75 bensapumpun virta hukassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

75 bensapumpun virta hukassa

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Aattelinpa tänään ottaa TS:stä savut ulos, mutta en saanut käyntiin. Starttipilotin kanssa sen sai vähän lupaileen. No ajattelin että viisi vuotta vanhat bensat ei vaan syty, ja kun rupesin laskemaan letkun kautta bensoja pois totesin että mitään ei tule.

Onhan takakontin kautta auton alle menevä piuha (jossa liitin) bensapumpun? Värit oli musta ja vaaleanpunainen. Tähän ei virtaa tullut.
Jos nuo on bensapumpun johdot niin mistä löytyy sitten sulake ja rele?

Entäs keskikonsolissa oleva käynnistyksenesto nappi, kuinka se toimii? Pitäisikö napin johtoihin tulla virta? Ei nimittäin tullut.

Lisäksi ihmetystä aiheutti kaksi bensaletkun välissä peräkanaa ollutta mötikkää, toinen voisi olla pa-suodatin, mutta entäs toinen samankokoinen ja näköinen mötikkä johon tuli kaksi johtoo :shock:

Paljon kysymyksiä, vähän tietoa.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Tankissa siirtopumppu, suodattimen vieressä oikea pumppu. Ne johdot takakontissa, muistaakseni bensamittari. Rele oli kait tulipellissä repsikan puolella verhoilujen alla.

Keskikonsolissa EI kuulu olla mitään käynninestonappulaa vakiona.
..ammattina autoslalom..

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tankissa on käsittääkseni siirtopumppu ja se mötikkä on varsinainen bensapumppu. Olen helvetin iloinen että kyselit tuon releen perään sillä se vaikuttaa olevan mysteeri. Ehkä sen paikka vaihtelee vuosikerran mukaan.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuossa on kaksi bensapumppua, tankissa toinen (siirtopumppu?) ja siellä pohjassa toinen (painepumppu?).

TS:ssä ei taida tulla pumpuille virtaa ennen kuin konetta pyöritetään startilla?

Edit: Johan te nyt ootta nopeita.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

^Sä olet vaan kohmettanut sormet siellä kylmässä tallissa... :wink: ...ja mistäkö tiedän..
..ammattina autoslalom..

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Sulake on sulakerasiassa ja numero taisi olla 13.

Laita sille painepumpulle suoraan virtaa, niin näät, että toimiiko se. Eli siihen napaan mihin tulee vaaleanpunainen johto.
Viimeksi muokannut Abarth, 24 Helmi 2008, 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Re: 75 bensapumpun virta hukassa

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Epezi kirjoitti:Onhan takakontin kautta auton alle menevä piuha (jossa liitin) bensapumpun? Värit oli musta ja vaaleanpunainen. Tähän ei virtaa tullut.
Jos nuo on bensapumpun johdot niin mistä löytyy sitten sulake ja rele?
Sehän se piuha on, jossa liitin on. Värit muistaakseni juurikin pinkki ja musta.
Sulake löytyy ihan sulakerasijasta nro. 13. (15A)
Epezi kirjoitti:Entäs keskikonsolissa oleva käynnistyksenesto nappi, kuinka se toimii? Pitäisikö napin johtoihin tulla virta? Ei nimittäin tullut.
Ei ole alkuperäinen. En osaa auttaa..
Epezi kirjoitti:Lisäksi ihmetystä aiheutti kaksi bensaletkun välissä peräkanaa ollutta mötikkää, toinen voisi olla pa-suodatin, mutta entäs toinen samankokoinen ja näköinen mötikkä johon tuli kaksi johtoo :shock:
Se toinen vois olla paineentasaaja?

Mikään noista ei ole varmaa tietoa. Yritetään nyt kuitenkin jeesata, muistaa miten vittumaista oli ite tapella noitten kanssa keskenään, vielä autojen syvällisemmästä tekniikasta käytännössä yhtään mitään tietämättä.. :-D
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Toinen mötiköistä on painepumppu (se johon johdot tulee) ja se toinen on suodatin. Paineentasaaja on jakotukissa.

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Ahaa, eli tarkotettiin auton alla olevia mötiköitä?
Juu, siellä se pumppu lymyää. tsori

Niin, siis itellä konetilassa ainakin toinen bensansuodatin. Liekkö sit jälkiasennus..
Viimeksi muokannut nakkis, 24 Helmi 2008, 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:TS:ssä ei taida tulla pumpuille virtaa ennen kuin konetta pyöritetään startilla?
Jaahas, eli tarkoittaako tämä käytännössä sitä että kun virtoja käyttää starttausasennossa ja päästää normaaliksi, pitäisi pumpulle tulla virtaa, vaikka kone ei käy?

Kumimuumi: takakontissa on myös pa-anturin johdot, mutta ne on helppo paikantaa erilleen tuosta toisesta, jonka nakkis jo vahvisti.

