Ikkunat jatkuvasti huurussa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Ikkunat jatkuvasti huurussa

Viesti Kirjoittaja Java »

156:tonen tätä pidempään jo tehnyt, mutta nyt vasta todella alkaa häiritsemään. Eli ikkunat on yön jälkeen pahasti huurussa, jopa vesipisaroita "roikkuu" tuulilasin sisäpuolelta.

Haullua etsiskelin jo tuossa aikasemmin kesällä ja tsekattua on:
-Tuulilasin tiivisteet läpikotaisin
-Ovien tiivisteet
-Maton alla ei akvaarioilmiötä
-Raitisilmasuodatin vaihdettu

Pitäisiköhän alkaa olemaan huolissaan, varmaan pakkasilla ikävä kun joutuu sisältäkin scrapailemaan :lol:

Sitten pari jokerikysymystä

Onko vielä jotain poppakonsteja kiveniskujen peittämiseen? Olen kokeillut tiputtaa tipan maalia iskuihin, jotka hommattu auton värikoodin perusteella mutta hieman eriväristä tuntuu olevan, myös jotain vahapuikkoa olen tesmannut, joka tuli turtlewaxin mukana, eri sävyä sekin.

Miksi erillinen mankka ei sammu kun katkaisee virrat autosta? Jää vain soimaan?
Viimeksi muokannut Java, 23 Loka 2008, 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Veikkaisin kuten tässäkin märkää raitisilmasuodatinta, jos sinulla sellainen löytyy.

Ja siihen jokeriin, tsekkasitko heräte/jatkuvavirtapiuhojen paikat kuten joku aiemmin jo sanoikin?

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Rolle kirjoitti:Veikkaisin kuten tässäkin märkää raitisilmasuodatinta, jos sinulla sellainen löytyy.

Ja siihen jokeriin, tsekkasitko heräte/jatkuvavirtapiuhojen paikat kuten joku aiemmin jo sanoikin?
Joo unohdin mainita, että tuo suodatin on juuri äskettäin laitettu, kun sitä ei sielä ollut :D En sitten kosteudesta tiedä, pitääpä huomenna tsekata. Tosin sekin aika ikäväsää paikassa nopeeta tsekkausta varten...

Jokeriin: Mikähän se noista johdoista on :D kaikki on jossain kytkettyinä, paitsi yksi vaalen sininen liitin, jossa lukee "Remote MAX 0.3Amp", nätisti on sellanen työntöliitin + muovit vielä päällä. En tälle vastakappaletta löytänyt mistään.. Kaverilta tuli kommenttia, että tämä on erillistä vahvistinta varten.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Se vaaleansininen johto saattaa olla myös moottoriantennille. Omassa poppikoneessa oli vaaleansininen merkitty antennin herätevirraksi.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

Nelli kirjoitti:Se vaaleansininen johto saattaa olla myös moottoriantennille. Omassa poppikoneessa oli vaaleansininen merkitty antennin herätevirraksi.
moottoriantennille tai esim vahvistimen herätevirraksi yleensä
tosin riippuen soittimesta mitä lukee jos on lukeakseen :)
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Siihen alkuperäiseen kysymykseen huuruuntumisesta.

Kyllä on kaikki meillä olleet Alfat tehneet huurua ikkunoiden sisäpintaan sateella jo vaikkapa ihan kuskin märistä vaatteista johtuen.

Huurua kertyy sateella ikkunoihin myös ajossa, vaikka olis lämmitys päällä, ilmeisesti nämä perkuleen raitisilmasuotimet aiheuttavat kastuesssaan ilmiön.

Putsaile nyt ensin lehdet pois valumarei'istä konehuoneesta ja sadekelillä on syytä pitää ilmastointia päällä. Tietysti muistat myös sammuttaa sen hieman ennen määränpäätä, jotta ei kerry itiöitä suotimiin, eli lämpö vähän kuivaa niitä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Hei, itsellä kävi vanhanaikainen. Pienen lenkin jälkeen auto parkkiin ja treeneihin. Kun tulin takaisin auton ikkunat ihan huurussa sisäpuolelta (märät). No kuivailun jälkeen pääsin sitten liikkeelle niin huomasin että se perhanan ilmastoinnin valo ei palanut joten oli mennyt pois päältä (tai ratin takana oleva kaveri ottanut pois päältä).

