Pienempi kone, alkuperäinen ruisku, meneekö paksulle?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Pienempi kone, alkuperäinen ruisku, meneekö paksulle?

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Motronic -tietäjät huomio! Vaikeaa tiivistää kysymystä otsikkoon, eli:

2.0TS koneen vaihtaa 1.6TS koneeseen muuttamatta moottorinohjausta. Mitä tapahtuu? Meneekö seos paksulle kun bensaa syötetään isomman koneen vaatimusten mukaan? Vai osaako 2.0:n ECU ilmamäärämittarin tiedon avulla kompensoida ja lyhentää suuttimien aukioloaikoja tarpeen mukaan?

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

riippuu siitäkin minkä värkin suuttimet siinä on.. Epäilen kyllä että ei se hyvin toimi jos ylipäänsä käy...en osaa sanoa syytä kyllä :)

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Okei, hahmotetaan asiaa kuvitelmalla:

!56 2.0TS jakohihna katkeaa. Tilalle vaihdetaan koneen alakerta ja kansi 1.6TS:stä. Siis kaikki muut osat ovat edelleen 2.0TS:n, käytännössä vain se kuutiotilavuus on siis muuttunut.

Mitä käy, käykö vaiko ei?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Ilmamäärämittarin pitäisi osata kertoa että paljonko tarvitaan bensaa... Veikkaan että käy ja toimii ihan hyvin :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Harrikka
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Marras 2005, 22:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Harrikka »

Toimii ,mut bensaa palaa ihan liikaa.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

eltsu kirjoitti:Ilmamäärämittarin pitäisi osata kertoa että paljonko tarvitaan bensaa... Veikkaan että käy ja toimii ihan hyvin :mrgreen:
Säätääkö se IMM seosta kaikilla kaasunasennoilla / kierrosalueilla? Minulla on sellainen ymmärrys, että ainakin täyskaasukiihdytykset mennään ihan ruiskukartan perusteella ilman takaisinkytkentää.
Kuva

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Mulla sellainen käsitys että "takasinkytkentä" on lamda anturilta joka säätää seosta tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla. Sitten kun annetaan kunnolla monoa, säätyy seos kiinteän kartan perusteella. Mutta jostainhan tuo kiinteän kartan bensamäärä pitää arpoa ja eiköhän se tule Ilmiltä se tieto, paitsi jos ilmi rikki niin varmaan sitten kaasuläpän asennon perusteella (ns. nilkutus moodi)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

eltsu kirjoitti:..."takasinkytkentä" on lamda anturilta...
No näin, meni taas puurot ja vellit sekaisin aamutuimaan.

Eli jos IMM säätää seosta kaikissa tilanteissa, pitäisi toimia?
Kuva

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Käsittääkseni nykyaikaiset ECUt osaa hommansa jo aika hyvin tiettyjen rajojen sisällä. Toki 1.6 moottorin luonne 2.0 ohjauksella ei välttämättä vastaa alkuperäistä pikkulohkoa.

Tulihan tähän myös suuttimet, läppärunko yms. 2.0sta? Eli vain kansi ja lohko muuttuu 1.6 litraiseksi? Seoskartathan on varmaankin ohjelmoitu jollekkin ILMI, suutin koko, läppärunko yhdistelmälle. Jos noista joku muuttuu, varmaan ECUkin sekoilee enemmän.

Kokeilemalla varmaan selviää parhaiten :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Nopealla katsomisella osat (läppärunko, ilmi, suuttimet) ovat molemmissa täsmälleen samat (samat numerot kyljessä). Eper ei toimi, joten en pääse varmistamaan. ECU on eri ja tietenkin Motronicin versio...

Siis rauta näyttää samalta, ohjelma eri.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En tiedä tuleeko ongelmia säätyvän nokan kanssa. Eli sehän jää pois ja miten softa siihen suhtautuu. Ja onko imusarjat säätyvät molemmissa? En tarkoita laskennallista toimintaa vaan vikakoodeja jos järjestelmä ei löydä kaikkia komponentteja.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Molemmissa on imunokan ajoitus, mutta mielestäni tuota juuttuvaa imusarjaa ei kummassakaan. Puhutaan siis niistä alkuaikojen 156:sta.

