Vaihde vapaalle kesken matkan
Valvoja: Moderators
Vaihde vapaalle kesken matkan
Onko kukaan kuullut tai itse kokenut seuraavaa: ajoin motarilla noin satasta, jolloin automaatti vaihtoi vapaalle. Ihmettelinkin miksi kierrokset nousivat mutta vauhti vain hidastui. Pientareelle päästyäni, huomasin mittarissa vaihteiston öljyn ylikuumenemisen merkkivalon ja samalla nokassani tuntui kuuman öljyn katkua. Hetken päästä starttasin uudestaan ja pääsin nilkutellen matkaan mutta muutaman kilsan päästä vaihde meni taas vapaalle. Sen ajan mitä pääsin ajamaan, tämän jälkeen, vaihteen vaihto sujui todella töksähdellen enkä uskaltanutkaan parkkipaikkaa pidemmälle ajellakaan. Kiesi on 2007-mallinen 159 JTDm 2.4 Qtronic, jonka mittarissa on reilut 43 000km. Nyt auto lojuu Deltan korjaamolla, jossa kuulemma ainakin öljyt vaihdetaan (laatikosta) mutta liekö se riittävä toimenpide? Uskaltaako sillä enää ajaa metriäkään?
Takuu on voimassa vielä. Viime viikolla laatikon vaihtotoiminnot olivat hieman töksähteleviä mutta en kiinnittänyt siihen sen suuremmin huomiota. Siihen kyllä kun pari kertaa kiihdytyksessä loota jätti liian pienelle vaihteelle ja mun piti Steptronicin puolella käydä vaihtamassa neloselta kutoselle. Sen jälkeen ei ollut automaatin vaihtamisessa ongelmia ennen kuin tosiaan tätä suurempaa ongelmaa. Huollossa sanoivat että laatikko toimii mutta pitää vaihtaa öljyt kuitenkin. Saa nähdä sitten. En ihan hyväksy selitykseksi pelkkää öljyn vähyyttä. Vaikka, mistä näistä maallikko tietää.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Jokinhan siellä on öljyt ylikuumentanut. Johtuen jostain mekaanisesta viasta, jäähdyttimen tukkeutumisesta (onhan tuossa kait semmonen?) tms.
Kuumentuminen on toki voinut johtua liian pienestä öljymäärästä, mutta se taas ei voi johtua muusta kuin öljyvuodosta.
Eli tarkkaile nyt tilannetta, en ihan ilman selityksiä nielisi tuota.
Pessimistinä arvelisin että jotainhan siellä on paskana, ja delta yrittää öljyjä vaihtamalla pitkittää vian pahentumista kunnes takuu loppuu
Kuumentuminen on toki voinut johtua liian pienestä öljymäärästä, mutta se taas ei voi johtua muusta kuin öljyvuodosta.
Eli tarkkaile nyt tilannetta, en ihan ilman selityksiä nielisi tuota.
Pessimistinä arvelisin että jotainhan siellä on paskana, ja delta yrittää öljyjä vaihtamalla pitkittää vian pahentumista kunnes takuu loppuu
Eipä ole ennen muidenkaan merkkien laatikot vuotaneet, uusina eikä vanhoina. Totta. Muuten kyllä olen ollut Alfaan tyytyväinen. Bemarin ohella yksi parhaiten ajettavista on kyllä ollut. Tekninen laatu on tosin ollut vähän pettymystä mutta onhan vikoja ollut muissakin eikä tätä vikaa ennen ole ilmennyt mitään fataalia. Huonoa tuuria aina soppaan mahtuu mutta kyllä tämä laatikkohomma on huolestuttavampaa lajissaan. Huomenna toivottavasti selviää ongelman laatu.
Mitä se häiriövalo teki, vilkkuiko vai paloi jatkuvana? jos se vilkkui, se on merkki mekaanisesta viasta, ja jatkuva palaminen on merkkinä siitä ylikuumentumisesta (tai anturiviasta), joka siirtää vaihteenvalinnan sekventaali osastolta automaatille ja sammuu kun lämpötila laskee uudelleen normaalille tasolle. Jos se heittää vapaalle, on kyse viasta, jota ei öljyllä korjata, veikkaisin... Laatikossahan on 5-v/150 000 km takuu, joten ole kovana!
