Pienempi kone, alkuperäinen ruisku, meneekö paksulle?
Valvoja: Moderators
Pienempi kone, alkuperäinen ruisku, meneekö paksulle?
Motronic -tietäjät huomio! Vaikeaa tiivistää kysymystä otsikkoon, eli:
2.0TS koneen vaihtaa 1.6TS koneeseen muuttamatta moottorinohjausta. Mitä tapahtuu? Meneekö seos paksulle kun bensaa syötetään isomman koneen vaatimusten mukaan? Vai osaako 2.0:n ECU ilmamäärämittarin tiedon avulla kompensoida ja lyhentää suuttimien aukioloaikoja tarpeen mukaan?
2.0TS koneen vaihtaa 1.6TS koneeseen muuttamatta moottorinohjausta. Mitä tapahtuu? Meneekö seos paksulle kun bensaa syötetään isomman koneen vaatimusten mukaan? Vai osaako 2.0:n ECU ilmamäärämittarin tiedon avulla kompensoida ja lyhentää suuttimien aukioloaikoja tarpeen mukaan?
Säätääkö se IMM seosta kaikilla kaasunasennoilla / kierrosalueilla? Minulla on sellainen ymmärrys, että ainakin täyskaasukiihdytykset mennään ihan ruiskukartan perusteella ilman takaisinkytkentää.eltsu kirjoitti:Ilmamäärämittarin pitäisi osata kertoa että paljonko tarvitaan bensaa... Veikkaan että käy ja toimii ihan hyvin

Mulla sellainen käsitys että "takasinkytkentä" on lamda anturilta joka säätää seosta tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla. Sitten kun annetaan kunnolla monoa, säätyy seos kiinteän kartan perusteella. Mutta jostainhan tuo kiinteän kartan bensamäärä pitää arpoa ja eiköhän se tule Ilmiltä se tieto, paitsi jos ilmi rikki niin varmaan sitten kaasuläpän asennon perusteella (ns. nilkutus moodi)
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Käsittääkseni nykyaikaiset ECUt osaa hommansa jo aika hyvin tiettyjen rajojen sisällä. Toki 1.6 moottorin luonne 2.0 ohjauksella ei välttämättä vastaa alkuperäistä pikkulohkoa.
Tulihan tähän myös suuttimet, läppärunko yms. 2.0sta? Eli vain kansi ja lohko muuttuu 1.6 litraiseksi? Seoskartathan on varmaankin ohjelmoitu jollekkin ILMI, suutin koko, läppärunko yhdistelmälle. Jos noista joku muuttuu, varmaan ECUkin sekoilee enemmän.
Kokeilemalla varmaan selviää parhaiten
Tulihan tähän myös suuttimet, läppärunko yms. 2.0sta? Eli vain kansi ja lohko muuttuu 1.6 litraiseksi? Seoskartathan on varmaankin ohjelmoitu jollekkin ILMI, suutin koko, läppärunko yhdistelmälle. Jos noista joku muuttuu, varmaan ECUkin sekoilee enemmän.
Kokeilemalla varmaan selviää parhaiten

