Webasto syö akun.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Zmog
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Marras 2008, 18:26
Paikkakunta: Kaarina

Webasto syö akun.

Viesti Kirjoittaja Zmog »

Elikkäs olisko jollain vinkkiii et mikä mahtais olla vikana kun on tosiaa ensimmäistä talvea nyt webastollinen alfa ja akku menee lähes tyhjäksi jo 20min käytön jälkeen..? Akku vaihdettu juuri. Mutta jos jollain olis kokemuksia tai vinkkejä mikä on vikana niin olisin kiitollinen.:)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Aiheeseen en osaa sanoa mitään, mutta siirretään tänne puolelle, niin joku tekniikan mies tarttuu syöttiin.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tarkista latausjännite. Itsellä ainakin oli ongelmia rikkinäisen diodisillan kanssa juuri V6:ssa. Akku tuntui tyhjenevän jo 15min webaston käytön jälkeen.

Kannattaa kuitenkin asentaa autoon kiinteästi C-tek tai vastaava ylläpitolaturi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
HANU
Viestit: 769
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HANU »

Älä käytä sitä niin paljon.
Autolla tarvis ajaa ainakin saman verran ku Webasto on ollut päällä.
Tunti lämmitystä, tunti ajoa.
Autokaupan ammattilainen

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Kyä näin o kuten HANU sano.
UliUli

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kai nyt kukaan webastolla tuntia lämmitä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

V40 mulla oli webasto ja siinä en saanut akkua tyhjäksi kertaakaan sillä vaikka lämmitin oli päällä todella paljon. En oikein ymmärrä mihin tuo Alfa sitä sähköä niin pirusti webasto käytössä hukkaa. Itse lämmittäminenhän ei vie kuin 55 wattia. Puhaltimen moottori se virtasyöppö täytyy olla.

Jos sulla on mun vanha auto niin vaihda laturi. Rekkari JMG-**
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Zmog
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Marras 2008, 18:26
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Zmog »

"älä käytä sitä niin paljon", hyvin sinäällä sanottu ja tarpeellinen neuvo mut kai nyt jokanen vatipää sen tajuaa et se käyttää sähköä jos käyttää paljon eikä aja juuri mitään. mut ongelmana tosiaan on se et vaikka akku olis NYT täynnä ja tuikkaan aamupaskalla vessas webaston päälle ni 20 min päästä on jo lähestulkoon akku niin tyhjä et hyvä että auto käynnistyy. ja akku tosiaan on sen 2vko vanha (ei biltema, koska joku nero olis taas siitäki huomauttanu). Eli sitä meinasin et onkohan siin webastossa joku vika ku syö niin paljon virtaa.. Jos jollain olis faktatietoa/kokemuksia. Tollanen c-tecin ylläpitolaturi löytyy mut eipä webastosta kauheesti iloa oo jos pitää olla aina johdon ulottuvilla auto.

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 377
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

itsellä kokemusta sen verran asiasta että 65ah akku ei riitä webastolle jos vain nurkissa pyörittelet. isompaa akku kapasiteettia kehiin niin luulis loppuvan moisten ongelmien

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mittailemallahan tuo selviää että mikä sitä virtaa syö. Ja että lataako laturi kunnolla.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Eihän Webasto vie virtaa kuin joitain ampeereja, mutta se autosi puhallin vie todella paljon, jos se posottaa liian suurella! Mittaa virrankulutus, niin näet sen vaikutuksen, akkua suurentamalla et muuta kuin siirrät ongelmaa eteenpäin.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

pidemmän ajan kokemuksella sanoisin että....
Käytin eberiä aamuin illoin ja välillä myös päivälläkin, akku oli paras mitä saa ja kilmoetrejä yhteensuuntaan 20. Tällä yhtälöllä akku oli aina kaput noin viikon kuluttua, eli lataus ei vaan riitä. Laitoin defan akkulaturin ja sen tökkäsin öiksi kotosalla, auttaa asiaan myös siten että akku on lämmin jo liikkeelle lähdettäessä ja ottaa heti virtaa itseensä. Mitä -20 asteinen akku ei taida tehdä.

