Vaihde vapaalle kesken matkan

Alfoista

Valvoja: Moderators

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Vaihde vapaalle kesken matkan

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Onko kukaan kuullut tai itse kokenut seuraavaa: ajoin motarilla noin satasta, jolloin automaatti vaihtoi vapaalle. Ihmettelinkin miksi kierrokset nousivat mutta vauhti vain hidastui. Pientareelle päästyäni, huomasin mittarissa vaihteiston öljyn ylikuumenemisen merkkivalon ja samalla nokassani tuntui kuuman öljyn katkua. Hetken päästä starttasin uudestaan ja pääsin nilkutellen matkaan mutta muutaman kilsan päästä vaihde meni taas vapaalle. Sen ajan mitä pääsin ajamaan, tämän jälkeen, vaihteen vaihto sujui todella töksähdellen enkä uskaltanutkaan parkkipaikkaa pidemmälle ajellakaan. Kiesi on 2007-mallinen 159 JTDm 2.4 Qtronic, jonka mittarissa on reilut 43 000km. Nyt auto lojuu Deltan korjaamolla, jossa kuulemma ainakin öljyt vaihdetaan (laatikosta) mutta liekö se riittävä toimenpide? Uskaltaako sillä enää ajaa metriäkään?

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

jos siinä takuuta viel on niin miksikäs ei?? tuliko vika yht äkkiä vai tökkikö ja aikaisemmin?? taitaa olla vähän yhdelle sun toiselle toi automaatti laatikko vähän vieras...

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Takuu on voimassa vielä. Viime viikolla laatikon vaihtotoiminnot olivat hieman töksähteleviä mutta en kiinnittänyt siihen sen suuremmin huomiota. Siihen kyllä kun pari kertaa kiihdytyksessä loota jätti liian pienelle vaihteelle ja mun piti Steptronicin puolella käydä vaihtamassa neloselta kutoselle. Sen jälkeen ei ollut automaatin vaihtamisessa ongelmia ennen kuin tosiaan tätä suurempaa ongelmaa. Huollossa sanoivat että laatikko toimii mutta pitää vaihtaa öljyt kuitenkin. Saa nähdä sitten. En ihan hyväksy selitykseksi pelkkää öljyn vähyyttä. Vaikka, mistä näistä maallikko tietää.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jokinhan siellä on öljyt ylikuumentanut. Johtuen jostain mekaanisesta viasta, jäähdyttimen tukkeutumisesta (onhan tuossa kait semmonen?) tms.
Kuumentuminen on toki voinut johtua liian pienestä öljymäärästä, mutta se taas ei voi johtua muusta kuin öljyvuodosta.

Eli tarkkaile nyt tilannetta, en ihan ilman selityksiä nielisi tuota.

Pessimistinä arvelisin että jotainhan siellä on paskana, ja delta yrittää öljyjä vaihtamalla pitkittää vian pahentumista kunnes takuu loppuu :roll:

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Ei tosiaan luulisi näin uuden auton vaihteiston öljyjen valuvan ulos ilman vuotoa. Pitää haastatella mekaanikkoa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^niin siis vaihteistoöljythän ei kulu mihinkään. eli jos siellä on vajausta niin silloin se vuotaa. Niin uuden kuin vanhankaan vaihteiston ei kuuluisi vuotaa :wink:

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Eipä ole ennen muidenkaan merkkien laatikot vuotaneet, uusina eikä vanhoina. Totta. Muuten kyllä olen ollut Alfaan tyytyväinen. Bemarin ohella yksi parhaiten ajettavista on kyllä ollut. Tekninen laatu on tosin ollut vähän pettymystä mutta onhan vikoja ollut muissakin eikä tätä vikaa ennen ole ilmennyt mitään fataalia. Huonoa tuuria aina soppaan mahtuu mutta kyllä tämä laatikkohomma on huolestuttavampaa lajissaan. Huomenna toivottavasti selviää ongelman laatu.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Mitä se häiriövalo teki, vilkkuiko vai paloi jatkuvana? jos se vilkkui, se on merkki mekaanisesta viasta, ja jatkuva palaminen on merkkinä siitä ylikuumentumisesta (tai anturiviasta), joka siirtää vaihteenvalinnan sekventaali osastolta automaatille ja sammuu kun lämpötila laskee uudelleen normaalille tasolle. Jos se heittää vapaalle, on kyse viasta, jota ei öljyllä korjata, veikkaisin... Laatikossahan on 5-v/150 000 km takuu, joten ole kovana!

