Apua kaivataan 156 vetoakseli

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Q-System
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 00:25
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Apua kaivataan 156 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja Q-System »

:crazyeyes: Jo on nyt prkl.Hajosi sitten Alfasta vetoakselin vaihdelaatikkoon menevä vasemmanpuoleinen "tanko".Akseli ei ollut kunnolla kiinni kun autolla ajettiin,joten tämä kyseinen "tanko/laippa" pääsi pyörähtämään ja vääntyi.
Kyseinen osa maksaa Delta-auton mukaan 500€!!
Osaisiko kukaan kertoa mistä saisi kyseisen osan halvemmalla?
Huollossa käskettiin kysymään jos joillain olisi rikkinäinen 156 2.5:sen vaihdelaatikkoa? :x
Alfa Romeo-Superproduzione

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »


jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Oletko täältä kysynyt osia? http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=12677
Pessimisti ei pety!!

Avatar
Q-System
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 00:25
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja Q-System »

Huh huh..
Paikallinen ihmemies sai vielä muokattua vanhasta tangosta toimivan..
Pitänee kuitenkin jatkaa osan etsimistä varmuuden vuoksi,jos osa sattuukin pettämään.
Kiitos linkkien lähettäjille.
Alfa Romeo-Superproduzione

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Laitetaans tähän jatkoks.

Tyhmä kysymys (mä vaan ajan tällä :o: ) mutta
tarvitseeko pyöränkulmia tsekata jos vetarin ulomman
nivelen vaihtaa 156seen?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jotta nivelen saa irti, pitää irroittaa ainakin alatukivarsi... Ja perjaatteessa kun tukivarsia irroitellaan voi kulmat muuttua. Toiset käyttää kulmilla, omaa autoani en veisi, on se kuitenkin sen verta tyyristä, ja tarve minimaalinen.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Niinpä tietysti. No, viimeksi kun jätin tukivarsien
irrottamisen jälkeen menemättä pyörien suuntaukseen
niin olivat rinkulat sitten aurauksella... :P
Eräässä Viikki-Espoolaisessa korjaamossa ei kannata
sitten kulmia säädättää, säätömaksun päälle tulee vielä
tuntihinta.. :roll:

On muuten vetari sitten ihan finaalissa, kolahtelee jo kuopissakin
ilkeästi. Ihan ei ole 100% varmuutta onko kyseessä ulompi
nivel mutta ei kai se sisempi niin kovilla ole(?)...toiselta puolelta
on jo ulompi vaihdettu viime vuonna.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En muista millainen rakenne 156:n etupäässä on mutta jos vetarin irrottamiseen vaaditaan vain alapallon irrotus niin itse en kyllä käyttäisi nelipyöräsuuntauksessa. Se sama vanha pallo asettuu kuitenkin käytännössä samaan asentoon kuin ennenkin.

Käännä fillarit linkkuun ja vedätä ympyrää. Jos paukkuu niin ulompi vetonivel on sökö, sisempää ei ole yhtä helppo diagnosoida.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Juu, en muista varmasti että riittääkö tuo pelkkä alapään irroitus... eli sen iskaritolpan haarukka+alapallo... saatta joutua ottaan ylätukivarren palloniveletkin irti.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Käännä fillarit linkkuun ja vedätä ympyrää. Jos paukkuu niin ulompi vetonivel on sökö, sisempää ei ole yhtä helppo diagnosoida.
Se tuossa vähän oudoksuttaa että edellisen kerran kun ulompi
nivel levisi niin perinteinen kalkatus kurvissa oli oireena.
Tämä taas on naksunut jo varmaan puoli vuotta ja nyt
sitten jo selkeästi tuntuukin ratissa mutta ei kyllä ääntele
kurvissa. Kolahtaa ikävästi montussa ja välillä tuntuu kuin
oikea pyöräkin jotenkin eläisi alla...heiluu... :silent:...
Ja kaikki tukivarret ovat tikissä, väittäisin.
No, käyn tutkituttamassa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Oletko ihan varma että vetari on kyseessä... Jos kolahtelee kun painat kaasulla vedon päälle ja nostat kaasulta ja päin vastoin niin silloin saattaa välystä löytyä vetareista tai vaihteistosta. Muutoin tarkastaisin ensin kallistuksen vakaajan yhdystangot (koiranluut) kun ne on kulutustavaraa ja kolahtelee kuopissa. Edellä mainitussa "testissä" kolahtelua tullee myös koiranluiden ollessa väljät. Koiranluusta tiukka ote ja ravistelua niin väljyyttä ei saisi olla kummassakaan pallonivelessä.