Ei muuta kuin päälle niin ongelmaa ei enää ilmennyt. Ellein auto seiso pitkään parkkipaikalla.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Talvella tuo ei paljoa vaan lämmitä, kun ikkunat on sisäpuolelta jäässä, ja ilmastointikaan ei lähde päälle pakkasella.

Raitisilmasuodatin on ehkä vähän nihkeä vaihtaa, mutta eipä maksa paljoa ja on sillä tähän asti poistunut tuo ongelma.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Auttaako yhtään jos pesee ikkunat liasta ja rasvasta puhtaaksi? Kuvittelisi, että huurre kuivuisi nopeammin puhalluksella puhtaasta pinnasta.

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Vinkki sisäpuolelta huurtumiselta suojautumiseen talvisin:

Ikkunoiden huurtumista sisäpuolelta voi talvisin välttää sillä, että tasaa perille tultua auton ja ulkoilman välisen lämpötilaeron. Eli ajelee viimeisen puoli kilometriä ikkuna raollaan. Sitten lämpötila ei pääse muuttumaan ja vettä ei tiivisty ikkunoiden sisäpintaan.


Jokeri:

Jos soittimen virta ja virtalukolta tuleva heräte on kytketty yhteen, niin silloin soitin elää omaa elämäänsä sen mukaan miten virtanappia painaa. Johtojen värit ovat yleensä punainen ja keltainen. Virtalukolle meneväksi tarkoitettu johto saattaa olla merkattu esim. "ignition" tekstillä.
Tein itse - säästin

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Oleino kirjoitti:Johtojen värit ovat yleensä punainen ja keltainen.
Ja keltainen lienee se jatkuva virta ja punainen virtalukon kautta kiertävä. Sininen piuha tosiaan erilliselle vahvistimelle menevä herätevirta.

rami
Viestit: 54
Liittynyt: 11 Huhti 2003, 20:37
Car(s): Gt
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja rami »

Ainakin Hongkong myymälöissä myydään huurteenesto ainetta. Voin suositella :wink: Todella tyytyväinen olen ollut.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Mulla on kanssa vähän tota huuruongelmaa , jos yksin tai kaksin ajelee sadekelillä niin takalasi+takasivulasit ovat aina huurussa .

Takalasinlämppärillä saa näkymään , ja jos todella kostea ilma ja autossa enemmän ihmisiä niin saa huudattaa ilmastointia että näkee ulos .

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mulla on kanssa vähän tota huuruongelmaa , jos yksin tai kaksin ajelee sadekelillä niin takalasi+takasivulasit ovat aina huurussa .

Takalasinlämppärillä saa näkymään , ja jos todella kostea ilma ja autossa enemmän ihmisiä niin saa huudattaa ilmastointia että näkee ulos .
Onkos sulla takaluukussa oleva poistoilmareikä avoin...oikeassa reunassa ritilä huovassa ja sen takana kuminen läppäventtiili ulkoilmaan.

Eräällä mestarilla oli muovipussi ritilän päällä ja sen päällä vielä muovilaatikko.. :lol:

Vaikka kyllä huurtuminen on jossain määrin 155 ominaisuus, esim 164 vastaava ilmanpoisto on paljon fiksumpi, 2 kpl venttiileitä molemmin eikä ritilää suoraan tavaratilaan...