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Ja tuossahan on laatikko kaiken kukkuraksi japanilainen laatu(?)tuote, jota käytetään monissa muissakin autoissa.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Itseasiassa Korealaista tekoa, toivottavasti sieltä Ala-Koreasta :-)

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Merkkivalo vilkkui jonkin aikaa ja sammui sitten ilmestymättä uudestaan. Deltassa neuvottiin "buuttaamaan" vikailmoitus laittamalla avain kolmasti paikkaansa, jonka jälkeen neljännellä vasta startataan. Sen piti (ja näin tekikin) nollata vikailmoitus. Tosin, olikohan se kuitenkaan järkevää jos huollossa eivät sitten vikaa testereissä havaitsisi. Kuitenkin, huollossa sanoivat öljyn olleen palaneen näköistä ja tivasin tutkimaan tarkkaan vian syytä. Vielä on telakalla enkä suostukaan ottamaan Alfaa ennen kuin ovat hyväksyttävän syyn löytäneet. Onneksi antoivat veloituksetta sijaisauton koska vakuutuksesta en saanut kuin kahden päivän vuokran verran hyvitystä. Onpa muuten hyvä tällainen foorumi, jossa vinkkejä saa.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Niin, syy ei sitten ollutkaan öljyn lämmöissä vaan kyse on vaihteiston viasta. Kyllä se vikatieto säilyy muistissa, vaikka auton sait käyntiin ja valo sammui. Nyt kannattaisi kysyä mitä oli vikamuistiin kirjautunut, sieltä se ongelman ydin kuitenkin selviää, suuntaa antavasti.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

seppo kirjoitti:Itseasiassa Korealaista tekoa, toivottavasti sieltä Ala-Koreasta
Aina oppii uutta, mutta firma (Aisin) lienee kuitenkin japanilainen?
Kasataanhan esim. Fiat 500 Puolassa, mutta kyllä minä silti sitä italialaisena tuotteena pidän.

Sorry off-topic...

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Telakalla on Alfa vieläkin ja Deltan mekaanikot testaavat pidemmän ajon kanssa. Vaihteet vaihtuvat mutta ainakin kakkosvaihteella tökkimistä esiintyy. Kyllä itsekin mekaanista vikaa epäilen. Oli se kulku sen verran epämääräistä viikonlopulla. Ajellaan nyt sitten Mazdalla vähän aikaa.

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Kerrottakoon nyt korjattavana olleesta 159:stä että neljän päivän jälkeen pirssi on taas kunnossa. Vaihde meni vapaalle automaatissa koska vaihteiston ohjainyksikön ohjelmisto oli mennyt jotenkin sekaisin ja kun sen päivitti, laatikko toimii taas. Öljyt vaihdettiin kahteen kertaan koska litkut paloivat ensimmäisenkin vaihdon jälkeen. Mekaanista vikaa ei siis tietojeni mukaan ollut eikä vuotoakaan. Operaation jälkeen vaihtaminen sujuu kyllä mutta vaihteen siirron kyllä huomaa. Saattaa olla että kiinnitän asiaan nyt enemmän huomiota koska kyllä vaihtamisen havaitsi jossain tilanteissa ennenkin. En osaa sanoa onko nyt erilainen toiminta vai ei mutta kyllä vaihtamisen havaitsee varsinkin jarrutuksessa ja liikkeelle lähdössä. Joka tapauksessa, auto toimii. Mietityttää vaan että miksi softa on mennyt sekaisin? Koska se menee seuraavaksi?