Merkkivalo vilkkui jonkin aikaa ja sammui sitten ilmestymättä uudestaan. Deltassa neuvottiin "buuttaamaan" vikailmoitus laittamalla avain kolmasti paikkaansa, jonka jälkeen neljännellä vasta startataan. Sen piti (ja näin tekikin) nollata vikailmoitus. Tosin, olikohan se kuitenkaan järkevää jos huollossa eivät sitten vikaa testereissä havaitsisi. Kuitenkin, huollossa sanoivat öljyn olleen palaneen näköistä ja tivasin tutkimaan tarkkaan vian syytä. Vielä on telakalla enkä suostukaan ottamaan Alfaa ennen kuin ovat hyväksyttävän syyn löytäneet. Onneksi antoivat veloituksetta sijaisauton koska vakuutuksesta en saanut kuin kahden päivän vuokran verran hyvitystä. Onpa muuten hyvä tällainen foorumi, jossa vinkkejä saa.
Kerrottakoon nyt korjattavana olleesta 159:stä että neljän päivän jälkeen pirssi on taas kunnossa. Vaihde meni vapaalle automaatissa koska vaihteiston ohjainyksikön ohjelmisto oli mennyt jotenkin sekaisin ja kun sen päivitti, laatikko toimii taas. Öljyt vaihdettiin kahteen kertaan koska litkut paloivat ensimmäisenkin vaihdon jälkeen. Mekaanista vikaa ei siis tietojeni mukaan ollut eikä vuotoakaan. Operaation jälkeen vaihtaminen sujuu kyllä mutta vaihteen siirron kyllä huomaa. Saattaa olla että kiinnitän asiaan nyt enemmän huomiota koska kyllä vaihtamisen havaitsi jossain tilanteissa ennenkin. En osaa sanoa onko nyt erilainen toiminta vai ei mutta kyllä vaihtamisen havaitsee varsinkin jarrutuksessa ja liikkeelle lähdössä. Joka tapauksessa, auto toimii. Mietityttää vaan että miksi softa on mennyt sekaisin? Koska se menee seuraavaksi?
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Minulla oli vähän samansuuntaisia kokemuksia tuossa omassani. Kerran se sammutti moottorin ja heitti vaihteen vapaalle omia aikojaan, käynnistyi sitten kuitenkin ihan normaalisti. Vaihtaminen kuitenkin tapahtui hieman nykimällä joten kävin D-A:ssa päivityttämässä sen qtronicin ohjelmiston ja nyt tuntuisi pelittävän kunnolla.PeksiU kirjoitti:Kerrottakoon nyt korjattavana olleesta 159:stä että neljän päivän jälkeen pirssi on taas kunnossa. Vaihde meni vapaalle automaatissa koska vaihteiston ohjainyksikön ohjelmisto oli mennyt jotenkin sekaisin ja kun sen päivitti, laatikko toimii taas. Operaation jälkeen vaihtaminen sujuu kyllä mutta vaihteen siirron kyllä huomaa. Saattaa olla että kiinnitän asiaan nyt enemmän huomiota koska kyllä vaihtamisen havaitsi jossain tilanteissa ennenkin. En osaa sanoa onko nyt erilainen toiminta vai ei mutta kyllä vaihtamisen havaitsee varsinkin jarrutuksessa ja liikkeelle lähdössä. Joka tapauksessa, auto toimii.
Huonolta kuulostaa, jos ne öljyt oli tossa kunnossa. Kehottaisin kääntymään myyjäliikkeen puoleen ja selvittämään miten he aikovat jatkossa menetellä. Laatikon paineiden mittaus ja ns. Stall-testi olisi heti tehtävä, eli jarrut kiinni ja kaasu pohjaan muutamaksi sekunniksi. Kierrosluvusta voi päätellä sen jälkeen yhtä jos toistakin. Aisinithan ovat ns. kertakäyttölaatikoita, korjaaminen on lähes mahdotonta.