Rankassa ajossa vetarin sisäpään pultit saattavat löystyä joka aiheuttaa myös tuollaista vetarin kolahtelua. Ne on helppo kokeilla kiintoavaimella ja kuusiokoloavaimella. Tuskin kuitenkaan löystyvät jos ovat jo vuosia olleet avaamatta.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Joo...pa...joo. Ei ollut puhtaat vetarin oireet.
Eikä syy ollut vetarissa. (uusi) Koiranluun alapallo vasemmalta
paskana ja luultavasti myös (uuden) kallistuksenvakaaja-
tangon silmukka väljänä... :evil: Ilmeisesti jäänyt
koiranluun pultti löysälle ja hakannut itsensä paskaksi. (?)
Pahimmassa tapauksessa uusi koiranluu ei kiristy
vakaajaan...jos, niin sitten putoaa päitä Espoon suunnassa.
Torstaina.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Jatketaan tätä OT:tä vielä.
Ei pudonnut päät Espoossa, koiranluun alakiinnitys oli jäänyt
löysälle ja se siellä äänteli. Ei ollut onneksi rikkonut
koiranluuta eikä vakaajaa. Joskus näinkin päin tämän alfistin
elämässä. 8)
Tosin olen edelleen sitä mieltä että vetarikin ilmoittelee
itsestään.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

öööö...omituiset lonksahdukset ja kolahdukset
ovat vaivanneet Alfaa jonkin aikaa. Tänään
tuli sellainen fiilis että aivan kuin pyörä ei olisi
kunnolla kiinni...oikealta edestä jokainen pultti
noin puoli kierrosta löysällä. Kiristys, koeajolle ja en
havainnut vikaa enää...täytyy nukkua Väyryset
ja katsoa aamulla asia uusiksi.
Olisi ainakin suht halpa vetariremppa. :silly:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

Heh, muistakaa ihmiset se jälkikiristys. Ei ole kiva 120:n vauhdissa huomata että eturenkaat meinaa tippua alta. 8)

Ja nyrkkisääntönä, jos yhtään haluaa renkaita säästää, niin aina kun alustan osia irroittaa, olipa se sitten vaikka alapallo, niin säädöt on hyvä tarkistaa. Siitä ainaskin meillä selviää parilla kympillä. Halpa hinta jos vaihtoehtona on että kuukauden päästä uusit pari rengasta. :-D
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Bstoned kirjoitti:Ja nyrkkisääntönä, jos yhtään haluaa renkaita säästää, niin aina kun alustan osia irroittaa, olipa se sitten vaikka alapallo, niin säädöt on hyvä tarkistaa. Siitä ainaskin meillä selviää parilla kympillä. Halpa hinta jos vaihtoehtona on että kuukauden päästä uusit pari rengasta. :-D
Alfojen ajo-ominaisuudet on tehty pyöränkulmien kustannuksella. Eturenkaat kuluu siitä sisäreunalta aina, vaikka miten säätäisi...

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ei mulla ainakaan kolmen vuoden aikana ole mikään rengas kulunut sisäsyrjästä :crazyeyes:
Kun pelkkä teho ei riitä!

Vastaa Viestiin