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

PeksiU kirjoitti:Kerrottakoon nyt korjattavana olleesta 159:stä että neljän päivän jälkeen pirssi on taas kunnossa. Vaihde meni vapaalle automaatissa koska vaihteiston ohjainyksikön ohjelmisto oli mennyt jotenkin sekaisin ja kun sen päivitti, laatikko toimii taas. Operaation jälkeen vaihtaminen sujuu kyllä mutta vaihteen siirron kyllä huomaa. Saattaa olla että kiinnitän asiaan nyt enemmän huomiota koska kyllä vaihtamisen havaitsi jossain tilanteissa ennenkin. En osaa sanoa onko nyt erilainen toiminta vai ei mutta kyllä vaihtamisen havaitsee varsinkin jarrutuksessa ja liikkeelle lähdössä. Joka tapauksessa, auto toimii.
Minulla oli vähän samansuuntaisia kokemuksia tuossa omassani. Kerran se sammutti moottorin ja heitti vaihteen vapaalle omia aikojaan, käynnistyi sitten kuitenkin ihan normaalisti. Vaihtaminen kuitenkin tapahtui hieman nykimällä joten kävin D-A:ssa päivityttämässä sen qtronicin ohjelmiston ja nyt tuntuisi pelittävän kunnolla.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Automaattilaatikoista en juuri ymmärrä, mutta omaan korvaan kuulostaa oudolta, että öljyt kärtsäävät ilman suurta rasitusta tai mekaanista vikaa!?!

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Samaa mietin minäkin, jos laatikko on jo kahdesti paistanut öljynsä niin rikki se on.
Giulia Super -69

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Huonolta kuulostaa, jos ne öljyt oli tossa kunnossa. Kehottaisin kääntymään myyjäliikkeen puoleen ja selvittämään miten he aikovat jatkossa menetellä. Laatikon paineiden mittaus ja ns. Stall-testi olisi heti tehtävä, eli jarrut kiinni ja kaasu pohjaan muutamaksi sekunniksi. Kierrosluvusta voi päätellä sen jälkeen yhtä jos toistakin. Aisinithan ovat ns. kertakäyttölaatikoita, korjaaminen on lähes mahdotonta.

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

No niin, tänään se taas tapahtui! Aamulla työmatkalla vaihde rämähti taas vapaalle. Onneksi pääsin sentään työpaikkakunnalleni, jossa korjautin viime kerrallakin. Alfa kuskattiin hinurin lavalla Deltaan ja siellä päättivät maahantuojan ohjeistamana tilata uuden laatikon. Tällä kertaa ei öljyn katkua tullut eikä niinikään merkkivaloakaan syttynyt mutta muutoin oireet olivat samat. Vaihde vapaalle, jonka jälkeen muutaman minuutin huilaamisen jälkeen, muutama sata metriä matkaa ja sama juttu taas. Aamuruuhkassa ei niinkään mukava seikkailu. Arvattavasti auto on korjaamolla pari viikkoa. Laatikko varmaan on rikki mutta onkohan myös vaihteenohjain? Nimittäin sitä eivät meinaa vaihtaa mutta mistä sen tietää onko sekään ehjä? Ohjaimesta varmaan käsky väärin vaihtamiseen on tullut, minkä jälkeen laatikko on hajonnut ja kiehauttanut öljyt. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuitenkaan ole kuulunut ellei oteta lukuun aamulla kylmänä käynnistyksen jälkeistä jurnutusta. Se tulee kun rattia kääntää ääriasentoon parkkihallissa. Tämä ääni poistuu kyllä melko nopeasti. Tuskin tuo liittyy vaihteisiin, ellei sitten ohjausvaihteeseen mutta en usko että se oin hälyttävää, vissiin.