No niin, tänään se taas tapahtui! Aamulla työmatkalla vaihde rämähti taas vapaalle. Onneksi pääsin sentään työpaikkakunnalleni, jossa korjautin viime kerrallakin. Alfa kuskattiin hinurin lavalla Deltaan ja siellä päättivät maahantuojan ohjeistamana tilata uuden laatikon. Tällä kertaa ei öljyn katkua tullut eikä niinikään merkkivaloakaan syttynyt mutta muutoin oireet olivat samat. Vaihde vapaalle, jonka jälkeen muutaman minuutin huilaamisen jälkeen, muutama sata metriä matkaa ja sama juttu taas. Aamuruuhkassa ei niinkään mukava seikkailu. Arvattavasti auto on korjaamolla pari viikkoa. Laatikko varmaan on rikki mutta onkohan myös vaihteenohjain? Nimittäin sitä eivät meinaa vaihtaa mutta mistä sen tietää onko sekään ehjä? Ohjaimesta varmaan käsky väärin vaihtamiseen on tullut, minkä jälkeen laatikko on hajonnut ja kiehauttanut öljyt. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuitenkaan ole kuulunut ellei oteta lukuun aamulla kylmänä käynnistyksen jälkeistä jurnutusta. Se tulee kun rattia kääntää ääriasentoon parkkihallissa. Tämä ääni poistuu kyllä melko nopeasti. Tuskin tuo liittyy vaihteisiin, ellei sitten ohjausvaihteeseen mutta en usko että se oin hälyttävää, vissiin.
Joka tapauksessa, taas testaillaan yhtä uutta sijaisautoa. Kia Ceediä tällä kertaa. Ei muuten yhtään hassumpi.
Joka tapauksessa, taas testaillaan yhtä uutta sijaisautoa. Kia Ceediä tällä kertaa. Ei muuten yhtään hassumpi.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Mihin väärinvaihtamiseen? Luulenpa että kyllä siellä vaihteistossa on jokin mekaaninen vika joka aiheuttaa tuon öljyn ylikuumentumisen, ohjainlaite taas tottelee anturitietoa jolloin kytkee vaihteen pois.PeksiU kirjoitti:Ohjaimesta varmaan käsky väärin vaihtamiseen on tullut, minkä jälkeen laatikko on hajonnut ja kiehauttanut öljyt.
Eiköhän asia uudella vaihteistolla korjaannu.
Hiukan vierähti aikaa kun taas oivalsin tarkistaa foorumin eli vaihdelaatikko menee vaihtoon ja sitä nyt odottelen joulun yli. Sillä aikaa sijaisautona on tällä kertaa Kian jälkeen 159 2.4 JTDm v. 08 mutta nyt manuaalilootalla. Tässä kyseisessä yksilössä tuntuu voimakas kurnutus kylmäkäynnistyksessä jo heti startissa. Ennen kuin olen edes koskenut rattiin mutta ääni vaimenee ja poistuu kokonaan melko pian. Huomaan myös että valot ovat merkittävästi paremmat tässä kuin omassani. En mielestäni nähnyt Xenonia umpiossa, joten polttimo varmaan on tehokkaampi lamput on oikein suunnatut. Pitääpä toteuttaa omassa samat temput kunhan joskus maailmassa sen saan. Lukuisien muiden sijaisautojen(kin) jälkeen täytyy sanoa kuitenkin että eipä moni Alfaa voita ajettavuudessa vaikka tekniikka paskaa onkin. Tekniikan puolesta luottamus Alfaan on aika tipotiessään mutta toivon hartaasti saavani luottamuksen uudestaan koska kokemus merkistä on vielä aika vähäistä.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tuo ohjaustehostimen "kurnutus" johtuu liian jähmeistä öljyistä, esiintyy monissa uusissa ja vanhoissa autoissa merkistä riippumatta.