Suosittelen sitä akkulaturia mutta jos tilanne on tosiaan tuo että se ei kestä latauksen jälkeenkään kertaakaan lämmittää on sillä jotain matoa jossakin.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Nykyautoissa tahtoo olla ongelmana se, että kaikki toimii sähköllä, niin laturin potku ei riitä kovinkaan paljoa lataamaan akkuun "ylimääräistä" kulutusta. Mutta tietysti kannattaa aloittaa mittaamalla latausjännite, eikä sekään ole poissuljettu vaihtoehto, että uusi akku olisi sökö.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Toisaalta nykylaturien tehokin on moninkertainen johonkin 20 vuoden takaisiin dynamoihin verrattuna.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Zmog kirjoitti:(ei biltema, koska joku nero olis taas siitäki huomauttanu)
Muistaakseni pyysit avausviestissä "vinkkii"? Silloin olisi ihan hyvien tapojen mukaista ottaa vastaukset/ehdotukset vastaan sellaisella positiivisella asenteella.

Zmog
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Marras 2008, 18:26
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Zmog »

otin vinkit vastaan ja selvittelen asiaa.:) sen ainaki totesin et tossa mun ylläpitolaturissa joko on joku vaika tai sit se on ominaisuus mikä pitääkin olla. eli se tyhjentää akkua jos on akussa kiinni muttei pistorasiassa (kävi siis ilmi kerrostalon tolppapaikassa kun saa ajastimella vaan 2h aikaa). mut kyl siin nyt joku muuki vähä mättäää. pitää vissiii painella menee kylmällä autolla :D

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Ihan pieni perusjuttu. Akun koko tai laturin tuottama virtamäärä ei käytännössä yksin määrää virran riittävyyttä. Kylmä akku ei ota vastaan virtaa vaikka tyrkyllä olisi kuinka paljon tahansa. Myöskään lähes täysi akku ei täyty ennen aikojaan. Eli talviaikaan lyhyessä ajossa akku ei ota virtaa vastaan sitä määrää kuin laskennallisesti saattaisi olettaa sen tekevän ja iso akku on oikeasti täysi suhteellisesti paljon hitaammin. Jännitteen laskiessa taas kaikki sähkölaitteet kuluttavat virtaa enempi, jne. Yksinkertaista perus sähköoppia.

Janne

ps. P = U x I ja U = R x I, simppeliä ja helppoa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Akkujen ympärillehän saa lämpöhuppua, joku malli vielä lämpiää sähköllä.

Auttaa pakkasella parhaiten, suomessa on huonosti niitä kaupan, ruotsissa löytyy paremmin. Webaston kanssa ei kannata käyttä sisäpuhallinta ollenkaan vaan lämmittää pelkästään veden.

Voi hupun tietty askarrella itsekin esim makuupussin alustaa tai vastaavaa materiaalia hyödyntäen, kuumat paikat huomioiden.

KONEVIESTISSÄ n vuoden takaisessa numerossa on aiheesta iso artikkeli.

http://www.koneviesti.fi/tilaajapalvelu ... ukuoikeus/


Numerossa 6/2008 on juttua C-tek latureista ja akun ylläpitolatauksesta.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

^ Hehe. Totta hemmetissä sitä sisäpuhallinta on voitava käyttää, kuka nyt jäistä autoa haluu alkaa skrapaamaan..
Mun GTVssä toi uus bilteman 100ah:n akku ei ole pettänyt odotuksia, joka aamu on eberi huutanut ja aina on startannut kuin palmun alta. En piruuttani lataa jollei hyydy (ladattu vara-akku on tallissa).
- Alfaholic -

Vastaa Viestiin