Joka tapauksessa, taas testaillaan yhtä uutta sijaisautoa. Kia Ceediä tällä kertaa. Ei muuten yhtään hassumpi.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tuo kurnutus aamuisin kuuluu varmasti ohjaustehostimesta. Oisko tuo vielä samanlainen kun 156sissa joista on oikein kylmällä noita ohjaustehostimen putkia poksunut.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Sama ohjaustehostimen huutaminen pakkasella koskee myös 164:ää. Korjaantuu vaihtamalla kunnon öljyt tehostimeen.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Oon muuten huomannut 159:ssä, että pientä kurnutusta kuuluu, kun ohjaus on tapissa. Ei kuitenkaan sama ääni kun hyhmäsissä öljyissä.
Viimeksi maanantaina Stockan lämpöisessä paikotuksessa Tampereella.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

PeksiU kirjoitti:Ohjaimesta varmaan käsky väärin vaihtamiseen on tullut, minkä jälkeen laatikko on hajonnut ja kiehauttanut öljyt.
Mihin väärinvaihtamiseen? Luulenpa että kyllä siellä vaihteistossa on jokin mekaaninen vika joka aiheuttaa tuon öljyn ylikuumentumisen, ohjainlaite taas tottelee anturitietoa jolloin kytkee vaihteen pois.

Eiköhän asia uudella vaihteistolla korjaannu.

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Hiukan vierähti aikaa kun taas oivalsin tarkistaa foorumin eli vaihdelaatikko menee vaihtoon ja sitä nyt odottelen joulun yli. Sillä aikaa sijaisautona on tällä kertaa Kian jälkeen 159 2.4 JTDm v. 08 mutta nyt manuaalilootalla. Tässä kyseisessä yksilössä tuntuu voimakas kurnutus kylmäkäynnistyksessä jo heti startissa. Ennen kuin olen edes koskenut rattiin mutta ääni vaimenee ja poistuu kokonaan melko pian. Huomaan myös että valot ovat merkittävästi paremmat tässä kuin omassani. En mielestäni nähnyt Xenonia umpiossa, joten polttimo varmaan on tehokkaampi lamput on oikein suunnatut. Pitääpä toteuttaa omassa samat temput kunhan joskus maailmassa sen saan. Lukuisien muiden sijaisautojen(kin) jälkeen täytyy sanoa kuitenkin että eipä moni Alfaa voita ajettavuudessa vaikka tekniikka paskaa onkin. Tekniikan puolesta luottamus Alfaan on aika tipotiessään mutta toivon hartaasti saavani luottamuksen uudestaan koska kokemus merkistä on vielä aika vähäistä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuo ohjaustehostimen "kurnutus" johtuu liian jähmeistä öljyistä, esiintyy monissa uusissa ja vanhoissa autoissa merkistä riippumatta.

Ja täytyyhän sitä vielä sen verta puolustella että tuo vaihteistohan tulee jostain idästä :wink:

Onhan näissä vikoja, mutta nämä Alfa-lasit päässä niitä on välillä vaikea nähdä :mrgreen:

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

aikka tekniikka paskaa onkin
Jos siihen vaihdelaatikkoon viittaat, niin eihän se edes ole Alfan tekele.

Edit: Olisin voinut lukea Epezin viestin loppuun...

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Onhan näissä vikoja, mutta nämä Alfa-lasit päässä niitä on välillä vaikea nähdä
Ei Alfoissa mun mielesatäni kyllä ole yhtään sen enempää vikoja, kuin muissakaan härveleissä, mitä nyt oon noita muita foorumeita lukenut ja omistajia kuunnellut.

Tää on vaan niin herkkänahkainen foorumi tää Alfafoorumi.

Q7:sta omistaja juuri tässä kertoi, että vaihdettiin koko ruisku ja moottorinohjauspaketti, kun auto ei suostunut käymään kunnolla ja eteni vaan ryömintävauhtia.

No lienee Boschin teelmäs sekin.