Ja täytyyhän sitä vielä sen verta puolustella että tuo vaihteistohan tulee jostain idästä
Onhan näissä vikoja, mutta nämä Alfa-lasit päässä niitä on välillä vaikea nähdä
Ja täytyyhän sitä vielä sen verta puolustella että tuo vaihteistohan tulee jostain idästä
Onhan näissä vikoja, mutta nämä Alfa-lasit päässä niitä on välillä vaikea nähdä
Ei Alfoissa mun mielesatäni kyllä ole yhtään sen enempää vikoja, kuin muissakaan härveleissä, mitä nyt oon noita muita foorumeita lukenut ja omistajia kuunnellut.Onhan näissä vikoja, mutta nämä Alfa-lasit päässä niitä on välillä vaikea nähdä
Tää on vaan niin herkkänahkainen foorumi tää Alfafoorumi.
Q7:sta omistaja juuri tässä kertoi, että vaihdettiin koko ruisku ja moottorinohjauspaketti, kun auto ei suostunut käymään kunnolla ja eteni vaan ryömintävauhtia.
No lienee Boschin teelmäs sekin.
Ai niin, täällähän ei kai saanut muita merkkejä mollata. Siis Bosch.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Jokaisella lienee oikeus mielipiteeseen ja perustan sen seuraaviin seikkoihin:
a) hanttarinpuoleinen ikkunan tiiviste repsotti lasin välissä, mikä johti tiivisteen vaihtoon takuuna
b) ohjaamon jalkatilan verhoilu repsotti sekä kuskin että hanttarin puolella keskikonsolin reunoilla. Niinikään takuutyö.
c) matka-ajossa ilmeni ajoittain pientä nykimistä, joka saatiin pois EGR-venttiilin tiivisteen vaihdolla
d) kurnutus kylmäkäynnistyksen yhteydessä, jota en ole tavannut muissa merkeissä
e) vaihdelaatikon ongelmat
Kaikki nämä ovat tapahtuneet alle 44 000 km aikana. En väitä etteikö muissakin vikoja ole ja myönnän että tunteenpurkauksilla on osansa mielipiteessä. Kyllähän Bemarissakin tuli yllättäviä vikoja, joita ei soisi sen hintaluokan pirssiin alkuunkaan. Mutta, olenpa kuitenkin optimisti ja uskon että laatikikon vaihdon jälkeen auto toimii moitteitta. Niin täytyy olla. Onhan esimerkiksi Alfan muotoilu ja edelleen, ajettavuus aivan omaa luokkaansa.
a) hanttarinpuoleinen ikkunan tiiviste repsotti lasin välissä, mikä johti tiivisteen vaihtoon takuuna
b) ohjaamon jalkatilan verhoilu repsotti sekä kuskin että hanttarin puolella keskikonsolin reunoilla. Niinikään takuutyö.
c) matka-ajossa ilmeni ajoittain pientä nykimistä, joka saatiin pois EGR-venttiilin tiivisteen vaihdolla
d) kurnutus kylmäkäynnistyksen yhteydessä, jota en ole tavannut muissa merkeissä
e) vaihdelaatikon ongelmat
Kaikki nämä ovat tapahtuneet alle 44 000 km aikana. En väitä etteikö muissakin vikoja ole ja myönnän että tunteenpurkauksilla on osansa mielipiteessä. Kyllähän Bemarissakin tuli yllättäviä vikoja, joita ei soisi sen hintaluokan pirssiin alkuunkaan. Mutta, olenpa kuitenkin optimisti ja uskon että laatikikon vaihdon jälkeen auto toimii moitteitta. Niin täytyy olla. Onhan esimerkiksi Alfan muotoilu ja edelleen, ajettavuus aivan omaa luokkaansa.
Hajonneen vaihdelaatikon tilalle sain vihdoin välipäivinä uuden ja nyt kulku jatkuu taas omalla 159:ni. Liekö yliherkkyyttä vai mistä johtuu mutta kakkoselle ja joskus kolmoselle Qtronicin vaihtaessa tuntuu normaalia voimakkaampi nykäys, joskus. DA sanoi että ohjainyksikkö opettelee ajotyyliä ja ilmiö menisi ohi jossain vaiheessa. Toivotaan niin.
