75:n kaiutinasennus - miten toteutettu?
Valvoja: Moderators
75:n kaiutinasennus - miten toteutettu?
Nyt on saatu auto alle ja heti alkaa pikku perusjutut, jotta saa mieluiseksi.
Yritin hieman shöörtsätä, mutten hirveästi löytänyt kuvia tai juttua siitä, miten seiskavitoseen on kaiuttimia asenneltu. Erityisesti eteen siis. Takanahan on ihan asialliset paikat hyllyllä.
Elikkäs. Löytyykö kuvia tai hyviä ideoita, miten nätisti pulupahtaa 5-varttiset tai 6,5" erilissarja johonki. Myös minimitilan vaativat matalaäänisten toteutukset kiinnostaa.
Kiitos ja kumarrus.
Yritin hieman shöörtsätä, mutten hirveästi löytänyt kuvia tai juttua siitä, miten seiskavitoseen on kaiuttimia asenneltu. Erityisesti eteen siis. Takanahan on ihan asialliset paikat hyllyllä.
Elikkäs. Löytyykö kuvia tai hyviä ideoita, miten nätisti pulupahtaa 5-varttiset tai 6,5" erilissarja johonki. Myös minimitilan vaativat matalaäänisten toteutukset kiinnostaa.
Kiitos ja kumarrus.
hmmm..... näyttää jännältä...mitähän tästä tapahtuu...
- Abarth
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Mä värkkäsin joskus nelituumasille kotelot kuskin puolelle siihen "kolikkolokeron" tilalle ja apparin puolelle hanskahyllyn oikeaan laitaan. Ei juuri pistä silmään jos tekee siistit kangaspäälysteiset etuverkot.
Diskantit laitoin ihan perinteisesti kojetaululle, mutta innokas upottaa ne siististi esim ovipahvien yläkulmiin tai peilikolmioihin.
Noillahan ei matalia taajuuksia juuri tule, mutta saa suht huomaamattomaksi.
Varapyöräkoteloon tuli laminoitua subbarikotelon raakile, jota en sitten koskaan tehnyt loppuun.
Diskantit laitoin ihan perinteisesti kojetaululle, mutta innokas upottaa ne siististi esim ovipahvien yläkulmiin tai peilikolmioihin.
Noillahan ei matalia taajuuksia juuri tule, mutta saa suht huomaamattomaksi.
Varapyöräkoteloon tuli laminoitua subbarikotelon raakile, jota en sitten koskaan tehnyt loppuun.
Itse toteutin jokunen aika sitten vastaavan kaiutinasennuksen kuin Minkolla näyttäisi olevan työn alla. Mulla oli tosin kohteena 33, mutta periaate on sama. Hiton työläs tuo kyllä oli, mutta muuten oon ollut tyytyväinen. Linkki projektiin http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=9710 ja linkki kuviin http://s225.photobucket.com/albums/dd172/Oleino/
Linkit yksittäisiin kuviin löytyy selostuksien kanssa linkittämästäni topicista. Pienemmälläkin vaivalla saa kyllä varmasti ihan toimivan asennuksen..
Linkit yksittäisiin kuviin löytyy selostuksien kanssa linkittämästäni topicista. Pienemmälläkin vaivalla saa kyllä varmasti ihan toimivan asennuksen..

Tein itse - säästin
No niin.. Näyttää paljon paremmalta ja kiitokset vastauksista. Joskus väkästin siihen ensimmäiseen, viimeiseen ja ainoaan pösööni lasikuidusta pöntöt. Oli vähän työläs, mutta kun teki luurankomallin ja lainasi entisen tyttöystäväni (nykyinen vaimoni) sukkahousuja, niin á vot, luurangon päälle kiristettynä jopas tuli hyvä laminointipohja.
Hain kysymykselläni lähinnä vahvistusta itselleni siitä, että orkkispaikalle tuskin saa mitään järkevää aikaa, tai edes muuhun kohtaa etuovia ilman lisärakenteita. Voihan se toki olla resonoinninkin takia olla parempi tehdä saman tien kunnon hevyduti versio. Toisaalta, noita makosia imuääniä kun kuuntelee, niin eipä siinä lalaa vältämättä edes kaipaa.
Jos tulee vielä ideoita ajatuksia niin tänne vaan. Jahka pääsen itse aiheeseen, räpsin otoksia ja yritän upata tänne näkyville.
Tulikin heti toinen kysymys mieleen, kun tuo stereoitten paikka on aika hankala tuolla alhaalla. Onko kukaan kehittänyt patenttia paremmalle paikalle, ylemmäs johonkin tuhkakupin tietämille?
Hain kysymykselläni lähinnä vahvistusta itselleni siitä, että orkkispaikalle tuskin saa mitään järkevää aikaa, tai edes muuhun kohtaa etuovia ilman lisärakenteita. Voihan se toki olla resonoinninkin takia olla parempi tehdä saman tien kunnon hevyduti versio. Toisaalta, noita makosia imuääniä kun kuuntelee, niin eipä siinä lalaa vältämättä edes kaipaa.
Jos tulee vielä ideoita ajatuksia niin tänne vaan. Jahka pääsen itse aiheeseen, räpsin otoksia ja yritän upata tänne näkyville.
Tulikin heti toinen kysymys mieleen, kun tuo stereoitten paikka on aika hankala tuolla alhaalla. Onko kukaan kehittänyt patenttia paremmalle paikalle, ylemmäs johonkin tuhkakupin tietämille?
- MiNkO^^
- Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147 - Paikkakunta: Päijät-Häme
itsellä oli joskus aikoinaan etuovissa 6x9 kajarit kiinni mutta halusin vaihtaa paikkaa muistaakseni toisessa kuvasta näkyy vanha paikka mitään ihmeellistä siihen ei ollut tehnyt(entinen omistaja väsännyt)
sinäänsä vanhoissa paikoissa ei hirveesti mitään vikaa ollut mutta omaa silmää häiritsi kun elementti hävisi penkkiin kiinni ja näin ollen ääni vähän heikkeni
kieltämättä soittimen alkuperäinen paikka on vähän heikko mutta itse olen tyytynyt siihen paikkaan ei houkuttele mahdollisia varkaita...
tosin ajatus on ollut siirtää soitin jonnekin ARC korkeudelle vaatii vähän hommia yms
sinäänsä vanhoissa paikoissa ei hirveesti mitään vikaa ollut mutta omaa silmää häiritsi kun elementti hävisi penkkiin kiinni ja näin ollen ääni vähän heikkeni

kieltämättä soittimen alkuperäinen paikka on vähän heikko mutta itse olen tyytynyt siihen paikkaan ei houkuttele mahdollisia varkaita...
tosin ajatus on ollut siirtää soitin jonnekin ARC korkeudelle vaatii vähän hommia yms

Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
Eikös nykyisissä soittimissa, tai ainakin vähän paremmissa malleissa, ole eri asentoon kääntyvä etupaneeli? Eli näytön ja nappulat saa osoittamaan yläviiston. Omasta soittimesta tuommoinen toiminto ainakin löytyy. Silloin ainakin käyttö helpottuu vähän vaikka soitin olisikin vielä alhaalla samassa paikassa.
Tein itse - säästin
- Tiige
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Etuovissa ei taida tosiaan pahemmin olla tilaa kuin vakiopaikalla. Siihen saa helposti 5.25" tai 6.5" tuumaiset. Ongelma onkin vakiopaikan huonossa sijainnista soinnin suhteen. Itsellä ollut pidempään suunnitteilla 3-tie etupää tuohon. Laittaisi oven vakiopaikalle 6.5" elementin bassoksi. Siihen kolikkokuppiin ja hanskalokeron päälle 4" jonkunlaisilla koteloilla keskiääniksi ja diskantit ovipahvien yläreunaan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- MiNkO^^
- Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147 - Paikkakunta: Päijät-Häme
kyl jotkut mallit sellaisiakin valmistaa kaltevuus 0-45 astettaOleino kirjoitti:Eikös nykyisissä soittimissa, tai ainakin vähän paremmissa malleissa, ole eri asentoon kääntyvä etupaneeli? Eli näytön ja nappulat saa osoittamaan yläviiston. Omasta soittimesta tuommoinen toiminto ainakin löytyy. Silloin ainakin käyttö helpottuu vähän vaikka soitin olisikin vielä alhaalla samassa paikassa.

Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
Tykkään tuosta Tiigen ajatuksesta. Sitä voisi vielä jalostaa myös sillä optiolla, että ottaisi sellaiset 4", jossa diskantti kiinnitetty keskelle, eli näitä koaksaalielementtejä. Silloin välttäisi hieman kaapelinvedossa ja jakosuotimen sijoittelussa. Kuskin puolella kun ei sitä tilaa liikaa ole kolikkokupissa. Sitten vaan midbasso oveen ja sille oma jakari, ellei sitten suoraan vahvistemesta saa jo säädettyä.