Alfa 166 jarrupalojen vaihto?
Valvoja: Moderators
Alfa 166 jarrupalojen vaihto?
Nyt on hakusessa jarrupalojen vaihdon tehneitä.
Miten männät saa peruuttamaan jotta palat sais vaihdettua?
Joka autossahan ne taitaa olla eri tavalla...
Kiitos etukäteen neuvoista.
Miten männät saa peruuttamaan jotta palat sais vaihdettua?
Joka autossahan ne taitaa olla eri tavalla...
Kiitos etukäteen neuvoista.
Jopi
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
166seen tuli vaihdettua palat ja levyt. Takana joutuu pyörittään mäntää samalla, ku painaa sisään. Edessä pelkkä puristus/painaminen riittää kuten todettiin. Itse olen käyttänyt (puu)ruuvipuristinta apuna. Biltemasta tais löytyä joku jarrumäntätyökalukin avuksi helpottamaan sisään painamista ja pyöritystä samaan aikaan. Menee se ilmankin.Epezi kirjoitti:Etu vai taka?
Edessä männät menee painamalla.
Takana painamalla ja pyörittämällä sisäänpäin, jos käsijarru on satulalla.
Takana painamalla jos käsijarru on levyn sisällä kengillä.
Muista tarkkailla jarrunesteen tasoa säiliössä kun painat mäntiä, ettei tule yli.
PS. Mullois joutilaana 166sen käsijarruvaijerit vielä avaamattomana pussissa- nehän kannattaa vaihtaa samalla, jos on kuori rikki. Sais sopuhintaan.
Viimeksi muokannut MP, 30 Loka 2008, 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MP
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:

Piti oikein Eperiltä tarkistaa ja satuloissahan ne. Eli pyörittämään joutuu.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Kiiiiiiiiiiitoksia kaikille neuvoista, niin kaikki palat oli tarkoitus vaihtaa...MP kirjoitti:166seen tuli vaihdettua palat ja levyt. Takana joutuu pyörittään mäntää samalla, ku painaa sisään. Edessä pelkkä puristus/painaminen riittää kuten todettiin. Itse olen käyttänyt (puu)ruuvipuristinta apuna. Biltemasta tais löytyä joku jarrumäntätyökalukin avuksi helpottamaan sisään painamista ja pyöritystä samaan aikaan. Menee se ilmankin.Epezi kirjoitti:Etu vai taka?
Edessä männät menee painamalla.
Takana painamalla ja pyörittämällä sisäänpäin, jos käsijarru on satulalla.
Takana painamalla jos käsijarru on levyn sisällä kengillä.
Muista tarkkailla jarrunesteen tasoa säiliössä kun painat mäntiä, ettei tule yli.
PS. Mullois joutilaana 166sen käsijarruvaijerit vielä avaamattomana pussissa- nehän kannattaa vaihtaa samalla, jos on kuori rikki. Sais sopuhintaan.
Tyhmä kysymys: Pitääkö mäntää painaessa pyörittää kiinni päin = oikealle vai vasemmalle ?
Pitää tarkistaa tuo vaijerien kunto...
Mites tuo levyjen vaihto eteen/taakse, onko hankala homma?
Tarviiks irrotukseen erikoistyökaluja?
Mistä saa levyt edullisimmin?
Vai Muukkoselta?
Joku vaan väitti että Saksasta sais edullisesti?
Jopi
Pieni muistutus, kun olet kasannut takapään jarrut, muista ettet vetele käsijarrua ennen kuin olet pumpannut jarrupolkimella palat ja männät laikkoihin kiinni, muuten menee käsijarrun säätö pieleen!
Ja laikkoja ei saa eteen halvalla mistään, eli sorvauta ne jos ovat vielä paksuuden puolesta sorvattavissa.
Ja laikkoja ei saa eteen halvalla mistään, eli sorvauta ne jos ovat vielä paksuuden puolesta sorvattavissa.
Kiitos tuo oli hyvä vinkki.seppo kirjoitti:Pieni muistutus, kun olet kasannut takapään jarrut, muista ettet vetele käsijarrua ennen kuin olet pumpannut jarrupolkimella palat ja männät laikkoihin kiinni, muuten menee käsijarrun säätö pieleen!
