Vinkkejä 164 12v V6 nokkahihnan vaihtoon
Valvoja: Moderators
Vinkkejä 164 12v V6 nokkahihnan vaihtoon
Tuli pari viikkoa sitten hankittua tuollainen -90 vuosimallin V6 164. Siihen on jakohihna vaihdettu n. 7 vuotta sitten, mutta seissyt sen jälkeen tallissa ajamatta. Ajattelin kuitenkin hihnan vaihtaa, koska ilmeisesti pelkkä aikakin voi hihnalle tehdä tepposet.
Olen ymmärtänyt, että 12 venttiilisen hihnanvaihto ei ole kovin paha urakka. Onkohan tuossa kuitenkin jotain, mitä olisi hyvä tietää?
Ajattelin vaihtaa pelkän hihnan, en siis kiristintä. Sitä ei varmaan aika kuluta?
Ilmeisesti mitään erikoistyökaluja hommaan ei tarvita? Kuinkahan paljon autoa on kannattavaa purkaa operaatiota varten, ilmeisesti ainakin sisälokasuoja?
Kaikki neuvot ja kommentit todella tervetulleita, aiempi kokemus itsellä vain TS koneisesta..
Olen ymmärtänyt, että 12 venttiilisen hihnanvaihto ei ole kovin paha urakka. Onkohan tuossa kuitenkin jotain, mitä olisi hyvä tietää?
Ajattelin vaihtaa pelkän hihnan, en siis kiristintä. Sitä ei varmaan aika kuluta?
Ilmeisesti mitään erikoistyökaluja hommaan ei tarvita? Kuinkahan paljon autoa on kannattavaa purkaa operaatiota varten, ilmeisesti ainakin sisälokasuoja?
Kaikki neuvot ja kommentit todella tervetulleita, aiempi kokemus itsellä vain TS koneisesta..
Tuo ei tainnutkaan hakiessa osua silmään.
Tuon ketjun viimeisessä vastauksessa neuvotaan poistamaan kuskinpuolen sisälokari. Itse olisin ajatellut että hihnan puoleinen eli repsikan puolen lokari pitäisi irrottaa.
Nämäkin asiat varmaan selviää kun hommaan rupeaa viikonloppuna, mutta koitan etukäteen henkisesti valmistua. Ja kun pihalla joutuu homman tekemään, niin ei viitsisi ainakaan mitään ylimääräistä tehdä..
Tuon ketjun viimeisessä vastauksessa neuvotaan poistamaan kuskinpuolen sisälokari. Itse olisin ajatellut että hihnan puoleinen eli repsikan puolen lokari pitäisi irrottaa.
Nämäkin asiat varmaan selviää kun hommaan rupeaa viikonloppuna, mutta koitan etukäteen henkisesti valmistua. Ja kun pihalla joutuu homman tekemään, niin ei viitsisi ainakaan mitään ylimääräistä tehdä..
Tuskin tarvetta kiristimen vaihdolle, eikä ole mikään halpa palikka (eikä se ole mikään 12V kutosessa alunperin hihnanvaihdossa vaihdettava osa edes). Pelkkä rulla+laakeri taitaa olla n.150e. Kiristin on öljynpainetoiminen, korjaussarja kyllä kannattaa vaihtaa jos näkyy öljyvuotoa, sellainen satsi maksaa varmaan 30-40e suomessa nyt. Kiristimen kanssa tarvetta yhdelle "erikoistyökalulle", muistaakseni 5mm poranterälle, jolla kiristimen saa lukittua sellaiseen asentoon että esikiristys onnistuu. Rullaakaan tarvi tarkistaa joka 60tkm, joka toinen kerta vaikka pyöräyttää tarkistusmielessä ja jos on jähmeä pyörimään niin kovaa ajoa vain... ei ole mikään muovinen rimpula 
edit. niin onhan sekin jousikuormitteinen mutta...

edit. niin onhan sekin jousikuormitteinen mutta...
Täytyy tutkia kiristimen/rullan kuntoa kun saa purettua siihen vaiheeseen.
Vuotaakohan tuo pahasti öljyä, jos on öljyllä toimiva kiristin korjaussarjaa vailla? Eli onko vain kosmeettinen haitta, vai jättääkö öljyvanan peräänsä? Ajattelin että kannattaisiko tuo korjaussarja suosista ostaa etukäteen.
Vuotaakohan tuo pahasti öljyä, jos on öljyllä toimiva kiristin korjaussarjaa vailla? Eli onko vain kosmeettinen haitta, vai jättääkö öljyvanan peräänsä? Ajattelin että kannattaisiko tuo korjaussarja suosista ostaa etukäteen.
Ilmeisesti on ainakin kesäisin testilenkkejä heitetty, muutenkaan ei ole tarkkaa tietoa mistä asti seissyt. Hyvin tuntui ainakin pelaavan kun sen Turusta Tampereelle ajoin.Mistä tuollainen 7 vuotta tallissa seissyt auto on löytynyt? Onko tuolla välillä autoa kuitenkin liikuteltu/käynnistelty?
- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
kyselin muukkoselta nuista jakopäänrullista, että pitäiskö niitä vaihtaa samalla, kun olen remonttia tekemässä ja vastaus oli, että tarkasta onko rulla kunnossa koska eihän sitä kannata rikkinäisellä kasata, mutta tosin niitä rullia ei ole ainakaan tällähetkellä enään saatavana!
(siis kyseessä tietysti 75:senn 12v moottori, mutta ilmeisesti sama moottori 164:ssa.)

