156 TS käynnistys pyörii tyhjää?
Valvoja: Moderators
156 TS käynnistys pyörii tyhjää?
Morjes, mikäköhän mahtaa alfaa vaivata, kun startatessa tuntuu ettei startti pyöri kuin itsensä ympäri, eikä ota ollenkaan kiinni ja veivaa konetta? Tilanne menee koko ajan huonompaan suuntaan, ja tänään jouduin jo ties kymmenettä kertaa vääntämään avaimesta.
Se on vaihtokunnossa. Aiemmin ehkä kuului startin yhteydessä sellainen räääkäisyn tapainen ääni? Jos näin oli, äänilähde oli bendix. Tästä löytyy HAKU toiminnolla juttua vaikka ja miten.
Rasvis kirjoitti:Bendix on se vermes, joka antaa startin hammaspyörän pyöriä vapaasti toiseen suuntaan. Startatessa bendix lukitsee hammaspyörän starttimoottorin akselille jolloin startti pyörittää moottoria, mutta kun moottori lähtee käyntiin ja alkaa pyöriä startin akselia nopeammin, bendix vapauttaa vedon. Eli toimii niin kuin vaihdepyörän takanapa, eteenpäin polkiessa välittää voimaa mutta toiseen suuntaan pyörii tyhjää.
Halvin vaihtoehto itse vaihtamisen jälkeen lienee Alfan vienti lähimpään Bosch carservice ketjun puljuun ja vaihdattaa startti. Maksoi muistaakseni aikanaan ex-TS:ään kaikkineen jotain 150 - 170 euroa.PP kirjoitti:Vika on bendixissä nimenomaan silloin kun startti pyörii, mutta ei pyöritä konetta. Kuten edellä on selitetty, bendixin pitäisi pyöriä toiseen suuntaan, mutta lukkiutua pyöritettäessä toiseen suuntaan. Kulunut bendix alkaa vähitellen pyöriä myös siihen suuntaan johon sen ei pitäisi pyöriä.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
Nostetaas vanhaa topikkia. Näytti olevan aika paljon ketjuja näistä Alfojen starteista, ja kaikissa kehoiteltiin ostamaan uusi startti ja viemään huoltoon vaihtoon. Itsellä samaa vikaa ollu, pyörittää välillä tyhjää. No, startti irti ja pieni vikaselvitys: Solenoidi rikki. Ja samahan se Bendix on samalla vaihtaa.
No, soitto paikalliseen varaosapuljuun:
Bendix 35€
Solenoidi 32€
V6:n kanssa ilmeisesti hankalampaa, mutta TS:ssä työkaluiksi riittää ruuvimeisseli, 7, 10 ja 13mm listat, T25 torx-avaimen sekä pikkuräikkä ja 13mm hylsy. Akun miinuskenkä irti, imuputki irti ja siinähän startti onkin jo käsillä. Aikaa kuluu kaiken kaikkiaan vajaasta tunnista kahteen, riippuen miten luonnistuu. Aika paljonhan tuossa jäi vielä taskuun rahaa, vrt. vajaan parinsadan euron uusi startti...
No, soitto paikalliseen varaosapuljuun:
Bendix 35€
Solenoidi 32€
V6:n kanssa ilmeisesti hankalampaa, mutta TS:ssä työkaluiksi riittää ruuvimeisseli, 7, 10 ja 13mm listat, T25 torx-avaimen sekä pikkuräikkä ja 13mm hylsy. Akun miinuskenkä irti, imuputki irti ja siinähän startti onkin jo käsillä. Aikaa kuluu kaiken kaikkiaan vajaasta tunnista kahteen, riippuen miten luonnistuu. Aika paljonhan tuossa jäi vielä taskuun rahaa, vrt. vajaan parinsadan euron uusi startti...
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
Riittää pelkkä imuputken irroitus. Ei se sieltä ihan helposti mahdu tulemaan, mutta kyllä aikansa temppuilemalla ja gynekologia leikkimällä se sieltä tulee. Niin, ja piti siinä joku lämppärin letkujen kannake irroittaa. Muutamaan kertaan harjoitelleena irroitukseen menee n. 10min.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Moi, itselläni samaa vikaa, eli startti pyörittää välillä tyhjää. Sitten ongelmaan; miten ihmeessä olet saanut sen kolmannen startin kiinnityspultin auki. Siis sen joka on siellä startin alapuolella. Olen kyllä paikantanut sen pultin alakautta, mutten millään saanut työkalua edes lähelle. Yläkauttakin vaikuttaa mahdottomalta??
Noista työkaluista vielä: Mihin olet käyttänyt 25 torx avainta tahi pikkurälläkkää? Ja mitä tarkoittavat 7, 10, 13 mm listat?
Autona siis itsellä 156 2.0 TS 1998
Noista työkaluista vielä: Mihin olet käyttänyt 25 torx avainta tahi pikkurälläkkää? Ja mitä tarkoittavat 7, 10, 13 mm listat?
Autona siis itsellä 156 2.0 TS 1998
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08
Sen alimman pultin saa kyllä yläkautta kohtuu vaivattomasti 13mm lenkkiavaimella tai pikkuräikällä. Kannattaa kiertää ensin ylin pultti kiinni, ettei irtonainen startti panttaa alinta pulttia. Nopeuttaa huomattavasti kun saa sormin pyöriteltyä pultin auki. Ja se paksu +-kaapeli lähtee helpoiten pikkuräikällä, kannattaa tarkistaa, että pakista löytyy 13mm hylsy 1/4" karalle.
Ja tarkennuksia:
Lista=Lenkkiavain
PikkuRÄIKKÄ, ei pikkurälläkkä
TX25-avainta tarvitaan solenoidin irroitukseen.
Ja tarkennuksia:
Lista=Lenkkiavain
PikkuRÄIKKÄ, ei pikkurälläkkä

TX25-avainta tarvitaan solenoidin irroitukseen.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
pika-apua
No bendix vikahan tuo on jos "startti ei ota kiinni". Solenoidi se taas on jos startatessa kuuluu pelkkä "naks".
Kannattaa toki korjata.
Osia odotellessa auto lähtee käyntiin seuraavasti:
Bendix vika -
ensin pikku nykäys startilla ja kun startti hurahtaa - startin kierrokset alenee - päälle "varsinainen" starttaus.
Solenoidi vika
Toinen vääntää virta-avaimesta ja toinen käy kolauttamassa
vaikka rengasraudalla startin kylkeen - johan starttaa.
Tätä on tosin vähän hankala tehdä jos yksin liikkeellä...
Kannattaa toki korjata.
Osia odotellessa auto lähtee käyntiin seuraavasti:
Bendix vika -
ensin pikku nykäys startilla ja kun startti hurahtaa - startin kierrokset alenee - päälle "varsinainen" starttaus.
Solenoidi vika
Toinen vääntää virta-avaimesta ja toinen käy kolauttamassa
vaikka rengasraudalla startin kylkeen - johan starttaa.
Tätä on tosin vähän hankala tehdä jos yksin liikkeellä...