Jep, jep...eilenpä sitten töistä lähtiessäni huomasin että mittariin putkahti moottorin varoitusvalo palamaan. Hurautin viivana Deltaan ja varasin huoltoajan koska kiesin on toimittava joka ristuksen päivä. Merkkivalo sammui sitten kotimatkalla mutta siitä huolimatta aion sen huollossa käyttää loppiaisen jälkeen. Onko kenelläkään kokemuksia, mistä tuo moottorin merkkivalo kielii? Huoltomiehen mukaan se ei estä ajamista mutta kyllä siinä jokin vika täytyy olla.
Muuten kyllä Alfa tuntuu olevan ihan kelvollinen talviauto näinkin vähän kokemuksen perusteella. Mielenkiinnolla odotan todella kovia pakkasia. Mukavaa on kun kylmällä liikkeelle lähdön jälkeen, melko pian puhallin alkaa puskea lämmintä vaikka moottori on vielä kylmä. Lohkolämppäriä nimittäin mulla ei ole.
Kulutusmittarissa ilmoitetaan dieselin kulutus kilometriä per litra. Samanlaisessa sijaisautossa sitten taas lukema ilmoitettiin niin kuin muissakin eli litraa per sata kilsaa. Miten saan käännettyä yksikön standardin mukaiseksi? Manuaali ei opasta tässä asiassa eikä nappuloiden painelukaan ole tietoa antanut. Tavallaan hyvä tieto tuokin mutta vertailun vuoksi olisi hyvä tietää kulutus sadalla kilsalla ilman että joutuu laskemaan. Väärinhän mittari kulutuksen toki ilmoittaa mutta on sitä silti mukava seurata.
Jep, jep...eilenpä sitten töistä lähtiessäni huomasin että mittariin putkahti moottorin varoitusvalo palamaan. Hurautin viivana Deltaan ja varasin huoltoajan koska kiesin on toimittava joka ristuksen päivä. Merkkivalo sammui sitten kotimatkalla mutta siitä huolimatta aion sen huollossa käyttää loppiaisen jälkeen. Onko kenelläkään kokemuksia, mistä tuo moottorin merkkivalo kielii? Huoltomiehen mukaan se ei estä ajamista mutta kyllä siinä jokin vika täytyy olla.
Muuten kyllä Alfa tuntuu olevan ihan kelvollinen talviauto näinkin vähän kokemuksen perusteella. Mielenkiinnolla odotan todella kovia pakkasia. Mukavaa on kun kylmällä liikkeelle lähdön jälkeen, melko pian puhallin alkaa puskea lämmintä vaikka moottori on vielä kylmä. Lohkolämppäriä nimittäin mulla ei ole.
Kulutusmittarissa ilmoitetaan dieselin kulutus kilometriä per litra. Samanlaisessa sijaisautossa sitten taas lukema ilmoitettiin niin kuin muissakin eli litraa per sata kilsaa. Miten saan käännettyä yksikön standardin mukaiseksi? Manuaali ei opasta tässä asiassa eikä nappuloiden painelukaan ole tietoa antanut. Tavallaan hyvä tieto tuokin mutta vertailun vuoksi olisi hyvä tietää kulutus sadalla kilsalla ilman että joutuu laskemaan. Väärinhän mittari kulutuksen toki ilmoittaa mutta on sitä silti mukava seurata.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
En nyt ihan lonkalta muista mistä nappulasta sen kulutuksen seurannan saa asianmukaiseen kuosiin, mutta tuolla manuaalissa on apu siihenkin.
http://www.delta.fi/Etusivu/Ohjekirjat/ ... fault.aspx
Ja käske niiden huoltomiesten päivittää sen q-tronicin ohjelma. Nykiminen vähenee (tai loppuu kokonaan) huomattavasti.
http://www.delta.fi/Etusivu/Ohjekirjat/ ... fault.aspx
Ja käske niiden huoltomiesten päivittää sen q-tronicin ohjelma. Nykiminen vähenee (tai loppuu kokonaan) huomattavasti.