Ai niin, täällähän ei kai saanut muita merkkejä mollata. Siis Bosch.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Jokaisella lienee oikeus mielipiteeseen ja perustan sen seuraaviin seikkoihin:

a) hanttarinpuoleinen ikkunan tiiviste repsotti lasin välissä, mikä johti tiivisteen vaihtoon takuuna
b) ohjaamon jalkatilan verhoilu repsotti sekä kuskin että hanttarin puolella keskikonsolin reunoilla. Niinikään takuutyö.
c) matka-ajossa ilmeni ajoittain pientä nykimistä, joka saatiin pois EGR-venttiilin tiivisteen vaihdolla
d) kurnutus kylmäkäynnistyksen yhteydessä, jota en ole tavannut muissa merkeissä
e) vaihdelaatikon ongelmat

Kaikki nämä ovat tapahtuneet alle 44 000 km aikana. En väitä etteikö muissakin vikoja ole ja myönnän että tunteenpurkauksilla on osansa mielipiteessä. Kyllähän Bemarissakin tuli yllättäviä vikoja, joita ei soisi sen hintaluokan pirssiin alkuunkaan. Mutta, olenpa kuitenkin optimisti ja uskon että laatikikon vaihdon jälkeen auto toimii moitteitta. Niin täytyy olla. Onhan esimerkiksi Alfan muotoilu ja edelleen, ajettavuus aivan omaa luokkaansa.

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Hajonneen vaihdelaatikon tilalle sain vihdoin välipäivinä uuden ja nyt kulku jatkuu taas omalla 159:ni. Liekö yliherkkyyttä vai mistä johtuu mutta kakkoselle ja joskus kolmoselle Qtronicin vaihtaessa tuntuu normaalia voimakkaampi nykäys, joskus. DA sanoi että ohjainyksikkö opettelee ajotyyliä ja ilmiö menisi ohi jossain vaiheessa. Toivotaan niin.

Jep, jep...eilenpä sitten töistä lähtiessäni huomasin että mittariin putkahti moottorin varoitusvalo palamaan. Hurautin viivana Deltaan ja varasin huoltoajan koska kiesin on toimittava joka ristuksen päivä. Merkkivalo sammui sitten kotimatkalla mutta siitä huolimatta aion sen huollossa käyttää loppiaisen jälkeen. Onko kenelläkään kokemuksia, mistä tuo moottorin merkkivalo kielii? Huoltomiehen mukaan se ei estä ajamista mutta kyllä siinä jokin vika täytyy olla.

Muuten kyllä Alfa tuntuu olevan ihan kelvollinen talviauto näinkin vähän kokemuksen perusteella. Mielenkiinnolla odotan todella kovia pakkasia. Mukavaa on kun kylmällä liikkeelle lähdön jälkeen, melko pian puhallin alkaa puskea lämmintä vaikka moottori on vielä kylmä. Lohkolämppäriä nimittäin mulla ei ole.

Kulutusmittarissa ilmoitetaan dieselin kulutus kilometriä per litra. Samanlaisessa sijaisautossa sitten taas lukema ilmoitettiin niin kuin muissakin eli litraa per sata kilsaa. Miten saan käännettyä yksikön standardin mukaiseksi? Manuaali ei opasta tässä asiassa eikä nappuloiden painelukaan ole tietoa antanut. Tavallaan hyvä tieto tuokin mutta vertailun vuoksi olisi hyvä tietää kulutus sadalla kilsalla ilman että joutuu laskemaan. Väärinhän mittari kulutuksen toki ilmoittaa mutta on sitä silti mukava seurata.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

En nyt ihan lonkalta muista mistä nappulasta sen kulutuksen seurannan saa asianmukaiseen kuosiin, mutta tuolla manuaalissa on apu siihenkin.

http://www.delta.fi/Etusivu/Ohjekirjat/ ... fault.aspx

Ja käske niiden huoltomiesten päivittää sen q-tronicin ohjelma. Nykiminen vähenee (tai loppuu kokonaan) huomattavasti.