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
En tiedä tuleeko ongelmia säätyvän nokan kanssa. Eli sehän jää pois ja miten softa siihen suhtautuu. Ja onko imusarjat säätyvät molemmissa? En tarkoita laskennallista toimintaa vaan vikakoodeja jos järjestelmä ei löydä kaikkia komponentteja.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Muutama typerä heitto:
voiko sen 1.6 TS:n lastun siirtää 2.0TS:n motroniciin? Jos käynnistyksenesto on omana piirinään, periaatteessa estettä tuskin on. (Suuttimien koko?)
Jos venttiilit on menneet solmuun, miksi pitää alakerta vaihtaa?
Läppärunkoa ei ainakaan 2.0TS:ssä ole vakiona. (ainakaan sellaista, mitä minä tuolla termillä ymmärrän) 1.6TS:stä ei tietoa.
voiko sen 1.6 TS:n lastun siirtää 2.0TS:n motroniciin? Jos käynnistyksenesto on omana piirinään, periaatteessa estettä tuskin on. (Suuttimien koko?)
Jos venttiilit on menneet solmuun, miksi pitää alakerta vaihtaa?
Läppärunkoa ei ainakaan 2.0TS:ssä ole vakiona. (ainakaan sellaista, mitä minä tuolla termillä ymmärrän) 1.6TS:stä ei tietoa.
VMP
Kuten aikaisemmin mainitsin, tilanne on kuvitteellinen. Ei ole jakohihna vielä katkennut. Tasapainoakselien kiristimen huomaa turhan helposti kauempaakin (siis että kone on 2.0 eikä 1.6) siksi tätä ruiskukuviota mietiskelen...
Nyt sain ePERiä katsottua sen verran, että suuttimet todellakin ovat eri numerolla. Eli periaatteessa siinä on ero. Olisikohan pienemmät, eli aukioloaika olisi lähelle samaa, mutta kapasiteetti suuttimissa pienempi.
Nyt sain ePERiä katsottua sen verran, että suuttimet todellakin ovat eri numerolla. Eli periaatteessa siinä on ero. Olisikohan pienemmät, eli aukioloaika olisi lähelle samaa, mutta kapasiteetti suuttimissa pienempi.
ööö... millä tuossa sitten koneeseen menevää ilman määrää säädellään? jotainhan se kaasuvaijeri kuitenkin ohjaa, lienee läppä eikä luisti?mattijus kirjoitti:Läppärunkoa ei ainakaan 2.0TS:ssä ole vakiona. (ainakaan sellaista, mitä minä tuolla termillä ymmärrän) 1.6TS:stä ei tietoa.

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Läppärungolla ymmärtäisin tällaisen hässäkän: http://www.tmuukkonen.fi/Shop/photos/491.jpgeltsu kirjoitti:ööö... millä tuossa sitten koneeseen menevää ilman määrää säädellään? jotainhan se kaasuvaijeri kuitenkin ohjaa, lienee läppä eikä luisti?mattijus kirjoitti:Läppärunkoa ei ainakaan 2.0TS:ssä ole vakiona. (ainakaan sellaista, mitä minä tuolla termillä ymmärrän) 1.6TS:stä ei tietoa.

VMP
Tässä kaiketi nyt sekoitetaan se muuttuvapituuksinen imusarja ja läppärunko.
Läppärunko, jota ohjataan kaikissa TS koneisissa 156:ssa vuosimallia 1999 vaijerilla, on sama. Sellainen, jota ei ePER ainakaan kuvien perusteella tunnista. Näissä on kaasuläpän asentotunnistin ja tyhjäkäyntimoottori samassa, vaikka varaosakuvien perusteella olisi vain asentotunnistin.
Läppärunko, jota ohjataan kaikissa TS koneisissa 156:ssa vuosimallia 1999 vaijerilla, on sama. Sellainen, jota ei ePER ainakaan kuvien perusteella tunnista. Näissä on kaasuläpän asentotunnistin ja tyhjäkäyntimoottori samassa, vaikka varaosakuvien perusteella olisi vain asentotunnistin.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Kaipa Muukkonen laittaa Ecuun ihan minkä ohjelman tahansa kunhan itse ottaa vastuun.
Oma ymmärrykseni on ruiskuboxista kuitenkin sellainen että lambda anturi määrää seossuhteen, joten luulisi että vaikka ohjelman vaihtaa niin lambda säätää seoksen "sopivaksi". Toisaalta ohjelmissa voi olla rajat mihin seos voi säätyä.
Chippauksessa seos suhdetta varmastikin voidaan säätää.
Oma ymmärrykseni on ruiskuboxista kuitenkin sellainen että lambda anturi määrää seossuhteen, joten luulisi että vaikka ohjelman vaihtaa niin lambda säätää seoksen "sopivaksi". Toisaalta ohjelmissa voi olla rajat mihin seos voi säätyä.
Chippauksessa seos suhdetta varmastikin voidaan säätää.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.