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Sen verran ymärsin, että "virtanelikko" on nippusiteella vedetty nippuun. Eli musta, keltainen, punainen ja sininen johto ovat hieman "erillään" muista. Kaikki näyttävät olevan kytkettyinä?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jos huurtuminen on voimakasta, tarkista ettei sisäilman kierto ole päällä. Sateella toki ikkunat huurtuu, varsinkin jos useampi henkilö kyydissä. Ilmastointi on oiva peli pitämään ikkunat kirkkaina, mikäli lämpötila sen vaan sallii.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

VMTD kirjoitti:Jos huurtuminen on voimakasta, tarkista ettei sisäilman kierto ole päällä. Sateella toki ikkunat huurtuu, varsinkin jos useampi henkilö kyydissä. Ilmastointi on oiva peli pitämään ikkunat kirkkaina, mikäli lämpötila sen vaan sallii.
Juu ei tietenkään ole tuo kierrätys päällä, en ihan tumpelo ole :D Ilmastoinnillahan tuo kätevästi toimis, ilmaa kun kuivattaa. Ongelmana vaan on että autossa ei moista laitetta ole :P

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

jiiässä kirjoitti:
Mulla on kanssa vähän tota huuruongelmaa , jos yksin tai kaksin ajelee sadekelillä niin takalasi+takasivulasit ovat aina huurussa .

Takalasinlämppärillä saa näkymään , ja jos todella kostea ilma ja autossa enemmän ihmisiä niin saa huudattaa ilmastointia että näkee ulos .
Onkos sulla takaluukussa oleva poistoilmareikä avoin...oikeassa reunassa ritilä huovassa ja sen takana kuminen läppäventtiili ulkoilmaan.

Eräällä mestarilla oli muovipussi ritilän päällä ja sen päällä vielä muovilaatikko.. :lol:

Vaikka kyllä huurtuminen on jossain määrin 155 ominaisuus, esim 164 vastaava ilmanpoisto on paljon fiksumpi, 2 kpl venttiileitä molemmin eikä ritilää suoraan tavaratilaan...
kiitoksia neuvosta , pitää tarkistaa tuo

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Oletkos kokeillut pitää autoa lämpimässä tallissa ikkunat vähän auki muutaman päivän tai pistänyt sisätilan lämmittimen autoon käymään muutamaksi päiväksi, tämä kuivaa kosteaa autoa tehokkaasti.

Toisaalta oletko myös tarkistanut tuon sisäilmankierron toimivuuden? Itsellä joskus meni 33:sta vaijeri poikki joka ohjasi sisäilmankierronläppää, nupista vääntämällä tuntui että homma pelitti mutta todellisuudessa sisäilmankierto oli päällä ja auto ikkunat olivat huurussa lähes kokoajan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Maunu kirjoitti: Toisaalta oletko myös tarkistanut tuon sisäilmankierron toimivuuden? Itsellä joskus meni 33:sta vaijeri poikki joka ohjasi sisäilmankierronläppää, nupista vääntämällä tuntui että homma pelitti mutta todellisuudessa sisäilmankierto oli päällä ja auto ikkunat olivat huurussa lähes kokoajan.
Mulla on automaattinen AC , nou vaijeri

Ismo Laitinen
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08
Paikkakunta: Kajaani

Sisäkierto...

Viesti Kirjoittaja Ismo Laitinen »

Lancia Dedrassa aikanaan sisäkierto juuttui päälle kun se juuttui kiinni-asentoon käyttönappulan asennosta riippumatta. Oli sähkötoiminen ja kai se käyttömoottori meni rikki. Hirtin läpän rautalangalla auki-asentoon ja taas huurteet poistuivat. Ei siinä mikään automatiikka auta jos jotakin on rikki.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Sisäkierto...

Viesti Kirjoittaja willez »

Ismo Laitinen kirjoitti:Lancia Dedrassa aikanaan sisäkierto juuttui päälle kun se juuttui kiinni-asentoon käyttönappulan asennosta riippumatta. Oli sähkötoiminen ja kai se käyttömoottori meni rikki. Hirtin läpän rautalangalla auki-asentoon ja taas huurteet poistuivat. Ei siinä mikään automatiikka auta jos jotakin on rikki.
mutta kun sen sulkee ja avaa niin kuulee ihan selvästi että läppä kiinni , läppä auki .

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Mintenkäs tosta 75 saa huurun pois, meinaan että aina kun on vähänki kosteaa keliä niin tuppaa vetään kapiinin ihan huuruun.... eikä lähde oikein millään pois..
Pitäiskö tossa olla jossain päin ilman poistoaukko tai jotain sen tyylistä??