Mainitsin aiemmin tuosta moottorin varoitusvalosta. Se onkin EOBD-varoitusvalo eli ruiskutusjärjestelmän häiriövalo. Manuaalin mukaan viittaa polttoaine- ja sytytyshäiriöön ja pitää viedä huoltoon vaikka valo sammuisikin itsestään. Kyllä tässä vähän sellainen fiilis alkaa olla että erkanen Alfa-perheestä. Ajan päivittäin yli 200km, joten auton täytyy olla täysin luotettava ja sellaiselta tämä tuttavuus ei ole vaikuttanut. Edelleen viittaan mittarissa olevaan 44 000 km lukemaan. Pahoittelen jos Alfa-faneista tämä tuntuu pahalta mutta vakavasti harkitsen kyllä merkin vaihtoa. Juuri tällaisten ongelmien välttämiseksi hankin mahdollisimman uuden auton ja nyt kuitenkin joudun pelkäämään auton hajoamista tien päälle. Vaikka kyllä niitä vikoja muissakin on ja sekin sieppaa niin pirusti. Monenlaiset elektroniset laitteet ovat toki hienoja ja tarpeellisiakin mutta samalla hinnalla saamme myös tukun ongelmia, joita ei maallikko varsinkaan tien päällä pysty mitenkään korjaamaan. Toyotaa ja Mazdaa on kehuttu vähäisillä vioillaan ja sitä ominaisuutta arvostan suuresti. Huomattavasti tylsempiä autoja ovat kyllä mutta jos ne vievät perille, olen valmis luopumaan ajettavuudesta ja verrattomasta muotoilusta, joista Alfa 159:ssä yllin kyllin saa nauttia.
Tuntuu varmasti turhalta valitukselta mutta tällaiselta minusta nyt tuntuu.
Tuntuu varmasti turhalta valitukselta mutta tällaiselta minusta nyt tuntuu.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Ei tässä mun mielestä mitään turhaa valitusta ole.
Jos mä ajaisin noin paljon päivässä niin varmaan mullakin olisi joku Matukka alla.
Mukavammin ne kilometrit ehkä Alfalla menisi, mutta mulla menis ainakin hermot, jos joutuis autoa, etenkin uutta sellaista, huollossa käyttämään ylimääräisten vikojen takia. Saatika sitten, että laukeis tien päälle vaikka kesken työpäivän.
Nyt voi onneksi ajaa vanhoilla halvoilla romuilla kun ei ole periaatteessa hirveesti pakollisia ajoja. Mitä nyt muksut täytyy tarhaan saada ja kaupassa käydä.
Jos mä ajaisin noin paljon päivässä niin varmaan mullakin olisi joku Matukka alla.
Mukavammin ne kilometrit ehkä Alfalla menisi, mutta mulla menis ainakin hermot, jos joutuis autoa, etenkin uutta sellaista, huollossa käyttämään ylimääräisten vikojen takia. Saatika sitten, että laukeis tien päälle vaikka kesken työpäivän.
Nyt voi onneksi ajaa vanhoilla halvoilla romuilla kun ei ole periaatteessa hirveesti pakollisia ajoja. Mitä nyt muksut täytyy tarhaan saada ja kaupassa käydä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei se nyt ihme ole että nyppii jos 40+ tonnin auto ei toimi.
Vanhempien romujen rassaamiskokemuksella väittäisin, että 95% remontin jälkeen esiintyvistä "uusista" vioista liittyy johonkin sössimiseen sen viimeisimmän rempan yhteydessä. Eiköhän niin ole tässäkin tapauksessa. EOBD tarkkailee moottorin lisäksi myös voimansiirtoa, eli sen merkkivalon luulisi voivan ilmoitella myös vaihteiston murheista ja valon sytyttämisen syystä jää kyllä lokitieto.
Jos jaksat vielä kärvistellä niin autosta tullee ihan toimiva peli kunhan tuo vaihteistomato on lopullisesti nitistetty. Merkkihuolto ei kyllä nyt kerää pisteitä asian hoitamisesta (yllätys).