Ja laikkoja ei saa eteen halvalla mistään, eli sorvauta ne jos ovat vielä paksuuden puolesta sorvattavissa.
MUTTA kannattaako sorvaus?
Eiks se ole aika kallista lystiä?
Kattelin vaan netistä (kun tuossa alla tulikin yksi hinta jo) että koko satsin, siis levyt & palat eteen ja taakse sais 144,90 € + rahti.
Ei kai siihen hintaan kannata sorvia pyöräyttää?
Tässä linkki:
http://cgi.ebay.de/BREMSSCHEIBEN-BELAGE ... 240%3A1318
Jopi
Palaan asiaan ensi viikolla kun saan tarjouksen ko. firmasta.seppo kirjoitti:No ei, jos tohon hintaan saa ympäriinsä, oudon halvoilta kyllä noi tuntuu??
Sittenhän ne hinnat näkee Suomeen toimitettuna...
Jos ko. hinnat pitää paikkansa ja tavaraa löytyy, lupaan
hommata ko. sarjan kaikille halukkaille ilman välityspalkkioita.
Jotain vastinetta pitää antaa näistä hyvistä neuvoista...
Jopi
Muista, että 166 V6 koneilla on Brembon jarrut edessä. Siis hinta ja saatavuus voivat olla mitoitettu TS koneille joissa ei tätä "herkkua" ole tarjolla. Linkki ei minulla toiminut, joten siitä en päässyt asiaa tarkastamaan...pesojo-h kirjoitti: Kattelin vaan netistä (kun tuossa alla tulikin yksi hinta jo) että koko satsin, siis levyt & palat eteen ja taakse sais 144,90 € + rahti.
No, sen takia just tarjouksen pyysinkin...nää huutokaupat on yleensä AINA sakupettereillä markkinointikikkoja ja sit kun alkaa tarkemmin kyseleen hinnat pompsahtaa kellon ajan mukaan...ei näitä kannata koskaan selvittämättä ostaa.Tekijä kirjoitti:Muista, että 166 V6 koneilla on Brembon jarrut edessä. Siis hinta ja saatavuus voivat olla mitoitettu TS koneille joissa ei tätä "herkkua" ole tarjolla. Linkki ei minulla toiminut, joten siitä en päässyt asiaa tarkastamaan...pesojo-h kirjoitti: Kattelin vaan netistä (kun tuossa alla tulikin yksi hinta jo) että koko satsin, siis levyt & palat eteen ja taakse sais 144,90 € + rahti.
Jopi
Tänään tuli vahvistus että hinnat pitää paikkansa eliseppo kirjoitti:No ei, jos tohon hintaan saa ympäriinsä, oudon halvoilta kyllä noi tuntuu??
koko paketti Suomeen toimitettuna n. 165,- € ja malliin kun malliin...
Toisin sanoen järjettömän halpaa...MUTTA pitää aina muistaa
että olemme tekemisissä Saksan n. 80 milj. ihmisen markkinoiden kanssa.
Ei siis muuta kun huutokauppaan...jos joku tarvii apua (jota en kyllä Alfan omistajista usko)niin sitä löytyy...
Jopi
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Brembo tekee myös itse "after market" levyjä. Hinnaltaan samaa luokkaa "tavallisten" tarvikelevyjen kanssa. Omat 2.0TS levyt maksoivat Brembo merkkisinä muutaman euron enemmän per levy kuin halvimmat vaihtoehdot. V6 mallien etulevyjen hintatasosta minulla ei ole käsitystä.
Tuolta voi käydä katsomassa osanumerot ja pyytää sitten tarjouksen paikallisesta AD-liikkeestä. Näitä Brembon levyjä kun tuo maahan joku näistä suurista tukkureista (Arvidson, Koivunen jne).
http://www.brembo.com/ENG/catalogo_AM/2008/index.html
V6 mallien etulevyjen koodiksi tuo katalogi antoi 09.7074.11 (korvaa alfan numeron 60629865).
Ihmetyttää että sarja levyjä olisi saman hintainen sekä V6 malleihin että TS:ään. Nuo V6 mallin etulevyt kun ovat kuitenkin aika paljon isommat ja paksummat kuin TS mallin. Eli luulisi että olisivat edes hiukan myös kallimmat. Mutta maailmassahan on monta ihmeellistä asiaa... Brembo merkkisinä AD-liikkeestä ostettuna koko sarja TS malliin maksoi suurinpiirtein tuon 165e.