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ilmanpoisto taitaa olla takalasin sivuilla, nyt en muista oliko peräkontissa minkälaista poistumistietä. Itsellä aikoinaan samanlaisia oireita, mutta lämmityslaitteen kennon puhdistaminen auttoi. Puhallus voimistui huomattavasti, olihan se aika tukossa ja samalla jos avaa sen kannattaa vaihtaa uusi kennokin.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Nouko88 kirjoitti:Mintenkäs tosta 75 saa huurun pois, meinaan että aina kun on vähänki kosteaa keliä niin tuppaa vetään kapiinin ihan huuruun.... eikä lähde oikein millään pois..
Pitäiskö tossa olla jossain päin ilman poistoaukko tai jotain sen tyylistä??
Se auttaa ainakin, että saa auton täysin kuivaksi sisältä. Pari päivää lämpimässä ja kuivassa tallissa auttaa ainakin. Vaikka kosteutta ei tuntisi käsin koskettelemalla verhoiluja, sitä imeytyy kosteilla keleillä penkkeihin yms.

Itellä ei tosiaan ole hetkeen toiminu puhallin, mutta yksin tai kaksin ajettaessa kaupunkiajossakin pysyy tärkeimmät ikkunat kokonaan huurteettomina, siis ainoastaan ilmavirran voimalla. 75:n huurtuminen ei ainakaan ole ominaisuus...

Peräkontissa ei ole ilmanpoistoja, vaikka ajan kanssa niitä sinne kyllä ilmestyy.

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Mun 33.sessa vuotaa sen kattoantennin jalan tiiviste aika herkästi sitä antennia tulee pideltyä aina ennen pesua,sikafleksiä jalan ja katon väliin.Vuoto nimittäin ilmeni juuri tuulilasin ylälaidan ja verhoilun kastumisena.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

75:ssa on läpät joiden kuuluu aueta kun sisäkierto on päällä. Ne on tehty kumilärpäkkeistä jotka, eivät ainakaan vanhemmiten, sulkeudu tiiviisti. Ne löytyvät jalkatilojen puolelta, puhallinkotelosta. Oireina on kylmänilman vuotaminen jalkatiloihin, varsinkin jos puhallin ei ole päällä (tuolloin ei ole puhaltimen tekemaa alipainetta vaan lähempänä ajoviiman aiheuttamaa "ylipainetta".) Kun taas puhallin on päällä on kotelossa alipaine jolloin puhalletussa ilmassa on paljon kierrätettyä ilmaa, lisäksi se sisätiloista otettu ilma on jalkatiloista joka on todennäköisesti sitä kosteinta ilmaa.
Kun tuota 75:sta sattui autotallissani käymään tehtiin niihin (puhallinmoottori remonttien yhteydessä) muutos jossa nuo läpät tukittiin kokonaan, sisäkierto jää siis pois. Samalla porattiin tuulilasipuhalluksen sulkevaan läppään reikiä (muistelisin että 6kpl 10-13mm reikiä) jolloin lasipuhallus ei mennyt koskaan täysin kiinni. Talvisin pystyi ajamaan sitten puhallus jalkatiloihin ja tuulilasi ei mennyt kuitenkaan jäähän. 75:ssahan on puhallussuuntaus niin että vakiona se puhaltaa joko täysin jaloille tai sitten täysin tuulilasille.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ikkunat jatkuvasti huurussa

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Java kirjoitti:156:tonen tätä pidempään jo tehnyt, mutta nyt vasta todella alkaa häiritsemään. Eli ikkunat on yön jälkeen pahasti huurussa, jopa vesipisaroita "roikkuu" tuulilasin sisäpuolelta.