Vanhempien romujen rassaamiskokemuksella väittäisin, että 95% remontin jälkeen esiintyvistä "uusista" vioista liittyy johonkin sössimiseen sen viimeisimmän rempan yhteydessä. Eiköhän niin ole tässäkin tapauksessa. EOBD tarkkailee moottorin lisäksi myös voimansiirtoa, eli sen merkkivalon luulisi voivan ilmoitella myös vaihteiston murheista ja valon sytyttämisen syystä jää kyllä lokitieto.
Jos jaksat vielä kärvistellä niin autosta tullee ihan toimiva peli kunhan tuo vaihteistomato on lopullisesti nitistetty. Merkkihuolto ei kyllä nyt kerää pisteitä asian hoitamisesta (yllätys).
- Epäkelpokeräilijä -
Kyllä tässä on pakko kärvistellä vielä tovin koska auton vaihto ei ihan ilmaista ole rahoituskuvioiden takia, eli joudun kuitenkin maksamaan käsirahoja useamman tonnin jos vaihtohommiin ryhdyn.
Jotenkin epäilinkin että vaihteiston hajoaminen juontuisi jostain lootan ulkopuolisesta ilmiöstä. Voihan se tietysti paukahtaa ihan omin voiminkin mutta pahaa pelkään että uusikin laatikko hajoaa ennen romuttamovaihetta. En tiedä, voin olla väärässäkin mutta voisiko vaikka öljynkiertosysteemeissä olla jotain vikaa tai tukosta, joka aiheuttaisi laatikon hajoamisen? En tunne kovin hyvin Alfan tekniikkaa. Pitäisi tutustua aiheen kirjallisuuteen kun asia kuitenkin kiinnostaa.
Täytyy nyt toivoa että pirssiseni kestää torstaihin, jolloin kuskaan sen Deltaan.
Jotenkin epäilinkin että vaihteiston hajoaminen juontuisi jostain lootan ulkopuolisesta ilmiöstä. Voihan se tietysti paukahtaa ihan omin voiminkin mutta pahaa pelkään että uusikin laatikko hajoaa ennen romuttamovaihetta. En tiedä, voin olla väärässäkin mutta voisiko vaikka öljynkiertosysteemeissä olla jotain vikaa tai tukosta, joka aiheuttaisi laatikon hajoamisen? En tunne kovin hyvin Alfan tekniikkaa. Pitäisi tutustua aiheen kirjallisuuteen kun asia kuitenkin kiinnostaa.
Täytyy nyt toivoa että pirssiseni kestää torstaihin, jolloin kuskaan sen Deltaan.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tarkoitin lähinnä että se merkkivalo juoruaisi siitä ettei laatikkoremontissa joku olisi mennyt ihan putkeen. Sitä on paha lähteä arvailemaan mikä sitä ensimmäistä askia harmitti, voihan siellä olla ihan tekovikakin, mutta tuskin nyt kahdessa peräkkäisessä vaihteistossa kumminkaan.
- Epäkelpokeräilijä -
- juhani
- Viestit: 138
- Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
- Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
- Paikkakunta: Helsinki
Arvelisin, että tuo moottorin varoitusvalon syttyminen voisi olla sama joka mulla sattui eli valo syttyi ja näytölle tuli jokin moottorihäiriöteksti, jota en enää muista, mutta parin kolmen sammuttamisen ja käynnistämisen jälkeen sain sen sammumaan kunnes se taas n. 200 km ajon jälkeen syttyi ja alkoi jo vähentämään tehojakin eli kaasupoljinta sai painaa syvemmälle ja syvemmälle. Noh, syyksi Konalan Alfa-huoltajat kertoivat, että pakokanavassa on läppä joka kääntyilee ja kierrättää pakokaasuja takaisin poltettavaksi ja kun siihen kertyy nokea niin se ei sitten enää kääntyile ohjauselektroniikan haluamasti tai ainakaan niin herkästi kuin pitäisi. Vaiva korjautui ko. läpän puhdistuksella eikä se ole sitten sen jälkeen uusiutunut - tosin tähänhän liittyy se takaisinkutsu, joka mulle ainakin tuli ja jossa moottorin ohjaussoftaa päivitettiin.
Täysin asiantuntematon kommentti: Musta tuntuu, että pitäisi antaa vähän kenkää sille autolle ja käsin hämmentää välillä niitä vaihteita.