Tuo nappula josta kerroin sijaitsee sivupeilien säätövivun alla, myyjä kertoi tämän olevan käynnistyksenesto. Nappi vaikuttaisi ainakin ihan alkuperäiseltä, voi tietysti olla jälkeenpäin asennettukin.

Onko painepumppu ja siirtopumppu saman sulakkeen takana?
Jos erillään niin kumman on tuo sulake nro. 13?
Meneekö molemmat pumput saman releen kautta?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Epezi kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:TS:ssä ei taida tulla pumpuille virtaa ennen kuin konetta pyöritetään startilla?
Jaahas, eli tarkoittaako tämä käytännössä sitä että kun virtoja käyttää starttausasennossa ja päästää normaaliksi, pitäisi pumpulle tulla virtaa, vaikka kone ei käy?
Luultavasti tarvitsee pyörimistiedon moottorilta ennenkuin pumppu lähtee pyörimään?
VMP

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

^^ Ainakin alunperin siitä nappulasta(semmonen keinukytkin?) on valittu se peili, jota halutaan säätää.

Sulake vaikuttaa ainakin painepumppuun. Auto lähtee kyllä käyntiin, vaikka siirtopumppu ei toimisikaan, mutta toimimaton siirtopumppu aiheuttaa usein kyseisen sulakkeen palamisen painepumpun ylikuormittuessa. Lopulta käry nousee myös painepumpusta.

Siirtopumpun toiminta kannattaa myös testata tökkäämällä johtoon virtaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Abarth kirjoitti:Laita sille painepumpulle suoraan virtaa, niin näät, että toimiiko se. Eli siihen napaan mihin tulee vaaleanpunainen johto.
Toinen mötiköistä on painepumppu (se johon johdot tulee) ja se toinen on suodatin.
Hmm. Ensimmäinen quote viittaa siihen että painapumppu on tankin sisässä (sillä sinne paikansin tuon takakontin kautta menevän vaaleanpunaisen johdon kulkevan). Toinen quote taas kertoo painepumpun olevan tuo ulkopuolella oleva.

Siis mikä on mikä? :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

mattijus kirjoitti:Luultavasti tarvitsee pyörimistiedon moottorilta ennenkuin pumppu lähtee pyörimään?
Luultavasti näin. Turbon LE2-jetronic pyöräytti hetken pumppuja kun sytytysvirran käänsi päälle mutta Twin Sparkin Motronic ei muistaakseni noin tee.

"Luultavasti, muistaakseni..." Tuleepa vakuuttavaa tekstiä :oops:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Siirtopumppu on tankissa, painepumppu auton alla.?

V6 americassakin pumppu otti muutaman sekunnin virtaa ilman starttailujakin, tessusta ei muista enää millään, vaikka sitäkin tuli aikanaan ihmeteltyä ihan urakalla kun tankkeja vaihteli. :oops:
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Abarth kirjoitti:^^ Ainakin alunperin siitä nappulasta(semmonen keinukytkin?) on valittu se peili, jota halutaan säätää.
En tarkoita tätä, sehän on samassa palikassa tuon nappulan kanssa. Vaan tuon peiliensäätö palikan alla on tuo kyseinen nappi.
toimimaton siirtopumppu aiheuttaa usein kyseisen sulakkeen palamisen painepumpun ylikuormittuessa.
Löytyisikö joltain tieto mikä tuon siirtopumpun sulake on?
Siirtopumpun toiminta kannattaa myös testata tökkäämällä johtoon virtaa.
Näin teen.

Vielä mietityttää tuo rele asia :roll:
Luultavasti tarvitsee pyörimistiedon moottorilta ennenkuin pumppu lähtee pyörimään?
Tämä vaikuttaa ihan järkevältä, tosin vaikeuttaa kovasti vian etsintää.

Kerätääs homma nippuun.

Mahdollisia vikapaikkoja:
Kampiakselin pyörimisanturi
Painepumpun sulake
Siirtopumpun sulake
Painepumpun rele
Siirtopumpun rele
Rikkinäiset pumput

eikös?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ota vaikka bensansuodattimelta letku irti ja starttaa, jos tulee bensaa niin ongelma ei ole pumpuissa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Vaaleen violetti/valkonen johto oli ainakin 75 turbossa tulipellin verhoilun takana ennemmän repsikan puolella, pumpulle menevä...siinä kohtaa oli arka liitoskohta joka voi tehdä kiusaa virrankululle.

edit: korjailtu
Viimeksi muokannut jiiässä, 24 Helmi 2008, 20:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Epezi kirjoitti:
Abarth kirjoitti:Laita sille painepumpulle suoraan virtaa, niin näät, että toimiiko se. Eli siihen napaan mihin tulee vaaleanpunainen johto.
Toinen mötiköistä on painepumppu (se johon johdot tulee) ja se toinen on suodatin.
Hmm. Ensimmäinen quote viittaa siihen että painapumppu on tankin sisässä (sillä sinne paikansin tuon takakontin kautta menevän vaaleanpunaisen johdon kulkevan). Toinen quote taas kertoo painepumpun olevan tuo ulkopuolella oleva.