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Kiitos neuvosta. Varmaan taisin selata manuaalia liian yliolkaisesti kun en tuota kohtaa löytänyt. Pitää kokeilla uudestaan.

Vaihteiston ohjainyksikkö tuli uuden laatikon mukana, joten sekin vaihtui uuteen mutta pitää ottaa puheeksi, onko softa päivitetty.

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Mainitsin aiemmin tuosta moottorin varoitusvalosta. Se onkin EOBD-varoitusvalo eli ruiskutusjärjestelmän häiriövalo. Manuaalin mukaan viittaa polttoaine- ja sytytyshäiriöön ja pitää viedä huoltoon vaikka valo sammuisikin itsestään. Kyllä tässä vähän sellainen fiilis alkaa olla että erkanen Alfa-perheestä. Ajan päivittäin yli 200km, joten auton täytyy olla täysin luotettava ja sellaiselta tämä tuttavuus ei ole vaikuttanut. Edelleen viittaan mittarissa olevaan 44 000 km lukemaan. Pahoittelen jos Alfa-faneista tämä tuntuu pahalta mutta vakavasti harkitsen kyllä merkin vaihtoa. Juuri tällaisten ongelmien välttämiseksi hankin mahdollisimman uuden auton ja nyt kuitenkin joudun pelkäämään auton hajoamista tien päälle. Vaikka kyllä niitä vikoja muissakin on ja sekin sieppaa niin pirusti. Monenlaiset elektroniset laitteet ovat toki hienoja ja tarpeellisiakin mutta samalla hinnalla saamme myös tukun ongelmia, joita ei maallikko varsinkaan tien päällä pysty mitenkään korjaamaan. Toyotaa ja Mazdaa on kehuttu vähäisillä vioillaan ja sitä ominaisuutta arvostan suuresti. Huomattavasti tylsempiä autoja ovat kyllä mutta jos ne vievät perille, olen valmis luopumaan ajettavuudesta ja verrattomasta muotoilusta, joista Alfa 159:ssä yllin kyllin saa nauttia.

Tuntuu varmasti turhalta valitukselta mutta tällaiselta minusta nyt tuntuu.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ei tässä mun mielestä mitään turhaa valitusta ole.
Jos mä ajaisin noin paljon päivässä niin varmaan mullakin olisi joku Matukka alla.

Mukavammin ne kilometrit ehkä Alfalla menisi, mutta mulla menis ainakin hermot, jos joutuis autoa, etenkin uutta sellaista, huollossa käyttämään ylimääräisten vikojen takia. Saatika sitten, että laukeis tien päälle vaikka kesken työpäivän.

Nyt voi onneksi ajaa vanhoilla halvoilla romuilla kun ei ole periaatteessa hirveesti pakollisia ajoja. Mitä nyt muksut täytyy tarhaan saada ja kaupassa käydä.

Avatar
Tildy
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 19:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Tildy »

Jos mä ajaisin noin paljon päivässä niin varmaan mullakin olisi joku Matukka alla.
Tai äläs ny... varsinki tuossa tilanteessa, et ajais pari sataa kilometriä päiväs, pitäis ehdottomasti olla Alfa alla! Muutenhan se olis pelkkää kärsimystä :wink: .
Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei se nyt ihme ole että nyppii jos 40+ tonnin auto ei toimi.

Vanhempien romujen rassaamiskokemuksella väittäisin, että 95% remontin jälkeen esiintyvistä "uusista" vioista liittyy johonkin sössimiseen sen viimeisimmän rempan yhteydessä. Eiköhän niin ole tässäkin tapauksessa. EOBD tarkkailee moottorin lisäksi myös voimansiirtoa, eli sen merkkivalon luulisi voivan ilmoitella myös vaihteiston murheista ja valon sytyttämisen syystä jää kyllä lokitieto.

Jos jaksat vielä kärvistellä niin autosta tullee ihan toimiva peli kunhan tuo vaihteistomato on lopullisesti nitistetty. Merkkihuolto ei kyllä nyt kerää pisteitä asian hoitamisesta (yllätys).
- Epäkelpokeräilijä -

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Kyllä tässä on pakko kärvistellä vielä tovin koska auton vaihto ei ihan ilmaista ole rahoituskuvioiden takia, eli joudun kuitenkin maksamaan käsirahoja useamman tonnin jos vaihtohommiin ryhdyn.

Jotenkin epäilinkin että vaihteiston hajoaminen juontuisi jostain lootan ulkopuolisesta ilmiöstä. Voihan se tietysti paukahtaa ihan omin voiminkin mutta pahaa pelkään että uusikin laatikko hajoaa ennen romuttamovaihetta. En tiedä, voin olla väärässäkin mutta voisiko vaikka öljynkiertosysteemeissä olla jotain vikaa tai tukosta, joka aiheuttaisi laatikon hajoamisen? En tunne kovin hyvin Alfan tekniikkaa. Pitäisi tutustua aiheen kirjallisuuteen kun asia kuitenkin kiinnostaa.

Täytyy nyt toivoa että pirssiseni kestää torstaihin, jolloin kuskaan sen Deltaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tarkoitin lähinnä että se merkkivalo juoruaisi siitä ettei laatikkoremontissa joku olisi mennyt ihan putkeen. Sitä on paha lähteä arvailemaan mikä sitä ensimmäistä askia harmitti, voihan siellä olla ihan tekovikakin, mutta tuskin nyt kahdessa peräkkäisessä vaihteistossa kumminkaan.
- Epäkelpokeräilijä -

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Pitää mainita tuosta viimeistään torstaina. Kiitos.

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juhani »

Arvelisin, että tuo moottorin varoitusvalon syttyminen voisi olla sama joka mulla sattui eli valo syttyi ja näytölle tuli jokin moottorihäiriöteksti, jota en enää muista, mutta parin kolmen sammuttamisen ja käynnistämisen jälkeen sain sen sammumaan kunnes se taas n. 200 km ajon jälkeen syttyi ja alkoi jo vähentämään tehojakin eli kaasupoljinta sai painaa syvemmälle ja syvemmälle. Noh, syyksi Konalan Alfa-huoltajat kertoivat, että pakokanavassa on läppä joka kääntyilee ja kierrättää pakokaasuja takaisin poltettavaksi ja kun siihen kertyy nokea niin se ei sitten enää kääntyile ohjauselektroniikan haluamasti tai ainakaan niin herkästi kuin pitäisi. Vaiva korjautui ko. läpän puhdistuksella eikä se ole sitten sen jälkeen uusiutunut - tosin tähänhän liittyy se takaisinkutsu, joka mulle ainakin tuli ja jossa moottorin ohjaussoftaa päivitettiin.

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Miten paljon kilometrejä mittarissa on?

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Täysin asiantuntematon kommentti: Musta tuntuu, että pitäisi antaa vähän kenkää sille autolle ja käsin hämmentää välillä niitä vaihteita.

1. oppisi laatikko paremmille tavoille
2. lopeta se muutaman desin löpön säästö ja alkaa ne jälkipolttovärkit ja ergventtiilit mitä lienee toimimaan.

Automaattien optimaalinen toiminta on joskus liian säästävää ja tukkii koko hienot systeemit.