Haullua etsiskelin jo tuossa aikasemmin kesällä ja tsekattua on:
-Tuulilasin tiivisteet läpikotaisin
-Ovien tiivisteet
-Maton alla ei akvaarioilmiötä
-Raitisilmasuodatin vaihdettu

Pitäisiköhän alkaa olemaan huolissaan, varmaan pakkasilla ikävä kun joutuu sisältäkin scrapailemaan
Veikkaan että ilmastointilaitteen säätömoottori jumittaa...
siis se joka niitä peltejä/muoviläpysköitä kääntelee.
Kun se jää jumiin autossa olo on kun turkkilaisessa saunassa...
Jopi

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Re: Ikkunat jatkuvasti huurussa

Viesti Kirjoittaja Java »

pesojo-h kirjoitti:
Java kirjoitti:156:tonen tätä pidempään jo tehnyt, mutta nyt vasta todella alkaa häiritsemään. Eli ikkunat on yön jälkeen pahasti huurussa, jopa vesipisaroita "roikkuu" tuulilasin sisäpuolelta.

Haullua etsiskelin jo tuossa aikasemmin kesällä ja tsekattua on:
-Tuulilasin tiivisteet läpikotaisin
-Ovien tiivisteet
-Maton alla ei akvaarioilmiötä
-Raitisilmasuodatin vaihdettu

Pitäisiköhän alkaa olemaan huolissaan, varmaan pakkasilla ikävä kun joutuu sisältäkin scrapailemaan
Veikkaan että ilmastointilaitteen säätömoottori jumittaa...
siis se joka niitä peltejä/muoviläpysköitä kääntelee.
Kun se jää jumiin autossa olo on kun turkkilaisessa saunassa...
Autossa ei ole ilmastointia :P Tuli tuo tuossa viime vkl kuivattuakin, 12h oli sisätilanlämmitin päällä, lämpimässä tallissa. Raitisilmasuodatin ei ole kostea, senkin vielä kuivasin tuossa ohella. SILTI ON LASIT HUURUSSA
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

En ole tutustunut Alfan lämmitysjärjestelmään, mutta aikoinaan 850 Volvossa oli lämppärin kenno sen verran rikki, että aina oli lasit huurussa.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minä veikkaisin syyksi vuotavaa lämppärinkennoa. Maistappa sitä ikkunaan kertynyttä nestettä, mille maistuu?

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ikkunat jatkuvasti huurussa

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

[/quote]Autossa ei ole ilmastointia :P Tuli tuo tuossa viime vkl kuivattuakin, 12h oli sisätilanlämmitin päällä, lämpimässä tallissa. Raitisilmasuodatin ei ole kostea, senkin vielä kuivasin tuossa ohella. SILTI ON LASIT HUURUSSA[/quote]

Veikkaan ettei se ainakaan ilmastointilaitteen säätömoottori voi olla joka jumittas 8)

Lähtisin kyllä tuota lämmityslaitteen kennoa tutkimaan kuten tuossa jo aiemmin oli...
Jos lasit on noinkin märät niin jostain sitä vettä tulee autoon lisää koko ajan...mutta jos vuotoja ei kerran löydy mistään, niin mitäs seuraavaksi?
Tietysti sitä sisäään tulevaa ilmaa ja sen kosteutta kannattas kuitenkin mitata...
Jopi

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Noniin nyt on vettäkin maistettu, joka ei kyllä kummosemmalle maistu... Tuossa tarkistin vielä raitisilmasuodattimen, joka on kyllä kuiva.. Huurua riittää :S
Missäs tuo lämppärin kenno on?
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Java kirjoitti:Noniin nyt on vettäkin maistettu, joka ei kyllä kummosemmalle maistu... Tuossa tarkistin vielä raitisilmasuodattimen, joka on kyllä kuiva.. Huurua riittää :S
Missäs tuo lämppärin kenno on?
Tästä linkistä kun katot ja menet eteenpäin noihin osakuviin:
http://www.spangerum.com:7080/navi?COUN ... GUI_LANG=3

Ei nää eperin jutut aina paikkaansa pidä mutta useimmiten kuitenkin niillä pärjää...
Eikös se helpoiten selviä tuo lämppärin kunto kun tulppaa letkut eli poistaa sen käytöstä ja ajelee vähän aikaa ilman...
Siis tietenkin niin että järjestää nestekierron ohitusletkulla...
Jopi

