Nord-moottori

Alfoista

Valvoja: Moderators

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Omassa 75 TS projektimoottorissa ( ajettu n.400 000km ), oli yksi kampi saman näköinen kuin kuvissa. Koneistamossa arvelivat aluksi, että kiilloitus riittää, mutta tarkempi tutkimus paljasti, ettei akseli ole enää mitoissa. Akseli hiottiin 0,25 alimittaan, nitrattiin ja kiilloitettiin. Kalliiksi tuli: n.550E ilman laakereita, mutta tulipahan tehtyä. Aluksi koneistamossa arveltiin, että jäljet ovat kaulan pintaan leikkautunutta laakerimetallia, mutta kaulan pinta olikin rikki, eikä kiilloitus riittänyt korjaamaan vikaa.

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Saako kysyä missä nitraus tehtiin?

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Akseli oli korjattavana Konepaja Mankisella Riihimäellä. En tiedä missä nitraus tehtiin, sellainen muistikuva jäi, että nitraus tehtiin jossain muualla kuin ko. konepajassa.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Tampereella ainakin nitrausta tekee bodycote. http://www.bodycote.fi/
Ei omakohtaista kokemusta, mutta jokkista harrastavan kaverin nokka-akseleita tuolla käytin kerran.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Gasolina kirjoitti:Millainen pakonokka sinun koneessa on, eli lähinnä numero ja nosto kiinnostaisi, onko kone muuttuvalla imunokan ajoituksella?
Sen verran ehdin tuossa tallilla käväistessä vilkaista että pakonokasta löytyy numero 105200, ilmeisesti imunokan pitäisi olla sama jos ei kukaan ole osia sekoitellut? Nostoa en tullut mitanneeksi. Konehan on siis alkupään 75:sta peräisin.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kiitos infosta. Pakonokka lienee tarkemmin 105020320001(?) ainakin tätä on joissain koneissa ollut. Imunokan pitäisi mielestäni olla 10548..alkuinen. Omassa koneessa jonka vuosileimat oli vuodelta 1985 oli molemmat nokat 10548 tuo sinun saattaa olla hiukan uudempi, ehkä. Ei ole lainkaan mahdotonta, että joku olisi noita sekoittanutkin. Jos pakonokassa on öljyura ykkösen laakerin kaulassa se on melko varmasti samalta aikakaudelta kuin konekin, ellei uraa ole nokka lienee vanhempi ja lainattu muualta.

Kampiakselista vielä; jos kk-kauloista löytyy soikeutta on syytä mitata kiertokankien ison pään pesien pyöreys myös. Varmaan kertovat tämän koneistamossa, mutta kuitenkin tiedoksi.
Giulia Super -69

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Kiitoksia vaan nitraamovinkeistä! Vielä tarkennusta nenäkepukka-asiaan: Imunokka on numeroltaan 116550320008 jossa pitäisi olla nousua 11 mm. Pakonokka 105200320000 9,6 mm nostolla. Nuo nostot on jenkkifoorumilta hauskeltuja arvoja, itse sain huonolla kympittömällä mauserilla arvottua vastaavasti n. 10,7 ja 9,2.

AlfaBB-juttujen mukaan tuota pakonokkaa on tullut vastaan Spica-padoissa, 1.8 Turboissa ja joissain muissa USA-malleissa.

Macinaggio
Viestit: 124
Liittynyt: 05 Maalis 2009, 13:42
Car(s): 2000 GTV 1974
Paikkakunta: Espoo

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja Macinaggio »

rasvanäppi kirjoitti:Mulla olis myytävänä Nord moottorin lohko hyvillä mäntä putki sarjalla, ja ehjällä kampiakselilla. puh. 050-3514735.
Onko kone 2-litrainen ja onko se vielä myymättä?

EDIT: Hain murikan pois, kiitokset rasvanäpille.

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Nord-moottori 1600

Viesti Kirjoittaja karila »

Noviisin kysymys: mitä tarkoittaa merkinnät L ja S nokka-akseleissa ?
- Kari

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kirjaimista ei ole tietoa. Numerosarja kertoo nokka akselin mallin. Nokkia kannattaa tutkia tarkasti, ovat usein kuluneita.
Giulia Super -69

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja karila »

No niin, nyt kaivattaisi tietoa, mitä öljyä -70 mallisen Giulian 1600 koneeseen ?
Käsittääkseni vanhat öljyt on synteettistä versiota.
- Kari

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kasarispideriin tankkasin VR1 racing 20W-50.
VMP

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mattijus kirjoitti:Kasarispideriin tankkasin VR1 racing 20W-50.
Samaa vaihdoin -81 116-pikkuJuulian 2.0 TC- Nordiin 8 vuoden ajan.
Hyvää tavaraa.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja karila »

Ok, vr 1 siis. Ja jäähdytin nesteeksi punaista , eikö niin.
- Kari

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja karila »

karila kirjoitti:Ok, vr 1 siis. Ja jäähdytin nesteeksi punaista , eikö niin.
Jaaha, kansiremppa kokoamisvaiheessa, noviisille kannen kiristysmomentit haussa, mutta tiedon valtatieltä löytyi.
Huomenna jännempää, josko jo saataisiin käyntiin, ehkä.
- Kari

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Re: Nord-moottori

Viesti Kirjoittaja karila »

karila kirjoitti:
karila kirjoitti:Ok, vr 1 siis. Ja jäähdytin nesteeksi punaista , eikö niin.
Jaaha, kansiremppa kokoamisvaiheessa, noviisille kannen kiristysmomentit haussa, mutta tiedon valtatieltä löytyi.
Huomenna jännempää, josko jo saataisiin käyntiin, ehkä.
Yksinpuhelu jatkuu, lyhyt loppuselitys: moottori kasattiin ja käynnistettiin. Giulia jälleen ajossa. :-D
- Kari

Vastaa Viestiin