Luulisi että Brembon tekeminä ei ainakaan saa huonoa laatua.
Tuolta voi käydä katsomassa osanumerot ja pyytää sitten tarjouksen paikallisesta AD-liikkeestä. Näitä Brembon levyjä kun tuo maahan joku näistä suurista tukkureista (Arvidson, Koivunen jne).
http://www.brembo.com/ENG/catalogo_AM/2008/index.html
V6 mallien etulevyjen koodiksi tuo katalogi antoi 09.7074.11 (korvaa alfan numeron 60629865).
Ihmetyttää että sarja levyjä olisi saman hintainen sekä V6 malleihin että TS:ään. Nuo V6 mallin etulevyt kun ovat kuitenkin aika paljon isommat ja paksummat kuin TS mallin. Eli luulisi että olisivat edes hiukan myös kallimmat. Mutta maailmassahan on monta ihmeellistä asiaa... Brembo merkkisinä AD-liikkeestä ostettuna koko sarja TS malliin maksoi suurinpiirtein tuon 165e.
Luulisi että Brembon tekeminä ei ainakaan saa huonoa laatua.
Puhutaanko nyt samasta asiasta?onefromnorth kirjoitti:Brembo tekee myös itse "after market" levyjä. Hinnaltaan samaa luokkaa "tavallisten" tarvikelevyjen kanssa. Omat 2.0TS levyt maksoivat Brembo merkkisinä muutaman euron enemmän per levy kuin halvimmat vaihtoehdot. V6 mallien etulevyjen hintatasosta minulla ei ole käsitystä.
Tuolta voi käydä katsomassa osanumerot ja pyytää sitten tarjouksen paikallisesta AD-liikkeestä. Näitä Brembon levyjä kun tuo maahan joku näistä suurista tukkureista (Arvidson, Koivunen jne).
http://www.brembo.com/ENG/catalogo_AM/2008/index.html
V6 mallien etulevyjen koodiksi tuo katalogi antoi 09.7074.11 (korvaa alfan numeron 60629865).
Ihmetyttää että sarja levyjä olisi saman hintainen sekä V6 malleihin että TS:ään. Nuo V6 mallin etulevyt kun ovat kuitenkin aika paljon isommat ja paksummat kuin TS mallin. Eli luulisi että olisivat edes hiukan myös kallimmat. Mutta maailmassahan on monta ihmeellistä asiaa... Brembo merkkisinä AD-liikkeestä ostettuna koko sarja TS malliin maksoi suurinpiirtein tuon 165e.
Luulisi että Brembon tekeminä ei ainakaan saa huonoa laatua.
Jarrulevyt eteen ja taakse 4 kpl + jarrupalat kaikkiin 8 kpl, hinta Suomeen toimitettuna 165 € mihin tahansa Alfan malliin.
Ja AD:stä saa sitten samaan hintaan TS mallin Alfaan?
Siis saako tosiaan siihen hintaan?
Jopi
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Hups, en ottanut huomioon noita jarrupaloja. Eli oulun AD-liikkeestä sain 4 kpl Brembo levyjä suurinpiirtein tuohon 165e hintaa. Todennäköisesti hiukan enemmän kuin tuo summa, mutta kuitenkin alle 200e. Saman setin joltain muulta levyvalmistajalta olisi saanut hiukan halvemmalla.pesojo-h kirjoitti: Puhutaanko nyt samasta asiasta?
Jarrulevyt eteen ja taakse 4 kpl + jarrupalat kaikkiin 8 kpl, hinta Suomeen toimitettuna 165 € mihin tahansa Alfan malliin.
Ja AD:stä saa sitten samaan hintaan TS mallin Alfaan?
Siis saako tosiaan siihen hintaan?
Mikä se Eperin nykyinen toimiva osoite on?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jaahas...niinkös ne olikin. Spiderissako vain nyt niin sitten onkin, taisin jossain ketjussa kehua että mennyt katsastuksista nyt kumpikin helposti läpi, jarrujen osalta, kun on käsijarrut sisemmissä rummuissa. Olempa tainnut jo 166:seen jopa palatkin taakse vaihtaa...kylläpäs se vanhuus iskee nyt voimalla.
Piti oikein Eperiltä tarkistaa ja satuloissahan ne. Eli pyörittämään joutuu.
kun täällä oli yksi mutta se tökkii ja tökkii, ei sillä mitään pysty kattomaan...
Jopi
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Se alkuperäinen pointtini oli se, että ihmettelin ovatko TS:n ja V6:n etulevyt tuolla saksassa tosiaan samanhintaisia kun nuo V6:n etulevyt kuitenkin ovat paljon massiivisempia.pesojo-h kirjoitti:Ad Varaosamaailmassa Lappeenrannassa 166 2,5 V6:een kaikki levyt ja palat 309,- €. Aika huima on tuo hinnan ero Ts:n kanssa?
Vai onko se sittenkin "suurinpiirtein" sama?
Eli tuohon hintaan nähden kannattaa siis tilata Saksasta...n. puolet säästää.
Toissijainen pointti oli mainostaa sitä vähän tiedettyä mahdollisuutta että Brembolta saa levyjä ihan tavallisten ihmistenkin kukkarolle sopiviin hintoihin - eli että ainut mahdollisus ei ole turvautua erinäisiin tarvikelevyihin joiden laadusta on joskus hankala päästä selville muuta kuin kokeilemalla - kallis tapa sekin.
165e V6:n levyistä ja paloista on tosiaan häkellyttävän edullinen, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta
Hyvät pointit nuo eipä siinä mitään.onefromnorth kirjoitti: Se alkuperäinen pointtini oli se, että ihmettelin ovatko TS:n ja V6:n etulevyt tuolla saksassa tosiaan samanhintaisia kun nuo V6:n etulevyt kuitenkin ovat paljon massiivisempia.
Toissijainen pointti oli mainostaa sitä vähän tiedettyä mahdollisuutta että Brembolta saa levyjä ihan tavallisten ihmistenkin kukkarolle sopiviin hintoihin - eli että ainut mahdollisus ei ole turvautua erinäisiin tarvikelevyihin joiden laadusta on joskus hankala päästä selville muuta kuin kokeilemalla - kallis tapa sekin.
165e V6:n levyistä ja paloista on tosiaan häkellyttävän edullinen, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta
Näin kuitenkin on että samaan hintaan kaikkiin malleihin, sano saksalainen kun sitä vielä erikseen kysyin.
En ole mikään saksa-fani mutta haluan laadukkaita tavaroita edullisesti.
Saksassahan on kuluttajansuoja huomattavasti parempi kuin Suomessa joten ns. paskat tuotteet ei edes pääse markkinoille. Nämäkin jarrulevyt ja palat ovat monet testit nähneet ja byrokratian kiemuroissa pyörineet ennen markkinoille pääsyä. Onhan asiassa myös se puoli että Saksassa ajetaan paljon korkeammilla nopeuksilla kuin Suomessa joten esim. jarrut on oltavakin hyvässä kunnossa.
Saksalaiseen laatuun voi siis luottaa. Toki paljonhan saksalaiset teettävät myös Kiinassa mutta tuotevastuu on edelleen ja pysyy saksalaisilla.
Näissä Saksan hinnoissa tulee myös aina muistaa kuinka erilaiset markkinat siellä on. Esim. partakoneet joita täällä mainostetaan uutuuksina eivät ole siellä enää edes myynnissä koska ovat vanhentuneita malleja ja jos joku löytyykin niin siinä on -50 % alelappu.
Tännehän ne roudaa ne vanhentuneet mallit...
Suurimmalle osalle saksalaisia auto on loppuun ajettu kun mittarissa on 100 tuhatta ja täällä se kelpaa suurimmalle osalle ja vielä maininnalla onpas vähän ajettu...
Tilasin kaasujääkaapin(jonka hinta Suomessa on 750 ,-€) Saksasta ja rahteineen sille tuli hintaa 273,-€.
Rahdin osuus oli 19,-€ mikä on käsittämättömän vähän.
Kun taas ajattelee että ne myyvät noita sata tai tuhat päivässä, ei ole mitään väliä jos yhden kaapin rahdista tulee 80 euroa takkiin.