1. oppisi laatikko paremmille tavoille
2. lopeta se muutaman desin löpön säästö ja alkaa ne jälkipolttovärkit ja ergventtiilit mitä lienee toimimaan.
Automaattien optimaalinen toiminta on joskus liian säästävää ja tukkii koko hienot systeemit.
Eli anna monoa ja Alfa rupee toimimaan, nää ei oo mitään Tojotoja.
1. oppisi laatikko paremmille tavoille
2. lopeta se muutaman desin löpön säästö ja alkaa ne jälkipolttovärkit ja ergventtiilit mitä lienee toimimaan.
Automaattien optimaalinen toiminta on joskus liian säästävää ja tukkii koko hienot systeemit.
Eli anna monoa ja Alfa rupee toimimaan, nää ei oo mitään Tojotoja.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kyllä sille kenkää on annettu mutta en kyllä juuri ole sekventiaalipuolelle mennyt koska en oikein tunne sitä omakseni. Jollain tavalla käsin vaihtaminen vaatii kytkintä kumppanikseen ja sitten taas manuaalivaihteista en mielelläni ota koska tomaattiin olen tottunut. Pitää auton kuten Alfankin, kestää kaiken tyyppistä ajoa jos kerran kiesi on tarkoitettu normaaliin liikenteeseen. Kisarassit ovat asia erikseen. Ostovaiheessa myyjän olisi pitänyt kertoa ettei autolla saa ajaa alle satasta. No, juu mutta en ole pelkästään polttoainetta säästellyt ja kuten mainitsin, ajoa tulee reilut pari sataa kilsaa päivässä, joten kyllä siinä karstat luulisi palavan.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
juhani kirjoitti:...Alfa-huoltajat kertoivat, että pakokanavassa on läppä joka kääntyilee ja kierrättää pakokaasuja takaisin poltettavaksi ja kun siihen kertyy nokea niin se ei sitten enää kääntyile ohjauselektroniikan haluamasti tai ainakaan niin herkästi kuin pitäisi. Vaiva korjautui ko. läpän puhdistuksella...
BMW 530dA:ssa tarvii ilmeisesti hoonata pakopuolen sijasta imupuolta:
http://www.nettiauto.com/2269393
"- Imusarjan läpät sekä imusarja puhdistettu (=ei odotettavissa läppien irtoamista ja konerikkoa) "
Että on niitä muissakin dieselirutkuissa kaikenlaista karstaa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Kun ostaa manuaalilootalla 530d:n (tai minkä vaan bemarin) ei läpistä ole ongelmaa, kun niitä ei oleJiiTeeÄssä kirjoitti:BMW 530dA:ssa tarvii ilmeisesti hoonata pakopuolen sijasta imupuolta:
http://www.nettiauto.com/2269393
"- Imusarjan läpät sekä imusarja puhdistettu (=ei odotettavissa läppien irtoamista ja konerikkoa) "
Että on niitä muissakin dieselirutkuissa kaikenlaista karstaa.
Mutta onhan noita porsinut tuon takia....
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Yhtä hölmö olen minäkin ollut. Uusia autoja kannattanee ostaa vasta muutaman vuoden kuluttua, kun tekniikkaa on testattu riittävästi.PeksiU kirjoitti:Juuri tällaisten ongelmien välttämiseksi hankin mahdollisimman uuden auton ja nyt kuitenkin joudun pelkäämään auton hajoamista tien päälle.
Nim. "Reilut parikymmentä ylimääräistä korjaamovisiittiä hinattuna ja ilman"
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Sama vaikka tulisi Suomesta Autotehdashan sen päättää kenen alihankkijan osia käyttää.Eli mielestäni täysin alfan piikkiin moinen.Epezi kirjoitti: Ja täytyyhän sitä vielä sen verta puolustella että tuo vaihteistohan tulee jostain idästä
Muistan muutama vuosi sitten,kun Opelikseista irtoili uutena listat,ja oikein tuulilasi puolusteli opelia,"että tästä on turha syyttää opelia,vaan alihankkijan huonoa laatua".Niimpä niin