@lfat...
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
pitäisii niitä rullia ainakin heikan kautta vielä löytyä.. löytyi ainakin jokin aika sitten vielä kys firman nettikaupan valikoimasta..
ja jos ei täältä löydy niin ainakin ulkomailta saa tilaamalla..
sama rulla käy kaikkiiiin 116 ja 162 - sarjan kutosalfoihin sekä tietenkin vanhempiin kuusimukisiin satakuusnepoihin..
ja jos ei täältä löydy niin ainakin ulkomailta saa tilaamalla..
sama rulla käy kaikkiiiin 116 ja 162 - sarjan kutosalfoihin sekä tietenkin vanhempiin kuusimukisiin satakuusnepoihin..
Homma tuli viikonloppuna tehtyä, eikä siinä mitään kovin erikoista tullut vastaan. Ajattelin kirjoittaa lyhyen palikkatason selostuksen vaikkapa itselle seuraavaa kertaa varten..
Kiristimen rulla vaikutti pyörivän pehmeästi, eikä öljyä näkynyt vuotaneen ainakaan paljoa, joten jätin kiristimen ennalleen. Kiristimen esikiristys tuli tehtyä aika summanmutikassa, en tiedä olisiko tuolle joku ohjearvo ollut.
Aikaa hommaan meni n. 5 tuntia, johon sisältyy luovia taukoja ja 8mm kuusiokoloavaimen ostoreissu..
Homma pääpiirteissään:
-auto ylös ja repsikan pyörä irti
-sisälokasuoja irti
-vedet pihalle
-kaksi paksua vesiputkea termarikopasta irti (+toisen kiinnike)
-muoviset hihnan suojakuoret irti (2 ylhäältä, 2 alhaalta), tuntuu ahtaalta mutta tulee ujuttamalla
-nokkapyörien asennon merkkaus huolella ja tarkasti
-ohj. tehostimen ja ilmastoinnin kompuran hihnat irti
-kampiakselin asennontunnistin irti
-jakohihnan kiristimeen lukitustappi reiästä sisään
-kiristimen löysäys (2 mutteria)
-hihna pois, uusi tilalle
-jako kohdilleen
-kiristin painetaan hihnaa vasten (itse kampesin aika tiukasti)
-kiristimen ruuvit kiinni ja lukitustappi pois
-moottorin pyörittelyä ja hihnan tarkastelua..
-irrotetut palikat takaisin paikalleen ja jäähdytysnesteet sisään
-kovaa ajoa..
Tuntuu ainakin toimivan hyvin. Jos tein jotain väärin, niin kertokaa (ennen kuin hihna räpsähtää..)
Pari kuvaa aiheesta, näkymä lokasuojan aukosta sisälokari irrotettuna:

Näkymä konehuoneen puolelta muovisuojat ja vesiputket irrotettuina:

Näkymä lokasuojan aukosta muovisuojat irti uutta hihnaa laitettaessa:

Kiristimen rulla vaikutti pyörivän pehmeästi, eikä öljyä näkynyt vuotaneen ainakaan paljoa, joten jätin kiristimen ennalleen. Kiristimen esikiristys tuli tehtyä aika summanmutikassa, en tiedä olisiko tuolle joku ohjearvo ollut.
Aikaa hommaan meni n. 5 tuntia, johon sisältyy luovia taukoja ja 8mm kuusiokoloavaimen ostoreissu..
Homma pääpiirteissään:
-auto ylös ja repsikan pyörä irti
-sisälokasuoja irti
-vedet pihalle
-kaksi paksua vesiputkea termarikopasta irti (+toisen kiinnike)
-muoviset hihnan suojakuoret irti (2 ylhäältä, 2 alhaalta), tuntuu ahtaalta mutta tulee ujuttamalla
-nokkapyörien asennon merkkaus huolella ja tarkasti
-ohj. tehostimen ja ilmastoinnin kompuran hihnat irti
-kampiakselin asennontunnistin irti
-jakohihnan kiristimeen lukitustappi reiästä sisään
-kiristimen löysäys (2 mutteria)
-hihna pois, uusi tilalle
-jako kohdilleen
-kiristin painetaan hihnaa vasten (itse kampesin aika tiukasti)
-kiristimen ruuvit kiinni ja lukitustappi pois
-moottorin pyörittelyä ja hihnan tarkastelua..
-irrotetut palikat takaisin paikalleen ja jäähdytysnesteet sisään
-kovaa ajoa..
Tuntuu ainakin toimivan hyvin. Jos tein jotain väärin, niin kertokaa (ennen kuin hihna räpsähtää..)
Pari kuvaa aiheesta, näkymä lokasuojan aukosta sisälokari irrotettuna:

Näkymä konehuoneen puolelta muovisuojat ja vesiputket irrotettuina:

Näkymä lokasuojan aukosta muovisuojat irti uutta hihnaa laitettaessa:

- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Vinkkejä 164 12v V6 nokkahihnan vaihtoon
Onko enään mahdollista saada hydrauliseen kiristimeen laakeria? Vai onko muutossarja mekaaniseksi ainoa vaihtoehto.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong