Jäähdytysnestettä hönki ulos

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Jäähdytysnestettä hönki ulos

Viesti Kirjoittaja PRO »

Nyt on sellanen tilanne et kuvaa ei pysty laittamaan, mutta kokeillaan silti kuvailla asia.

Käväisin mökillä viikonloppuna, ja ajelin mökkitietä ja pihaan päästyäni alkoi tulla höyryä konehuoneesta. No siitä pahinta pelkäämään ja luukkua aukomaan. Konehan on siis 2.0 JTS ja sen ison muovilevyn alla keulan puolessa on sellainen musta noin 40 cm leveä laite joka etupuolen saumasta puski ulos nestettä suoraan siten, että se valui pakosarjan (???) päälle ja kiehahti siinä päällä joka aiheutti höyryn. Lämpöjä oli mittarin mukaan 110.

Kuitenkin ajoin takaisin Helsinkiin uhkarohkeasti ja kaikki toimi oikein hyvin eikä missään tuntunut mikään erilaiselta. Lämmöt vaelteli väliä 70-80 ja jäähdytysnesteen taso ei tippunut.

Pahoitteluni karkeasta tietämättömästä kielestä, mut minkäs teet kun et ole missään tietoisuudessa moottoreista. Osaisiko joku neuvoa, mikä on tuo musta laite siinä moottoria jokseenkin peittävän "JTS" levyn alla etureunassa, ja jos on paskana niin paljon on ihmiset maksaneet korjauksesta?

Kiitos

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Mielestäni sen muovin sisässä kulkee vettä. Omassa JTS tuntuu muovin reunasta tihkuvan nestettä. Muovi systeemi yhdistyy alavesiletkuun.
Maunu varmaankin osaa kertoa tarkemmin?

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Olisikohan se musta laite syyläri?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ei oo syyläri vaan muovinen vesiletku. Muistaakseni Deltassa maksaa noin 160e ja on todella v-mäinen vaihtaa, koska ainakin ilmastoinnin kompuran joutuu ottamaan irti siksi että yksi kiinnitys pulteista on kompuran takana ja tietysti juuri se jolla on jotain merkitystä tiivisteen kannalta.

Jostain aikaisemmasta ketjusta löytyy samanlainen halkeamis tapaus joten kannattaa käyttää hakua.

Tossa kuva omasta rikkinäisestä putkestani.
Liitteet
putki.jpg
(69.64 KiB) Tiedosto ladattu 2841 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

EdotL kirjoitti:Olisikohan se musta laite syyläri?
Erkko perkele, meinaat etten tunnistais syyläriä?

Hyi hyi...

PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Viesti Kirjoittaja PRO »

Joo, tuossapa tuo näkyy ja laitoin korostuksen...

Eli puhutaanko vielä samasta putkesta?
Liitteet
putki_116.jpg
(97.18 KiB) Tiedosto ladattu 2784 kertaa

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

puuha kirjoitti:
EdotL kirjoitti:Olisikohan se musta laite syyläri?
Erkko perkele, meinaat etten tunnistais syyläriä?

Hyi hyi...
Ei kun meinaan että ts-miehen pitäisi olla hiljaa kun jts-miehet puhuu :lol:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Juuri kuvassa olevasta härpäkkeestä.
Olen funtsinut sen tarkoitusta, muovi töttörö pakosarja yläpuolella vettä täynnä. Mahtaako olla jokin keino nopeuttaa lämpiämistä?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Muistanko väärin vai meneekö myös tessun paisuntasäiliön letku tuosta pakosarjan läheltä?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Jarama kirjoitti:Muistanko väärin vai meneekö myös tessun paisuntasäiliön letku tuosta pakosarjan läheltä?
Niin näyttäis ylläolevan kuvan perusteella. Joku klipsi on katkennut/irronnut/auennut ja letku sulanut pakosarjaan.
MP

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

ainakin 155:sessa (16V TS) menee vesiputki tuosta, mutta se oli alumiinivalua.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Metalliputki tuossakin kuvassa nöyttää olevan ku tarkemmin katsoo. a siinä on liitos kumiletkuun. Halvimmillaan klemmari on siitä liitoksesta korkannut.
MP

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ja toi on JTS....itse tarkoitin TS:ää.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

MP kirjoitti:Metalliputki tuossakin kuvassa nöyttää olevan ku tarkemmin katsoo. a siinä on liitos kumiletkuun. Halvimmillaan klemmari on siitä liitoksesta korkannut.
Missä sulla metalliputki on?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kyllä toi putki muovia on. Tessussa taitaa olla vastaava, mutta putkiliitännät ovat erilaiset.

Varaosanumero on 60676070 kuvassa kohta 4
Liitteet
putki.jpg
(31.87 KiB) Tiedosto ladattu 2623 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Viesti Kirjoittaja PRO »

Joo, kyllä nyt taidetaan samasta asiasta puhua. Eli saumasta pukkasi nestettä ulos ja kuten mainitsin lämmöt oli silloin yli 100 astetta. Sitten tosiaan ajoin noin 350 km ja lämmöt pysyivät 70-80 asteessa eikä mitää ruikkinut ulos. Uskallanko ajella nytkin ja odotella palkkapäivää. Vai jätänkö parkkiin?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

puuha kirjoitti:
MP kirjoitti:Metalliputki tuossakin kuvassa nöyttää olevan ku tarkemmin katsoo. a siinä on liitos kumiletkuun. Halvimmillaan klemmari on siitä liitoksesta korkannut.
Missä sulla metalliputki on?
Ehkä halusin uskoa että se on metallia, ku pakosarja on alla :-D

Itte joka tapauksessa tarkistaisin/vaihtaisin putken a letkun välisen liitoksen klemmarin ekaksi - siinä ei tartte olla kovin kummonen asentaja-luonne niin onnistuu.
MP

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Pitäisiköhön tässä selvittää että mikä nostaa lämmöt noin ylös ja siten myös paineen että alkaa vuotaan.

Toimiiko flektit?

PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Viesti Kirjoittaja PRO »

Nyt kun kerrotte vielä tietämättömälle että mikä se flekti on...

Enköhän soita huomenna korjaamolle ja kerro oireilun niin selvitään...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

PRO kirjoitti:Nyt kun kerrotte vielä tietämättömälle että mikä se flekti on...

Enköhän soita huomenna korjaamolle ja kerro oireilun niin selvitään...
Google kuvahaku sanalle "fläkt", josta tuo flekti on johdettu:
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... a=N&tab=wi
VMP

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nuo lämmöt on vielä ihan tavallisia. Ei siinä ole mitään ihmeellistä jos nousee yli sadan. Korjaamolle vaan ja vuoto kohta näkyviin, ja korjaten.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

savijo-r kirjoitti:Pitäisiköhön tässä selvittää että mikä nostaa lämmöt noin ylös ja siten myös paineen että alkaa vuotaan.

Toimiiko flektit?
Enpä ees lukenu niin tarkaan että lämmöt 110:ssä. Voi tosiaan olla fiksua ollapahemmin ajelematta, ollei halua kansirempaa alkaa tekemään. Villi veikkaus, että vesipumpun juoksupyörä on irti/halki. Alkuvaiheessa, kun se vasta menossa rikki niin lämmöt nousee tosi nopeasti, mutt aäähdytys toimii jotenki. Sitte se alkaa suttaan akselilla kunnolla ja lämmöt kaakossa koko ajan. Termostaatit menee harvemmin jumiin, ettei neste pääse kiertään vaan paremminki niinpäin ettei lämmöt nouse.

Ei mull aainakaan yli 90 noussu koskaan 156sen lämmöt paitsi just ku se vesipumppu hajos.
MP

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Hmm.. 110 astetta. No tuo voi viitata jo esim vesipumpun hajoamiseen... tai flektin toimimattomuuteen.

Eli korjaamolle ja pyydän tarkistamaan lämmöt ja vuodon.

PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Viesti Kirjoittaja PRO »

Perjantaina menee Malminkartanon autohuoltoon... epäilivät puhelimessa kansivikaa, mutta en ehkä siihen luottais. pitäis varmaa enemmän ajossa näkyä...

laitan sitten tietoa mitä kävi

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kyllä toi putken hajoaminen on ihan perus vika JTS:ssä eli 99% varmuudella voisin väittää vian olevan siinä.

Kyllähän föönikin on voinut sanoa sopparin irti, jonka seurauksena koneen jäähdytysnesteet ovat lämmenneet liikaa ja putki hajonnut. Toisaalta moottorihäiriövalo pitäisi syttyä jos flekti ei toimi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

^^ sai muuten uudessa TM:ssä vähän miinusta tuo malminkartanon autohuolto... off topic...

PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Viesti Kirjoittaja PRO »

Joo, kun käytin malminkartanon autohuollossa öljynvaihossa kesällä, niin asentaja sanoikin suoraan et jos jotain menee paskaks ensimmäisenä tässä autossa niin se on melkoisella varmuudella tuo kyseinen putki.

Off topic: Itelle toiminu yleensä kaikki tuossa huollossa hyvin ja palvelu ollut aivan mielettömän hyvää. Sen valitsin tuon pk-seudun huolto -ketjun perusteella.

Avatar
TeroST
Viestit: 30
Liittynyt: 02 Loka 2005, 00:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TeroST »

Minulla kävi niin että punaisena hehkunut pakosarja sulatti sen muoviputken. Höyry oli komeaa, mutta itse moottori kävi koko ajan 70 - 90 välillä.

Putki saatiin uusittua ja jonkinlainen lämpöeriste lisättiin, mutta seuraavaksi etsitään vikaa siitä pakosarjan lämpenemisestä...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Katalysaattori tukossa? :roll:

Avatar
TeroST
Viestit: 30
Liittynyt: 02 Loka 2005, 00:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TeroST »

Epezi kirjoitti:^Katalysaattori tukossa? :roll:
Itse jostain syystä epäilen ilmamassamittaria vaikkei vikakoodit sitä vielä tue. Raportoin toiseen ketjuun vastaisen varalle, kun selviää http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=15309.

Vastaa Viestiin