2001 1.9 JTD Jakopään kunnostus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

2001 1.9 JTD Jakopään kunnostus

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi
Lueskelin forumin ohjeita jakopään vaihdosta, yleinen käsitys näytti olevan, että Alfassa olisi jotenkin vaikeaa asentaa uudet jakopään kamat.

Läpeensä pihinä hemmona ostin jakopään osat 170€ sisältäen vesipumpun.

Aikaa koko hommassa meni ilman mitään erikoistyökaluja, kahvi ja tupakkitaukojen kanssa n.6 tuntia. Säästöä tuli reilut 400€.

Eli jos jakoavain pysyy kädessä, niin varmasti sen osaa itsekkin tehdä, tarkkana vaan...
Harmi kun en ottanut kuvia eri työvaiheista, harmillisin työvaihe oli saada moniurahihna takaisin paikalle

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Yleisesti ottaen (TS/V6 bensakoneet) se hankaluus ilmenee niiden ajoitusmerkkien puuttumisena. Ilman lukituspaloja saa toki vaihdettua, mutta ei mene välttämättä ajoitus ihan kohdalleen. Tussimerkkien kanssa kun turaa, niin näyttää että olisi paikoillaan, mutta ei. Kun lukituspalojen ja heittokellon kanssa sitten tarkistaa, niin pielessä on! Niin ja jos sen ajoituksenmuuntimen korjaa, niin siinä yhteydessä ne palat on käytännössä välttämättömät. OK, kyllä se ratakiskokin vääntyy jos vaan tahtoa riittää.

Jos ei homma pelkästään bilteman työkaluilla onnistu, sitä pidetään "vaikeana" autoilevan kansan keskuudessa! :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Itse et ilmeisesti katso kuuluvasi "autoilevaan kansaan"?

Eihän ne 16v Sparkkien hihnanvaihdot mitään mahdottomia tehtäviä ole mutta kyllä monen perusooppelin remmin vaihtaa nopeammin ja helpommin kun ei tarvitse asetella tasapainoakseleita tai puljata lukkopalojen kanssa. Puhumattakaan jostain yksinokkaisesta Sierrasta...

156 2.4 JTD 10v:n remminvaihdossa taas ongelmallista oli lähinnä tilan puute, jokaiseen väliin ei meinaa saada sopimaan oikein minkäänlaista työkalua, käsistä puhumattakaan. Ykspilkkuysi on varmaan aika mukava tehtävä, jakopää kun taitaa olla samanlainen kuin viisipyttyisessäkin, mutta tilaa on sen yhden sylinterin verran enemmän. Se hankala apulaitehihnan kiristin taitaa kyllä löytyä molemmista versioista.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

^ Itse et ilmeisesti katso kuuluvasi "autoilevaan kansaan"?
Toki toki kuulun, mutta mielestäni legenda Alfojen huoltamisen haasteellisuudesta on oikeasti vaan aika syvälle juurtuneena ihmisten mieliin. Kyllähän näitä nyt vielä tekee, ei todellakaan mitään mahdottomia hommia. Vaikka paikat välillä onkin ahtaat...

Tämä foorumi ja sen käyttäjät ovat mielestäni ko automerkin paras asia!

Oikeasti.

On tietoa, neuvoja sekä rakentavia kommentteja. Silloin aikanaan kun 75:llä liikuin, ei tällaista ollut tarjolla. Näin jälkikäteen ajateltuna se on todella harmi. Silloin olisi moneen asiaan osannut suhtautua vähän paremmin, kun olisi saanut helposti apua. Silloin tuli mentyä aika pitkälti kuulopuheiden ja uskomusten varassa, välillä onnistui, välillä maksoi...

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jep, uskon kanssa, että moni asia vaan on juurtunut, ja sitten siitä tulee forum legenda.

Tälläinen forumi on kyllä tosi hyvä juttu, jäisi monta hommaa tekemättä ilman toisten kokemuksia ja tietoa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niih, kyllähän nykyiset Alfat ovat teknisesti lopulta suhteellisen tavanomaisia laitteita. Ainakin verrattuna siihen, mitä ne olivat vaikkapa 70-luvulla; Taunuksia ja kupla-Volkkareita huoltamaan tottuneelta kaverilta on saattanut mennä Alfettan käsijarrua säätäessä sormi tai pari suuhun.

Ja internet on tosiaan huikeasti helpottanut autoharrastusta, hyvä niin. Alkavat nämä nykyiset kottoset olla jo sähköiltäänkin sen verran monimutkaisia vermeitä että melko pian voisi vastaan tulla tekemätön paikka jos pyörä pitäisi joka kerta keksiä uudestaan.

Nyt ollaan kyllä jo otsikosta pahasti sivussa, joten päätän raporttini täältä tähän.
- Epäkelpokeräilijä -

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2001 1.9 JTD Jakopään kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sautio »

jartuo kirjoitti:Moi
Lueskelin forumin ohjeita jakopään vaihdosta, yleinen käsitys näytti olevan, että Alfassa olisi jotenkin vaikeaa asentaa uudet jakopään kamat.

Läpeensä pihinä hemmona ostin jakopään osat 170€ sisältäen vesipumpun.

Aikaa koko hommassa meni ilman mitään erikoistyökaluja, kahvi ja tupakkitaukojen kanssa n.6 tuntia. Säästöä tuli reilut 400€.

Eli jos jakoavain pysyy kädessä, niin varmasti sen osaa itsekkin tehdä, tarkkana vaan...
Harmi kun en ottanut kuvia eri työvaiheista, harmillisin työvaihe oli saada moniurahihna takaisin paikalle
Muistatko enää kuinka tuon homman teit, ja erityisesti kuinka sait hihnan oikeaan kireyteen ilman niitä erikostyökaluja?
Vissiinkin jakopää olisi samanlainen 8V 1,9:issä ja 10V 2,4:ssä?
Omaan 10V 2,4:ään olisi tarkoitus tehdä samanlainen jakopääjumppa, mutta olisi hyvä kuulla hiukan vinkkejä jaon laittamisesta kohdalleen, ja hihnan oikeasta kiristyksestä jne, ettei tarvitsisi lähteä vaihtamaan taipuneita venttiileitä tms. muuta hauskaa :D
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Vastaa Viestiin