Tarkistinpa tänään että mikä ihme siellä 33:sessa rytisee. No kardaanihan se siellä vispaa ihan hullun lailla. Todennäköisesti on alkupäästään vääntynyt.
Ajattelin että kytkisin nelivedon pois jottei kardaani turhaan riko mitään, ennekuin saan sen korjattua. Eräissä ohjeissa jotka sain auton mukana lukee näin: "Seuraavissa tapauksissa tulee neliveto kytkeä irti" ... ... Sähkömagneettinen kytkin on oltava irti kytkettynä voimansiirron katkaisemiseksi etu- ja taka-akselien väliltä. Irtikytkentä suoritetaan kääntämällä avain "GARAGE"-asentoon tai irroittamalla päärele, jossa on kytkennän suojasulake (30A)(sijaitsee ilmanottokaukalossa, vasemmalla)"
Kävin ottamassa releen irti, ja tauluun syttyi 4X4 häiriövalo, mutta edelleen se kardaani siellä vaan pyörii ja rytisee
Jos auto olisi vaikka nosturilla niin, että pyörät on ilmassa ja neliveto kytketty irti takapyörät ei pyörisi, mutta ajaessa tiellä takapyörät pyörittää kardaania vaikka vetoa ei olekaan.
No niinpä niin. Eli nyt kun tuo rele on irti niin uskallan mennä repimään kardaanin mäkeen. En sitä nimittäin ensiksi uskaltanut tehdä, siinä pelossa että elektroniikka sekoaa.
Katselin vähän auton papereita niin se on tovi sitten vaihdettu. Voi toki olla että tuo vispaaminen on rikkonut tuon uudenkin laakerin.
Heitto on kardaanin alkupäässä, eli ottaa välillä jopa kiinni sen alkupäässä olevan suojan reunoihin... loppupäässä on heitto jo aika hyvin tasaantunut.
Itse tukilaakerihan voi olla ehjä, jos vaan se kumi on rikkoutunut. Selviää kyllä ihan heiluttelemalla kardaania sivuille ja silmällä katsomalla.
Jos se on ehjä niin olisko sitten laatikon päästä laakeri antautunut. Vaikea uskoa että ite kardaani ois vääntyny, voisko olla ristinivel niin väljä että aiheuttaa tommosta heittoa?
Jos se on ehjä niin olisko sitten laatikon päästä laakeri antautunut. Vaikea uskoa että ite kardaani ois vääntyny, voisko olla ristinivel niin väljä että aiheuttaa tommosta heittoa?
Jup. Yhtyisin tohon midin aatokseen, noin tubesta katsomalla on luultacasti ristinivel mäsänä...
Tänään tiputin kardaanin pois. Ensimmäinen ristinivel on kunnossa, sekä laatikon laakeri on kunnossa. Toinen ristinivel on väljä sekä ensimmäinen kannake on pikkusen halkeamilla. Kardaanissa ei näkynyt silmin havaittavaa vääntymää.
Mystinen homma, nimittäin vaikka toisessa ristinivelessä olisikin vähän väljää niin ei se millään voi saada aikaan ensimmäisen ja toisen ristinivelen välissä yli sentin heittoa säteessä.
Nyt kävin irroitamassa sen vaihteiston päädyn kardaanin kiinnikkeen. Tosiaan jokainen kuusikolopultti oli nylpätty rikki, ja haarukka näytti jonkin verran murjotulta, jonkinlaista epämääräistä lastuakin siitä puuttui (tasapainotettu?). Tuo voisi hyvinkin olla syyllinen, siinähän ei perjaatteessa tarvitse kauhean isoa heittoa olla, kun se 30cm päässä on jo säteessä sen sentin.
Pyrin huomenna viedä tuon jonnekkin josta löytyy asialliset mittalaitteet, jospa se ratkaisisi homman.
Käväsin tammer-dieselissä jossa asentaja kurkkasi kardaania (se jätkä oli sekasin, mitähän lie nappeja vetänyt, tai jättänyt vetämättä), jos nyt oikein ymmärsin niin niistä ensimmäisistä haarukoista ei enään kannata tehdä kalua, vaan helpommalla pääsee kun hakee purkamolta kardaanin palasia joista he sitten voivat leikata ja hitsata nuo haarukat tähän. Asentajan muistikuvan mukaan Ladan kardaanin haarukat olisivat kooltaan samat.
Epezi kirjoitti:Asentajan muistikuvan mukaan Ladan kardaanin haarukat olisivat kooltaan samat..
Nuo ristinivelet olisi varmaan sitten myös samat kuin ladan..? Niitä ainakin saa, en tiedä miten on alfan ristinivelien saatavuus(ei ainakaan motonetistä saa).
Siitä ei ollut varmuutta. Tässä tapauksessa vaihtaisin molemmat haarukat, joten sen sopivuudella ei olisi merkitystä. Lähinnä pitäisi täsmätä pulttien kiinnitysväli sekä keskityshuulloksen halkaisija.
Ai niin, alkuperäisiä ristiniveliä saa ainakin muukkoselta, hinta tosin oli aikas suolanen. Mittojen mukaan tuommoisia niveliä saa voi tosin saada monestakin paikkaa... ainakin toivon niin, sillä joudun kaikki uusimaan.