UHREG
Viestit: 45
Liittynyt: 06 Marras 2008, 15:30

Viesti Kirjoittaja UHREG »

joo mulla on kanssa hirmu herkästi huurtees ikkunat mut ei oo kyl kertaakaan sisäpuolella vettä satanu.. vielä

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mun 159:ssä on joku huurretunnistin taustapeilissä, joka säätelee ilmastointia niin ettei ikkunat sumene. Tuntuu toimivan pienellä viiveellä mutta ihan näppärä lisälaite.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jos sisällä alkaa satamaan, on jossain vuoto, josta sitten riittää kosteutta sisäilmaan aina pisaroinniksi saakka. Eikun vain tutkimaan mattojen alusia, eiköhän sieltä ala kosteutta löytymään.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jos lämmityslaitteen kenno vuotaa, niin kyllä haju ja kuljettajan huono olo sekä suussa tuntuva maku sen hyvin ripeästi paljastaa.
Glykoli on sitten niin myrkyllistä, että ei kannata autolla positiivisen diagnoosin jälkeen kauheasti ajaa...

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Voi tuon ikäisessä hyvinkin ovitiivisteet vuotaa. Omassa alkaa olla sillä ja hilkulla kummankin takaoven alareunan tiiviste. Vesi ajaessa jo selvästi nousee siihen tiivisteelle ja aina joskus oven avatessa pisara tulee sisälle. Kunhan jaksaa niin täytyy joka kiristää ovia tai hommata tiivisteet. Jokuhan noita vaihtoi eikä maksanut muistaakseni maltaita.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Jos on 155:en jossa EI ole ilmastointia ja lämppärissä mekaaniset säätimet niin onko siinä kuitenkin sisäkierto jollain tapaa toteutettu...vaikkei erillistä kytkintä ole.

Tai onko mahdollisuus että tämmönen yksilö on jotenkin rikki, sen lämppärissä on rakenteellinen valmius sisäkierrolle joka "viallisesti" koko ajan päällä...

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kojootti kirjoitti: Voi tuon ikäisessä hyvinkin ovitiivisteet vuotaa.
Niin, Java tuossa ensimmäisessä viestissä kirjoitti ettei vettä olisi mattojen alla. Sitä kieltämättä itsekin ensin epäilin...

Omassa 156:ssa ovitiivisteet vuotivat, joten tein pienet reiät tiivisteisiin, jolloin vesi pääsee valumaan auton ulkopuolelle (albumissa kuva). Hyvin ovat toimineet viimeiset kolme vuotta. Kannattaa tosiaan ottaa oviaukkojen listat pois ja kokeilla kaikkien mattokerroksien kosteutta, mikäli epäilee veden pääsevän auton sisäpuolelle.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Jos nyt palaan vielä omiin kokemuksiin Volvon kanssa. Edellyttäen, että Alfassa olisi samoin eli vesi kiertää koko ajan lämmityslaitteen kennossa ja lämmön määrää säädetään ilman määrällä. Kun vuoto on mitättömän pieni niin vesi tulee höyrynä kuten minulla. Ei kunnolla edes huomannut veden vähenemistä mutta oli lämmitys päällä tai ei niin lasit huurustuivat. Höyry on aika vekkuli elementti ja löytää kyllä tiensä ulos. Ei siinä auttanut kun purkaa kenno näkyviin ja kyllä sen sitten päälle päin huomasi missä vika on.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

hagger16 kirjoitti:
Kojootti kirjoitti: Voi tuon ikäisessä hyvinkin ovitiivisteet vuotaa.
Niin, Java tuossa ensimmäisessä viestissä kirjoitti ettei vettä olisi mattojen alla. Sitä kieltämättä itsekin ensin epäilin...

