156 JTS -04 ongelma : "Motor control system failure&quo

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
lagamaggan
Viestit: 41
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:35
Paikkakunta: ESPOO

156 JTS -04 ongelma : "Motor control system failure&quo

Viesti Kirjoittaja lagamaggan »

Noniin, nyt tuli sitten kuukauden ajamisen jälkeen ensimmäinen todellinen vika alfaani.

"Motor control system failure" ilmoitus tuli noin 3min ajamisen jälkeen. Moottorin merkkivalo palaa. Uudelleenkäynnistämisen jälkeenkin sama ilmoitus pysyy alku checkin jälkeen.

Onko tämä näitä legendaarisia alfan sähkö"ominaisuuksia" vaiko kenties jotain vakavampaa?

En ainakaan ajossa huomannut mitään muutoksia koneen käyttäytymisessä...

Apuja kaivataan. Kiitos.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

En osaa muuta sanoa kun että testeriin kiinni vaan ja katsomaan mitä koodia tulee ulos.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Valitettavia tyyppivikoja. Haulla löytyy esimerkiksi seuraavaa:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=12915

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=11748
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
lagamaggan
Viestit: 41
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:35
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja lagamaggan »

Tjaahans tjaahans...

Kokeilenpa nyt pari päivää vielä ajella ja kuulostalla autoa, josko tuo vikailmoitus häviäisi itsekseen.

Muussa tapauksessa voisi kyllä ajatella käyttävänsä jossain asiallisessa huoltamossa luettamassa koodit auki, ja putsauttamassa liittimet.

Tuskinpa kyseessä mikään "oikea" vika kun ei tunnu mitenkään erilaiselta ajossa.

Voitteko suositella jotain muuta liikettä kuin Konalan Deltaa suur-leppävaaran lähistöltä?

Kiitoksia vinkeistä!

qwe
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Syys 2007, 13:15
Car(s): 159
EX:156JTSx2
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja qwe »

Ei se ilmoitus taida itsestään kadota, mulla oli sama homma kesällä. Auto tallista ulos ja tuo ilmoitus tuli näyttöön. Avasin lamda-antureiden liittimet ja niistä toisessa oli yksi nasta painunut sisään. Mitään perstuntumalla havaittavaa vaikutusta käyntiin tuolla ei ollut. Kävin deltassa kysymässä mitä homma maksaisi, niin satasella hoitivat samantien kuntoon...

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Katoaa itsestään jos vika katoaa...

Mulla teki niin useasti edellisessä 156:ssa.

Aamulla kun meni töihin niin eilen tullut vika saattoi vielä olla ruudussa, mutta päivällä kun lähti töistä niin ruutu oli tyhjä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Viesti Kirjoittaja PRO »

lagamaggan kirjoitti:Tjaahans tjaahans...

Kokeilenpa nyt pari päivää vielä ajella ja kuulostalla autoa, josko tuo vikailmoitus häviäisi itsekseen.

Muussa tapauksessa voisi kyllä ajatella käyttävänsä jossain asiallisessa huoltamossa luettamassa koodit auki, ja putsauttamassa liittimet.

Tuskinpa kyseessä mikään "oikea" vika kun ei tunnu mitenkään erilaiselta ajossa.

Voitteko suositella jotain muuta liikettä kuin Konalan Deltaa suur-leppävaaran lähistöltä?

Kiitoksia vinkeistä!
Malminkartanon autohuolto, ovat perehtyneet italoautoihin... ristiriitaisia kokemuksia porukalla. Omalla kohdalla kaikki toiminu hyvin...

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Ei ole vikailmoitukset hävinneet kuin nollaamalla. Omalla "kapulalla" käy helposti.

Avatar
il_dottore
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Mulla ex-156 SW 1.8 ('04) antoi kahdesti noita hälyjä. Eka kerta viime talvena, ja silloin kävin Malminkartanossa luetuttamassa/nollaamassa koodit. (No, autoa sisään ajettaessa häly menikin sitten pois itsekseen!). Vikakoodi ilmoitti sytytyskatkoksista 1. sylinterissä. Ei tuntuntunut ajettavuudessa mitenkään, mutta toisaalta 1.8 Super on TwinSpark, joten toisen tulpan ajoittanen katkominen ei ehkä tunnu niin paljoa.

Toinen kerta sitten viime heinäkuun alkupuolella, mökkireissulla. Jämsässä pärähti häly päälle, mutta meni aluksi muutaman kerran pois, kun toppasin koneen bussipysäkillä. Noin 50 km ajon jälkeen alkoi sitten kuitenkin hoilata noin 1 - 5 km välillä, varsinkin moottoria enemmän kuormitettaessa. Ei taaskaan tuntunut mitään vedon puutetta tms., mutta että osaa olla ärsyttävä ääni hälyssä, ja vaikka "Go to Dealer" -vikaviesti jää päälle, möly vaan jatkuu, ja sitä sitten riitti kotiin asti (Espooseen).

No, tällä kertaa päädyin omatoimisuuteen, ja tilasin netin kautta OBD-USB-kaapelin ja AlfaDiag -softan. Niillä syyksi ilmeni taas sytyshäiriöt 1. sylinterissä. No, suojakannet veks ja puola irti, ja voilá! Päätulpan lyhyt "tulpanjohto/tulpanhattu" puolan ja tulpan välissä oli keskeltä murusina (kova eristemateriaali), joten sitä kautta ei juuri kipinävirta kulkenut. Tulpan potero oli lisäksi täynnä veden ja öljyn sekaista mössöä, jota epäilen myös syylliseksi eristeiden pehmenemiseen.

Kun auto piti saada pikaisesti liikenteeseen, päädyin hakemaan Deltalta uuden osan noin 50 EUR kiskurihintaan. Netin kautta Saksasta löytyi vastaava BOSCH-osa karvan alle 12 EUR, mutta rahtia olisivat karhunneet 16 EUR, ja toimitusaika 4-5 pvä. Tuo lyhyt holkki vaihtamalla ja koodit nollaamalla vika poistui, eikä uusinut koko kesän noin 7000 km ulkomaanreissun aikana!

Tuossa 1.8 koneessa selitys mömmölle löytynee siitä, että öljyntäyttökorkki on 1. syl. päässä (siis jakohihnan päässä), ja samalla kannen päällä olevassa suojakannessa on aukko. Siitä pääsee siis öljyä syl.kannen ja tulpan alueelle, jos öljyä täytettäessa vähän "lirahtaa" ohi. Samoin moottoritilaa pestessä painepesurilla pääsee vesi samaa reittiä kannen päälle tällä alueella, kun taas 2-3-4 sylinterien aluella syl.kannen yläpinta ja puolat & tulpanjohtimet olivat ihan pölykuivia.

Vaikka nyt on kyseessä 2.0 JTS, niin kannattanee kurkistaa tulpanjohtoja siinäkin.
Maserati GranTurismo ('07)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

il_dottore kirjoitti:Tulpan potero oli lisäksi täynnä veden ja öljyn sekaista mössöä, jota epäilen myös syylliseksi eristeiden pehmenemiseen.
Tuo on erittäinkin yleinen ongelma varsinkin juuri käytettynä hankituissa Alfoissa koska liikkeessä joka ikinen kerta tohottavat konehuoneen puhtaaksi painepesurilla. Siinä saattaa sitten eksyä vettä noihin tulpankoloihin. Itselläkin kävi justiin näin.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
il_dottore
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Tässä kohtaa syyllinen taisi kuitenkin olla ratin ja penkin välissä. Auto oli kyllä Deltasta ostettu (ollut henkilökunnan työsuhdeautona), mutta alle 40 tkm ajettuna, tosin silloin kyllä hyvin puunattuna.

Itse sitä kyllä sitten tuli virutettua yhden jos toisenkin kerran myös pannuhuoneen puolelta. Samoin nuo öljyn lirautukset tunnustan omikseni.

Eli, kuten roomalaiset sanoivat: mea culpa.
Maserati GranTurismo ('07)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)

Avatar
lagamaggan
Viestit: 41
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:35
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja lagamaggan »

UPDATE:

Viime sunnuntaina ilmaantunut vika on hävinnyt itsestään perjantaina!

Onpas melko erikoista, mutta toisaalta näin kyllä arvelinkin että vika "häviää" itsekseen. Kannattaakohan silti käydä luetuttamassa Alfa, että saa viimesen varmuuden asiasta?

Samalla voisi kysäistä Auto Milanon kavereilta, mistä johtuu oikean takapään kova ujellus ajossa? Onkohan siellä jokin lokasuojan pelti auki tai jotain.. nojaa. Mutta siis tälläistä oli tapahtunut.

Kiitos kaikille.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

lagamaggan kirjoitti:mistä johtuu oikean takapään kova ujellus ajossa?
Minkälainen ujellus? Tuulen ujellus? Laahaavan jarrun ujellus? Kuolevan laakerin ujellus?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
lagamaggan
Viestit: 41
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:35
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja lagamaggan »

hagger16 kirjoitti:
lagamaggan kirjoitti:mistä johtuu oikean takapään kova ujellus ajossa?
Minkälainen ujellus? Tuulen ujellus? Laahaavan jarrun ujellus? Kuolevan laakerin ujellus?
Veikkaisin itse tuulta / laakeria. Mene ja tiedä. Nopean tarkastelun jälkeen huomasin kyseisessä lokasuojan sisäpinnassa olevan suojakerroksen (mitä lie mattoa onkaan) oudon irtonaisen osan joka ei siis ole kiinni pellissä! Ettei vain olisi aikamoinen ruostumisriski tuossa noin. Voivoivoi... nyt tuli pelko persiiseen.

Vastaa Viestiin