Siis mikä on mikä? :mrgreen:
Painepumppu on auton alla ja siihen menevä virtajohto on vaaleanpunainen. Siirtopumppu on tankin sisällä ja siihen saattoi mennä myös vaaleanpynainen johto, joka on näinollen (muistaakseni)haaroitettu painepumpulle menevästä johdosta (taka penkin alla?) -> sama sulake (nro.13)

Apparin jalkatilassa tai pikemminkin kojelaudan alla rintapellissä on liitin, jossa myös bensapumppujen johdot. Tämä liitin on usein ottanut kipeää (lämpöä) ja myös siinä kohden voi olla katkos.

Siirtopumpulle menevät johdot voivat olla katki tankin läpiviennin kohdalta, mutta kuten jo mainitsin, niin pelkän siirtopumpun pois jääminen ei estä auton käynnistymistä.

Avatar
TwinS
Viestit: 74
Liittynyt: 24 Kesä 2004, 05:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TwinS »

Rele on tulipellissä konehuoneen puolella. Edestä katsoessa vasemman puoleisin neljän releen ryhmässä.

Kannattaa katsoa hanskalokeron takana olevat kaksi liitintä joiden kautta pinkki-valkoiset piuhat kulkevat mennessään sulakerasiaan ja takaisin kohti pumppuja. Omassa toinen liitin oli kärähtänyt, ja joku mestariasentaja ohittanut sen omilla kyhäelmillä.
75 TS -88

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Selvä juttu. Eiköhän näillä avuilla pärjätä.
rasvis kirjoitti:Ota vaikka bensansuodattimelta letku irti ja starttaa, jos tulee bensaa niin ongelma ei ole pumpuissa.
Näin tein, ei tullut bensaa myöskään startatessa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Sain chatin kautta hyvän linkin josta latailin kasan manuaaleja, kiitos siitä.

Sieltä selvisi että sulake nro 13 on: Coil for electronic injection unit multi-function relay. Eli ilmeisesti motronicin sulake?

Sulake nro 20:
+30V electronic injection control unit
Fuel pump
Rear Window wipes

Mitäs tuo sulakkeen nro 20 ensimmäinen rivi meinaa?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Hanskalokeron takana kojetaulun alla on liitin, jonka kautta virta kulkee pumpuille ja releille. On aika herkkä löystymään ja kadottamaan kontakstinsa sekä kuumenemaan ja sulamaan tästä syystä. Oireena liittimen heikosta kontaktista oli juuri se ettei pumput pyöri, vaikka startilla pyörittää eikä pirssi täten lähde käymään. Startatessa vasta pumpun kuuluu alkaa pyöriä. Saa pyörimään pelkillä sytytysvirroillakin, kun maadottaa yhden releen, mutta en kyllä muista enää minkä releen.

Liittimen näkee, kun vetää hanskalokeron kokonaan pois ja nöyrtyy ryömimään apukuskin jalkatilaan. Joku ehkä 9-napainen töpseli. Muistaakseni juuri vaaleanpunainen menee pumpulle. Olisiko ollut mustavihreä, joka menee virtalukolta herätteenä releille.

Jos liitin löysä, niin niitä urostöpselin sieluja saa levitettyä pienellä meisselillä, jolloin kontaktit paranee. Tietty jokin CRC myös väliin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vedin virran suoraan tuohon takakontissa olleeseen liittimeen, tällöin lähti siirtopumppu pyörimään. Eli painepumpun johdot haarottuu jostain muualta. Vedin vielä piuhat suoraan painepumppuun ja sekin lähti käyntiin.

Molemmat pumput siis toimivat. Mutta virtaa niille ei startatessa tule.

Päätin että en ala nyt metsästämään syytä tähän, sillä puran koko auton kuitenkin. Koitin kuitenkin saada autoa käyntiin, vaihdoin bensat uusiin ja laitoin painepumpulle suoraan virran. Kone kyllä lupas (tosin ei varmaan kaikilla pytyillä) mutta ei lähtenyt kuitenkaan käyntiin. Syitä tähän nyt voi olla satoja. Luovutin kuitenkin yrittämästä, mitään suurta tarvetta ei ole saada sitä käyntiin, se nyt olisi ollut vaan ihan kivaa.

Eli siis jätän nämä murheet ratkaistavaksi sitten kasausvaiheeseen.

Nyt keskityn purkamiseen, mutta tällä kertaa teen kaiken ilman kiirettä ja hätää (tähän astiset projektit on tullut tehtyä kauheella vauhdilla, enään ei jaksa, kun ei ole kyse käyttöautosta. Onneksi)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Epezi kirjoitti: painepumpun johdot haarottuu jostain muualta.
Takapenkin alla.

Hyvä juttu, että molemmat pumput toimivat.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Muistaakseni ainoat liittimet johdoissa tuossa piirissä ovat virtalukolla ja siellä hanskalokeron takana ja takapenkin alla. Ja tietty releiden liittimet. Niistä se hanskalokeron takana oleva on paska, kun löystyy...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Vastaa Viestiin