/srj.

www.novitec.net

Täältä sen lisäksi kaikkea muuta ja muita sarjoja:
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :1_19.html
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Wario
Viestit: 172
Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
Car(s): Brera 1750 tbi
Paikkakunta: Helsinki/Finland

Viesti Kirjoittaja Wario »

Sen verran tullut pohjakosketuksia että suosittelisin mielummin korottamista;)
I mean how hard could it be.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

147:n maavara ja rako renkaan ja lokarin välissä ei ole kyllä minkään näköisessä balanssissa toisiinsa nähden.
Itse ehkä tiputtaisin, ja ostaisin toisen auton jolla sitten ajaisin. :mrgreen:

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

147 on vakiona kyllä hyvinkin korkea. Näyttää oikeastaan aika raktorilta... Madallusta vaan edes jonkunverran...

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Viesti Kirjoittaja tigranera »

Esteettisessa mielessa 147:n madallus on varmaankin hyva juttu, mutta alfan insinoorien puolelta sain mielenkiintoista tietoa ajettavuuden parantamisesta: sanovat etta vaikka ihmiset yleensa ensimmaisena lahtevat madaltamaan ja jaykistamaan alustaa, 147:ssa radikaali ajettavuuden parantaminen on helpompaa ja halvempaa: suurin parannus mita heidan mukaansa autolle voi tehda on tukitanko etujoustintukien ylapaiden valiin: 147:n suurin heikkous loytyy rakenteen joustavuudesta tuolla osastolla ja kuulemma tanko siella tekee ajettavuudelle ihmeita. sen jalkeen alle 17" kiekot (ei isommat eika pienemmat) ja auto on kuin eri elain. sen jalkeen madallus ja jaykistys tietenkin voi viela parantaa ajettavuutta, mutta ei ole alfan inssien mielesta valttamatonta. lisaksi jaykempi alusta alkaa siirtaa rasitusta niin paljon koriin etta kovassa kaytossa saumat alkavat olla aika kovilla ja tiedetaan etta repeamia on tullut koriin kun alusta on ollut liian jaykka. ei tietenkaan maltillisessa muutoksessa tule tuollaisia ongelmia, ellei sitten aja kuin mielipuoli.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mutta eikö joku noita tukitankoja ole asentanut ja väittänyt että vaikutusta ei ole pahemmin. Muistaakseni vielä 156:ssa ja eikö 156 ja 147 ole samoja autoja etupäästä?

Miten noihin Alfan insinööreihin saa yhteyttä? :mrgreen:
Kun pelkkä teho ei riitä!

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Viesti Kirjoittaja tigranera »

sen huomaako tankojen vaikutusta riippuu varmaan ajotavasta ja siita minkalainen perstuntuma kuskilla on autoon. jos ilman tankoa huomaat eturakenteiden elamisen, varmasti huomaat myos muutoksen sitten kun tanko on paikallaan. mina ainakin huomaan miten keulan rakenteet elaa tiukassa asfalttiajossa, ja olen melko varma etta tuntisin eron myos tangon kanssa, jota mulla ei ainakaan viela ole.

alfan insinooreihin on hankala saada yhteytta, ovat mystisia italialaisveijareita mutta suostuvat puhumaan jos tuntee jonkun joka on ollut heidan kanssaan valeissa 30 vuotta. :mrgreen:

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

tigranera kirjoitti:Esteettisessa mielessa 147:n madallus on varmaankin hyva juttu, mutta alfan insinoorien puolelta sain mielenkiintoista tietoa ajettavuuden parantamisesta: sanovat etta vaikka ihmiset yleensa ensimmaisena lahtevat madaltamaan ja jaykistamaan alustaa, 147:ssa radikaali ajettavuuden parantaminen on helpompaa ja halvempaa: suurin parannus mita heidan mukaansa autolle voi tehda on tukitanko etujoustintukien ylapaiden valiin: 147:n suurin heikkous loytyy rakenteen joustavuudesta tuolla osastolla ja kuulemma tanko siella tekee ajettavuudelle ihmeita. sen jalkeen alle 17" kiekot (ei isommat eika pienemmat) ja auto on kuin eri elain. sen jalkeen madallus ja jaykistys tietenkin voi viela parantaa ajettavuutta, mutta ei ole alfan inssien mielesta valttamatonta. lisaksi jaykempi alusta alkaa siirtaa rasitusta niin paljon koriin etta kovassa kaytossa saumat alkavat olla aika kovilla ja tiedetaan etta repeamia on tullut koriin kun alusta on ollut liian jaykka. ei tietenkaan maltillisessa muutoksessa tule tuollaisia ongelmia, ellei sitten aja kuin mielipuoli.
Tuon moottoritilaan tulevaan ylätyukitangon vaikutuksen huomaa mielestäni tosi selvästi! Omaani laitoin kun nastaniskemä halkaisi tuulilasin 5 km sisällä tapahtuneesta.
Autossa tuntui olevan velttoutta joka isolta osin poistui tuon myötä.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Tolla madalluksella ajelee(ajeli) ilman ongelmia. Toki alemmaskin saa...

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=4730

Avatar
GT-Pappa
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Kesä 2007, 17:47
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja GT-Pappa »

Jarama kirjoitti:Mutta eikö joku noita tukitankoja ole asentanut ja väittänyt että vaikutusta ei ole pahemmin. Muistaakseni vielä 156:ssa ja eikö 156 ja 147 ole samoja autoja etupäästä?

Miten noihin Alfan insinööreihin saa yhteyttä? :mrgreen:
Minulla olisi sellainen tieto, että 156 ja 147 ei ole samoja autoja etupäästään. Etupyörien ripustuksissa on eroja.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Eipä noissa mielestäni ole mitään eroavaisuuksia alustan osalta.
Poikkitukikin on täsmälleen sama!

Mistä tälläinen "tieto" on peräisin???

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

tigranera kirjoitti:sen jalkeen alle 17" kiekot (ei isommat eika pienemmat) ja auto on kuin eri elain.
Mihinköhän tämä perustuu, että vanteen nimellishalkaisija olisi jonkinmoinen itseisarvo suorituskykyä haettaessa?

chinz
Viestit: 6
Liittynyt: 11 Marras 2007, 17:14

Viesti Kirjoittaja chinz »

^ Jos vain jarrujen puolesta menee pienempi, niin varmasti on myös parempi puhtaan ajettavuuden/suorituskyvyn kannalta. Mielenkiintoisia "insinöörejä".

Avatar
GT-Pappa
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Kesä 2007, 17:47
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja GT-Pappa »

puuha kirjoitti:Eipä noissa mielestäni ole mitään eroavaisuuksia alustan osalta.
Poikkitukikin on täsmälleen sama!

Mistä tälläinen "tieto" on peräisin???
Niissä todellakin on eroja esim:tukivarret edessä ovat erilaiset ja muutkin osat poikkeavat toisistaan. Ja onhan siellä takapäässäkin eroja. Tietoa saa ottamalla asioista selvää.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Puhutaanko nyt alatukivarsista vai ylätukivarsista?
Mitkä muut osat poikkeavat toisistaan? Kerro kun tiedät...

Itse olen "puuhastellut" 147 sekä 156 kanssa riittävästi. Enkä ole suuria eroja löytänyt.
Sen myönnän etten kylläkään ole koittanut 56/47 osia ristiin.

Etu/taka pyöräntuenta on rakenteellisesti 100% samanlainen !
Jarrut ovat identtiset, aina levyn halkaisijaa myöden.

Nyt kylmää faktaa tiskiin !

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Itsekin haluaisin saada faktaa noista eroista, koska ainakaan silmämääräisesti ei eroa 156:n ja 147:n alustasta löydy. Jos katsoo esim. Konin nettisivuilta, niin niiden finder antaa täsmälleen samat osat 156 ja 147.

EDIT. Varaosa CD:n mukaan ainakin etupään ylä- ja alatukivarret on samat 156:ssa ja 147:ssa
Viimeksi muokannut KJS, 08 Helmi 2008, 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Eper:iä kaivelemalla erot selviäisi.

Mutua; jouset ja iskarit on eri. Tietoa; takapään apurunko on erilainen ja pyörän kulmat on tyystin eri.

tigranera
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Loka 2007, 12:20

Viesti Kirjoittaja tigranera »

Joksa kirjoitti:
tigranera kirjoitti:sen jalkeen alle 17" kiekot (ei isommat eika pienemmat) ja auto on kuin eri elain.
Mihinköhän tämä perustuu, että vanteen nimellishalkaisija olisi jonkinmoinen itseisarvo suorituskykyä haettaessa?
riippuu tietenkin mitä tarkoitat suorituskyvyllä. ilmaukseni oli toki epätarkka, koska vanteen nimellishalkaisija ei sinällään tee ajettavuudelle mitään. Lähinnä se että normaalisti oletetaan että kun alle laitetaan tuumaa suuremmat vanteet, kumin profiili on matalampi, ja tämä on se seikka joka tekee autosta tarkemman ajettavan ja ihan varmasti eron huomaa, jos 147:n vakio 16" vanteiden ja mikä lie profiili niissä on, tilalle lyöt oli sitten 16 tai 17" matalammalla profiililla.

mitä tulee kyseisiin insinööreihin, he ovat Alfan inssejä jotka näitä vehkeitä suunnittelevat, ja puhuvat varmasti kokemuksesta. olisin voinut ilmaista asian säntillisemmin, mutta hei, olemme tekemisissä italialaisten vehkeiden kanssa, joten pieni suurpiirteisyys sallittakoon :mrgreen:

Jora
Viestit: 23
Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
Car(s): Alfa Giulietta 1.4 multiair
Ex Alfa 159 2.4 JTDm
Ex Alfa 156 1.8 TS,
Ex Alfa 147 2.0 TS
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jora »

Vielä semmoista kyselisin muilta 147 omistajilta että millaisia lukemia teillä on edessä ja takana navasta kaareen? itsellä vakioalustalla edessä 40cm ja takana 38,5 cm... vaikeuttaa sarjan valintaa!

Vastaa Viestiin