Eli anna monoa ja Alfa rupee toimimaan, nää ei oo mitään Tojotoja.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

PeksiU
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Marras 2008, 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PeksiU »

Kyllä sille kenkää on annettu mutta en kyllä juuri ole sekventiaalipuolelle mennyt koska en oikein tunne sitä omakseni. Jollain tavalla käsin vaihtaminen vaatii kytkintä kumppanikseen ja sitten taas manuaalivaihteista en mielelläni ota koska tomaattiin olen tottunut. Pitää auton kuten Alfankin, kestää kaiken tyyppistä ajoa jos kerran kiesi on tarkoitettu normaaliin liikenteeseen. Kisarassit ovat asia erikseen. Ostovaiheessa myyjän olisi pitänyt kertoa ettei autolla saa ajaa alle satasta. No, juu mutta en ole pelkästään polttoainetta säästellyt ja kuten mainitsin, ajoa tulee reilut pari sataa kilsaa päivässä, joten kyllä siinä karstat luulisi palavan.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

juhani kirjoitti:...Alfa-huoltajat kertoivat, että pakokanavassa on läppä joka kääntyilee ja kierrättää pakokaasuja takaisin poltettavaksi ja kun siihen kertyy nokea niin se ei sitten enää kääntyile ohjauselektroniikan haluamasti tai ainakaan niin herkästi kuin pitäisi. Vaiva korjautui ko. läpän puhdistuksella...

BMW 530dA:ssa tarvii ilmeisesti hoonata pakopuolen sijasta imupuolta:
http://www.nettiauto.com/2269393

"- Imusarjan läpät sekä imusarja puhdistettu (=ei odotettavissa läppien irtoamista ja konerikkoa) "

Että on niitä muissakin dieselirutkuissa kaikenlaista karstaa. :wink:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JiiTeeÄssä kirjoitti:BMW 530dA:ssa tarvii ilmeisesti hoonata pakopuolen sijasta imupuolta:
http://www.nettiauto.com/2269393

"- Imusarjan läpät sekä imusarja puhdistettu (=ei odotettavissa läppien irtoamista ja konerikkoa) "

Että on niitä muissakin dieselirutkuissa kaikenlaista karstaa. :wink:
Kun ostaa manuaalilootalla 530d:n (tai minkä vaan bemarin) ei läpistä ole ongelmaa, kun niitä ei ole :wink:

Mutta onhan noita porsinut tuon takia....

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

PeksiU kirjoitti:Juuri tällaisten ongelmien välttämiseksi hankin mahdollisimman uuden auton ja nyt kuitenkin joudun pelkäämään auton hajoamista tien päälle.
Yhtä hölmö olen minäkin ollut. Uusia autoja kannattanee ostaa vasta muutaman vuoden kuluttua, kun tekniikkaa on testattu riittävästi.

Nim. "Reilut parikymmentä ylimääräistä korjaamovisiittiä hinattuna ja ilman"

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juhani »

Kilometrejä on 74000. Se takaisinkutsu ja siis ohjaussoftan päivitys oli joskus alkuvuonna 2007 eli siittä on jo aikaa.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Laku kirjoitti:Eli anna monoa ja Alfa rupee toimimaan, nää ei oo mitään Tojotoja.
Tai sitten ovat, Toyotalla kun oli taannoin varsin runsaasti ongelmia D4D-koneiden kanssa mm. EGR-systeemien vikaantumisen takia, sekä pakkasilla. Vikatilaan mentyä auton huippunopeus oli nippanappa 80km/h.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Epezi kirjoitti: Ja täytyyhän sitä vielä sen verta puolustella että tuo vaihteistohan tulee jostain idästä :wink:
Sama vaikka tulisi Suomesta :-D Autotehdashan sen päättää kenen alihankkijan osia käyttää.Eli mielestäni täysin alfan piikkiin moinen.

Muistan muutama vuosi sitten,kun Opelikseista irtoili uutena listat,ja oikein tuulilasi puolusteli opelia,"että tästä on turha syyttää opelia,vaan alihankkijan huonoa laatua".Niimpä niin :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

alfa164 kirjoitti:tuulilasi puolusteli opelia,"että tästä on turha syyttää opelia,vaan alihankkijan huonoa laatua".
Oikeasti? :shock:

"Jookuule turhaan tänne tulet takuuna uusia listoja kyselemään, ne on alihankkijan tekemiä."
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin