8V TS-koneen luonne

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

8V TS-koneen luonne

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Minkälainen tuon koneen luonne pitäisi olla? Matalilla kierroksilla vedättäessä se vaikuttaa hiukan ahdistuneelta, vapautuu vasta 3000 kierroksen kohdilla. Paras veto alkaa noin 3500 kierroksen yläpuolella.

Monesti tuota on luonnehdittu hyvin vääntäväksi koneeksi. Kyllähän se jaksaa vetää alhaallakin isolla vaihteella, mutta ei se selvästi siitä oikein pidä. Liekö normaalia?

Tuossa on CSC:n peltisarja ja putkisto sekä Pipercrossin kartiosuodatin, mutta niillä ei luulisi olevan kovin dramaattista vaikutusta, ainakaan huonompaan suuntaan? Sisäänajolla voi toki olla osansa asiaan, kilometrejä kun on kertynyt karvan päältä 300 tkm.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo ei sen tuollainen pitäisi olla. Omasta 164 Sparkista muistelen että se kulki normiajossa kaupungissakin yllättävän kevyesti ja pikemminkin niin, että reilummin kierrättämällä ei sitten löytynytkään enää niin paljoa paukkua kuin alakierrosten vaivattomuudesta olisi voinut kuvitella.

Toimiikohan imunokan ajoituksenmuunnin? Onko molemmat sytytysjärjestelmät pelissä mukana? Jos toinen puoli puuttuu niin käy kyllä tasaisesti mutta vääntöä uupuu.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

2.0 TC on mielestäni tasaisesti vääntävä ilman mitään selvää "tehoaluetta".
Sparkki on sellainen kumilanka, että kyllähän se jaksaa alhaalta siedettävästi vetää, mutta juuri siinä 3500:n kieppeillä tulee selvästi lisää vetoja.

Mikään kierroskone se ei kuitenkaan ole eli turha vinguttaa yli 6000rpm.

Avatar
huuru
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Syys 2008, 21:52
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja huuru »

Minulla ainakin mieluummin vääntö- kuin kierroskone. Jopa paljon vääntävämpi kuin kuvittelin. 3500 jälkeen revähtää sitten vähän enempi peliin kuten muutkin huomanneet, muttei sen allakaan mikään hengetön.
hmmm..... näyttää jännältä...mitähän tästä tapahtuu...

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Squadran lastun ohjeissa seuraavasti:

75 2.0TS vakio

kierrokset-vääntö-hepat

2000-144-41
2500-169-60
3000-185-79
3500-189-94
4000-190-108
4500-190-122
5000-191-136
5500-186-146
6000-173-148
6500-147-136

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Juu, täytyy tutkia vähän jos sitä alavääntöä saisi kehitettyä jostain vähän lisää, kun ilmeisesti siitä osa on jossain hukassa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onkos sulla kattimalli vai tavallinen, niiden ero on huomattava....vääntöhuippu katillisella on 5000rpm kohdalla ja alimpien kierrosten vääntö huomattavasto ohuempi kuin tavallisen.

Jos ei niin kuluneet nokka-akselit voi olla kanssa syylliset.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Juttua viisaiden ja vähemmän viisaan kesken. Tuollaisen T.S koneen saisi jo suht edullisesti. Spideriin se tekisi terää. Maailmakin pelastuisi...
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Juttua Tuollaisen T.S koneen saisi jo suht edullisesti. Spideriin se tekisi terää. Maailmakin pelastuisi...
Iso vaiva pienen parannuksen eteen. Laita sinne samantien kuutonen ja sen perään kuusi lovinen ZF sopii ihan samalla vaivalla ja kuullostaakin paremmalta.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Vääntää alhaalla kuin kiisseli , menee kaupungilla ihan tyhjäkäynnillä 1 ja 2 vaihteilla paikaltaan lähtee ilman kaasua .

Alle 4000rpm aika tasanen vääntö , 4000rpm ja yli niin lähtee selvästi vetämään paremmin (eikö muuntimen solenoidi tuossa jossain 4000rpm kohalla tee jotain ? )

Mutta kylmänä tietty alhaalla kaasua reilusti painattaessa huomaa että vetoa puuttuu,mutta nää kuuluukin lämmittää ensin ! 8)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

jiiässä kirjoitti:Onkos sulla kattimalli vai tavallinen, niiden ero on huomattava.
Ei ole kattia, ei semmonen harrasteautoon sovi..

Täytyy tutkia tuo sytytyspuoli tuossa kohta. Tein moottorille huuhtelun ja jätin öljyt tyhjenemään. Kohta voisi kaataa uudet kurat sisään ja pohtia ainakin sitä sytkää ja jos jaksaa niin ajoituksenmuunnintakin.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

http://www.alfabb.com/bb/forums/picture ... a-124.html

Alfa romeo 75 2.0 ts 8v rotrex kompressor 278hp 368nm 1.1bar boost and je pistons 7,5:1.

:mrgreen:

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

lepidus kirjoitti:
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Juttua Tuollaisen T.S koneen saisi jo suht edullisesti. Spideriin se tekisi terää. Maailmakin pelastuisi...
Iso vaiva pienen parannuksen eteen. Laita sinne samantien kuutonen ja sen perään kuusi lovinen ZF sopii ihan samalla vaivalla ja kuullostaakin paremmalta.

Janne
Meneekö se tosiaan sinne ihan samalla vaivalla?
Giulia Super -69

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Löytyihän se kateissa ollut vääntö. Kone ei kaivannut kuin pientä huolenpitoa, käytännössä uusien tulppien, tulpanjohtojen ja jakajien kansien muodossa. Nyt vetää nätisti alle 1500 kierroksen.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

lepidus kirjoitti:
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Juttua Tuollaisen T.S koneen saisi jo suht edullisesti. Spideriin se tekisi terää. Maailmakin pelastuisi...
Iso vaiva pienen parannuksen eteen. Laita sinne samantien kuutonen ja sen perään kuusi lovinen ZF sopii ihan samalla vaivalla ja kuullostaakin paremmalta.

Janne
Niin, no, tuossa vaiheeessa tehoero vakioon, tai ainakin 80% siitä, syntyi käytännössä vain kansitöistä ja puristussuhteen nostosta. Mun mielestä aika pieni vaiva kuitenkin.
Kimmo / alfatune.fi

Vastaa Viestiin