Siis toisaalta itse mietin ettei kuutiotilavuudella ole mitään väliä, mutta voiko se olla niin? Entä 1.8TS ja 2.0TS välillä?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

:oops:
Ai juu...teknillisesti "suurin" erohan on tasapainoakselissa. Tais olla jako sekaisin kun tuosta ajoittimesta höpöttelin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös imusarjan läppäkoneisto ole aina niissä 1.8- ja 2.0-padoissa joissa on muovinen venakoppa? 155:t tulivat alukoppakoneella mutta oliko noita vanhan mallin pannuja vielä 156:ssakin?

Imunokan ajoituksensäädin taitaa puuttua vain siitä 1.6:n pienempitehoisesta versiosta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Muutama typerä heitto:
voiko sen 1.6 TS:n lastun siirtää 2.0TS:n motroniciin? Jos käynnistyksenesto on omana piirinään, periaatteessa estettä tuskin on. (Suuttimien koko?)
Jos venttiilit on menneet solmuun, miksi pitää alakerta vaihtaa?
Läppärunkoa ei ainakaan 2.0TS:ssä ole vakiona. (ainakaan sellaista, mitä minä tuolla termillä ymmärrän) 1.6TS:stä ei tietoa.
VMP

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Kuten aikaisemmin mainitsin, tilanne on kuvitteellinen. Ei ole jakohihna vielä katkennut. Tasapainoakselien kiristimen huomaa turhan helposti kauempaakin (siis että kone on 2.0 eikä 1.6) siksi tätä ruiskukuviota mietiskelen...

Nyt sain ePERiä katsottua sen verran, että suuttimet todellakin ovat eri numerolla. Eli periaatteessa siinä on ero. Olisikohan pienemmät, eli aukioloaika olisi lähelle samaa, mutta kapasiteetti suuttimissa pienempi.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

mattijus kirjoitti:Läppärunkoa ei ainakaan 2.0TS:ssä ole vakiona. (ainakaan sellaista, mitä minä tuolla termillä ymmärrän) 1.6TS:stä ei tietoa.
ööö... millä tuossa sitten koneeseen menevää ilman määrää säädellään? jotainhan se kaasuvaijeri kuitenkin ohjaa, lienee läppä eikä luisti? :-D
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

eltsu kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Läppärunkoa ei ainakaan 2.0TS:ssä ole vakiona. (ainakaan sellaista, mitä minä tuolla termillä ymmärrän) 1.6TS:stä ei tietoa.
ööö... millä tuossa sitten koneeseen menevää ilman määrää säädellään? jotainhan se kaasuvaijeri kuitenkin ohjaa, lienee läppä eikä luisti? :-D
Läppärungolla ymmärtäisin tällaisen hässäkän: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/photos/491.jpg :-D
VMP

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Yksikkö vs. monikko. Kuvassa on läppärungot. Normivehkeissä kuten 16V TS on läppärunko sähköllä tai vaijerilla ohjattuna.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Tässä kaiketi nyt sekoitetaan se muuttuvapituuksinen imusarja ja läppärunko.

Läppärunko, jota ohjataan kaikissa TS koneisissa 156:ssa vuosimallia 1999 vaijerilla, on sama. Sellainen, jota ei ePER ainakaan kuvien perusteella tunnista. Näissä on kaasuläpän asentotunnistin ja tyhjäkäyntimoottori samassa, vaikka varaosakuvien perusteella olisi vain asentotunnistin.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Palataan aiheeseen, mutta toisinpäin...

Meneekö laihalle, jos laittaa 1.8 TS koneen tilalle 2.0 TS:n. Riittääkö pelkkä ECU:n vaihto että toimii? Ainakin suuttimet, pakosarja, läppärunko samalla varaosanumerolla molemmissa. Eikö ECUn vaihto edellytä ajoneston ja avaimien vaihtoa samalla?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Jos kyseessä on uusi ecu niin ei tarvi vaihtaa ajonestoa, mutta käytetty boxi on aina naimisissa estojen kanssa. Muukkonen pystyy kyllä piiri virittämään ecun niin että toimii ilman eston vaihtamista.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

OK

Voiko ECUa chipata niin, että saa seokset rikkaammalle? Eli 1.8TS:n ECUun 2.0TS:n ohjelma...

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kaipa Muukkonen laittaa Ecuun ihan minkä ohjelman tahansa kunhan itse ottaa vastuun.

Oma ymmärrykseni on ruiskuboxista kuitenkin sellainen että lambda anturi määrää seossuhteen, joten luulisi että vaikka ohjelman vaihtaa niin lambda säätää seoksen "sopivaksi". Toisaalta ohjelmissa voi olla rajat mihin seos voi säätyä.

Chippauksessa seos suhdetta varmastikin voidaan säätää.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin