Käynnistysongelmaa
Valvoja: Moderators
Käynnistysongelmaa
Nyt se sitten kävi.. Nimittäin kävin tuossa motarilla ajamassa ihan normi vauhtia siis (120-140) ja sen jälkeen mäkkäriin, ja siellä drive-innissä huomasin että tyhjäkäynti vaihtelee 1000-2000rpm ihan randomina jota ennen ei ole tapahtunut. Sitten siitä purilaiset naamaan ja hakemaan kaveri. Auto pois päältä noin 10min ja eipä se tietenkään lähde käyntiin, startti vain pyöritti moottoria. No sitten pientä setvintää että mitähän helvettiä ja pari kummaa katsetta, ja yks kaks se lähteekin nätisti käyntiin ilman että piti edes peltiä avata. No helpotukesta rauhallisesti takas motarille päin ja rauhallista ajoa siellä myös, nyt kuitenkin tehot ovat aivan kateissa, sataseen kiihdyttäessä saa toistakymmentä sekuntia vinguttaa ja vauhti ei satasen yläpuolella vitosella pysy millään. Muuten on nyt loppupäivän toiminut "normaalisti". Tyhjäkäynti ei enää vaihtele ja lähtee nyt laakista käyntiin, ei vaan peli liiku mihinkään!
Minne katosi sata pollea?
Autona siis 156 -00 1.8 TS
EDIT.
Eli tehot on nyt taas tallella mutta nyt auto ei lähde käyntiin vasta kun hetken ärräpäiden ja ihmettelyn tuloksena. Sen jälkeen auto on kuin mitään ei olisi käynyt. Kampiakselin asentotunnistin? Mikäs homma tuo on vaihtaa ja mistä osa? Jos itse hankala vaihtaa niin mihin hintaan tuota tekevät?
Minne katosi sata pollea?
Autona siis 156 -00 1.8 TS
EDIT.
Eli tehot on nyt taas tallella mutta nyt auto ei lähde käyntiin vasta kun hetken ärräpäiden ja ihmettelyn tuloksena. Sen jälkeen auto on kuin mitään ei olisi käynyt. Kampiakselin asentotunnistin? Mikäs homma tuo on vaihtaa ja mistä osa? Jos itse hankala vaihtaa niin mihin hintaan tuota tekevät?
Viimeksi muokannut Java, 23 Syys 2008, 22:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfa melkein jätti tielle - nyt tehot kateissa
Jos se tosiaan on tuo , niin ei pitäis olla paha vaihtaa ? Pyörä pois , alamuovi pois , tsadaa . Pitäis olla edessä se anturi . ( Näin ainakin Opelissa )Java kirjoitti:Kampiakselin asentotunnistin? Mikäs homma tuo on vaihtaa ja mistä osa? Jos itse hankala vaihtaa niin mihin hintaan tuota tekevät?

Onkos mitään tietoa mistä tuota palikkaa kannattaa käydä kysymässä? Telttaanko joutuu suojautua?
Tuossa alfa156.net:in foorumeita lueskellessa auton pitäisi sammua lämmetessään? Itsellä ei tälläistä vikaa kylläkään ole, auto vaan ei lähde käyntiin ennen poppakonsteja monen starttausyrityksen jälkeen.
Tuossa alfa156.net:in foorumeita lueskellessa auton pitäisi sammua lämmetessään? Itsellä ei tälläistä vikaa kylläkään ole, auto vaan ei lähde käyntiin ennen poppakonsteja monen starttausyrityksen jälkeen.
Tilasin tuon teltasta tuon palikan, 86.50 hintaa o.O Huomiseksi lupasit tuon toimittaa paikalliseen telttaan. Nyt kuitenkin auto lähtee nätisti käyntiin joka yrittämällä pienen kiesin jälkeen
Kylmänä sai starttaiilla taas mutta nyt tuntuu lähtevän kokoajan. Pitääpä odotella ja kokeilla uudestaan illalla.. Mystistä sanoisinko..

- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Kampiakselin hihnapyörän vieressä . Hihnapyörässä pitäisi olla ns. "hampaita" ja siitä anturi haistaa k-akselin asennon .Java kirjoitti:Okei kiitoksia tuosta tiedosta että yleistä on. Huomenna on tuon vaihtourakka sitten edessä.
En englanniksikaan vaihto-ohjeita löytänyt, onkohan jollain kuvaa tms jotain ohjeita missä tuo sijaitse (stratin vieressä?) ja miten vaihto luonnistuu.
Sitten siinä jossain lähellä pitäisi olla liitin mistä saat irti ja uuden tilalle .
Edit:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=11696
Kato tosta 156 , ja sieltä manuaalia jos ei muuten löyry.
RPM-sensor = kierrosluvun mittari? Sehän siis toimii..
tuollakin keskustelussa heti ekassa vastauksessa puhutaan crankshaft speed sensorista, vaikka rpm:stä jotain kysytään?
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... ensor.html
tuollakin keskustelussa heti ekassa vastauksessa puhutaan crankshaft speed sensorista, vaikka rpm:stä jotain kysytään?
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... ensor.html
Siellä imusarjan ja startin alla se on. Hyvällä lampulla ja tuurilla näet kun auton alta kurkkaat, vauhtipyörää näytti mielestäni lukevan. Putkistoa vissiin joutuu irroittamaan, niin ahdasta siellä tuntuu olevan ja yläkautta ei varmastikaan helpompaa. Joku joka on vaihtanut voisi kertoa tarkemmin.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Annetaan tätä tietoa, nyt tallain mukavasti tipoittain: Mä avaisin mielestäni (jos nyt oikein muistan) pakoputken liitoksistaan, jotta sain käden ujutettua sinne väliin.
Eli auto ylös, könyä alle ja käsikopelolla tutkimaan moottorin "takaosaa". Kyllä se sieltä löytyy...
Ps. eivät varmaan tunnin työtä enempää veloita korjaamollakaan vaihdosta !
Eli auto ylös, könyä alle ja käsikopelolla tutkimaan moottorin "takaosaa". Kyllä se sieltä löytyy...
Ps. eivät varmaan tunnin työtä enempää veloita korjaamollakaan vaihdosta !
Ei tsiisus mikä on itsellä vikana?? Ei sitä helvttt löydä sieltä vaikka nyt kaks kertaa kattonut. Siis just siitä missä se pohjamuovi loppuu keskella autoa ja putki menee siitä, siinäkö sen pitäis olla? Siitä näkee hyvin sinne koneen alle ja starttiakin olen jo kädellä hiplaillut mutta ei tuota anturia löydy mistään siitä
Eihän se pois voi olla ja tukittu jollain? Vai onko jo liian hazardi ajatus.... Muutenki löytynyt entisen omistajan toimesta muutamia purkkavirityksiä 


- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Juu mulla on vanha tessu, tai no on mulla uusikin, mutta tätä pällistelin 1.8 156:sesta josta irrottelin vaihteiston.
Piti ottamani kuvakin, mutta enkös unohtanut
Helpointa varmaan löytää kun käpälöin sen johdon käteen ja seuraa minne menee. Johto meni muistaakseni sitä lohkon kylkeä pitkin viistosti alaspäin.
Jos tämä NIIN pahasti häiritsee niin voin käydä huomenna ottamassa kuvan siitä
Piti ottamani kuvakin, mutta enkös unohtanut

Helpointa varmaan löytää kun käpälöin sen johdon käteen ja seuraa minne menee. Johto meni muistaakseni sitä lohkon kylkeä pitkin viistosti alaspäin.
Jos tämä NIIN pahasti häiritsee niin voin käydä huomenna ottamassa kuvan siitä

- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Muistin käydä räppäämässä kuvat mutta melkein unohdin lähettää ne tänne
Tässä kuitenkin, eli tuo startin alla oleva, ei voi erehtyä.

Tässä kuitenkin, eli tuo startin alla oleva, ei voi erehtyä.
- Liitteet
-
- 20092008(001).jpg
- (170.13 KiB) Tiedosto ladattu 8846 kertaa
-
- 20092008.jpg
- (86.08 KiB) Tiedosto ladattu 8846 kertaa
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Nappasin kuvan kilpurin koneesta, joten tietenkin on puhdasJarama kirjoitti:Onpa puhtaan näköinen moottori. Auton alta kun kurkkii niin kyllä se näkyy, mutta ahtaassa paikassa on. Onko muuten yhdellä pultilla kiinni?
Mikä muuten tuo anturi on, joka on alemman kuvan oikeassa yläsyrjässä?

Kuvasta päätellen on yhdellä pultilla kiinni.
Tuosta toisesta anturista en tiedä, mutta voisi olla vaikka öljynpaineen merkkivalon anturi, tai joku lämpöanturi

Mutt: Vanhassa tessussa toi anturi on hihnapyörällä joka on hammastettu. Eipä ole niiden kanssa murheita ollut, joten hyvin toimivat sielläkin.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei se vauhtipyörän kehällä oleva startille tarkoitettu hammastus taida olla muodoltaan ihan sopiva yläkuolokohdan tunnistamiseen? Lisäksi jostain kohtaa pitäisi puuttua hammas että tökkeli tietää mistä aloittaa hampaiden laskemisen.
Sitä en kyllä tajua miksi sekä kampuralla että nenäkepillä pitää olla oma tunnistin. Jotakuinkin samassa tahdissahan nuo pyörivät, nenät vain puolta hitaammin, ja jos eivät pyöri niin siinä ei enää paljon tunnistimet auta.
Sitä en kyllä tajua miksi sekä kampuralla että nenäkepillä pitää olla oma tunnistin. Jotakuinkin samassa tahdissahan nuo pyörivät, nenät vain puolta hitaammin, ja jos eivät pyöri niin siinä ei enää paljon tunnistimet auta.
- Epäkelpokeräilijä -
Voisko olla niin että tosta kampiakselin hammaskehästä saadaan moottorin pyörimisnopeus ja asento aika tarkasti laskettua, mutta siitä ei saada tietoa missä tahdissa mikäkin sylinteri on. Sen takia on erikseen nokka-akselilla asentoanturi, joka hoitelee sen puolen. Nyt taas joku miettii miksi ei käytetä pelkkää nokka-akselin asentoanturia. Itse luulen että se ei ole esim. sytytyksen ajoituksen kannalta tarpeeksi tarkka.
Ainakin tuossa wanhassa BMW tunkiossani Kampiakselilta tulee moottorin pyörintänopeus ja nokka-akselilta (pako-) YKK, jota käytetään sytytyksen ohjaamiseen. Jos YKK tieto häviää, siirtyy Motronic antamaan hukkakipinää.
(Eli tosiaan, myös hihnapyörää käytetään kampiakselin pyörimisen tunnistamiseen mutta mitenkään Alfalle tyypillistä tai erikoista tuon vauhtipyörän käyttäminen ei ole.)
(Eli tosiaan, myös hihnapyörää käytetään kampiakselin pyörimisen tunnistamiseen mutta mitenkään Alfalle tyypillistä tai erikoista tuon vauhtipyörän käyttäminen ei ole.)
VMP
Alkoi eilen taas starttihäiriötä pitämään. Kuka tunnustaa huutaneensa olarissa eilen iltapäivällä "ELÄKÖÖN ITALIA!"??[/quote]
Voisin antaa pienen vinkin osaltani tähän teidän ajatustenvaihtoon, ensinnäkin se anturi ei lue vauhtipyörän hampaita vaan erillistä hammaskehää, joka on pultattu k-akseliin, yksintertaisesti se pysyy puhtaampana siellä!
Toinen vinkki, kun käynnistät autosi normaalisti, se käy n. 1000 rpm jonkin aikaa, ja sitten tippuu sinne 750-800 rpm alueelle, jos kierrokset ei tipu, on syy nokka-akselin ajoitustunnistin ja moottori ruiskuttaa yhtaikaisesti joka sylinterille koska se ei ole tunnistanut ns. työkiertoa nokka-akselilta. Näitä molempia tarvitvitaan, koska kampiakselilta mitataan pyörintänopeus ja ykk, ja nokka-akselilta ajoitus. Esim. jos jako menee sekaisin (esim. hihna hyppää pari hammasta), viaksi tulee ajoitustunnistimen synkronointi k-a tunnistimeen nähden. Tällöin joku voi vaihtaa tunnistimen, mutta vika on edelleen ajoituksessa.
Eli, älä osta tunnistinta, vaan käy korjaamolla lukemassa vikamuisti, kaikki viat eivät sytytä häiriövaloa.
Ps. Se anturi on öljynpaineen anturi, ja hiukan sen yläpuolella on nakutustunnistin.
Onnea ja menestystä!
Voisin antaa pienen vinkin osaltani tähän teidän ajatustenvaihtoon, ensinnäkin se anturi ei lue vauhtipyörän hampaita vaan erillistä hammaskehää, joka on pultattu k-akseliin, yksintertaisesti se pysyy puhtaampana siellä!
Toinen vinkki, kun käynnistät autosi normaalisti, se käy n. 1000 rpm jonkin aikaa, ja sitten tippuu sinne 750-800 rpm alueelle, jos kierrokset ei tipu, on syy nokka-akselin ajoitustunnistin ja moottori ruiskuttaa yhtaikaisesti joka sylinterille koska se ei ole tunnistanut ns. työkiertoa nokka-akselilta. Näitä molempia tarvitvitaan, koska kampiakselilta mitataan pyörintänopeus ja ykk, ja nokka-akselilta ajoitus. Esim. jos jako menee sekaisin (esim. hihna hyppää pari hammasta), viaksi tulee ajoitustunnistimen synkronointi k-a tunnistimeen nähden. Tällöin joku voi vaihtaa tunnistimen, mutta vika on edelleen ajoituksessa.
Eli, älä osta tunnistinta, vaan käy korjaamolla lukemassa vikamuisti, kaikki viat eivät sytytä häiriövaloa.
Ps. Se anturi on öljynpaineen anturi, ja hiukan sen yläpuolella on nakutustunnistin.
Onnea ja menestystä!
Siis mikä anturi on öljynpaineen tunnistin? Tuo ylempänä olevassa kuvassa oleva? Ainakin tuo uusi tunnistin mikä minulla on jo hankittuna on saman näköinen kun tuo, ja se on se asentotunnistin..
EDIT: Niin varmaan tarkotit tuota toista anturia mitä pojat pähkäilivät, my bad.
Mutta siis, kierrokset on siellä 1000-1500 kun moottorin tulille pamauttaa, ja hetken käymisen jälkeen se tipahtaa sinne 700 kierroksen paikkeille.
Tuon käyn nyt vaihtamassa kuitenkin vaikka "sokkona" vähän tyhmää. Jos tuo nyt ei sitten korjaannu tsekkailen vikakoodit..
Asiasta kolmanteen, missäs saa auton koneeseen pk-seudulla kiinni edullisemmin? Telttahan tuostakin palvelusta ottaa sen 70+ euroa. Mikähän liike tekisin alfahenkeen tuota:)?
EDIT: Niin varmaan tarkotit tuota toista anturia mitä pojat pähkäilivät, my bad.
Mutta siis, kierrokset on siellä 1000-1500 kun moottorin tulille pamauttaa, ja hetken käymisen jälkeen se tipahtaa sinne 700 kierroksen paikkeille.
Tuon käyn nyt vaihtamassa kuitenkin vaikka "sokkona" vähän tyhmää. Jos tuo nyt ei sitten korjaannu tsekkailen vikakoodit..
Asiasta kolmanteen, missäs saa auton koneeseen pk-seudulla kiinni edullisemmin? Telttahan tuostakin palvelusta ottaa sen 70+ euroa. Mikähän liike tekisin alfahenkeen tuota:)?
Moro taas, ympyröity on rpm-tunnistin, oikealla ylhäällä öljynpaineanturi.Java kirjoitti:Siis mikä anturi on öljynpaineen tunnistin? Tuo ylempänä olevassa kuvassa oleva? Ainakin tuo uusi tunnistin mikä minulla on jo hankittuna on saman näköinen kun tuo, ja se on se asentotunnistin..
Jos rpm-anturi on mykkä, moottori ei käynnisty, mutta jos nokka-akselitunnistin on sökö, se käynnistyy, ja käyttäytyy edellä kuvatusti.
Rpm-anturin (induktioanturi) voi tarkastaa vastusmittarilla (alle 1 kohm), sen liitinhän on imusarjan päällä, mutta nokka-akselitunistin on hall-anturi, ja sen tarkastus pitää tehdä jännitemittauksella. Minä olen sitä mieltä, että vika ei ole siinä rpm-anturissa, mutta jos osa sulla on, voithan sen sinne vaihtaa (kurja paikka joka tapauksessa).
Anna kuulua miten kävi!
Noniin siinä imusarjan päällähän se liitin olikin, mittasin vastuksen ja antoi 854 ohmia, uuden anturin antaessa 846 ohmia. En myöskään saanut autoa käyntiin.. Eli tuo palikka tuntuisi olevan kunnossa?
Auto ei nyt lähde ollenkaan käyntiin....
Eihän Öljy-,ruisku- ja akku-valon kuulu palaa kun hetken?
Nyt kun laittaa virrat päälle niin normisti valot palaa hetken ja sitten sammuu kaikki paitsi nuo öljy, ruisku ja akkuvalot siellä yläkulmassa. myös siinä keskellä oleva keltainen avain ja key teksti jää palamaan? Ruiskun valo sammuu iha murto-osaksi myös tuossa ja sitten se jää palamaan taas..
Auto ei nyt lähde ollenkaan käyntiin....
Eihän Öljy-,ruisku- ja akku-valon kuulu palaa kun hetken?
Nyt kun laittaa virrat päälle niin normisti valot palaa hetken ja sitten sammuu kaikki paitsi nuo öljy, ruisku ja akkuvalot siellä yläkulmassa. myös siinä keskellä oleva keltainen avain ja key teksti jää palamaan? Ruiskun valo sammuu iha murto-osaksi myös tuossa ja sitten se jää palamaan taas..