Nyt meni vähän sivuraiteelle mutta menköön...
Jopi
Kiitos linkistä MUTTA onkohan vika käyttäjässä kun en saa tuotakaan toimimaan?Carlos kirjoitti:eperi
Aiemmin tuo Eperi oli sellainen että suoraan auton rungosta voi valita mitä haluaa katsella ja pääsi räjäytyskuviin saakka...
Nyt pitää valita listasta kohde ja se jökkää aina varaosalistaan eikä mene eteenpäin millään?
Ei kai selaimella (Mozilla Firefox) pitäs mitään vaikutusta olla?
Jopi
Auttakaas jätkät vähän.
Paloja on vaihdettu kyllä ennenkin, mutta nyt meinaa mennä sormi suuhun.
Kuinka pirussa nuo etupalat vaihdetaan (Brembot)?
Palat näyttävät olevan kahden tapin ja jonkun metallijousihärpäkkeen varassa, mutta kuinka nuo tapit saa irti. Hakkaamalla tuurnalla tapit ulos vai purkamalla koko satula (4 isoa torxia)?
Service-CD on, mutta sopivasti juuri tässä kohtaa ilmoittaa "No information available" Great!
Auto on tallissa levällään ja kohta saunaankin pitäisi päästä, joten jos joku mitenkään ehtisi neuvomaan...
PS. Tarvikeliikkeestä levyt + palat, yht. 125e. Kohtuullista sanoisin.
Paloja on vaihdettu kyllä ennenkin, mutta nyt meinaa mennä sormi suuhun.
Kuinka pirussa nuo etupalat vaihdetaan (Brembot)?
Palat näyttävät olevan kahden tapin ja jonkun metallijousihärpäkkeen varassa, mutta kuinka nuo tapit saa irti. Hakkaamalla tuurnalla tapit ulos vai purkamalla koko satula (4 isoa torxia)?
Service-CD on, mutta sopivasti juuri tässä kohtaa ilmoittaa "No information available" Great!
Auto on tallissa levällään ja kohta saunaankin pitäisi päästä, joten jos joku mitenkään ehtisi neuvomaan...
PS. Tarvikeliikkeestä levyt + palat, yht. 125e. Kohtuullista sanoisin.
Kotter kirjoitti:Auttakaas jätkät vähän.
Paloja on vaihdettu kyllä ennenkin, mutta nyt meinaa mennä sormi suuhun.
Kuinka pirussa nuo etupalat vaihdetaan (Brembot)?
Palat näyttävät olevan kahden tapin ja jonkun metallijousihärpäkkeen varassa, mutta kuinka nuo tapit saa irti. Hakkaamalla tuurnalla tapit ulos vai purkamalla koko satula (4 isoa torxia)?
Service-CD on, mutta sopivasti juuri tässä kohtaa ilmoittaa "No information available" Great!
Auto on tallissa levällään ja kohta saunaankin pitäisi päästä, joten jos joku mitenkään ehtisi neuvomaan...
PS. Tarvikeliikkeestä levyt + palat, yht. 125e. Kohtuullista sanoisin.
Pääsääntöisesti satulaa ei tarvitse purkaa palojen vaihdossa eli
ota se metallijousilevy irti siitä päältä.
Senjälkeen palat lähtee sieltä välistä kun vähän vääntelet mäntiä sisään.
;Mutta kato vähän jarrunestesäiliötä ettei pursua yli...
Jopi
Kyllä ne tapit täytyy lyödä ulos. Meinasi vaan usko loppua, sillä tappiin on ruikittu CRC:tä ja ympäristöä lämmitetty kuumailmapuhaltimella.
Mutta ei, ei hemmetti minkäänlaista liikahdustakaan.
Noh, jatketaan painimista huomenna...
Vahvistusta tälle olisi löytynyt heti, jos vain olisin malttanut googlettaa, esim.
http://www.ehow.com/how_4930592_replace ... ipers.html
Mutta ei, ei hemmetti minkäänlaista liikahdustakaan.
Noh, jatketaan painimista huomenna...
Vahvistusta tälle olisi löytynyt heti, jos vain olisin malttanut googlettaa, esim.
http://www.ehow.com/how_4930592_replace ... ipers.html