Omassa 156:ssa ovitiivisteet vuotivat, joten tein pienet reiät tiivisteisiin, jolloin vesi pääsee valumaan auton ulkopuolelle (albumissa kuva). Hyvin ovat toimineet viimeiset kolme vuotta. Kannattaa tosiaan ottaa oviaukkojen listat pois ja kokeilla kaikkien mattokerroksien kosteutta, mikäli epäilee veden pääsevän auton sisäpuolelle.
Joo tätä aion nyt vkl tutkia. Ilmoittelen sitten tuloksia, kiitos neuvosta!

pesojo-h: voisitko pienentää hieman tota linkkiä kun ei tahdo tällä suht isolla näytölläkään resoluutio riittää ;)
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Itellä meinaa olla tätä samaa huurtumisongelmaa 159:sissä. Dunno saisko ton jotenkin soppeleilla ilmastointisettingeillä asettumaan, mutta ainakaan automagialla se ei tunnu siitä kunnolla selviävän. Aina välillä häätyy laittaa toi ikkunoiden pikasulatus-moodi päälle että ne aukeaa.
-Matti-

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

155:ssa ilman ilmastointia ei ole sisäilmankiertoa, luultavasti aukko on peitetty jollain levyllä, joka poistetaan kun ilmastointi asennetaan tai on asennettu tehtaalla. Näin ainakin 164:ssa. Vesiventtiili on 155:ssa. Jos tämä läppä on päässyt irtoamaan niin silloin voi puhallin imeä myös sisältä ilmaa.

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

Matti_S kirjoitti:Itellä meinaa olla tätä samaa huurtumisongelmaa 159:sissä. Dunno saisko ton jotenkin soppeleilla ilmastointisettingeillä asettumaan, mutta ainakaan automagialla se ei tunnu siitä kunnolla selviävän. Aina välillä häätyy laittaa toi ikkunoiden pikasulatus-moodi päälle että ne aukeaa.
Mulla ainakin neljäseiskan automagiikka vääntää aina tuon ilman puhaltamaan hissukseen tuonne jalkotilaan kun lämpötila autossa on säädetyssä -> kostealla kelillä alkaa tuulilasiin ja etusivulaseihin vähitellen tulemaan huurretta.

Itse olenkin tämän takia aina laittanut kostealla sen puhalluksen tulemaan sitten myös lasille ja antanut laitteen hoitaa muun itse. Vaikka puhallusteho olisikin pienimmällä niin silti pitää ikkunat auki.

Avatar
il_dottore
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Tällä myös yksi sisältä märkä 159 SW '06, manuaali ilmastointi. Auto ollut minulla elokuun lopulta, ajokm. 20+ kkm.

Vettä tulvi hanttarin puolen lattialle, mattojenkin alle. Kuivatin pois, mutta tulee uutta tilalle. Ei ole vielä selvinnyt reitti. Ikävää, kun tosiaan tuulilasin sisäpuoli ihan läpimärkä aamusella, ja pienemmässäkin pysähdyksessä lasit sumussa.

EN ole tarkistanut vielä raitisilmasuodinta, mutta siitä nyt tuskin johtuu noin massiivinen vesimäärä, joka kastelee siis oik. etumaton.

Oisko ilmastoinnin "pilssivettä", vai onko muita ideoita? Onko kukaan "kannellut" tällaisesta Deltaan? Eikös takuuaikana tällaisestakin pitäisi valittaa?
Maserati GranTurismo ('07)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Veikkaisin että tuulilasin edessä olevan kaukalon tyhjennysreikä on tukossa ja vesi tulvii ilmanottoaukosta sisään.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

luultavasti aukko on peitetty jollain levyllä, joka poistetaan kun ilmastointi asennetaan tai on asennettu tehtaalla. Näin ainakin 164:ssa. Vesiventtiili on 155:ssa. Jos tämä läppä on päässyt irtoamaan niin silloin voi puhallin imeä myös sisältä ilmaa.
Jep..tätä ajoin takaa, täytyy taas tutkia asia.. :)

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Huomasin juuri silikonia tiivisteisiin laittaessa etä omassa on kuskin puolen takaoven tiiviste ikäänkuin "kutistunut" eikä pysy paikoillaan. Lukon yläpuolella kun on pientä mutkaa niin yhden kohdan laittaessa paikoilleen venyy toisesta pois. Ei kyllä vielä kesällä ollut :? Eihän se nyt kutistua voi, eihän?

Kait se pitää itse tilata uusi tiiviste (tai neljä) ennen kuin on vedet kabiinissa.
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin